Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Noen som vet hvor Remote Desktop programmet har blitt av Win10 pro? Jeg skal koble på meg serveren min, men finner ikke remote desktop, eksternt skrivebord. Har aktivert det under System -> Eksterne instillinger -> Eksternt skrivebord.

wintast+r og skriv mstsc

eller på flisen....

Det du har aktivert er muligheten for å koble til maskinen din....

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er mye omkring dette med lisenser,,,, det jeg lurer på er hvordan fungerer det "å flytte" min lisens, har fått win10 PRO, og skulle jeg stikke på elkjøp og handle, fikk jeg sikkert Home med PCen, og da er det vel ikke bare å oppgradere fra ISOen.

Det går ikke an å flytte den gratis Win10 oppgraderingen. Den er for alltid låst til den pcen der den ble oppgradert, og tilbudet forsvinner i det du bytter pc eller hardware.

Men kjøper du deg en ny pc, kommer jo den med aktivert Window 7/8, og da er det jo bare å installere Windows 10 på den, så har du aktivert Win10 på den nye. Men aaa..home og pro. Ja du kommer ikke noen vei der. Det blir home på den nye pcen.

Du har sikkert rett, men en ting som overrasket meg var at det går an å flytte windows 8 oppgraderingen, altså det tilbudet en fikk hvor man kunne kjøpe oppgradering til win 8 fra win7, for 199kr (eller var det enda mindre? var tilnærmest gratis).

Denne har jeg flyttet 2 ganger, ved å ringe inn til den MS og taste inn den lange nummerserien de leser opp. Synes det var veldig rart at det gikk an å flytte denne, men jeg skal ikke klage :p

Lenke til kommentar

Myhken,

Kan man stole på at den kompatibilitetssjekken er riktig? Jeg sjekket ikke min bærbare, og på den mangler tre drivere. Men tydeligvis ikke viktige drivere, for ting fungerer fint her. Men jeg prøvde kjøre Intel Driver Update Utility på den bærbare, og det programmet fant ingen drivere. Men jeg lastet ned bluetooth-driver manuelt fra Intel, og der stod det at den var kompatibel med Windows 10. Så vet ikke hvorfor Utility-programmet ikke fant den.

På den stasjonære viser kompatibilitetssjekken at alt er klart. Det er en Multicom Pocket (Intel NUC). Men er nå litt skeptisk lell. Manuell nedlasting av drivere kan være noe herk.

Her er de driverne som mangler på den bærbare. Hvilke drivere er det egentlig?post-322986-0-48075500-1438435622_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett, men en ting som overrasket meg var at det går an å flytte windows 8 oppgraderingen, altså det tilbudet en fikk hvor man kunne kjøpe oppgradering til win 8 fra win7, for 199kr (eller var det enda mindre? var tilnærmest gratis).

Denne har jeg flyttet 2 ganger, ved å ringe inn til den MS og taste inn den lange nummerserien de leser opp. Synes det var veldig rart at det gikk an å flytte denne, men jeg skal ikke klage :p

Men der betalte du for en oppgraderingslisens, og den har samme rettigheter som en fullversjon lisens, ergo du kan flytte den til andre pcer eller bytte ut hardware som hovedkort osv. Men den store forskjellen er at du faktisk BETALTE noe, ikke mye, men du betalte.

Denne gangen får vi det gratis, og ingen ting er gratis, så selvsagt følger det med noen bakdeler, som Microsoft nok helst ikke vil at vi finner ut av, eller skjønner omfanget av, før det er for sent og vi må kjøpe Win10 lisenser, fordi vi ikke ønsker å gå tilbake til gammelt OS etter 12 måneder f.eks.

Men når de tok betalt, måtte de respektere EULA betingelsene den typen man kjøpte hadde, og det var normal oppgradering.

Hadde vi kun fått kjøpt OEM lisenser til den prisen, så hadde det vært de betingelsene som hadde vært gjeldende. Enkelt å greit.

Husk, om noen gir deg noe gratis, så kan du velge å ta det i mot, eller si nei. Det kan man med Windows også.

Om ikke, bør man sette seg inn i hver lille betingelse rundt det "gratis" tilbudet og ikke bare tro på reklamen om at det virkelig er gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Myhken,

Kan man stole på at den kompatibilitetssjekken er riktig? Jeg sjekket ikke min bærbare, og på den mangler tre drivere. Men tydeligvis ikke viktige drivere, for ting fungerer fint her. Men jeg prøvde kjøre Intel Driver Update Utility på den bærbare, og det programmet fant ingen drivere. Men jeg lastet ned bluetooth-driver manuelt fra Intel, og der stod det at den var kompatibel med Windows 10. Så vet ikke hvorfor Utility-programmet ikke fant den.

På den stasjonære viser kompatibilitetssjekken at alt er klart. Det er en Multicom Pocket (Intel NUC). Men er nå litt skeptisk lell. Manuell nedlasting av drivere kan være noe herk.

Her er de driverne som mangler på den bærbare. Hvilke drivere er det egentlig?attachicon.gif2015-07-31 23.00.41.jpg

PCI enheter kan jo være så mangt. Så funker pcen, så hadde jeg ikke stresset noe med de tre der. Om en stund, så er de plutselig oppdaterte (eller ikke). Men det er jo derfor jeg ofte anbefaler folk å vente 1 - 2 måneder før de oppgraderer til nytt OS, for å unngå slike ting.

Lenke til kommentar

Så det er ikke noe særlig god idé å oppgradere den stasjonære heller da, selv om kompatibilitetssjekken viser at alt er klart? Er lurest å vente uansett? Jeg regner nå med at den kompatibilitetssjekket klarer å finne ut om de aller viktigste driverne er klare?

Lenke til kommentar

Så ejg kan ikke ta med meg oppgraderingen til neste pc slik ejg kunne med min gammle wi8 lisens?

Nei det kan du ikke, det har jo stått i infoen om den gratis oppdateringen i månedsvis, at oppgraderingen KUN gjelder DEN pcen du oppgraderer.

Så det er ikke noe særlig god idé å oppgradere den stasjonære heller da, selv om kompatibilitetssjekken viser at alt er klart? Er lurest å vente uansett? Jeg regner nå med at den kompatibilitetssjekket klarer å finne ut om de aller viktigste driverne er klare?

Noen få gule trekanter på ikke viktig hardware hadde ikke skremt meg, så lenge du ev. vet hva som ikke virker, eller ikke savner noe, så er det jo helt greit. Tidligere har jeg hatt slike trekanter på hardware i opptil et år, før driverne endelig var klare. Men det var ikke noe hardware som var noe viktig.

Så om ting fungerer, ikke bry deg om disse gule trekantene.

Lenke til kommentar

Nei det kan du ikke, det har jo stått i infoen om den gratis oppdateringen i månedsvis, at oppgraderingen KUN gjelder DEN pcen du oppgraderer.

Da har jeg gådd rett i fella til M$ da:/

Er det noen måte å "angre" på da? Har ingen problemer med å betale for oppgradering av de to lisensene jeg har for å kunne flytte de videre når jeg bytter HW.

EDIT: har nå bladd igjennom FAQen til windows og det står ingenting der om at dette låser lisensen til min maskin, bare at ejg får windows 10 gratis på denne enheten.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Er det noen måte å "angre" på da? Har ingen problemer med å betale for oppgradering av de to lisensene jeg har for å kunne flytte de videre når jeg bytter HW.

Du har en hel måned på å gå tilbake til W7 / 8.1

Lenke til kommentar

EDIT: har nå bladd igjennom FAQen til windows og det står ingenting der om at dette låser lisensen til min maskin, bare at ejg får windows 10 gratis på denne enheten.

Du kan gå tilbake rimelig enkelt innen en mnd, ihvertfall hvis du oppgraderte fra win 8.1. ligger eget valg under gjenopprettings innstillingene.

Kan du ikke bare betale når du skal oppgradere da istedet?

Lenke til kommentar

Og hvordan skal du flytte lisensen når du ikke får noen nøkkel til Win10?

Pcen du oppgraderer får en hardware ID som sendes inn til Microsoft. Den sørger for at Windows blir automatisk aktivert, om du f.eks må bytte disk eller noe på den pcen. Men forandrer hardwaren seg noe mer enn det, så får du ikke en aktivert Win10.

Så hvordan flytte? Det går ikke. Den er låst til den enheten du har oppgradert.

Hva går gratisoppgraderingen til Windows 10 ut på i korte trekk?

Microsoft tilbyr Windows 10 som en gratis oppgradering1 for kvalifiserte og ekte Windows 7- eller Windows 8/8.1-enheter. Gratis oppgradering for utvalgte Windows Phone 8.1-enheter vil bli tilgjengelig senere i år.

Hvis du har reservert, varsler vi deg når oppgraderingen er klar. Tilbudet om gratis oppgradering gjelder til 29. juli 2016. Når du oppgraderer, har du Windows 10 gratis på den aktuelle enheten.

Fra: http://www.microsoft.com/nb-no/windows/windows-10-faq?ocid=win10_auxapp_LearnMore_win10faq

Du ser der det står den AKTUELLE enheten. Ergo, den kan ikke flyttes til noen ANNEN enhet.

Lenke til kommentar

Du kan gå tilbake rimelig enkelt innen en mnd, ihvertfall hvis du oppgraderte fra win 8.1. ligger eget valg under gjenopprettings innstillingene.

Sist jeg gikk fra 7 til 8 kosta det meg 250kr, og da kunne jeg bruke lisensen uten å bekymre meg for å oppgradere. Slik jeg leser det nå er det enten gratis win10, eller betale 119USD for en ny win10 lisens.

Lenke til kommentar

Og hvordan skal du flytte lisensen når du ikke får noen nøkkel til Win10?

Pcen du oppgraderer får en hardware ID som sendes inn til Microsoft. Den sørger for at Windows blir automatisk aktivert, om du f.eks må bytte disk eller noe på den pcen. Men forandrer hardwaren seg noe mer enn det, så får du ikke en aktivert Win10.

Så hvordan flytte? Det går ikke. Den er låst til den enheten du har oppgradert

Jeg rgnet med lisensen min er i skyen og jeg kan aktivere lisensen på en ny PC så lenge jeg deaktiverer det jeg hadde på den gammle. Er ikke så vanskelig å få til.

Du ser der det står den AKTUELLE enheten. Ergo, den kan ikke flyttes til noen ANNEN enhet.

Det står bare at ejg får windows gratis på den aktuelle enheten. Praktisk nok ungår de å si noe om alle andre tilfeller, så det er bare implisitt dem sier noe om det jeg spørr om. Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Sist jeg gikk fra 7 til 8 kosta det meg 250kr, og da kunne jeg bruke lisensen uten å bekymre meg for å oppgradere. Slik jeg leser det nå er det enten gratis win10, eller betale 119USD for en ny win10 lisens.

Det er riktig. Denne gangen er det gratis, ergo Microsoft kan sette hvilke betingelser de vil, og det har de gjort.

Da de solgte oppgraderingslisensen til 250, måtte de følge EULA betingelsene til oppgraderingslisensen (som ikke kan endres i ettertid) så da fikk man rettighetene til å flytte den fra pc til pc.

men det er ikke tilfelle nå. For ingen ting lagres i skyen. Ingen ting lagres lokalt på pcen, ingen ting lagres på Microsoft kontoen (jeg har gjort alle mine tester uten MS konto, og wipa disken, og likevel er win10 aktivert etter en clean install). HW ID blir sendt inn på den aktuelle pcen, og det blir på en måte produktnøkkelen til den pcen. Den kan ikke flyttes. Enkelt å greit.

Prøver du å få ut nøkkelen, så ser du at den er en av de jeg har postet i førsteposten min. Kan ikke brukes til noe.

Lev med det, eller dropp den gratis oppgraderingen. Fullversjon av Pro koster vel ca 2400 kroner, det finnes ingen oppgraderingsversjon (enda, naturligvis), så skal du flytte mellom pcer, er 2400 kroner prisen å betale.

Ikke gidd å krangle mer om dette, ikke en dritt vi får gjort likevel, det er Microsoft som setter betingelsene når de gir noe bort gratis. Så skal du klage, klag til dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Usikker på om denne har vært postet før, men kan være grei å ha i førstepost!

Download link til Pro/Core ISO (både Pro og Core i samme ISO), alle språk.

Finner også N, KN og Single Language versjonene på samme side.

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

Fant den på mydigitallife forumet, og det er flere der som skriver at disse filene har har samme hash som MSDN ISO.

Usikker på hva techbench egentlig er.. men jeg laster ihvertfall ned Norsk fra dem nå, både 32 og 64-bit.

Da det viste seg at ISO fila jeg mekka selv (engelsk med norsk lp lagt til), ikke ville oppgradere maskiner til norsk versjon.. fikk ikke noe språkvalg..

Men ved clean install kunne jeg fint velge mellom engelsk og norsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fant den på mydigitallife forumet, og det er flere der som skriver at disse filene har har samme hash som MSDN ISO.

Usikker på hva techbench egentlig er.. men jeg laster ihvertfall ned Norsk fra dem nå, både 32 og 64-bit.

Da det viste seg at ISO fila jeg mekka selv (engelsk med norsk lp lagt til), ikke ville oppgradere maskiner til norsk versjon.. fikk ikke noe språkvalg..

Er tilsvarende det programmet som allerede er i førsteposten. .iso filene blir like uansett, for det finnes bare en RTM versjon, build 10240.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er tilsvarende det programmet som allerede er i førsteposten. .iso filene blir like uansett, for det finnes bare en RTM versjon, build 10240.

For min del er det litt bedre, for programmet i første post laster kun ned Pro eller Core.. hver for seg.

Linken jeg fant, laster ned kombi ISO som inneholder både Pro og Core.

Noe som sparer veldig mye plass på minnepennen min :)

Hadde egentlig tenkt til å sende deg en PM, og høre om du kunne legge ut sånne ISO filer for meg, men nå fant jeg det jo selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...