Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Myhken,

 

Kan man stole på at den kompatibilitetssjekken er riktig? Jeg sjekket ikke min bærbare, og på den mangler tre drivere. Men tydeligvis ikke viktige drivere, for ting fungerer fint her. Men jeg prøvde kjøre Intel Driver Update Utility på den bærbare, og det programmet fant ingen drivere. Men jeg lastet ned bluetooth-driver manuelt fra Intel, og der stod det at den var kompatibel med Windows 10. Så vet ikke hvorfor Utility-programmet ikke fant den.

 

På den stasjonære viser kompatibilitetssjekken at alt er klart. Det er en Multicom Pocket (Intel NUC). Men er nå litt skeptisk lell. Manuell nedlasting av drivere kan være noe herk.

 

Her er de driverne som mangler på den bærbare. Hvilke drivere er det egentlig?attachicon.gif2015-07-31 23.00.41.jpg

 

PCI enheter kan jo være så mangt. Så funker pcen, så hadde jeg ikke stresset noe med de tre der. Om en stund, så er de plutselig oppdaterte (eller ikke). Men det er jo derfor jeg ofte anbefaler folk å vente 1 - 2 måneder før de oppgraderer til nytt OS, for å unngå slike ting.

 

 

Ved hjelp av enhets-ID kan du søke opp hvilken maskinvare det er hos PCIDatabase.com.

Se denne artikkelen hos DinSide Data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Myhken , eller noen andre.. 

 

Jeg er med i Insider programmet, men etter build 10112 stopper oppdateringene opp. Hvorfor løser jeg dette?

Windows Update sier bare at alt er up to date... 

 

Som Insider skal jeg vel også ligge langt framme i køen til å få siste build?

 

Du er logget inn med den samme Microsoft-kontoen som du har registrert som Windows Insider?

Og du er med i "fast ring"?

Det kan være ymse årsaker til du ikke har fått build 10240 (og det var også mange i mellom), med hvis du bruker ISO-metoden nevnt i førsteposten får du oppgradert.

Lenke til kommentar

 

Eller du kan vente ett år til gratislisensen går ut og se an da i tilfelle du har tenkt å kjøpe ny PC. Lisensene blir sikkert å skaffe til en litt rimeligere penge på for eksempel g2a.com innen den tid.

 

Alternativt så kan du kjøpe Windows 8.1 lisens derfra, installere Windows 8.1 og deretter oppgradere til Windows 10. Billigere.

Har oppgradert fra Windows 7 Ultimate (Retail). Bruker stasjonær nå som jeg oppgraderer delene ganske ofte.

Om jeg forsto det riktig så er oppgraderingen en form for OEM-utgave?

Gratis oppgraderingsversjonen av W10 er en streng oem versjon. Som det ser ut nå så er den knyttet til hk, cpu og muligens SSD. Dvs at du ikke kan skifte noen av disse delene uten at din W10 blir deaktivert og ikke mulig å aktivere igjen. Unntaket for å få aktivert igjen er hvis du installerer din opprinnelige W7 på de nye delene og at du får aktivert denne, dvs at microsoft enda ikke har "slettet" din W7 nøkkel. For din W7 nøkkel blir jo på ett eller annet tidspunk "oppbrukt" for å oppdatere til W10. Det er nevnt en frist på en mnd for å gå tilbake til opprinnelig os og beholde nøkkelen. Om det blir håndhevet så strengt kan ingen si med sikkerhet i dag.

 

Som jeg har skrevet tidligere så er jeg av den oppfatningen at dette gratis oppgraderingstilbudet er en svært dårlig deal hvis man har en retail fra før og man skifter deler ofte. Det kan være en god deal for de som har en W7 oem, har ganske nye deler i dag og ikke planlegger å skifte disse delene på mange år enda.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

 

Myhken , eller noen andre.. 

 

Jeg er med i Insider programmet, men etter build 10112 stopper oppdateringene opp. Hvorfor løser jeg dette?

Windows Update sier bare at alt er up to date... 

 

Som Insider skal jeg vel også ligge langt framme i køen til å få siste build?

 

Du er logget inn med den samme Microsoft-kontoen som du har registrert som Windows Insider?

Og du er med i "fast ring"?

Det kan være ymse årsaker til du ikke har fått build 10240 (og det var også mange i mellom), med hvis du bruker ISO-metoden nevnt i førsteposten får du oppgradert.

 

 

Det ordnet seg.. innpå avanserte innstillinger logget jeg på igjen med Microsoft kontoen. Kjørte "check for updates" noen ganger så kom det opp til slutt :)

 

1 Insider og en vanlig stasjonær oppgradert fra 8.1 uten clean install - alt funket 100% i etterkant. Veldig fornøgd med hva Microsoft har gjort med Win10 så langt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt innsider lenge og hos meg er alt ok .

Min mor sin maskin ble oppgradert fra 7 til 8 pro om(lovlig ) i sin tid , men etter oppgradering er ikke lisensen gyldig lenger og jeg blir bedt om å kjøpe en ny .

 

Ja ja , får vel bruke nedgradering som er man kan gjør i en måned etter installasjon

Lenke til kommentar

 

Har noen råd til hvordan jeg får fikset wifi koblingen min? Får kun til å koble meg til med kabel.

Har prøvd å installere de nyeste wifi driveren ifra Asus men programmet bare lukker seg rett etter jeg har startet det.

 

Lastet ned via link som jeg fikk ifra MS, valgte å oppgradere og gjøre ren installering.

Installasjonen gikk fint med nå funker alt utennom wifi.

 

Har laste ned W8.1 igjen  på en minnepenn og kommer til å installere den igjen om jeg ikke får til wifi koblingen min.

 

Inne på enhetsbehandlingen så er det kun denne "filen" som ikke har drivere

 

"Enkel kommunikasjonskontroller for PCI"

 

Prøv å kjøre driverpakken i kompatibilitetsmodus. Eller pakk den ut (med f.eks. 7-Zip) og oppdater driveren fra Enhetsbehandling.

 

 

Jeg vet ikke hva jeg egentlig gjorde. Men jeg har gått tilbake til W8.1 igjen.

Hadde store problemer med å få nettet til å funke i W8. Ingen anelse hva som egentlig var problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt innsider lenge og hos meg er alt ok .

Min mor sin maskin ble oppgradert fra 7 til 8 pro om(lovlig ) i sin tid , men etter oppgradering er ikke lisensen gyldig lenger og jeg blir bedt om å kjøpe en ny .

 

Ja ja , får vel bruke nedgradering som er man kan gjør i en måned etter installasjon

 

Uten å ha kikket nærmere på det, så har jeg forstått fra denne tråden at det finnes et eget sted man klikker på inne i Windows 10 for å nedgradere.

 

Når det har gått en mnd., vil den muligheten fjernes inne i din Windows 10 da?

 

Finnes det noen registertriks som kan få "angre-knappen" tilbake igjen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg brukte tilbakestill funksjonen, da forsvant den nedgrader til Windows 7. Har gått tilbake til Windows 7 nå.

"Windows.old" er en mappe som slettes automatisk etter 30 dager, tror den blir erstattet av en annen om du tilbakestiller Windows 10.

 

Så det er spor for at kanskje dette med nedgradering skjer lokalt på maskin istedetfor i Microsoft sin database?

 

Eller kanskje det skjer begge steder.

Lenke til kommentar

 

 

 

Edge har ingen form for minnehåndtering, møkkabrowser....

 

Minnehåndtering er OS'et sin jobb.

 

 

Det er både OSèt og applikasjonens jobb. Edge klarte å bruke opp 16 GB minne, mens Chrome holdt seg på 240 MB. 

 

Fremdeles er det OS'et sin jobb med å håndtere minne.

 

I chrome er det ingen problemer med å få 1 GB brukt minne, men det er noe helt annet enn minnehåndtering...

 

 

Nå er du bare vrang, minner meg om kjerringa, hehe. Uansett så klarte Edge å fylle opp minnet (16 GB) på maskina ved å kjøre ulike shaders (shadertoy.com).

Lenke til kommentar

 

 

Har noen råd til hvordan jeg får fikset wifi koblingen min? Får kun til å koble meg til med kabel.

Har prøvd å installere de nyeste wifi driveren ifra Asus men programmet bare lukker seg rett etter jeg har startet det.

 

Lastet ned via link som jeg fikk ifra MS, valgte å oppgradere og gjøre ren installering.

Installasjonen gikk fint med nå funker alt utennom wifi.

 

Har laste ned W8.1 igjen  på en minnepenn og kommer til å installere den igjen om jeg ikke får til wifi koblingen min.

 

Inne på enhetsbehandlingen så er det kun denne "filen" som ikke har drivere

 

"Enkel kommunikasjonskontroller for PCI"

 

Prøv å kjøre driverpakken i kompatibilitetsmodus. Eller pakk den ut (med f.eks. 7-Zip) og oppdater driveren fra Enhetsbehandling.

 

 

Jeg vet ikke hva jeg egentlig gjorde. Men jeg har gått tilbake til W8.1 igjen.

Hadde store problemer med å få nettet til å funke i W8. Ingen anelse hva som egentlig var problemet.

 

 

En del antivirus har gitt problemer i Windows 10 så langt , fjernet selv Avira og BAM så var nettet oppe 100% i forhold til Avira som stadig vekk låste seg.

Lenke til kommentar

Edge er fantastisk. Noen mangler og barnesykdommer, men har stor tro på at det løser seg rimelig raskt.

 

Fantastisk faktisk? Liker Edge jeg også, men har måtte skrinlegge nettleseren foreløpig da den er ræva på diskusjon.no blant annet. Men fantastisk er vel å dra strikken litt vel langt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...