Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter 6+ timer med Win7 installering og oppdatering, gikk Win 10 oppgraderingen kjapt ila halv time. Holder på å installere essensielt programvare først før jeg skal prøve å installere skjermkortdriveren og andre nødvendige drivere. Så langt så vel. :)

 

Pro tip for installering av programvare etter clean install: bruk ninite.com til å lage en samlepakke av de mest brukte programmene. Forenkler installeringene mye.

Lenke til kommentar

Ha'kke pæling, bare fant hele bildet på nettet og ville dele / gjøre folket oppmerksom på det. Glemte faktisk å skrive at jeg ikke er forfatteren, så beklager det.

 

Ellers så går testingen av Win 10 helt greit. Har satt inn SSDen med gamle originale Win7 og gikk fint å boote den opp. Nå kan jeg bytte mellom 7 og 10 når jeg vil. :)

 

Skjermkortdriveren gikk også fint, AMD hadde allerede lagt ut støtte for Win10. Gjenstår å se hvilke andre drivere som vil funke og ikke nå.

Lenke til kommentar

Da jeg testinstallerte W10 i går så må jeg si jeg ble smått sjokkert over all informasjonsstøvsugingen M$ ønsker å gjøre. Hva man skriver i nettleseren, hva man søker på, stedsinformasjon og gudene vet hva mer. Det var en syv-åtte knapper jeg satte på off for å deaktivere alle disse funksjonene i fob med installasjonen.

 

Det som jeg tror kommer til å skje er at Windows etterhvert vil bli reklamefinansiert slik at det blir gratis for de som godtar reklame direkte i os-et/nettleseren. Når man ser på hva Google og Tryneboka etterhvert er blitt verdt så er jeg ganske sikker på at M$ sikkler etter de samme reklamekronene. Jeg ser all denne informasjonsinnhentingen som et første steg på den veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

Edge har ingen form for minnehåndtering, møkkabrowser....

 

Minnehåndtering er OS'et sin jobb.

 

 

Det er både OSèt og applikasjonens jobb. Edge klarte å bruke opp 16 GB minne, mens Chrome holdt seg på 240 MB. 

 

Fremdeles er det OS'et sin jobb med å håndtere minne.

 

I chrome er det ingen problemer med å få 1 GB brukt minne, men det er noe helt annet enn minnehåndtering...

 

 

Nå er du bare vrang, minner meg om kjerringa, hehe. Uansett så klarte Edge å fylle opp minnet (16 GB) på maskina ved å kjøre ulike shaders (shadertoy.com).

 

 Vel om du har problemer med meg og du har problemer med kjærringa, så er det du som er fellesfaktoren... he he...

Minnehåntering er fremdeles OS'et sin jobb.

Lenke til kommentar

Da jeg testinstallerte W10 i går så må jeg si jeg ble smått sjokkert over all informasjonsstøvsugingen M$ ønsker å gjøre. Hva man skriver i nettleseren, hva man søker på, stedsinformasjon og gudene vet hva mer. Det var en syv-åtte knapper jeg satte på off for å deaktivere alle disse funksjonene i fob med installasjonen.

 

Det som jeg tror kommer til å skje er at Windows etterhvert vil bli reklamefinansiert slik at det blir gratis for de som godtar reklame direkte i os-et/nettleseren. Når man ser på hva Google og Tryneboka etterhvert er blitt verdt så er jeg ganske sikker på at M$ sikkler etter de samme reklamekronene. Jeg ser all denne informasjonsinnhentingen som et første steg på den veien.

 

Husk at Windows 10 ikke bare vil bestå av folk som har benyttet seg av gratis tilbudet da. Folk kommer til å kjøpe Windows 10 i butikken eller hos Microsoft. Og disse kan ikke bare få en masse reklame. Og siden oppgraderingen også står som Retail channel (slmgr -dlv) så spørs det hvordan de skal skille mellom ekte Retail og gratis Retail (selvsagt kan de hvis de vil).

De som kjøper Windows 10 vil ha rettigheter til å bruke Windows 10 i hele dens levetid.

De som oppgraderer Win10 vil ha rettigheter til å bruke Windows 10 i hele enhetens levetid.

Så det kommer neppe noe reklame i Windows, tror heller kanskje de vil begynne å tjene penger på Store, at programmer og ikke bare apper havner i Store, så de får inntekter den veien.

 

Og på et eller annet tidspunkt kommer nok Windows 11, eller så blir det kanskje betalte oppgraderingspakker til Win10, som kun gir ekstra funksjoner etc, mens sikkerhetsoppdateringene fortsatt er gratis. Det er en mulighet.

 

Men at vi nå sitter med den siste Windows versjonen og at Microsoft aldri mer skal selge en Windows lisens, neppe. Ingen sjans for det.

Lenke til kommentar

Man kan syte og klage på hva man vil, men Windows 10 fremstår som en solid forbedring fra Windows 7 og Windows 8 / 8.1 på alle mulige måter så langt, spør du meg. Eneste som har skuffet meg er hvor dårlig Edge håndterte visse nettsider så jeg faktisk måtte gå tilbake til å bruke Chromium og jeg syntes det er litt dårlig av Microsoft å slippe Microsoft Edge i en såpass BETA-aktig stadige, men bortsett fra det så er det vel ingenting som ikke fremstår som hakket bedre enn tidligere versjoner og det at jeg kan få det gratis gjør jo ting bare enda bedre!

Lenke til kommentar
Men at vi nå sitter med den siste Windows versjonen og at Microsoft aldri mer skal selge en Windows lisens, neppe. Ingen sjans for det.

Selvsagt ikke. Tror ikke bedrifter ville blitt særlig fornøyde hvis det dukket opp reklame på de ansattes pc-er i tide og utide.

 

Men når det er sagt så tror jeg at M$ går i den retningen med sine os, at du vil kunne få gratis eller billigvarianter som er reklamefinansierte og hvor det dukker opp reklame på forskjellige måter. All den informasjonsinnhentingen som de nå tydeligvis ønsker ser jeg på som et steg på veien, de ønsker å finne ut hvor effektiv og presis denne informasjonsinnhentingen er, hvor skreddersydd kan de gjøre reklamen, hva kan den selges for osv.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Man kan syte og klage på hva man vil, men Windows 10 fremstår som en solid forbedring fra Windows 7 og Windows 8 / 8.1 på alle mulige måter så langt, spør du meg. Eneste som har skuffet meg er hvor dårlig Edge håndterte visse nettsider så jeg faktisk måtte gå tilbake til å bruke Chromium og jeg syntes det er litt dårlig av Microsoft å slippe Microsoft Edge i en såpass BETA-aktig stadige, men bortsett fra det så er det vel ingenting som ikke fremstår som hakket bedre enn tidligere versjoner og det at jeg kan få det gratis gjør jo ting bare enda bedre!

At W10 teknisk sett er en forbedring fra tidligere versjoner, i allefall når alle bugsene blir rettet på, er det vel ingen som argumenterer mot. Likte mye av det jeg så selv da jeg hadde TP installert. Når det gjelder bruker interface så er det vel også en god del smak og behag. Selv er jeg vant til W7 og liker det veldig godt. Syntes W10 så bra ut og er sikker på at jeg ville like det godt også.

 

Men det forandrer jo ikke det faktum at MS, i likhet med Facebook, Google mv ønsker å vite mer om oss enn vi gjør selv, og dette kun ut fra et økonomisk motiv om å kunne begynne å selge reklame/selge mer reklame til en høyere pris for å tjene mer penger til sine aksjonærer. Dette er nå sånn jeg ser på det, ganske kynisk altså.

 

Når det gjelder det med gratis så er det med store forbehold. Har man en (ny) W8.1 retail og hw som er noen år gammel som man kunne ønske å oppgradere om ikke alt for lenge så ser jeg faktisk på dette tilbudet om gratis oppgradering som elendig. Dersom man ikke da misliker W8 sterkt eller har andre grunner til at man MÅ ha et nytt os.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

 

 

ingen ting bruker cpu... MEN cpuload er det nok av...  :dontgetit:  :shrug:

 

 

load%20win%2010.png

Kan være en prosess som er skjult for windows, var en her som hadde samme problem før. Prøv å sjekk med https://technet.microsoft.com/nb-no/sysinternals/bb896653.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396eller  http://systemexplorer.net/f ex

 

 

Fant ikkje noe....

Ganske rart, fordi dette er en HELT clean install. Ikkje installert noe, bare det windows update kommer med. :roll:

 

 

Det  er visst noe hardware feil faktisk! Beklager MS :D

 

Enten cpu eller hk  :scared:

 

Byttet gpuer, og de var ikkje feilen...

Lenke til kommentar

 

 

 

Har noen råd til hvordan jeg får fikset wifi koblingen min? Får kun til å koble meg til med kabel.

Har prøvd å installere de nyeste wifi driveren ifra Asus men programmet bare lukker seg rett etter jeg har startet det.

 

Lastet ned via link som jeg fikk ifra MS, valgte å oppgradere og gjøre ren installering.

Installasjonen gikk fint med nå funker alt utennom wifi.

 

Har laste ned W8.1 igjen  på en minnepenn og kommer til å installere den igjen om jeg ikke får til wifi koblingen min.

 

Inne på enhetsbehandlingen så er det kun denne "filen" som ikke har drivere

 

"Enkel kommunikasjonskontroller for PCI"

 

Prøv å kjøre driverpakken i kompatibilitetsmodus. Eller pakk den ut (med f.eks. 7-Zip) og oppdater driveren fra Enhetsbehandling.

 

 

Jeg vet ikke hva jeg egentlig gjorde. Men jeg har gått tilbake til W8.1 igjen.

Hadde store problemer med å få nettet til å funke i W8. Ingen anelse hva som egentlig var problemet.

 

 

En del antivirus har gitt problemer i Windows 10 så langt , fjernet selv Avira og BAM så var nettet oppe 100% i forhold til Avira som stadig vekk låste seg.

 

 

Hadde ingen virusprogram installert og prøvde t.o.m. å slå av brannmuren. Ingenting funket og når f.eks når jeg fikk koblet meg til med kabel så forsvant nettet når jeg startet pcen på nytt.

Tror grunnen var at pcen ikke fikk utdelt noen ip adresse ifra routeren. Ipconfig viste svært lite info.

Hadde ingen problemer med å koble meg til med nettbrett/mobil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

Bra du ikke er programmerer :)

 

 

Har den erfaringen også og det var så kjekt når Java kom med sin garbage collector, da slapp man å uroe seg så mye med minnehull i koden...

 

Fremdeles utenfor det som har med minnehåndtering å gjøre....

 

Forøvrig må du lete andre steder etter hvorfor din Edge bruker så mye minne.

 

 

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Etter noen problemer med Windows Firewall som blokkerte internerttilgangen til alle appene samt. at det ikke gikk ann å resette Windows gjennom innstillinger (feilmelding boot device not accessible når jeg prøvde å starte opp Windows. Siste gang klarte jeg ikke å fikse det i det hele tatt så jeg endte opp med å installere fra USB og starte helt fresh.

 

Nå får jeg ikke aktivert Windows. Gratis OEM lisens for insidere.

Lenke til kommentar

Etter noen problemer med Windows Firewall som blokkerte internerttilgangen til alle appene samt. at det ikke gikk ann å resette Windows gjennom innstillinger (feilmelding boot device not accessible når jeg prøvde å starte opp Windows. Siste gang klarte jeg ikke å fikse det i det hele tatt så jeg endte opp med å installere fra USB og starte helt fresh.

 

Nå får jeg ikke aktivert Windows. Gratis OEM lisens for insidere.

 

Nei, går ikke å få aktivert om du installerer direkte fra USB og ikke via Windows. Da må du kjøpe nøkkel, eller ha hatt en oppgradert Win10 installasjon fra før av på den pcen.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det. Hadde fått aktivert Windows 10 gjennom Insider-programmet på samme PC før jeg brukte USB til å installere alt på nytt.

 

Men hadde du en gyldig Win7 eller Win8.x lisens i bunn av insider versjonen da? For om ikke, er ikke pcen din kvalifisert til Win10 aktivering.

Lenke til kommentar

 

Men at vi nå sitter med den siste Windows versjonen og at Microsoft aldri mer skal selge en Windows lisens, neppe. Ingen sjans for det.

Selvsagt ikke. Tror ikke bedrifter ville blitt særlig fornøyde hvis det dukket opp reklame på de ansattes pc-er i tide og utide.

 

Men når det er sagt så tror jeg at M$ går i den retningen med sine os, at du vil kunne få gratis eller billigvarianter som er reklamefinansierte og hvor det dukker opp reklame på forskjellige måter. All den informasjonsinnhentingen som de nå tydeligvis ønsker ser jeg på som et steg på veien, de ønsker å finne ut hvor effektiv og presis denne informasjonsinnhentingen er, hvor skreddersydd kan de gjøre reklamen, hva kan den selges for osv.

 

 

 

En bedrift kan nå fint sette opp et filter som blokkerer de værste reklameaktørene fra å laste, før det når fram til Windows-PC'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...