Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Etter en mystisk hardisk-"kræsj", hvor jeg ikke klarte å berge Windows installasjonen, ville jeg like greit installere Win10. Fant en iso-link i denne tråden. Sitter på på en OEM Win 7 lisens.

1. Må jeg innstallere Win7 igjen for å kunne oppgradere lisensen min til Win10? Og noen som vet om jeg kan få tak i en Win10 Home ed-iso? Endte opp med en Pro-versjon her... den får jeg neppe aktivert på noen lovlig måte.

2. Kan jeg lage en backup av denne installasjonen - for å så i bruke recovery med en Home ed på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mail, Calendar og Peoples krasjer med access violation i en dll. Også Photos krasjer men med activation failed.

Kjører Insider Pro 10240.

Noen som vet om en fiks?

Har ikke hatt noen kræsj fra beta begynte til og med nå.

Oppgradere du fra ble eller kjørte du clean?

Oppgradere fra 8.1

Lenke til kommentar

Mener å ha lest du bare installerer 10 så skriver du inn nøkkel til gammelt os. Det blir så oppgradert og låst til 10 :)

Backup går fint og den innebygget funksjonen for å gjenopprette er meget bra :)

DET hadde vært konge å få bekreftet :)

Så da blir det win 10 iso fra usb + win8.1 key.

myhken !

Lenke til kommentar

Mener å ha lest du bare installerer 10 så skriver du inn nøkkel til gammelt os. Det blir så oppgradert og låst til 10 :)

Backup går fint og den innebygget funksjonen for å gjenopprette er meget bra :)

DET hadde vært konge å få bekreftet :)

Så da blir det win 10 iso fra usb + win8.1 key.

myhken !

Funker ikke på en clean install i alle fall. Prøvde en Win8.1 nøkkel på en helt ny installasjon, og da fikk jeg bare denne feilmeldingen:

win10win81key1.jpg

Skal prøve å kjøre en Win10 installasjon på en VM med Win8.1, så prøve å aktivere med samme nøkkel da.

Så kan jeg prøve å oppgradere, og se om jeg er/blir/kan få aktivert da med samme nøkkel.

Går heller ikke an å bruke nøkkelen under en clean install startet fra en aktivert Win8.1 installasjon:

win10win81key2.jpg

Da har jeg oppgradert Windows 8.1 Pro ved å starte setup.exe fra Windows og velge upgrade med Windows 10 RTM .iso filen (her har jeg brukt engelsk versjon, men det skal jo ikke ha noe å si).

Da ble Windows 10 automatisk aktivert etter oppgraderingen: Det er kun brukt lokal konto, både før og etter oppgraderingen. Så ingen Microsoft konto.

win10win81key3.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Mail, Calendar og Peoples krasjer med access violation i en dll. Også Photos krasjer men med activation failed.

Kjører Insider Pro 10240.
Noen som vet om en fiks?

Har ikke hatt noen kræsj fra beta begynte til og med nå.
Oppgradere du fra ble eller kjørte du clean?
Oppgradere fra 8.1

Oppgraderte fra 8.1 til 10 (10162). Kjørte så en refresh for å fjerne alt gammelt rot. Etter det fikk jeg oppgradering til 10240. Tok 8-10 timer før den dukket opp i Update.

Alt virker som det skal bortsett fra de 3 appene. Ikke noe stort problem. Regner med det fikser seg selv når man får release key og kan foreta clean install.

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke build 10240 (RTM til dette), bare tull å bruke en eldre build nå.

Er Windowsen din ekte og aktivert, så blir windows 10 automatisk aktivert om du starter installasjonen fra Windows. Med Windows 7 kan du oppleve at den kun godtar oppgradering ved at du får beholde filene dine, eller du kan ta en clean install.

Er du skikkelig heldig kan du oppgradere og beholde alle programmer, innstillinger og filer. (men det kan stoppe opp både grunnet Win7 og om du har noe hardware som oppgraderingsprogrammet til Windows ikke godtar)

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke build 10240 (RTM til dette), bare tull å bruke en eldre build nå.

Er Windowsen din ekte og aktivert, så blir windows 10 automatisk aktivert om du starter installasjonen fra Windows. 

Takk! Og fillern. I går reinstallerte jeg Win7, og så installerte jeg Win10 direkte fra USB.... arrrgh....... :D

På an igjen....

Lenke til kommentar

Før brukte jeg alltid Acronis True Image til slikt. Finnes sikkert andre og kanskje gratis programmer som gjør det samme, lage et image av hele OS disken, som du kan lagre på en annen disk eller hva som helst som støtter størrelsen, for å så kunne bruke en CD/minnepenn for å starte det samme programmet om du ønsker å legge tilbake recovery partisjonen du har laget.

Nå om dagen bruker jeg ikke slik programvare. Mine fysiske pcer hiver jeg opp på en 3-4 timer om jeg må reformatere, kanskje mindre enn det, siden jeg egentlig ikke bruker pcene mine til noe annet enn å koble meg opp mot en virtuell pc på serveren min, der jeg gjør alt av arbeid, filer, bilder, surfing, osv osv.

Av virtuelle pcer/servere som jeg har en del av,  er det jo bare å kopiere filene fra Vmware, eller velge Export i Hyper-V.

Poenget er bare at du trenger et program som lar deg lage en backup fil, lagre denne et lurt sted, eller flere steder, og så kunne starte programmet direkte fra DVD/minnepenn for å legge den tilbake.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg ha clean install, og da virker det veldig tungvindt å først oppgradere, så legge inn enda en gang for å få clean.

Det er vel også slik at gratis oppdateringen bare gir oppdateringer i 12 måneder før en må betale, men med egen lisens får en ikke disse begrensningene?

Lenke til kommentar

Har en Mac der det ikke blir aktuelt med gratis oppgradering, har jo bare OSX fra før av. Hvilken versjon av Windows 10 ville dere kjøpt til den? Trenger jeg noe annet enn OEM? Hva er egentlig forskjellen der i dag?

Edit: Er kanskje bare de som skal oppgradere gratis som får Windows 10 på onsdag, mens lanseringsdatoen er annerledes for kjøp i butikk?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Nå vil jeg ha clean install, og da virker det veldig tungvindt å først oppgradere, så legge inn enda en gang for å få clean.

Det er vel også slik at gratis oppdateringen bare gir oppdateringer i 12 måneder før en må betale, men med egen lisens får en ikke disse begrensningene?

Jeg installerte en clean 8.1 uten å oppdatere den. Deretter oppgraderte jeg til windows 10. Altså rimelig clean :)

Lenke til kommentar

Men SLI fungerer stadig like ræva, og Microsoft Edge er temmelig håpløs å bruke mot Diskusjon.no ...

Sli fungerer veldig bra her (3-way) TX sli, men får dx error at jeg er tom for minne :p Så da hjelper det lite :D

dx%20error%20windows%2010.jpg

Står at jeg må ha minst 512MB vram :D Kanskje de mener 512GB... Da er det litt knapt med bare 12GB vram :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...