Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Det virker som den PC'en ikke er helt stødig - kanskje du burde få den til å gå stabilt med Windows 8.1 før du prøver å kjøre et program (- MediaCreationTool -) som er avhengig av å gå i noen timer?

 

Få inn alle obligatoriske oppdateringer slik at dette ikke forstyrrer nedlastingen av Windows 10.

 

Har du valgt "Upgrade this PC" eller "Create Installation Media ..."?

Jeg vil anbefale sistnevnte. Da får du (hvis det ikke krasjer) en ISO-fil når alt er lastet ned.

Husk å velge riktig versjon av Windows 10 utfra den Win8.1-versjonen som er installert.

 

ISO-filen kan du så høyreklikke på og velge "Mount". Da spretter det opp et Explorer-vindu som om du hadde satt inn en DVD. Finn "setup.exe" på "DVD'en" og kjør det. Dermed skulle installasjonen være i gang.

tusen takk for tipset! Iso funket fjell med en gang!

 

 

Kan jeg oppdatere min eksisterende Windows 8.1 rett fra ISO uten at det blir aktiveringskrøll?

 

gjorde det nå nettopp og hadde ingen problemer, ba ikke om nøkkel engang (hvilket jeg trodde den skulle)

 

Perfekt. Da gir jeg den et forsøk. Bruker jeg media creation tool til å lage bootbar USB?

 

Edit: glemte å si at jeg laster ned ISO fra Mirror i signatur

Endret av larseman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har noen erfaringer hvordan virtualbox virker i Windows 10, eller om Hyper-V er like greit å bruke?

 

Trenger det hovedsaklig for Windows klienter og server.

Jeg hadde trøbbel med å få Bridged Networking til å fungere, men ved avinstallasjon av VirtualBox 4.3.30 (tror det var hva jeg hadde) og deretter installasjon av VB 5.0 fungerer ting bra (testet på Windows 10 Pro x64).

 

 

Testet litt selv nå, ser ut til å virke greit. En ting jeg har litt problemer med er i det du skal velge image å boote fra så sier den "failed to open session for the virtual machine. VM session aborted". Så jeg må inn i settings > storage å legge til image å boote fra der så virker det.

Endret av Cerb89
Lenke til kommentar

Perfekt. Da gir jeg den et forsøk. Bruker jeg media creation tool til å lage bootbar USB?

 

 

Edit: glemte å si at jeg laster ned ISO fra Mirror i signatur

 

Brukte bare media creation tool til å lage en iso-fil lokalt på pcen og åpnet Iso-en ved hjelp av winrar og kjørte .exe-filen :)

 

 

 

Lenke til kommentar

 

At vi ikke har noen Product Key vil vel etter hvert bli et problem, både for oss og Microsoft.

Kan det ikke være slik at de som har en lisensnøkkel for Windows 7 eller 8 som er oppgradert til Windows 10 bare vil bruke denne nøkkelen for Windows 10 i fremtiden?

 

 

Nei, for Windows 7 og 8.x nøkler virker ikke i Windows 10. Det er et annet nøkkelsett. Og hva med alle de millioner av mennesker som ikke har noen Win 7/8.x nøkkel fordi de har oppgradert en ferdigbygd bærbar eller stasjonær?

Nød nøklene under pcen på Win7 er ikke den som er i bruk på pcen (om du ikke har måtte bruke den), mens pcen bruker samme nøkkel som alle de andre med samme pc og OS. Hvordan skal MS løse det? Når la oss si 100.000 har oppgradert med nøyaktig samme OEM-SLP nøkkel? Gjør de slik at den kan brukes i Windows 10, kan alle få seg Windows 10, siden disse nøklene ligger fritt på internett og har gjort det siden 2007.

 

Nei, denne gangen stoler jeg på Microsoft at oppgraderingen gjelder kun den enheten og i den enhetens levetid. Når levetiden er over, forsvinner Win10 aktiveringen. Så må man kjøpe en ny Win10 versjon på den nye pcen. (hos de fleste følger jo denne med ved et pc kjøp). Om ikke smutthullet denne gangen er at den gamle nøkkelen ikke blir "brukt" opp og lar seg oppgradere på en ny enhet. Men det vil jo uansett bare gjelde i 12 måneder, etter det funker ikke det trikset uansett.

Lenke til kommentar

Vel da har man møtt på noen problemer med WIN10. Det jeg fryktet mest var konflikter med nvidia driverne mine og det var nettopp det som skjedde. Jeg hadde lastet ned den siste driveren fra nvidia som skulle være kompatibel med WIN10 (10.18.13.536,  dog merkelig at datoen for driveren er 22.07.2015 når jeg mener den kom 29.07.2015?), men når jeg kjørte innstalleringen via Nvidia experience så "fungerte" ikke det. Fikk beskjed om å restarte pc, og sim sala bim så var plutselig driveren operativ uten at det gikk gjennom via Nvidia experience. Alt såre vel mao og spillene fungerte som før.

Men i dag når jeg slår på maskinen etter å hatt den av en stund, var plutselig alle spill blurry og med fargekluss. Jeg fryktet brått at skjermkortet hadde tatt kvelden, men mistenkte grådig at WIN10 var syndern. Så jeg lastet ned driveren fra Nvidia igjen og gjorde et nytt forsøk med å innstallere den. Første forsøk gikk ikke og fikk beskjed om at mitt komponent ikke støttet denne drivern. Jeg slettet så drivern i device manager og forsøkte på nytt via nvidia experience. Men neida ny feilmelding... Så restartet jeg pc'n og brått var drivern i orden og spillene fungerte igjen.

Vel og bra tenkte jeg og gikk til nedlastnings mappen min for å slette de nedlastede driverne fra nvidia som nå var ferdig innstallert , og jeg så ikke noe behov for å la de filene ta opp 500mb plass. Men neida, å slette de gikk ikke (har lastet ned drivern 2 ganger fra Nvidia), for disse var i bruk av Windows Explorer enda...,  var beskjeden jeg fikk. Hvordan i all verden får jeg slettet disse?

Jeg merker at blir det mer krøll nå, er veien kort tilbake til WIN8.1 med ny ren install. Blir sikkert krøll med nvidia drivern igjen.

Lenke til kommentar

Vel da har man møtt på noen problemer med WIN10. Det jeg fryktet mest var konflikter med nvidia driverne mine og det var nettopp det som skjedde. Jeg hadde lastet ned den siste driveren fra nvidia som skulle være kompatibel med WIN10 (10.18.13.536,  dog merkelig at datoen for driveren er 22.07.2015 når jeg mener den kom 29.07.2015?), men når jeg kjørte innstalleringen via Nvidia experience så "fungerte" ikke det. Fikk beskjed om å restarte pc, og sim sala bim så var plutselig driveren operativ uten at det gikk gjennom via Nvidia experience. Alt såre vel mao og spillene fungerte som før.

Men i dag når jeg slår på maskinen etter å hatt den av en stund, var plutselig alle spill blurry og med fargekluss. Jeg fryktet brått at skjermkortet hadde tatt kvelden, men mistenkte grådig at WIN10 var syndern. Så jeg lastet ned driveren fra Nvidia igjen og gjorde et nytt forsøk med å innstallere den. Første forsøk gikk ikke og fikk beskjed om at mitt komponent ikke støttet denne drivern. Jeg slettet så drivern i device manager og forsøkte på nytt via nvidia experience. Men neida ny feilmelding... Så restartet jeg pc'n og brått var drivern i orden og spillene fungerte igjen.

Vel og bra tenkte jeg og gikk til nedlastnings mappen min for å slette de nedlastede driverne fra nvidia som nå var ferdig innstallert , og jeg så ikke noe behov for å la de filene ta opp 500mb plass. Men neida, å slette de gikk ikke (har lastet ned drivern 2 ganger fra Nvidia), for disse var i bruk av Windows Explorer enda...,  var beskjeden jeg fikk. Hvordan i all verden får jeg slettet disse?

Jeg merker at blir det mer krøll nå, er veien kort tilbake til WIN8.1 med ny ren install. Blir sikkert krøll med nvidia drivern igjen.

Har du slått av driver oppdateringer fra WU.

Se

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1676446&p=22661418

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel da har man møtt på noen problemer med WIN10. Det jeg fryktet mest var konflikter med nvidia driverne mine og det var nettopp det som skjedde. Jeg hadde lastet ned den siste driveren fra nvidia som skulle være kompatibel med WIN10 (10.18.13.536,  dog merkelig at datoen for driveren er 22.07.2015 når jeg mener den kom 29.07.2015?), men når jeg kjørte innstalleringen via Nvidia experience så "fungerte" ikke det. Fikk beskjed om å restarte pc, og sim sala bim så var plutselig driveren operativ uten at det gikk gjennom via Nvidia experience. Alt såre vel mao og spillene fungerte som før.

Men i dag når jeg slår på maskinen etter å hatt den av en stund, var plutselig alle spill blurry og med fargekluss. Jeg fryktet brått at skjermkortet hadde tatt kvelden, men mistenkte grådig at WIN10 var syndern. Så jeg lastet ned driveren fra Nvidia igjen og gjorde et nytt forsøk med å innstallere den. Første forsøk gikk ikke og fikk beskjed om at mitt komponent ikke støttet denne drivern. Jeg slettet så drivern i device manager og forsøkte på nytt via nvidia experience. Men neida ny feilmelding... Så restartet jeg pc'n og brått var drivern i orden og spillene fungerte igjen.

Vel og bra tenkte jeg og gikk til nedlastnings mappen min for å slette de nedlastede driverne fra nvidia som nå var ferdig innstallert , og jeg så ikke noe behov for å la de filene ta opp 500mb plass. Men neida, å slette de gikk ikke (har lastet ned drivern 2 ganger fra Nvidia), for disse var i bruk av Windows Explorer enda...,  var beskjeden jeg fikk. Hvordan i all verden får jeg slettet disse?

Jeg merker at blir det mer krøll nå, er veien kort tilbake til WIN8.1 med ny ren install. Blir sikkert krøll med nvidia drivern igjen.

Har du slått av driver oppdateringer fra WU.

Se

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1676446&p=22661418

 

Nei det hadde jeg visst glemt. Mener nizzen gav meg det tipset for noen dager siden, og skulle selvsagt gjort dette. Uansett takk skal du ha :-)

 

Men hva med driverpakkene fra Nvidia jeg har lastet ned som ikke lar seg slette fordi jeg får beskjed om at de fremdeles er i bruk i windows explorer? Har du noe tips rundt hvordan jeg får fjernet disse?

Lenke til kommentar

Nei aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Utrolig at det må være så vanskelig å få slettet 2 filer man har lastet ned. Har prøvd å kille explorer i task manager, men funger ikke. Lastet ned unlocker, men den ble drept av malwarebytes og kunne ikke installeres. Har prøvd å avslutte nvidia prosesser men ingenting nytter. Hver eneste gang jeg prøver å slette disse 2 nedlastede identiske driverne fra nvidia popper kun meldingen "the action cannot be completed because the file is open in windows explorer" opp.

Jeg blir gaaaaal...

Lenke til kommentar

@Aliventerio:

Er ikke helt Windowsguru, så ikke forvent at jeg løfter diskusjonen om denne "sletteproblematikken" opp, særlig mye.

 

Regner nesten med at du har gjort nok en restart for å se om Windows slipper taket på de åpne filene?

Endret av G
Lenke til kommentar

@Aliventerio:

Er ikke helt Windowsguru, så ikke forvent at jeg løfter diskusjonen om denne "sletteproblematikken" opp, særlig mye.

 

Regner nesten med at du har gjort nok en restart for å se om Windows slipper taket på de åpne filene?

Utallige restarter denne kvelden/natta som ikke resulterte i noe. Men Unlocker fikset biffen. Gøtt :)

Lenke til kommentar

 

 

At vi ikke har noen Product Key vil vel etter hvert bli et problem, både for oss og Microsoft.

Kan det ikke være slik at de som har en lisensnøkkel for Windows 7 eller 8 som er oppgradert til Windows 10 bare vil bruke denne nøkkelen for Windows 10 i fremtiden?

 

 

Nei, for Windows 7 og 8.x nøkler virker ikke i Windows 10. Det er et annet nøkkelsett. Og hva med alle de millioner av mennesker som ikke har noen Win 7/8.x nøkkel fordi de har oppgradert en ferdigbygd bærbar eller stasjonær?

Nød nøklene under pcen på Win7 er ikke den som er i bruk på pcen (om du ikke har måtte bruke den), mens pcen bruker samme nøkkel som alle de andre med samme pc og OS. Hvordan skal MS løse det? Når la oss si 100.000 har oppgradert med nøyaktig samme OEM-SLP nøkkel? Gjør de slik at den kan brukes i Windows 10, kan alle få seg Windows 10, siden disse nøklene ligger fritt på internett og har gjort det siden 2007.

 

Nei, denne gangen stoler jeg på Microsoft at oppgraderingen gjelder kun den enheten og i den enhetens levetid. Når levetiden er over, forsvinner Win10 aktiveringen. 

 

Uhm... Bare for å gjøre forvirringa komplett...

 

Lisensnøkkelen brukes jo ikke til noe særlig etter man har installert første gang. Første gang man installerer og aktiverer Windows trenger man en lisensnøkkel. Derfra blir det jo generert en hardware-identifikator. Hvis du flytter Windows over på et nytt hovedkort, stemmer ikke lengre denne identifikatoren. Da må man aktivere på nytt. Slik har det vært historisk. 

 

Jeg antar det er en kombinasjon av programmer som wscollect, licensingdiag eller slui 4 man bruker for å starte aktiveringsprosessen. Jeg har ikke testet disse, men med mindre de faktisk etterspør en nøkkel, som jeg ikke mener å huske de gjorde før, er ikke det [teoretisk] nødvendig med en nøkkel for å reaktivere. Microsoft har jo tilgang til den gamle hardware-identifikatoren og vet basert på den hvilken installasjon det er snakk om. Da kan en eventuell PC med den gamle hardware-identifikatoren bli deaktivert ved neste korsvei. 

 

Slik får man bare ha en aktiv hardware-konfigurasjon per nøkkel.

 

Microsoft sendte meg bare gratis mediesenter-oppgraderingskode til Windows 8.0 én gang selv om jeg skulle få to. Ved et uhell trodde jeg at jeg hadde fått to eposter nøkler, men jeg hadde fått én nøkkel to ganger, og derfor knottet jeg samme lisensnøkkel inn på begge PC'ne. Med det resultat at jeg måtte bytte lisensnummer tilbake på én - noe som ikke blir mulig med Windows 10 uten en faktisk nøkkel? - og reaktivere. Slik fikk jeg testet reaktiveringsprosessen for Windows 8. Selve aktiveringsprogrammet i W8 gir deg en hel haug med bokstaver og tall du skal knotte inn på telefon til Microsoft. Slik at du tenker "O.M.G. NÅ begynner dette virkelig å bli for vanskelig for dødelige mennesker, hvordan skal de gjøre dette neste gang?" Såvidt jeg kan huske helt uten at det spør om lisensnøkkel. Den prosessen er nok helt lik i mitt tilfelle (hvor jeg faktisk byttet nøkkel fram og tilbake mellom Windows 8 og Windows 8 med mediesenter) og i et annet tilfelle der man også er blitt deaktivert av andre grunner. 

 

Moralen i det jeg sier er: Microsoft har historisk sett sagt at du får ikke bytte hovedkort, men samtidig sagt at OEM skal være ålreit for hardwareentusiaster så lenge de tar supporten selv. Og så har de historisk sett latt deg bytte hovedkort og reaktivere uten å spørre om annet enn om du har Windows installert på mer enn én maskin. Og historisk har de, såvidt jeg kan huske, ikke spurt om lisensnøkkelen for å reaktivere. Derfor er jeg ikke overbevist om at man trenger en lisensnøkkel for å reaktivere nå heller. 

 

Dette kunne jeg ha testa på en av maskinene mine... Men det er liksom ikke verd det enda :g 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som selv eventuelt vil prøve Unlocker en gang, kan det være greit å være litt obs under installeringen. Det følger nemlig med en delta toolbar som blir registrert som PUP (potentially unwanted program) av malwarebytes, så pass på å velge custom install og ikke express,  samt hake av for at du ikke ønsker denne toolbaren.

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar

Sikkert mange som har fått med hva M$ gjør med privatlivet vårt, men det er måter å slå dem av på. Under innstillingene kan man slå meste av enkelt. Ønsker man mer permanent løsning, kan man prøve denne guiden: http://winaero.com/blog/how-to-disable-telemetry-and-data-collection-in-windows-10/

 

Skal se om jeg finner andre nyttige guider.

 

Edit: Reddit har visst en veldig grundig tråd for dette temaet: https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_to_disable_data_logging_in_w10

Endret av Myst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerer dette som en helt vanlig Windows-installering? Altså, må jeg installere programmene som er på maskinen på nytt etter at jeg har installert Win10?

 

Og jeg får en forespørsel om å ta vare på eksisterende filer underveis, sant?

Hilsen bittelitt skeptisk installatør.

Lenke til kommentar

Fungerer dette som en helt vanlig Windows-installering? Altså, må jeg installere programmene som er på maskinen på nytt etter at jeg har installert Win10?

 

Og jeg får en forespørsel om å ta vare på eksisterende filer underveis, sant?

Hilsen bittelitt skeptisk installatør.

 

Hvis du oppgraderer fra Windows Update beholder du alt av programmer og filer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...