Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

<snip

 

Uhm... Bare for å gjøre forvirringa komplett...

 

Lisensnøkkelen brukes jo ikke til noe særlig etter man har installert første gang. Første gang man installerer og aktiverer Windows trenger man en lisensnøkkel. Derfra blir det jo generert en hardware-identifikator. Hvis du flytter Windows over på et nytt hovedkort, stemmer ikke lengre denne identifikatoren. Da må man aktivere på nytt. Slik har det vært historisk. 

 

Jeg antar det er en kombinasjon av programmer som wscollect, licensingdiag eller slui 4 man bruker for å starte aktiveringsprosessen. Jeg har ikke testet disse, men med mindre de faktisk etterspør en nøkkel, som jeg ikke mener å huske de gjorde før, er ikke det [teoretisk] nødvendig med en nøkkel for å reaktivere. Microsoft har jo tilgang til den gamle hardware-identifikatoren og vet basert på den hvilken installasjon det er snakk om. Da kan en eventuell PC med den gamle hardware-identifikatoren bli deaktivert ved neste korsvei. 

 

Slik får man bare ha en aktiv hardware-konfigurasjon per nøkkel.

 

Microsoft sendte meg bare gratis mediesenter-oppgraderingskode til Windows 8.0 én gang selv om jeg skulle få to. Ved et uhell trodde jeg at jeg hadde fått to eposter nøkler, men jeg hadde fått én nøkkel to ganger, og derfor knottet jeg samme lisensnøkkel inn på begge PC'ne. Med det resultat at jeg måtte bytte lisensnummer tilbake på én - noe som ikke blir mulig med Windows 10 uten en faktisk nøkkel? - og reaktivere. Slik fikk jeg testet reaktiveringsprosessen for Windows 8. Selve aktiveringsprogrammet i W8 gir deg en hel haug med bokstaver og tall du skal knotte inn på telefon til Microsoft. Slik at du tenker "O.M.G. NÅ begynner dette virkelig å bli for vanskelig for dødelige mennesker, hvordan skal de gjøre dette neste gang?" Såvidt jeg kan huske helt uten at det spør om lisensnøkkel. Den prosessen er nok helt lik i mitt tilfelle (hvor jeg faktisk byttet nøkkel fram og tilbake mellom Windows 8 og Windows 8 med mediesenter) og i et annet tilfelle der man også er blitt deaktivert av andre grunner. 

 

Moralen i det jeg sier er: Microsoft har historisk sett sagt at du får ikke bytte hovedkort, men samtidig sagt at OEM skal være ålreit for hardwareentusiaster så lenge de tar supporten selv. Og så har de historisk sett latt deg bytte hovedkort og reaktivere uten å spørre om annet enn om du har Windows installert på mer enn én maskin. Og historisk har de, såvidt jeg kan huske, ikke spurt om lisensnøkkelen for å reaktivere. Derfor er jeg ikke overbevist om at man trenger en lisensnøkkel for å reaktivere nå heller. 

 

Dette kunne jeg ha testa på en av maskinene mine... Men det er liksom ikke verd det enda :g 

 

 

Jeg er for et system som involverer brukeren. Kan ikke Microsoft lage neste Windows slik at lisensen ikke lenger er knyttet til en PC, men til person. Også lage et system som har en viss kontroll med lisensene.

 

Med dette mener jeg at Microsoft kunne bedt bruker aktivt gjøre et deaktiveringsvalg på den innstallerte PC'en, før de får tilgang til å bruke nøkkelen på ny igjen i en ny PC.

Lenke til kommentar

Sikkert mange som har fått med hva M$ gjør med privatlivet vårt, men det er måter å slå dem av på. Under innstillingene kan man slå meste av enkelt. Ønsker man mer permanent løsning, kan man prøve denne guiden: http://winaero.com/blog/how-to-disable-telemetry-and-data-collection-in-windows-10/

 

Skal se om jeg finner andre nyttige guider.

 

Edit: Reddit har visst en veldig grundig tråd for dette temaet: https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_to_disable_data_logging_in_w10

 

Jeg tipper at Microsoft enkelt kan tvinge brukere til å ha ting påslått, ved å bake inn en "phone home"-funksjon.

Lenke til kommentar

Det er det allerede også, de enkle funskjonene man kan slå av manuelt, blir slått på igjen automatisk etter viss tid. Men tenker at den avanserte fremgangsmåten virker permanent da man slår av de funksjonene på et dypere nivå. Kan ikke tenke meg hvordan M$ skal få tilbakemelding om det enn det de har satt som standard. Eneste jeg kommer på som man kunne sjekke er hvis det fantes en logg som viste faktisk hva som blir sendt til dem og når.

 

 

Edit: Har i det siste begynt å se tråder poppe opp med enkle spørsmål som allerede er godt besvart i denne tråden. Kunne det være en ide å oppdatere tittelen at folk burde se gjennom denne først før de lager ny tråd? Føler nesten det er snart på tide å lage eget underforum for Win10.

Endret av Myst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdaterte tablet-pcen i huset til w10 igår, trådløst nettverkskort fungerer ikke.. Den har ikke ethernet port så får ikke testet med det heller. Kortet er et intel dual band n 7620 (kompatibelt med w10 ifølge intel). Har lastet ned utallige drivere uten hell... under nettverkskort så står det også noe som heter sesam virtual adapter, prøvde å deaktivere denne, men dette hjalp heller ikke.. Hjelp :(

Lenke til kommentar

For de som selv eventuelt vil prøve Unlocker en gang, kan det være greit å være litt obs under installeringen. Det følger nemlig med en delta toolbar som blir registrert som PUP (potentially unwanted program) av malwarebytes, så pass på å velge custom install og ikke express,  samt hake av for at du ikke ønsker denne toolbaren.

Ordnet det seg for deg til slutt eller er du tilbake på windows 8.1 ? :p

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange her som kjenner til SevenForums. Noen (få?) fulgte kanskje med over til EightForums. Og nå har turen kommet til TenForums.

De har allerede en fin liten samling av tutorials, bl.a. for Installation & Setup: http://www.tenforums.com/tutorials/?filter[2]=Installation%20and%20Setup

 

De har - som navnet antyder - også et diskusjonsforum, og der er det for tiden fullt av forvirrede mennesker. (Omtrent som her.)

(Hvis noen vil kaste bort noen sekunder kan de jo prøve om det er noe liv på NineForums - http://www.nineforums.com ...) ;)

Lenke til kommentar

Det er det allerede også, de enkle funskjonene man kan slå av manuelt, blir slått på igjen automatisk etter viss tid. Men tenker at den avanserte fremgangsmåten virker permanent da man slår av de funksjonene på et dypere nivå. Kan ikke tenke meg hvordan M$ skal få tilbakemelding om det enn det de har satt som standard. Eneste jeg kommer på som man kunne sjekke er hvis det fantes en logg som viste faktisk hva som blir sendt til dem og når.

 

 

Edit: Har i det siste begynt å se tråder poppe opp med enkle spørsmål som allerede er godt besvart i denne tråden. Kunne det være en ide å oppdatere tittelen at folk burde se gjennom denne først før de lager ny tråd? Føler nesten det er snart på tide å lage eget underforum for Win10.

 

Da har jeg endret tittelen på tråden. Om den ikke er bra nok, kom gjerne med et forslag.

 

And underforum, vet ikke om du har lagt merke til det, men for en god stund siden fjernet vi de ulike underforumene i Windows forumet. Det var veldig liten aktivitet i noen av de eldre forumene. Så for at folk skulle få best mulig hjelp, så samlet vi alt i ett Windows forum. Så det blir ikke noe Windows 10 underforum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For de som selv eventuelt vil prøve Unlocker en gang, kan det være greit å være litt obs under installeringen. Det følger nemlig med en delta toolbar som blir registrert som PUP (potentially unwanted program) av malwarebytes, så pass på å velge custom install og ikke express,  samt hake av for at du ikke ønsker denne toolbaren.

Ordnet det seg for deg til slutt eller er du tilbake på windows 8.1 ? :p

 

Det ordnet seg med Unlocker. Og det var i grevens tid :green:

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar

Er det fremdeles begrensninger i antall aktiveringer med en kjøpt linsen, eller følger linsen nå faktisk Microsoft kontoen din?

 

Jeg har ingen informasjon om at lisensreglene er endret på kjøpt lisens (OM du får kjøpt fullversjon da, for de som selges nå til 2400 kroner stk er til EN pc). Lisensen kobles ikke opp mot microsoft kontoen i alle fall. For jeg har brukt samme Microsoft konto til å installere på pcer her hjemme, fysiske pcer, og etter den første var aktivert, ble ikke de andre aktivert når jeg installerte der. Måtte legge inn produktnøkkel som vanlig for å få aktivert.

 

Så er nok fortsatt 10 online aktiveringer og 15 telefon aktiveringer, før du må forklare deg nøye for Microsoft hver gang du ringer inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdaterte tablet-pcen i huset til w10 igår, trådløst nettverkskort fungerer ikke.. Den har ikke ethernet port så får ikke testet med det heller. Kortet er et intel dual band n 7620 (kompatibelt med w10 ifølge intel). Har lastet ned utallige drivere uten hell... under nettverkskort så står det også noe som heter sesam virtual adapter, prøvde å deaktivere denne, men dette hjalp heller ikke.. Hjelp :(

Prøvd å søke opp enhets id'en?'

Evt bare prøve å bruke et eller annet offline driver program, som f.eks driverpack sollutions (www.drp.su)?

Ganske stor fil, men inneholder mye drivere :)

 

Selv bruker jeg det som en nødløsning når jeg ikke får drivere til å fungere som dem skal.

Lenke til kommentar

Må jeg laste ned .iso fil for å kunne ta en clean install eller er en plass i win 10 hvor jeg kan fikse en clean install?

 

Eller se i førsteposten, og velge alternativet "ingenting" når du oppgraderer. Så sletter du bare Windows.old mappen etterpå, og vips så har du en helt clean install.

Lenke til kommentar

Hvordan funker Windows 10 i virtuelle maskiner, som Qemu, Virtualbox og VMWare?

Må man kjøpe en egen lisens for det, eller er det gratis?

Jeg ser for meg at alle virtuelle maskiner har samme ID, om programvaren emulerer den samme MAC-adressen på nettverkskortet og så videre?

 

Jeg vil selvsagt ikke kjøpe Windows-lisens, men kan gjerne leke med det om det ikke koster noe.

 

Jeg må forresten skryte litt av Windows 10 og Edge.

Denne billige laptopen ble levert med Windows 8, og ble oppgradert til 10 gratis.

Scrollingen i alle nettlesere jeg testet i Win 8 var noe treg og hakkete, men nå kjører jeg Edge i Win 10, og scrollingen fungerer mye jevnere. Fortsatt ikke så bra som på Macen min, men bedre enn Windows 8.

Jeg har ikke testet om det er bedre i alle nettlesere på Windows 10, eller om det kun er Edge som er bedre.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvordan funker Windows 10 i virtuelle maskiner, som Qemu, Virtualbox og VMWare?

Må man kjøpe en egen lisens for det, eller er det gratis?

Jeg ser for meg at alle virtuelle maskiner har samme ID, om programvaren emulerer den samme MAC-adressen på nettverkskortet og så videre?

 

Jeg vil selvsagt ikke kjøpe Windows-lisens, men kan gjerne leke med det om det ikke koster noe.

 

Windows og andre Microsoft produkter har da aldri vært gratis på virtuelle pcer, og er ikke det denne gangen heller.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tester videre. Edge er rask og stabil, selv om den noen ganger åpenbart er beta.

Noen nettsider sier "your browser is not supported" eller liknende.

Jeg har enå ikke trengt å installere en annen nettleser på denne lille laptopen.

 

Andre nettlesere tillater AdBlock-extension. Explorer har innebygget AdBlock.

Jeg finner ikke tilsvarende i Edge?

 

 

Ser forresten ut som om de problemene som Edge hadde med forumet er løst.

Jeg har ikke lengre problemer med å trykke Svar-knappen. Nå virker det som det skal.

Tidligere tok det lang tid (ca. ett minutt) før jeg fikk plante markøren i tekstfeltet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...