Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke ha Windows installert nei, det er nok å ha oppgradert en gang til win10 så kan en fint installere fra DVD eller usb enhet. Så lenge det er på samme maskinvare som du oppgraderte på

Gjorde det nå på laptoppen, valgte bare å hoppe over alle produktnøkkeltrinnene og det funket, windows 10 står som aktivisert.

Rart MS selv sier at dette ikke er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Funker remote desktop på home nå eller må man fortsatt ha pro? :hmm:

Samme som før, du må ha Pro for å kunne la andre pcer ta over den aktuelle pcen, men du kan selvsagt bruke Remote Desktop fra Home versjonen til å ta over andre pcer.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

Heldigvis finnes det andre "remote desktop" programmer man kan bruke. Feks team viewer
Lenke til kommentar

Gjorde det nå på laptoppen, valgte bare å hoppe over alle produktnøkkeltrinnene og det funket, windows 10 står som aktivisert.

 

Rart MS selv sier at dette ikke er mulig.

 

Ja ekke det herlig? :p Hadde vært enda herligere å bruke samme iso/DVD til å installere på flere PCer, men har ikke testet det enda.

 

In other news: nå 4 dager etter ferien kommer jeg på at jeg allerede har en SSD(1TB) til overs i jobb-pcen og ikke hadde trengt å kjøpe den nye.. Jaja, da får jeg testet det jeg skrev over da. :p

Lenke til kommentar

Nå er Windows 10 klart for min store laptop, en Asus G73sw. Den kjører fremdeles Win7.

Den har plass for to harddisker, men kun en er montert.

Jeg har kjøpt en SSD som jeg planlegger å montere samtidig som jeg installerer Windows 10.

 

Om Windows 10 ikke godtar hardware-endringer, planlegger jeg å først installere Windows 7 på SSD, og oppgradere til 10 derfra.

Hva må jeg i så fall tenke på? Jeg har aldri tidligere hatt SSD, bortsett fra i Mac´en, men den trenger jeg jo ikke konfigurere så mye selv.

Noen sier det er farlig å bare klone den nåværende disken inn på SSD pga. at SSD slites ut ved overskrivninger? Og så er noe som heter TRIM?

Lenke til kommentar

Dette må du tenke på: ingenting. Har selv G73JH. Bare putta i SSDen. Installerte Win7, brukte masse unødvendig tid på drivere og oppdateringer som ikke har dritt å si om man skal helt ren oppgradering likevel, fyrte opp Win10 fra brent DVD og hadde full aktivert Win10 ila halvtime ca. 

 

Hvorfor skal du klone? Hvis du tenker backup eller beholde filer, kan du fint overføre dem etterpå.

Lenke til kommentar

Om Windows 10 ikke godtar hardware-endringer, planlegger jeg å først installere Windows 7 på SSD, og oppgradere til 10 derfra.

Hva må jeg i så fall tenke på? Jeg har aldri tidligere hatt SSD, bortsett fra i Mac´en, men den trenger jeg jo ikke konfigurere så mye selv.

Noen sier det er farlig å bare klone den nåværende disken inn på SSD pga. at SSD slites ut ved overskrivninger? Og så er noe som heter TRIM?

Det er vel ingen grunn til å anta at Windows 10 kommer til å være mindre tolerant overfor hardware-endringer enn Windows 7 og 8?

Og det å legge til en ny datadisk burde være det minste problem.

 

Kloning av SSD'er er ikke farlig. Du skriver jo bare 1 gang for hver "celle", og SSD'en tåler jo ca. 100000 overskrivninger eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt påstanden at gratisoppdateringen til Win10 ikke gjelder hvis du bytter hardware.

Om de er så strenge at man ikke engang kan bytte til SSD er diskutabelt. Jeg vil ikke risikere noe.

 

Du kan bytte SSD, men ikke hovedkort. Selv om du kommer fra en dyrere Windows 7/8 Retail-versjon der du normalt skal kunne bytte et defekt hovedkort, ser det ut til å være en showstopper å bytte hovedkort. Det ser ut til at oppgraderte versjoner regnes som OEM-versjoner. Nå skal det sies at tidligere fikk man også reaktivert over telefon etter å bytte hovedkort, men nå ser det ut til at det ikke går. 

 

Dette er basert på testemonials fra folk som har prøvd. 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ta innebygd windows 8/10 backup/windows image om man ikke skal kunne bytte OS disken.

Sier seg selv at det må være akseptert. Om man bytter en ødelagt HDD til HDD/SSHD/SSD har ingenting å si. Nytt volume serial id og partisjons guid uansett.

 

Hensikten med backup er jo full crash recovery.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Funker remote desktop på home nå eller må man fortsatt ha pro? :hmm:

 

Samme som før, du må ha Pro for å kunne la andre pcer ta over den aktuelle pcen, men du kan selvsagt bruke Remote Desktop fra Home versjonen til å ta over andre pcer.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

 

Aha... så da kan jeg koble til servern min via "win 10 home" som normalt(den har ikke skjerm/mus/tastatur) om jeg skulle velge å bruke den. Bestandig trodd at jeg måtte ha pro for å få den funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte nettopp min bærbare og min stasjonære til Windows 10. Selve oppgraderingen gikk smertefritt for begge. Samtidig med oppgraderingen ville jeg kjøre en clean install (fra "Recovery") på den stasjonære, og da startet problemene.

 

Når Windows er ferdig med å sette seg opp og kommer til det punktet hvor jeg selv skal velge land, språk, tidssone og slikt - så er det null respons fra mus og tastatur. What to do?

 

Det jeg har prøvd til nå;

- Mus og tastatur fungerer i BIOS - alle USB-porter står som aktivert. 
- Prøvd annet tastatur og annen mus
- Prøvd alle USB-portene

- Prøvd oppstart uten mus og tastatur tilkoblet, for så å tvinge Windows til å oppdage dem på ny - uten hell. 

 

Noen med forslag til hva jeg kan gjøre?

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar

Er det altså trygt å oppgradere fra 7 til 10, og deretter bytte snurredisken med SSD med fersk installasjon av 10?

Det kommer og an på hvordan man gjør det.

Man kan nå gjøre fresh (refresh av installert os) . Hvorfor skal man på død og pine installere fra ISO/wim.

Refresh skaper alt nytt \Program Files.. , \Windows , \Users , og register.

Jeg ville byttet en os disk med å ta image av installert refreshed os og gjøre restore av dette image til nytt SSD medium.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er det ikke lurest å installere 7 på SSD´en først, og så oppgradere til 10?

10 skal (ifølge noen) mislike oppgradering av hardware. Men hvis jeg monterer ny SSD mens jeg har Win 7 som ikke har slik begrensning, og så oppgraderer til 10, så slipper 10 å klage på at jeg oppgraderer.

Jo selvfølgelig er det best. Fresh 7 installasjon oppgradert til 10 trenger man vel ikke gjøre noe med.
Lenke til kommentar

Jeg holder på å opprette en bootbar USB for å kunne installere Windows 7, for deretter å kunne oppgradere til 10.

Jeg fant et lite program hos Microsoft for å lage en slik minnepinne, men det finner ikke ISO-fila selv. Den må jeg skaffe selv.

 

Greit nok, tenkte jeg. Så googlet jeg Windows home premium slik som står under maskinen på klistermerket.

For å laste ned fila, må jeg først skrive inn serial-koden!

Verst av alt: Den godtar ikke serial-koden!

Den sier noe om at koden ikke er støttet fordi min Windows ble levert med maskinen, og jeg må bestille CD fra laptopens produsent.

 

Er det et bedre sted å få tak i Windows 7 iso? Digital River virker ikke lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...