Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

<snip>

 

Det er ihvertfall ikke noe galt med aktiveringen tilsynelatende:

post-30484-0-87620900-1438264398_thumb.jpg

 

 

Skal prøve å montere det innenifra Windows istedetfor gjennom vertsmaskinen til VMware:

 

post-30484-0-19682700-1438264576_thumb.jpg

 

 

Da ruller vi igjennom det i det interne ISO-monteringsforsøket:

post-30484-0-62342500-1438264808_thumb.jpg

 

post-30484-0-93171900-1438264920_thumb.jpg

 

 

Samme dritten:

post-30484-0-36519400-1438263451_thumb.j

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Noen som har Pro-versjonen og har sjekket om det er mulig å skru av Windows Update der? Kan man i så fall skru det av permanent, eller bare for en kortere tidsperiode?

 

Mye jeg liker med Windows 10, men akkurat når det gjelder automatiske oppdateringer skjønner jeg ikke hvordan de har resonert. Hva gjør man f.eks om man er på et dårlig nett og ikke ønsker å bruke hele kapasiteten til å laste ned updates? Eller om man bruker SIM-kort og betaler for databruken?

 

Kan kanskje også bli problematisk for mange bedrifter? En større oppdatering ala 8.1 kan vel ødelegge kompabiliteten til programvare bedriften bruker? Litt kjedelig om man kommer på jobb og ingen av maskinene klarer å kjøre jobbdatasystemet? Flere bedrifter sitter vel fortsatt på Windows 7 eller XP nettopp på grunn av kompatibilitet.

 

Også litt kjipt om de bestemmer seg for å fjerne programvare eller funksjonalitet noen er avhengig av, slik de gjorde med f.eks Media Center?

 

Er det jeg som har missforstått noe her?

Har ikke sjekket, men du kan prøve å deaktivere Windows Update tjenesten i services.msc ? 

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se så er det ingen mulighet for å deaktivere automatiske oppdateringer, noe jeg syntes egentlig er en positiv ting av Microsoft da det er så utrolig mange der ute som er latterlig dårlig på vedlikehold av programvare.

 

 

Problemet er at Windows også vil oppdatere driverene dine, så hvis

hardwaren din ikke liker den driveren som MS synes er best for deg, 

kan du være føkked! 

 

nVidia driverene har vært et mye omtalt tema de sista dagene. 

Folk med helt nye maskiner har måttet sende dem på reparasjon 

etter at Windows har installert eldre drivere. Kjent problem fra Win7, 

men der kan du iallefall velge selv hva du vil oppdatere.

 

Med alle oppdateringsproblemene MS har hatt med Win7, bare i

år, er det ganske utrolig at de har gått for denne løsningen. Blir 

spennende å lese hva som skjer med folks PC`er i tiden fremover. 

Blir ikkeno` Win10 på meg på en stund. 

Endret av Eagleizer
Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Det er ihvertfall ikke noe galt med aktiveringen tilsynelatende:

attachicon.gifAktivert-Windows8__kr250-oppgradert-3mnds-vinduet.jpg

 

 

Skal prøve å montere det innenifra Windows istedetfor gjennom vertsmaskinen til VMware:

 

attachicon.gifMontere_det-annerledes-innenifra-Win8__Istedetfor-fra-utsiden-gjennom-VMware.jpg

 

 

Da ruller vi igjennom det i det interne ISO-monteringsforsøket:

attachicon.gifWin10__Mounted-ISO__with_Windows-ISO-mounter.jpg

 

attachicon.gifWin10__ISO-mount__Attempt-2.jpg

 

 

Samme dritten:

post-30484-0-36519400-1438263451_thumb.j

 

Hvilken .iso fil bruker du da? Slik at jeg kan teste å se om jeg kan reprodusere feilen din. For alle .iso filer jeg har hatt med å gjøre de siste ukene, lar deg hoppe over å skrive inn nøkkelen.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se så er det ingen mulighet for å deaktivere automatiske oppdateringer, noe jeg syntes egentlig er en positiv ting av Microsoft da det er så utrolig mange der ute som er latterlig dårlig på vedlikehold av programvare.

 

Eneste jeg kan gjøre er å velge om de skal legge seg inn automatisk (umiddelbart) eller om jeg heller vil bli varslet når de er lastet ned og selv velge når de skal installeres. Også kan man velge om man ønsker å få alternative oppdateringer til Microsoft programvare, eller kun oppdateringer til Windows.

 

Pro har noe som heter "Defer Updates" noe Home ikke har, men jeg kan ikke forstå hva denne gjør. Skjer ingenting når jeg fikler med den.

 

 

 

For bedrifter så kan de deaktivere automatiske oppdateringer via Group Policy til både Pro og Enterprise, så for bedrifter er det jo ikke noe problem. Er folk på MyDigitalLife.info som allerede kan bekrefte at det visstnok fungerer. Det er tydelig at Microsoft mener at vanlige forbrukere skal venne seg til at oppdateringer kommer automatisk, noe jeg forsåvidt støtter fult ut.

 

Sitter du på mobilt bredbånd osv så har du egne innstillinger for "Metered Connection" i systeminnstillingene, og disse vil forhindre at Windows Update sluker databruken din visstnok. Uten at jeg noen gang vil få testet det selv.

 

Denne? :)

How to temporarily prevent a Windows or driver update from reinstalling in Windows 10

 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

<snip>

 

 

Samme dritten:

post-30484-0-36519400-1438263451_thumb.j

 

Hvilken .iso fil bruker du da? Slik at jeg kan teste å se om jeg kan reprodusere feilen din. For alle .iso filer jeg har hatt med å gjøre de siste ukene, lar deg hoppe over å skrive inn nøkkelen.

 

 

Denne skal jeg forsøke laste ned - OM IGJEN. Samme språk (US) som sist. Eller burde jeg velge UK english?

 

post-30484-0-78685900-1438266488_thumb.jpg

 

EDIT:

Prøver heller denne jeg, denne gang:

 

post-30484-0-46454500-1438266615_thumb.jpg

 

 

Laster ned, Both som parameter altså:

post-30484-0-27314500-1438266851_thumb.jpg

 

 

Det går ganske fort med nedlastning. Er oppe i 11 % til jeg fikk lagret og lagt ut denne .JPG'en

post-30484-0-49906200-1438267008_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Du må installere windows 8 igjen ja :/

 

Uansett. Jeg holder på å installere win 8 pro, for å få oppdatert til win10, meeen, må jeg installere alle oppdateringene osv? eller holder det med kun 8?

 

Altså slippe å oppdatere service pakkene, 8.1 osv? :)

 

Tror du må ha Windows 8.1, men er jo bare å prøve fra Win 8. Men i all dokumentasjon ang oppdatering fra Microsoft, er kun Win 7 SP1 og Win8.1 update 1 nevnt.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite bekymret spørsmål: jeg har alle mine filer på Dropbox. Når jeg velger clean install under oppgradering, så slettes ikke alt på Dropbox vel?

Jeg valgte clean install, Dropbox ble ikke berørt.

 

Skyldes vel noe så enkelt som at maskina først blir formatert under installasjon av Windows 10, altså kjører ikke Dropbox-programmet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Et lite bekymret spørsmål: jeg har alle mine filer på Dropbox. Når jeg velger clean install under oppgradering, så slettes ikke alt på Dropbox vel?

Jeg valgte clean install, Dropbox ble ikke berørt.

 

Skyldes vel noe så enkelt som at maskina først blir formatert under installasjon av Windows 10, altså kjører ikke Dropbox-programmet. :)

Ok, flott! Lurer nemlig på om jeg bør laste ned alt innhold på Dropbox til en annen data før jeg fortsetter. For sikkerhetsskyld?

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg kan se så er det ingen mulighet for å deaktivere automatiske oppdateringer, noe jeg syntes egentlig er en positiv ting av Microsoft da det er så utrolig mange der ute som er latterlig dårlig på vedlikehold av programvare.

 

Eneste jeg kan gjøre er å velge om de skal legge seg inn automatisk (umiddelbart) eller om jeg heller vil bli varslet når de er lastet ned og selv velge når de skal installeres. Også kan man velge om man ønsker å få alternative oppdateringer til Microsoft programvare, eller kun oppdateringer til Windows.

 

Pro har noe som heter "Defer Updates" noe Home ikke har, men jeg kan ikke forstå hva denne gjør. Skjer ingenting når jeg fikler med den.

 

 

 

For bedrifter så kan de deaktivere automatiske oppdateringer via Group Policy til både Pro og Enterprise, så for bedrifter er det jo ikke noe problem. Er folk på MyDigitalLife.info som allerede kan bekrefte at det visstnok fungerer. Det er tydelig at Microsoft mener at vanlige forbrukere skal venne seg til at oppdateringer kommer automatisk, noe jeg forsåvidt støtter fult ut.

 

Sitter du på mobilt bredbånd osv så har du egne innstillinger for "Metered Connection" i systeminnstillingene, og disse vil forhindre at Windows Update sluker databruken din visstnok. Uten at jeg noen gang vil få testet det selv.

 

Denne? :)

How to temporarily prevent a Windows or driver update from reinstalling in Windows 10

 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

 

 

Den hindrer bare oppdateringene midlertidig, gjør den ikke? Og fungerer kanskje bare på noen utvalgte updates?

 

Angående Group Policy, fungerer det for privatpersoner om man har Pro-versjonen? Er litt bekymret for noen av mine egne programmer også, det jeg bruker i forbindelse med studiene f.eks. 

Lenke til kommentar

Jah, dette fungerte ikke helt som jeg forventet. Jeg tvang fram oppdateringen gjennom Windows Update, og lot ting gå sin gang. Men ikke på noe tidspunkt under prosessen fikk jeg valg om å slette alt innhold og foreta clean install slik jeg ville. Så nå sitter jeg her med oppgradert PC, og alle innstillinger og filer er beholdt. Hva nå? Resette Windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...