Achrysatos Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Angående "Reset" funksjonen, fungerer den som om jeg skulle formatert harddisk og installert selv etterpå? Eller blir pc'en "Factory new" slik at alt bloatware'n kommer tilbake igjen? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Reset-funksjonen vil formatere harddisken og legge inn Windows 10 på nytt. Hva enn produsenter måtte ha stappet inn på maskinen blir naturligvis ikke videreført ettersom det ikke er endel av Windowsinstallasjonen. Så eneste forskjell på "Reset" og tradisjonell "Clean install" er at du ikke har noe kontroll over partisjonering eller om du kjører en MBR (BIOS) eller GPT ((U)EFI) installasjon. 1 Lenke til kommentar
Achrysatos Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Reset-funksjonen vil formatere harddisken og legge inn Windows 10 på nytt. Hva enn produsenter måtte ha stappet inn på maskinen blir naturligvis ikke videreført ettersom det ikke er endel av Windowsinstallasjonen. Så eneste forskjell på "Reset" og tradisjonell "Clean install" er at du ikke har noe kontroll over partisjonering eller om du kjører en MBR (BIOS) eller GPT ((U)EFI) installasjon. Flott, takk skal du ha:) Lenke til kommentar
Thsan Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Fant en fin side med svar på de fleste spørsmål angående Win 10 og lisenser http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-upgrade-and-installation-faq-we-figured-out-who-pays-and-who-doesnt Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Her tuller Windows Tech noe voldsomt, da Build 10240 er den "ferdige" utgave av Windows 10. Men det har jo kommet noen oppdateringer via Windows Update som du burde legge inn. De tuller ikke, sjekk build nummeret på en hver .iso fil som lastes ned av RTM utgaven. Jeg har f.eks installert Windows 10 fra MSDN i dag (siden jeg har tilgang der) og det er build 10240 det også, se bilde under, og se hvilken versjon det er, en som ikke kan skaffes andre steder enn via MSDN. Så alle fysiske plater som kommer i butikkene om en stund, og alle versjoner som ligger på pcer du kjøper med Windows 10 i fremtiden vil ha build 10240, frem til en større oppdatering ev. (type service pack) kommer. Microsoft har jo med Windows 10 sagt at de har laget et OS som vil bli oppdatert kontinuerlig, så ja man får oppdateringer, men build 10240 er den endelige versjonen som er blitt levert OEM produsentene og de som trykker opp Windows DVD platene. Her snakker vi vel forbi hverandre? For vi ser da tilsynelatende ut til å være fullstendig enige med hverandre. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Fant en fin side med svar på de fleste spørsmål angående Win 10 og lisenser http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-upgrade-and-installation-faq-we-figured-out-who-pays-and-who-doesnt Nyttig, havne på førsteposten. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Kjapt spørsmål. Etter å ha aktivert Windows 10, kan jeg bytte cpu uten at det klapser, eller må en starte fra grunn av med windows 8.1, oppdatere osv? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Kjapt spørsmål. Etter å ha aktivert Windows 10, kan jeg bytte cpu uten at det klapser, eller må en starte fra grunn av med windows 8.1, oppdatere osv? Bytte av CPU vil gjøre slik at du ikke blir automatisk aktivert senere, hardware IDen endres. Tror CPUen er en av de viktigste triggerene rundt hardware IDen. Og ja, du kan nok starte på grunnen av, men det vil jo bare funke i ett år. Etter det må du kjøpe Windows om du bytter CPU. Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Noen sier at man må oppgradere først og deretter kjøre en clean install via f.eks. en minnepinne, noen sier at man bare kan oppgradere og deretter velge "reset my pc" for å få clean install, og noen sier at man skal velge å beholde "Ingenting" når man oppgraderer for å få clean install. Er alle alternativ egentlig rett? Det siste høres da enklest ut? Å velge å beholde ingenting? Da trenger man ikke å styre med en produktnøkkel og alt det der, sant? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Noen sier at man må oppgradere først og deretter kjøre en clean install via f.eks. en minnepinne, noen sier at man bare kan oppgradere og deretter velge "reset my pc" for å få clean install, og noen sier at man skal velge å beholde "Ingenting" når man oppgraderer for å få clean install. Er alle alternativ egentlig rett? Det siste høres da enklest ut? Å velge å beholde ingenting? Da trenger man ikke å styre med en produktnøkkel og alt det der, sant? Og du tok deg tid til å lese førsteposten i denne tråden? Der har du vel svaret ditt. Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Noen sier at man må oppgradere først og deretter kjøre en clean install via f.eks. en minnepinne, noen sier at man bare kan oppgradere og deretter velge "reset my pc" for å få clean install, og noen sier at man skal velge å beholde "Ingenting" når man oppgraderer for å få clean install. Er alle alternativ egentlig rett? Det siste høres da enklest ut? Å velge å beholde ingenting? Da trenger man ikke å styre med en produktnøkkel og alt det der, sant? Og du tok deg tid til å lese førsteposten i denne tråden? Der har du vel svaret ditt. Ja, flott! Men hvorfor i alle dager driver folk å gjør det vanskeligere for seg selv ved å installere fra USB da? Hvis det er så enkelt som dette? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Ja, flott! Men hvorfor i alle dager driver folk å gjør det vanskeligere for seg selv ved å installere fra USB da? Hvis det er så enkelt som dette? Det må du spørre dem om, jeg skjønner det ikke i alle fall. Bortkasted tid + du bruker en aktivering ekstra. Og jeg har nevnt i denne eller andre tråder, at jeg har funnet en grense på 4 aktiveringer i alle fall på en dag. Kanskje over en lengre tidsperiode enn det også, men Windows har jo bare vært ute en dag. Lenke til kommentar
Kontrazt Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) Ganske fornøyd med Win10 sålangt. Ser veldig smidig ut, og alt fungerer som det skal - bortsett fra lyd. Noen andre som har hatt dette problemet også? Jeg får null lyd, hverken fra høyttalerne mine eller headsettet mitt. Har prøvd å google litt, men finner ikke noe særlig informasjon. Har prøvd å oppdatere drivere, men får beskjed om at alle er nyeste. EDIT: Når jeg spiller av lyd, og er inne i lydpanelet så beveger equalizeren seg som om maskinen spiller lyd, men ingen lyd kommer ut. Jeg bruker et Sennheiser G4ME ZERO headset koblet inn i lydkortet via 3,5mm jack. Endret 30. juli 2015 av Barnslig Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Noen sier at man må oppgradere først og deretter kjøre en clean install via f.eks. en minnepinne, noen sier at man bare kan oppgradere og deretter velge "reset my pc" for å få clean install, og noen sier at man skal velge å beholde "Ingenting" når man oppgraderer for å få clean install. Er alle alternativ egentlig rett? Det siste høres da enklest ut? Å velge å beholde ingenting? Da trenger man ikke å styre med en produktnøkkel og alt det der, sant? Og du tok deg tid til å lese førsteposten i denne tråden? Der har du vel svaret ditt. Ja, flott! Men hvorfor i alle dager driver folk å gjør det vanskeligere for seg selv ved å installere fra USB da? Hvis det er så enkelt som dette? Fordi fresh install gjerne er lettere? Men MS insisterer jo på dette via win7/8-greiene sine. AtW Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Nå har jeg kjørt "RTM" utgaven av Windows 10 Pro (altså byggeversjon 10240) i over to uker og kan vel komme med noen erfaringer og oppleveser og mitt generelle førsteinntrykk så langt. Selv har jeg hatt lite erfaring med preview utgavene av Windows 10, hovedsaklig fordi mitt lydkort (Creative Titanium HD) ikke har fungert noe særlig med testversjonene så jeg la det på hylla, men har hatt de fleste testversjonene kjørende i Hyper-V på en Windows Server 2012 R2 for å holde et halvt øye med på hva som har skjedd underveis. Selve nedlastingsprosessen og installasjonen syntes jeg er litt "to-steg-frem, ett-tilbake". Det nye verktøyet for å laste ned og ordne med installasjon, ISO og det hele strømlinjeformer hele prosessen og gjør den langt mer elegant sammenlignet med tidligere. Men samtidig så er det litt rotete at man tilsynelatende må kjøre en aktiv Windows 7, Windows 8 eller 8.1 installasjon og oppgradere for at Windows 10 skal bli aktivert. Det at det ikke eksisterer en løsning for god, gammel boot fra DVD/USB og kjør en clean install er litt merkelig og har skapt endel frustrasjon for mange. Det er også litt trist å se at selve installasjonsprosessen (om du starter opp fra DVD/USB) er klin identisk med det vi har hatt siden Windows Vista. Det er fremdeles ingen funksjon for Windows Update direkte i installasjonsveiviseren så du kan få pre-loadet oppdateringer, drivere eller noe. Alt forblir en helt og holden offline prosess, noe som fremstår lite moderne i 2015. Og det er fremdeles ikke mulig å velge og styre med MBR (BIOS) eller GPT (UEFI) installasjon direkte i veiviseren, det vil ene og alene avgjøre av hvorvidt du velger å starte opp installasjonen på korrekt måte og har systemdisken satt opp med MBR eller GPT. Dette burde vært utført annerledes for å gjøre det langt enklere og ikke minst mer visuelt og logisk for brukere. En annen ting jeg reagerte litt på er at om du starter installasjonen direkte fra Windows 7, 8 eller 8.1 så spør den deg om den skal se etter oppdateringer før den installerer. Dette tok unormalt langt tid hos meg, og av en eller annen idiotisk grunn så er det sånn at om du ønsker å gå bort ifra "behold alle filer" som er standard valg og over til "behold ingenting" så skal den plutselig gå igjennom den småtrege "Ser etter oppdateringer" prosessen på nytt? Og hva som er enda merkeligere, til tross for at den ser etter oppdateringer underveis her så var det 2-3 Windows Updates tilgjengelig via Windows Update etter at jeg hadde installert/oppgradert. Hva er da poenget med muligheten for å se etter oppdateringer på forhånd om veiviseren tilsynelatende ikke gjør noe med det? Eller blir bare oppdateringene cachet i installasjonsmappa så du slipper å laste de ned i etterkant, men du må fremdeles starte opp Windows Update for å at de skal legge seg inn? Uansett en noe merkelig og rotete greie. Men det var installasjonen osv.. Når det kommer til selve operativsystemet og hvordan det er i bruk så gir det solid førsteinntrykk. UX-designet fremstår minimalistisk og moderne, tiden hvor Windows insisterte på å ha tykke rammer som kastet bort plass rundt alle vinduer er forbi og det er flott å se. Den nye startmenyen fremstår som en god fusjon av startskjermen i Windows 8 / 8.1 og den mer tradisjonelle startmenyen ifra Windows Vista og Windows 7. Det virker også som det er flere generiske Microsoft drivere enn noen gang, så sannsynligheten for å sitte uten WiFi osv etter installasjon er minimal. De fleste vil nok oppleve at 90% av alle systemdrivere fungerer ut av esken, men det er fremdeles anbefalt å se etter drivere direkte fra maskinvareprodusent da disse ofte fungerer bedre enn de generiske fra Microsoft. En stor forandring fra Windows 8 / 8.1 er jo at apper ifra Windows Store nå kjører i egne vinduer og på mange måter minner mer og fungerer mer som tradisjonelle desktopapplikasjoner. Noe som er en enorm forbedring i forhold til hvordan det var under Windows 8 / 8.1 hvor de mer eller mindre måtte kjøre i fullskjerm noe som egner seg utrolig dårlig for de av oss med større skjermer og som liker å ha en litt mer "multi-window" arbeidsflyt. Når det er sagt så fremstår fremdeles "apps" som veldig begrensede applikasjoner, hvertfall enn så lenge. Når det gjelder ytelse, hvor raskt maskinen starter opp osv.. Så virker det mer eller mindre identisk med Windows 8.1 for min del. Oppstart på SSD går relativt raskt, ytelse på filoverføringer osv er helt kurant og føles likt som med Windows 8.1 for min del hvertfall. Over til litt mer negative aspekter så er det deler av Windows 10 som føles litt som hastverksarbeid. Det er fremdeles elementer i Explorer.exe og rundt om som ikke ser ut til å ha skikkelig HiDPI skalering, så det å kjøre mindre skjermer med høy oppløsning vil fremdeles skape hodebry med uskarpe elementer her og der, noe som er irriterende. Man vil fremdeles støte på steder hvor man ser ikoner som stammer fra Windows Vista, om ikke Windows XP som ikke kjører samme designtema som de nye ikonene som er innført med Windows 10 i det hele tatt. Og det er noen litt ulogiske elementer som at vi nå har en "Settings.app", men samtidig så har vi gamle Control Panel og det er ikke alt du kan gjøre i den ene som du kan gjøre i den andre og andre veien. Det fremstår litt rotete, ulogisk og lite gjennomført rett og slett. Microsoft Edge er også en nettleser som oser BETA og ikke ferdigprodukt. Alle som har benyttet Edge mot Diskusjon.no (IP.Board) kan nok skriveunder på at det fungerer veldig ymse. Har opplevd flere nettsider som ikke ser ut til å samarbeide helt med Edge, samtidig som applikasjonen har bare forsvunnet tvert hos meg flere ganger. Altså den bare forsvinner, ingen feilmelding eller noe men den bare lukker seg ut av det blå fra tid til annen og den mangler jo essensiell funksjonalitet som Microsoft viste frem som utvidelser / extensions osv.. Sliter også med et merkelig fenomen hvor ytelsen til Microsoft Edge og andre "apps" blir helt sirup når jeg ripper musikk via dBPowerAMP... Det benyttes ikke stort av CPU eller RAM når det rippes lydbøker fra CD-er, og ingen desktopapplikasjoner lider, ei heller spill om jeg spiller mens jeg ripper. Men alle "apps" sånn som Microsoft Edge, nye Bilder.app og andre ting installert via Windows Store har helt merkelig ytelse så fort jeg begynner å rippe en lydbok CD. Noe jeg finner ekstremt merkelig og ganske så irriterende. Men alt i alt så fremstår Windows 10 som et flott operativsystem som jeg vil ha mye glede av i årene fremover. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Jeg kjørt en clean install av Technical Preview for noen måneder siden, kan jeg nå gratis oppdatere til full versjonen?Jeg har jo teknisk sett ikke betalt noe enda. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Jeg svarer på eget spørsmål: --- Nå har jeg installert Windows 10 på min Asus X200 mini laptop. Det fungerer. --- Men jeg får ikke to-finger-scrolling. Må jeg laste ned drivere fra Asus? Kort etter at Windows 10 var installert og tatt i bruk, kom det en liten popup som sa at den installerer touchpad-drivere i bakgrunnen. Etter reboot virket det. Eneste kjipe nå er at scrollingen er motsatt vei av hva jeg foretrekker. Retning kan velges på Mac, men jeg finner ikke den innstillingen i Windows. Den kan endres nede atmed klokka. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) Prøvde det først funket ikke, maskinvaren min var ikke kompatibel....., allikevel microsoft må jo være heilt screwed i hodet. Hvorfor ikke gi folk muligheten til å installere på den måten de ønsker. å forsvare noe så sinnsvakt er jo heilt på tryne Da er det jo bare å kjøpe Windows 10 når det kommer, <snip> Du er jo en selgers drøm, du leser neppe aldri det med liten skrift. Skriver under, samme hva. Det er faktisk det samme ang dette her. Ja du får det gratis *** - så må du finne det med *** og der sto det vel ca en side minst om alle betingelsene. Svar 1: Fordi Microsoft ikke har tenkt å gå helt gratis fullt ut enda? Svar 2: Fordi Microsoft bytter lisensieringsmodell, men det er helt valgfritt å være med det toget før det går om 1 års tid. Svar 3: Fordi den ny lisensieringsmodellen baserer seg på den fysiske hardware, og ofrer alt som er av nøkler som et offer for å få folk over på den nye lisensieringsmodellen. Offeret kan det vel diskuteres årsaker til. Det er en grei måte å binde folk til sin gamle hardware. Så når du kjøper ny PC, så må du betale for PC'ens innbakte Windowslisens, eller når du bygger PC selv, så må du betale for en helt ny Windows-lisens. Microsoft har ikke tenkt å slutte med betalingsmodellen enda, ser det ut til. Men, de forsøker å være greie og gi folk som har eldre hardware og disse ikke lenger støttede Windows-utgaver til å komme over på Windows 10 hvor de har lovet gratis oppdateringer ut Windows 10 sin levetid. Denne overflyttingen har gått stegvis. Nå står man på Steg 2. Først fikk nesten det som måtte krype å gå av 2000-tallenes Windows lisenser lov å kjøpe Windows 8 - til redusert pris (ca. kr 250,-). Det tilbudet varte 3 måneder og er over for noen år tilbake i tid. Så det er stengt. Denne gangen så er det de lisensene som ser ut å ha litt levetid fremdeles som står i fokus. Win7, Win8.. Endret 30. juli 2015 av G Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Nå gir jeg snart opp. Lastet ned det verktøyet som det er linket til, og ba programmet om å lage en ISO med 64-bits Windows. Brant til USB. Nå sier installeren at jeg må kjøre 64-bits-mediet... Prøvde også å bare gjøre install gjennom verktøyet, men da blir det norsk Windows, uten at jeg får noe valg, og da kan jeg ikke beholde programmene mine. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Jeg svarer på eget spørsmål:--- Nå har jeg installert Windows 10 på min Asus X200 mini laptop. Det fungerer. --- Men jeg får ikke to-finger-scrolling. Må jeg laste ned drivere fra Asus? Kort etter at Windows 10 var installert og tatt i bruk, kom det en liten popup som sa at den installerer touchpad-drivere i bakgrunnen. Etter reboot virket det. Eneste kjipe nå er at scrollingen er motsatt vei av hva jeg foretrekker. Retning kan velges på Mac, men jeg finner ikke den innstillingen i Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå