Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker dere Windows Defender, eller er annen antivirus å anbefale?

Som gratis alternativ så er det jo greit nok, og det er jo en fordel at det er såpass integrert som det er og maser veldig lite. Men hastigheten på søk er temmelig trege greier og skal vi dømme ut ifra de siste 12-24 mnd med sammenligninger fra anerkjente AV-Comparatives og sider som AV-Test osv så scorer den jo temmelig dårlig.. Selv på ytelse så er det ifølge AV-Comparatives og AV-Test sine resultater flere sikkerhetspakker som faktisk vil belaste systemet ditt mindre av at du installerer disse og heller deaktiverer Windows Defender og på søkehastigheter så har jo Defender stortsett alltid gjort det temmelig ræva.

Spørsmålet er jo om du er villig til å betale for noe som er bedre, for de fleste alternativer som jevnt over scorer bedre koster for det meste penger. Og faktum er vel at Windows Defender + Malwarebytes Anti-Malware (er gratis hvis du klarer deg med manuelle skanninger, koster eventuelt penger om du ønsker automatisert) og fornuftig nettvett holder i de aller fleste tilfeller.

Det å basere seg utelukkende på Windows Defender anbefaler jeg sjeldent, har opplevd at det er endel som sniker seg forbi, spesielt hva gjelder Ad-Ware, men der vil en kombinasjon av Defender + Malwarebytes gjøre biffen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får ikke søket (forstørrelsesglass-ikonet på oppgavelinjen) til å fungere. Får bare feilmeldingen "Noe gikk galt". Noen med tips til løsning..?

Svarer meg selv, hvis noen andre lurer. Indekseringen sto ikke på. Fikset nå, og søk virker.

Lenke til kommentar

Her tuller Windows Tech noe voldsomt, da Build 10240 er den "ferdige" utgave av Windows 10. Men det har jo kommet noen oppdateringer via Windows Update som du burde legge inn.

De tuller ikke, sjekk build nummeret på en hver .iso fil som lastes ned av RTM utgaven. Jeg har f.eks installert Windows 10 fra MSDN i dag (siden jeg har tilgang der) og det er build 10240 det også, se bilde under, og se hvilken versjon det er, en som ikke kan skaffes andre steder enn via MSDN.

Så alle fysiske plater som kommer i butikkene om en stund, og alle versjoner som ligger på pcer du kjøper med Windows 10 i fremtiden vil ha build 10240, frem til en større oppdatering ev. (type service pack) kommer.

Microsoft har jo med Windows 10 sagt at de har laget et OS som vil bli oppdatert kontinuerlig, så ja man får oppdateringer, men build 10240 er den endelige versjonen som er blitt levert OEM produsentene og de som trykker opp Windows DVD platene.

290715win10_10240.jpg

Lenke til kommentar

Fått innstalert w10 på laptopen nå, å sålangt veldig fornøyd.

MEN justere lysstyrken på skjermen virker ikke, kan skru den både ned og opp, men den forblir den samme. Noen tips?

Hatt det problemet siden Windows 8.... Har heldigvis laptop så hvis jeg vil endre lysstyrken så gjør jeg det og deretter så lukker jeg skjermen og tar det opp igjen. Da endrer den seg.

Lenke til kommentar

Fyrer avgårde et par muligens dumme spørsmål, men det får gå.. Har dere som har installert ventet til dere har fått beskjed, eller lastet ned via MS sine sider? Jeg har reservert..

Mister man noe når man oppgraderer? 

Siden oppdateringen kommer i bølger tipper jeg at et fåtall har oppgradert via det hvite ikonet (at pcen har sagt at den er klar for oppgradering av seg selv). De fleste har nok brukt http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10eller bare kommandoen for å starte oppgraderingen, til og med du ikke har fått beskjed om den er klar.

Alle insidere som hadde build 10240 har jo hatt den endelige versjonen i et par uker nå, så de trengte ingen oppdatering.

Om man mister noe? Alltid en risk for det når man oppgraderer. Men sier Windows at pcen er klar for en fullstendig oppgradering, det øverste valget på bildet under, så skal den ha sjekket om ting er kompatibelt. Men likevel, ved en oppgradering, regn alltid med det verste, at du sitter der med hverken det gamle OSet eller det nye, og du må legge inn alt på nytt uansett.

Slik har det alltid vært, og det er nok slik med Windows 10 også..og enda større sjans for å miste noe er jo om man ikke greier å vente til pcen sier i fra at den er klar selv, uten at du tukler med noe for å få den til å starte oppgraderingen.

290715win10_clean.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det finnes en løsning for dette.
Jeg har da akkurat fått installert Windows 10 Home på en Compaq pc som kjørte Windows 7.
Denne PC hadde virus som gjorde at jeg ikke kom meg lengre enn innloggings området til brukeren når da jeg hadde WIndows 7 på
lastet ned Windows 10 iso og tok en cleean install på maskinen, fra boot. Men måtte da hoppe over alle aktivering punktene under installasjonen.
Nå kjører jeg Windows 10 Home uten å ha aktivert produktnøkkel. og lisens nr som er klistret under maskinen, er uleselige.

Hvor lenge kan jeg ha Windwos 10 uten å ha aktivert? Og finnes det en muligmåte å få aktivert maskinen uten å måtte betale.

Endret av sprintball96
Lenke til kommentar

Lurer på om det finnes en løsning for dette.

Jeg har da akkurat fått installert Windows 10 Home på en Compaq pc som kjørte Windows 7.

Denne PC hadde virus som gjorde at jeg ikke kom meg lengre enn innloggings området til brukeren når da jeg hadde WIndows 7 på

lastet ned Windows 10 iso og tok en cleean install på maskinen, fra boot. Men måtte da hoppe over alle aktivering punktene under installasjonen.

Nå kjører jeg Windows 10 Home uten å ha aktivert produktnøkkel. og lisens nr som er klistret under maskinen, er uleselige.

Hvor lenge kan jeg ha Windwos 10 uten å ha aktivert? Og finnes det en muligmåte å få aktivert maskinen uten å måtte betale.

Windows 10 har vært ute under 24 timer...så vanskelig å svare på det. Men du får i alle fall et vannmerke nede i høyre hjørne ganske kjapt. Vet ikke om de har lagt inn auto restart hver andre time osv som tidligere versjoner har hatt.

Lenke til kommentar

Herre jesu kristi microsoft, nå får det sannelig meg være nok. hvorfor i alle verdens dager funker ikke min 8.1 key når jeg booter fra usb og gjør en clean install.... må jeg installere windows 8 først?...seriøst? tekno invalide apekatter !!! #rage

Lenke til kommentar

Var endelig ferdig å lasted ned Win10 etter ca 2 timer nedlasting.

Kjørte gjennom validering og hele pakka til en feilmelding med beskjed om at en mappe ikkje kunne lages.

Ser at eg har lite plass på C disk og frigjør litt og tenkte å teste igjen, men MÅ EG LASTE NED ALT PÅ NYTT ENDA EN GANG?!

Finnes det en måte å kjøre installasjonen uten at det tar 2 nye timer?

Lenke til kommentar

Herre jesu kristi microsoft, nå får det sannelig meg være nok. hvorfor i alle verdens dager funker ikke min 8.1 key når jeg booter fra usb og gjør en clean install.... må jeg installere windows 8 først?...seriøst? tekno invalide apekatter !!! #rage

Les litt i førsteposten, og i denne tråden, og ellers på internett, så vil du fort se at det er en selvfølge at din Windows 8.1 nøkkel IKKE fungerer i Windows 10.

Veien for å få gratis oppgradering er ved å faktisk oppgradere fra Win 8.1 (eller 7). Sånn er det bare, sånn har Microsoft informert om i måneder nå. Så at du ikke greier å lese hva som faktisk står blir jo bare for dumt.

Skal du oppgradere, så 1. legg inn win 8.1 (du trenger ikke å legge inn alle oppdateringer og slikt), 2. start Win10 setup.exe fra Windows Explorer, og kjør oppgraderingen derfra.

Ønsker du en clean install, velg det nederste valget på bildet under. Og du...start å les litt før du kommer med slike utbrudd. Hadde du brukt 10-20 minutter på å lese i denne tråden, eller sett første postene på to - tre av de mest aktuelle Win10 trådene i forumet, så hadde du hatt svaret ditt.

290715win10_clean.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Nødvendige drivere for meg er LAN/WAN og det er det. Lyd kan være greit, og om du vil ha best bilde på skjermen, så skjermdriver, men skjermen funker greit uten også. Men å komme seg på nett er greit.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Les litt i førsteposten, og i denne tråden, og ellers på internett, så vil du fort se at det er en selvfølge at din Windows 8.1 nøkkel IKKE fungerer i Windows 10.

Veien for å få gratis oppgradering er ved å faktisk oppgradere fra Win 8.1 (eller 7). Sånn er det bare, sånn har Microsoft informert om i måneder nå. Så at du ikke greier å lese hva som faktisk står blir jo bare for dumt.

Skal du oppgradere, så 1. legg inn win 8.1 (du trenger ikke å legge inn alle oppdateringer og slikt), 2. start Win10 setup.exe fra Windows Explorer, og kjør oppgraderingen derfra.

Ønsker du en clean install, velg det nederste valget på bildet under. Og du...start å les litt før du kommer med slike utbrudd. Hadde du brukt 10-20 minutter på å lese i denne tråden, eller sett første postene på to - tre av de mest aktuelle Win10 trådene i forumet, så hadde du hatt svaret ditt.

290715win10_clean.jpg

Prøvde det først funket ikke, maskinvaren min var ikke kompatibel....., allikevel microsoft må jo være heilt screwed i hodet. Hvorfor ikke gi folk muligheten til å installere på den måten de ønsker. å forsvare noe så sinnsvakt er jo heilt på tryne

Lenke til kommentar

Prøvde det først funket ikke, maskinvaren min var ikke kompatibel....., allikevel microsoft må jo være heilt screwed i hodet. Hvorfor ikke gi folk muligheten til å installere på den måten de ønsker. å forsvare noe så sinnsvakt er jo heilt på tryne

Da er det jo bare å kjøpe Windows 10 når det kommer, så kan du gjøre som du vil. Gratis tilbudet kom med en rekke betingelser, og når du takker ja til dette tilbudet, kan du ikke klage etterpå når det ikke fungerer slik som du vil. Det fungerer slik som det skulle.

90% av de, om ikke mer, som klager på feil ved oppgraderingen har omgått Windows egne "sperrer" som ligger der for å unngå slike feil. Og så kommer de her å klager.

Skal du benytte deg av noe som gis til deg gratis, så følg retningslinjene. Om ikke vent noen uker å bruk et par tusen kroner på fullversjonen av Win10 Pro, og så kan du installere så mye du vil, for da får du din egen Win10 nøkkel.

Det får du ikke med gratis oppgraderingen. Lev med det, slik er livet, slik har det blitt informert om i måneder, siden i fjor faktisk. Jeg skulle gjerne ha fått nøkler med hver gratis oppdatering, hadde leid meg en server, laget 40 virtuelle pcer, med alt av oppdateringer og slikt, men uten å ha aktivert W8 nøklene enda, men hadde hentet frem 40 nøkler som jeg skulle offre. Alle med mer peil enn meg sa at prosjektet mitt var nytteløst, for vi kom ikke til å få noen nøkler, og det viste seg jo å stemme. Men hadde det fungert, så hadde jeg hatt 40 gratis nøkler i dag, men skal ikke klage, har vel fått ca 200 nøkler/aktiveringer via MSDN i dag på alle W10 utgavene, så tror jeg har en stund ;).  Så jeg har kastet bort mange timer og €60..så forsvarer ikke alt, men forsvarer ikke deg når du ikke har greid å lese gjennom betingelsene for den gratis oppdateringen. Du er jo en selgers drøm, du leser neppe aldri det med liten skrift. Skriver under, samme hva. Det er faktisk det samme ang dette her. Ja du får det gratis *** - så må du finne det med *** og der sto det vel ca en side minst om alle betingelsene.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Jeg får lastet ned Windows 10 via windows update (med den derrre cmd commandoen), men når den skal begynne å innstallere så får jeg en beskjed om at noe må sjekkes før jeg kan gå videre. når jeg da trykker for å se hva som må sjekkes, så går windows update tilbake til slik den var før den begynnte å laste ned windows 10. Har prøvd flere ganger med samme resultat. hvis jeg prøver standalone installeren så får jeg innstallert windows men ikke aktivert den, og da er jeg jo like langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...