Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Noen som vet om image for OEM-lisens er identisk med imaget som kan lastes ned?

 

Forklaring: Har en ny maskin på jobb, og en OEM-lisens på vei i posten, men haster litt med å få maskinen klar. Spørsmålet er altså om jeg kan bruke nedlastet image, velge "skip" på lisensnøkkel ved installasjon, og så heller aktivere med OEM-lisensen når postmannen har vært på døra.

 

Det vil ikke funke. Den pcen du oppgraderer til Win10, er den pcen som har Win10. Men husk win10 tilbudet varer ett år, så det er jo ikke noe stress. Legg inn det OSet du får OEM lisens på, så aktiverer du når du får OEM lisensen, og så oppgraderer du til Win10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noen som vet om image for OEM-lisens er identisk med imaget som kan lastes ned?

 

Forklaring: Har en ny maskin på jobb, og en OEM-lisens på vei i posten, men haster litt med å få maskinen klar. Spørsmålet er altså om jeg kan bruke nedlastet image, velge "skip" på lisensnøkkel ved installasjon, og så heller aktivere med OEM-lisensen når postmannen har vært på døra.

 

Det vil ikke funke. Den pcen du oppgraderer til Win10, er den pcen som har Win10. Men husk win10 tilbudet varer ett år, så det er jo ikke noe stress. Legg inn det OSet du får OEM lisens på, så aktiverer du når du får OEM lisensen, og så oppgraderer du til Win10.

 

Du ser ikke for deg muligheten for at det er en Windows 10 OEM-pakke med OEM-lisens som kommer i posten, og som skal installeres på en ny PC?

 

Da er det ikke noe som skal "oppgraderes" (fra Win7/8.1), men en ikke-aktivert Windows 10-installasjon som skal forsøkes aktivert med en Windows 10 OEM-lisens.

 

Tidligere har det ikke gått an å gjøre dette. OEM-nøklene fungerte bare på OEM-versjoner (DVD'er) av Windows.

Lenke til kommentar

Faktisk litt usikker siden platene gjør en hver installasjon om til Retail installasjoner, så da er det ikke sikkert nei at den vil godta en OEM nøkkel.

Men nå skal det finnes guider på Microsoft sine sider eller forum på hvordan man bytter fra Retail kanal til OEM og vica verca. (gidder ikke å lete etter det nå, men vet jeg har sett det tidligere) og det var offisielt.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om image for OEM-lisens er identisk med imaget som kan lastes ned?

 

Forklaring: Har en ny maskin på jobb, og en OEM-lisens på vei i posten, men haster litt med å få maskinen klar. Spørsmålet er altså om jeg kan bruke nedlastet image, velge "skip" på lisensnøkkel ved installasjon, og så heller aktivere med OEM-lisensen når postmannen har vært på døra.

 

Det vil ikke funke. Den pcen du oppgraderer til Win10, er den pcen som har Win10. Men husk win10 tilbudet varer ett år, så det er jo ikke noe stress. Legg inn det OSet du får OEM lisens på, så aktiverer du når du får OEM lisensen, og så oppgraderer du til Win10.

 

Du ser ikke for deg muligheten for at det er en Windows 10 OEM-pakke med OEM-lisens som kommer i posten, og som skal installeres på en ny PC?

 

Da er det ikke noe som skal "oppgraderes" (fra Win7/8.1), men en ikke-aktivert Windows 10-installasjon som skal forsøkes aktivert med en Windows 10 OEM-lisens.

 

Tidligere har det ikke gått an å gjøre dette. OEM-nøklene fungerte bare på OEM-versjoner (DVD'er) av Windows.

 

 

 

Trodde ikke det skulle være mulig å misforstå, men ettersom jeg åpenbart tok feil, så har jeg nå uthevet ordet "ny" med fet skrift, kursiv, understrek og rød tekst. =)

 

Maskinen er altså som nebrewfoz sier <trommevirvel> ny </trommevirvel>, så det er ikke snakk om en oppgradering. Postmannen har selvfølgelig med seg Win10 OEM (pro).

Endret av Horge
Lenke til kommentar

Hvordan funker Windows 10 i virtuelle maskiner, som Qemu, Virtualbox og VMWare?

Må man kjøpe en egen lisens for det, eller er det gratis?

Jeg ser for meg at alle virtuelle maskiner har samme ID, om programvaren emulerer den samme MAC-adressen på nettverkskortet og så videre?

 

Jeg vil selvsagt ikke kjøpe Windows-lisens, men kan gjerne leke med det om det ikke koster noe.

 

Jeg må forresten skryte litt av Windows 10 og Edge.

Denne billige laptopen ble levert med Windows 8, og ble oppgradert til 10 gratis.

Scrollingen i alle nettlesere jeg testet i Win 8 var noe treg og hakkete, men nå kjører jeg Edge i Win 10, og scrollingen fungerer mye jevnere. Fortsatt ikke så bra som på Macen min, men bedre enn Windows 8.

Jeg har ikke testet om det er bedre i alle nettlesere på Windows 10, eller om det kun er Edge som er bedre.

 

Ser ikke slik ut. Men jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, da jeg ikke har testet dette utfyllende.

 

Her har jeg en litt spesiell Windows 7 som har vært hentet gjennom P2V, inn i VMware:

 

post-30484-0-57960200-1438802931_thumb.jpg

 

 

Her er en normal Windows 8 innstallert på VMware:

 

post-30484-0-66310200-1438802983_thumb.jpg

 

 

Her er en normal først innstallert inne i VMware som Windows 8.1 som så er oppgradert nylig til Windows 10:

 

post-30484-0-73967900-1438803027_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Når jeg først fikk ordentlige filer og klargjort den gamle Windows'en min, så fungerte .ISO-metoden smertefritt i en virtuell maskin, og oppgraderingen gikk for seg relativt hurtig. Ble ikke stående fast, når alt var verifisert å være gyldig som grunnlag for oppgraderingen.  :) Tipper en halvtime eller litt mer, på en litt avleggs PC.

Lenke til kommentar

Er helt forvirret, først prøvde jeg å ta en clean install og slettet alle partisjoner på hdd'en, men fikk da opp at det var feil produktnøkkel.

Ringte Ms support og de sa at første installasjonen måtte gjøres via upgrade. Installerte derfor windows 7 igjen og gjorde upgraden og windows 10 viste aktivert status, tenkte da å ta en clean install, men fortsatt virker ikke produktnøkkelen.

Ringte MS support igjen og fikk nå beskjed om at en clean install ikke er mulig, må først installere windows 7.

Hvorfor i all verden lager de ett valg som muliggjør clean install hvis dette ikke er mulig :(??.

Har lest i andre tråder om at folk skipper inntasting av produktnøkkelen og at windows blir aktivert når man går online.

Er jo passe tungvindt hvis f.eks hdd ryker, så må man igjennom windows 7 installsjon først, skjønner ikke helt hva MS tenker her :(.

 

Så mitt spørsmål er: Er det mulig å ta en clean install fra dvd, isåfall hvordan gjøres dette, skal jeg bruke den generiske nøkkelen som windows 10 har?

Endret av MacBain
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta clean install etter en har oppgradert første gangen. Produktnøkkelen vil uansett ikke virke, så den må du bare hoppe over. Når maskinen kommer seg på nett skal windows bli aktivert automatisk ettersom den gjenkjenner maskinvaren din fra første gang du oppgraderte til windows 10

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta clean install etter en har oppgradert første gangen. Produktnøkkelen vil uansett ikke virke, så den må du bare hoppe over. Når maskinen kommer seg på nett skal windows bli aktivert automatisk ettersom den gjenkjenner maskinvaren din fra første gang du oppgraderte til windows 10

Funker det hos deg?

Lenke til kommentar

Oppgrader fra windoed 7 til 10 med å beholde filer.

 

Så tar du en reset i windows 10 helt til slutt og du har clean install.

Jeg ville gjerne ta en clean install fra dvd siden det gir meg mulighet til å slette alle recovery partisjoner etc. fra hdd'en.

Vet jeg kan gjøre det innenifra windows, men er av den "gamle" skolen og liker en fresh clean install :). (Hvis mulig da)

Lenke til kommentar

Når jeg etter hvert har oppgradert alle Win7-maskinene i huset til 10 og en senere gang skal ha en reinstall av 10, må jeg gjøre samme rekkefølge igjen da? Etter hva jeg har lest vil den nye Win10 linke seg til maskinvaren så jeg antar jeg da slipper å tenke på cdkey i det hele tatt, men kan ha oversett noe her...

Lenke til kommentar

 

 

Det er fullt mulig å ta clean install etter en har oppgradert første gangen. Produktnøkkelen vil uansett ikke virke, så den må du bare hoppe over. Når maskinen kommer seg på nett skal windows bli aktivert automatisk ettersom den gjenkjenner maskinvaren din fra første gang du oppgraderte til windows 10

Funker det hos deg?

Ja fungerte fint, trengte ikke gjøre noe annet enn å hoppe over inntasting av produktnøkkel

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt, trenger man bare å oppgradere fra inni Windows en gang, slik at Win 10 gjenkjenner og registrerer maskinvaren, og så kan ved senere anledning boote rett fra DVD-en man har laget hvis man vil installere på nytt? Stemmer det? Eller må jeg først installere Win 7 jeg har, aktivere, og så kjøre Win10-setupen? Syns jeg leste et sted at man måtte ha aktivert Windows installert først for at Win 10 skulle bli aktivert riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...