Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

 

Oppdaterte tablet-pcen i huset til w10 igår, trådløst nettverkskort fungerer ikke.. Den har ikke ethernet port så får ikke testet med det heller. Kortet er et intel dual band n 7620 (kompatibelt med w10 ifølge intel). Har lastet ned utallige drivere uten hell... under nettverkskort så står det også noe som heter sesam virtual adapter, prøvde å deaktivere denne, men dette hjalp heller ikke.. Hjelp :(

Prøvd å søke opp enhets id'en?'

Evt bare prøve å bruke et eller annet offline driver program, som f.eks driverpack sollutions (www.drp.su)?

Ganske stor fil, men inneholder mye drivere :)

 

Selv bruker jeg det som en nødløsning når jeg ikke får drivere til å fungere som dem skal.

Det skal jeg prøve, takk for tipset!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Må jeg laste ned .iso fil for å kunne ta en clean install eller er en plass i win 10 hvor jeg kan fikse en clean install?

 

Eller se i førsteposten, og velge alternativet "ingenting" når du oppgraderer. Så sletter du bare Windows.old mappen etterpå, og vips så har du en helt clean install.

 

virkelig så enkelt? Finner mappen ja, bare å slette den ? så er alt ok?

Lenke til kommentar

 

1) Jeg er for et system som involverer brukeren. Kan ikke Microsoft lage neste Windows slik at lisensen ikke lenger er knyttet til en PC, men til person. Også lage et system som har en viss kontroll med lisensene.

 

2) Med dette mener jeg at Microsoft kunne bedt bruker aktivt gjøre et deaktiveringsvalg på den innstallerte PC'en, før de får tilgang til å bruke nøkkelen på ny igjen i en ny PC.

 

 

2) Dette har for eksempel Adobe praktisert lenge. 

 

1) Det du beskriver først er skrekkelig nært en subscription-modell. Det har Adobe også praktisert en stund. Etter Adobe gikk over til CC fikk de færre brukere/salg men langt høyere inntekter. Det betyr at hver bruker betaler mye mer og Adobe har lavere kostnader i alle ledd. 

 

La oss håpe Microsoft leser din paragraf 2) og ikke stopper etter paragraf 1). 

Lenke til kommentar

Skulle foreta en clean install av windows 10, men er nå stuck med en feilmelding "inaccessible boot device" mens laptopen går i en restart loop. Har lastet ned windows 10 på usb og prøver å boote windows 10 med den (satt den i usb-port og ingenting skjer), men fortsatt samme feilmelding. Hva gjør jeg? Er det noe jeg må evt trykke for å sette igang win 10-installasjonen?

Min laptop er en asus ux32ln med windows 8.1 originalt installert.

Endret av seffiboi
Lenke til kommentar

Oppdaterte tablet-pcen i huset til w10 igår, trådløst nettverkskort fungerer ikke.. Den har ikke ethernet port så får ikke testet med det heller. 

 

Kan ikke hjelpe deg med det konkrete tilfellet, men har kanskje et tips. 

Hvis det er en tabletPC, antar jeg du har USB-port. Det finnes utallige billige trådløse USB-nettverkskort som du kan bruke, slik at du får tilgang til nettet og dermed testet nedlasting av drivere o.l. Har du ikke et fra før, kan du springe ned på nærmeste sjappe og se om de har et der. 

Lenke til kommentar

Skulle foreta en clean install av windows 10, men er nå stuck med en feilmelding "inaccessible boot device" mens laptopen går i en restart loop. Har lastet ned windows 10 på usb og prøver å boote windows 10 med den (satt den i usb-port og ingenting skjer), men fortsatt samme feilmelding. Hva gjør jeg? Er det noe jeg må evt trykke for å sette igang win 10-installasjonen?

 

Min laptop er en asus ux32ln med windows 8.1 originalt installert.

 

Hadde du kjørt gjennom første fase (første reboot) med USB-pinnen i? Prøvd å starte igjen uten USB-pinnen? 

Lenke til kommentar

 

Skulle foreta en clean install av windows 10, men er nå stuck med en feilmelding "inaccessible boot device" mens laptopen går i en restart loop. Har lastet ned windows 10 på usb og prøver å boote windows 10 med den (satt den i usb-port og ingenting skjer), men fortsatt samme feilmelding. Hva gjør jeg? Er det noe jeg må evt trykke for å sette igang win 10-installasjonen?

 

Min laptop er en asus ux32ln med windows 8.1 originalt installert.

 

Hadde du kjørt gjennom første fase (første reboot) med USB-pinnen i? Prøvd å starte igjen uten USB-pinnen? 

 

Om jeg har i usb-pinnen eller ikke utgjør ingen forskjell. Fortsatt samme feilmelding, hvorpå den starter pånytt. Kommer ikke forbi dette.

Lenke til kommentar

er du sikker på at den prøver å boote fra usb-pinnen da. Har du vært inne i bios/uefi? kommer du inn der nå? prøv å tving frem oppstartsreperasjon ved å avbryte oppstart 2-3 ganger

 

Edit:hvis maskinen kom med 8.1 er det vel en GPT partisjon, lagde du minnepenn i GPT og FAT32? Gjør det såfall, bruk Rufus

Endret av madmats
Lenke til kommentar

 

 

Oppdaterte tablet-pcen i huset til w10 igår, trådløst nettverkskort fungerer ikke.. Den har ikke ethernet port så får ikke testet med det heller.

Kan ikke hjelpe deg med det konkrete tilfellet, men har kanskje et tips.

Hvis det er en tabletPC, antar jeg du har USB-port. Det finnes utallige billige trådløse USB-nettverkskort som du kan bruke, slik at du får tilgang til nettet og dermed testet nedlasting av drivere o.l. Har du ikke et fra før, kan du springe ned på nærmeste sjappe og se om de har et der.

tenkte på det, men orket ikke stikke ned på chlas Olson, vet nå at de selger det, men tror jeg prøver driver løsningen lenger oppe... Men takk for tipset!
Lenke til kommentar

 

 

1) Jeg er for et system som involverer brukeren. Kan ikke Microsoft lage neste Windows slik at lisensen ikke lenger er knyttet til en PC, men til person. Også lage et system som har en viss kontroll med lisensene.

 

2) Med dette mener jeg at Microsoft kunne bedt bruker aktivt gjøre et deaktiveringsvalg på den innstallerte PC'en, før de får tilgang til å bruke nøkkelen på ny igjen i en ny PC.

 

 

1) Det du beskriver først er skrekkelig nært en subscription-modell. Det har Adobe også praktisert en stund. Etter Adobe gikk over til CC fikk de færre brukere/salg men langt høyere inntekter. Det betyr at hver bruker betaler mye mer og Adobe har lavere kostnader i alle ledd. 

 

 

 

Skal ikke se bort fra at folk har gått over fra piratversjoner av PS ol. heller. 8-9000,- er ganske mye å ut med på en gang, mens noen hundrelapper hver måned går greit.

Lenke til kommentar

 

 

1) Det du beskriver først er skrekkelig nært en subscription-modell. Det har Adobe også praktisert en stund. Etter Adobe gikk over til CC fikk de færre brukere/salg men langt høyere inntekter. Det betyr at hver bruker betaler mye mer og Adobe har lavere kostnader i alle ledd. 

 

 

 

Skal ikke se bort fra at folk har gått over fra piratversjoner av PS ol. heller. 8-9000,- er ganske mye å ut med på en gang, mens noen hundrelapper hver måned går greit.

 

 

Tallene jeg så sa ingenting om tidligere piratversjoner, men salg. Og der gikk tallet altså betydelig ned, med eller uten konverterte pirater. 

 

Kan bruke egen bedrift som eksempel; vi kjøpte DW-lisenser og oppgraderingslisenser ved hver anledning. Typisk var vel dette annet hvert år? Likevel gikk kostnaden opp betydelig opp ved overgang til CC. Photoshop CS3 er fortsatt i bruk og den har betalt seg ganske mange ganger i forhold til hvis vi hadde gått inn i originalpriset Photoshop CC-abonnement. 

 

Ser man på Amazon, så selges fortsatt gamle versjoner for fortsatt relativt høye priser for de som ikke er interessert i å øke sine faste utgifter. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gjort sistnevnte. Kom på at jeg sikkert må endre slik at PCen starter opp fra usb og ikke harddrive. Skal prøve det senere. Denne feilmeldingen er ikke tegn på at noe er ødelagt? (har lite peiling på PC)

 

Det betyr vel bare at maskinen ikke klarer å få tilgang til enheten som det skal bootes fra. Det kan være at disken (eller usb-pinnen/CD/DVD platen) er fysisk ødelagt eller at det er noe galt med boot-partisjonen (det har ikke jeg heller så mye greier på). Virker vel som maskinen din prøver å boote fra noe annet enn usb-pinnen siden du får samme feilmelding når den ikke står i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om image for OEM-lisens er identisk med imaget som kan lastes ned?

 

Forklaring: Har en ny maskin på jobb, og en OEM-lisens på vei i posten, men haster litt med å få maskinen klar. Spørsmålet er altså om jeg kan bruke nedlastet image, velge "skip" på lisensnøkkel ved installasjon, og så heller aktivere med OEM-lisensen når postmannen har vært på døra.

Lenke til kommentar

 

..nå stuck med en feilmelding "inaccessible boot device" mens laptopen går i en restart loop.

 

 

Har gjort sistnevnte. Kom på at jeg sikkert må endre slik at PCen starter opp fra usb og ikke harddrive. Skal prøve det senere. Denne feilmeldingen er ikke tegn på at noe er ødelagt? (har lite peiling på PC)

 

Det betyr vel bare at maskinen ikke klarer å få tilgang til enheten som det skal bootes fra. Det kan være at disken (eller usb-pinnen/CD/DVD platen) er fysisk ødelagt eller at det er noe galt med boot-partisjonen (det har ikke jeg heller så mye greier på). Virker vel som maskinen din prøver å boote fra noe annet enn usb-pinnen siden du får samme feilmelding når den ikke står i.

 

 

 

Hadde du gjort noen endringer i BIOS? 

 

Jeg tolker det slik at noe kan være feil innstilt i boot-innstillingene. Mer sannsynligvis software- enn hardware-feil tipper jeg. Hardwarefeil KAN skape denne feilen. 

 

Her er et eksempel på noen som opplevde det samme, og fikk svar fra Microsoft. Merk: jeg vet ikke om svaret faktisk hjelper: 

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/inaccessible-boot-device-after-windows-10-download/66c811be-74c4-40f7-8c3a-71222c386b73

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

1) Jeg er for et system som involverer brukeren. Kan ikke Microsoft lage neste Windows slik at lisensen ikke lenger er knyttet til en PC, men til person. Også lage et system som har en viss kontroll med lisensene.

 

2) Med dette mener jeg at Microsoft kunne bedt bruker aktivt gjøre et deaktiveringsvalg på den innstallerte PC'en, før de får tilgang til å bruke nøkkelen på ny igjen i en ny PC.

 

 

2) Dette har for eksempel Adobe praktisert lenge. 

 

1) Det du beskriver først er skrekkelig nært en subscription-modell. Det har Adobe også praktisert en stund. Etter Adobe gikk over til CC fikk de færre brukere/salg men langt høyere inntekter. Det betyr at hver bruker betaler mye mer og Adobe har lavere kostnader i alle ledd. 

 

La oss håpe Microsoft leser din paragraf 2) og ikke stopper etter paragraf 1). 

 

 

Ja, jeg tok egentlig idéen i fra Alcohol 120 % programvaren, for den er designet på slikt vis som jeg beskriver. Nå har jeg ikke oppgradert den på lenge, så om modellen ennå gjelder får vise seg. Men, lisensieringsmodellen var ihvertfall slik som jeg kan huske det.  :)

 

 

 

 

 

Tallene jeg så sa ingenting om tidligere piratversjoner, men salg. Og der gikk tallet altså betydelig ned, med eller uten konverterte pirater. 

 

Kan bruke egen bedrift som eksempel; vi kjøpte DW-lisenser og oppgraderingslisenser ved hver anledning. Typisk var vel dette annet hvert år? Likevel gikk kostnaden opp betydelig opp ved overgang til CC. Photoshop CS3 er fortsatt i bruk og den har betalt seg ganske mange ganger i forhold til hvis vi hadde gått inn i originalpriset Photoshop CC-abonnement. 

 

Ser man på Amazon, så selges fortsatt gamle versjoner for fortsatt relativt høye priser for de som ikke er interessert i å øke sine faste utgifter. 

 

Obs! Alcohol 120 % har livstidslisens. En gang betalt, gir alltid gratis oppgradering. Ihvertfall sist jeg kjøpte den.

Endret av G
Lenke til kommentar

Skulle foreta en clean install av windows 10, men er nå stuck med en feilmelding "inaccessible boot device" mens laptopen går i en restart loop. Har lastet ned windows 10 på usb og prøver å boote windows 10 med den (satt den i usb-port og ingenting skjer), men fortsatt samme feilmelding. Hva gjør jeg? Er det noe jeg må evt trykke for å sette igang win 10-installasjonen?

 

Min laptop er en asus ux32ln med windows 8.1 originalt installert.

 

For å få boot'et i fra USB, så må man ofte innom BIOS for å endre boot-rekkefølgen.

 

For å få tilgang på BIOS, så viser det ofte hvilken tast, evt. tastekombinasjon man må trykke på rett etter at maskinen slås på. Disse kan du fint google opp. Det er ofte et knippe av en 2-3 forskjellige som er de mest brukte tastene for adgang til BIOS. Prøv dem ut til en av de fungerer. For på noen PC'er så er informasjonsvisning for hvilken tast dette gjelder satt opp slik at det er skjult.

 

Husk å rette på boot-rekkefølgen i etterkant, om du da ikke ønsker at hver gang en USB-minnepenn som er formatert for å boot'e skal lastes inn når den er forhåndsplugget inn, evt. permanent plugget i USB-kontakten på PC. (usj, for en lang setning)

Endret av G
Lenke til kommentar

burde vel legges til at det normalt sett ikke går an å komme inn i BIOS på den måten der hvis windows ligger på en UEFI installasjon med fast boot slått på.

Da må en velge avansert oppstart fra gjenopprettingsmeny, eller holde shift inne og velge omstart.

det er enda værre hvis windows ikke starter normalt, men da burde oppstartsreperasjon starte opp, så kan en etterhvert velge å gå inn i UEFI/BIOS. evt bare avbryte oppstart flere ganger for å tvinge det frem

Lenke til kommentar

Hvis han ikke allerede har vært inni BIOS og endret på boot-rekkefølgen, er det ikke nødvendigvis nok å gjøre det nå. Noe har gjort slik at han har et "inaccessible boot device" og det problemet kan forbli et problem selv om han får startet opp installasjonen. Eller ikke. Vil vise seg senest ved neste reboot. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...