Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Kommer du til å lage en Norsk språkpakke for Windows 10, akkuratt som du gjorde tidligere med 7 og 8?

 

Kommer nok til å legge ut språkpakkene når de kommer, men fortsatt usikker på hvordan det vil bli gjort i Windows 10. Men finnes det språkpakker, så kommer de til å ligge på bloggen. Venter på at de ev. dukker opp på MSDN.

 

 

 

 

Men den versjonen er bare gyldig så lenge du er med i insider programmet, som også inkluderer nyinstallasjoner av nye builds fra tid til annen, som kan være kjipt for oppsettet på pcen. Og insider programmet vil avsluttes en gang (i alle fall for Windows 10) og da har du ingen gyldig lisens lengre, om du ikke har oppgradert fra en ekte Windows 7 eller Windows 8.1 utgave.

 

Kan ikke se at det står noe om utløpsdato hos meg nå i hvertfall. Under Activation står det (etter oppgradering fra piratkopiert 8.1 for lenge siden) :

 

Windows

 

Edition        Windows 10 Pro

Activation   Windows is activated

 

 

Edit: frem til dagens oppgradering til 10240 sto det Edition  Windows 10 Pro Insider Preview

 

 

Det med tidsbombe finner du ev. under Kjør --> Winver. Men ser at den er borte nå i 240. Men den er uansett koblet opp mot insider kontoen, og så fort den kontoen blir koblet av, eller ikke er med i insider programmet lengre, regner jeg med at den mister aktiveringen. Men det vil jo bare tiden vise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du må være med i insider, for å få dette nå.

Ja det er greit, har siste version på ett nettbrett og en laptop, dog med gyldige lisenser fra før av.

Men har en stasjonær som ikke har gyldig windows lisens. Tenkte å legge inn preview å få gratis fullversion av windows 10 på den.

 

 

 

Men den versjonen er bare gyldig så lenge du er med i insider programmet, som også inkluderer nyinstallasjoner av nye builds fra tid til annen, som kan være kjipt for oppsettet på pcen. Og insider programmet vil avsluttes en gang (i alle fall for Windows 10) og da har du ingen gyldig lisens lengre, om du ikke har oppgradert fra en ekte Windows 7 eller Windows 8.1 utgave.

 

 

Problemet med insider, at jeg klarte under installasjonen å gjøre SSD disken uleselig, kan heller ikke formattere den, så SSD disken er ubrukelig, prøvde å installere build 10074 igjen for å oppgradere til siste build, men ser ut som det feiler med kode 0x800b0100 betyr det microsoft har gjort det umulig å få tak i release build? Så hvis man vil ha windows 10 i så fall da må man laste ned en piratversjon? 

 

Dette fant jeg ut:

http://www.cnet.com/news/will-windows-insider-testers-get-to-keep-windows-10-for-free/

 

http://www.itavisen.no/nyheter/endelig-slutt-p%C3%A5-denne-424595

 

Så da gjenstår det å se hvordan det blir, om windows 10 kommer på minnepenn håper jeg de velger USB 3 og jeg håper der er mulig å laste ned nyere build, og man får også nedlasting versjon, siden man kan være uheldig å formattere minnepennen da er det surt slik som på recovery partisjon man blir nødt å kjøpe ny windows lisens.

 

Kan det tenkes den ser slik ut:

install-windows-7-from-usb-flash-drive.j

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Å legge windows 7/8/10 eller server versjonene tar jo bare noen minutter avhengig av hastigheten på usbpinnen og usb porten om du har .iso filen. Så jeg hadde uten tvil valgt .iso versjonen om jeg skulle kjøpe noe, for da kunne jeg lagt den på minnepenn så mange ganger jeg vil, jeg kunne lagt den på DVD om jeg ville, og jeg kunne brukt .iso filen på virtuelle pcer.

 

USB pinner kan gå i stykker de også, så å ha en .iso fil som backup er jo en ekstra sikkerhet.

 

 

 

Problemet med insider, at jeg klarte under installasjonen å gjøre SSD disken uleselig, kan heller ikke formattere den, så SSD disken er ubrukelig, prøvde å installere build 10074 igjen for å oppgradere til siste build, men ser ut som det feiler med kode 0x800b0100 betyr det microsoft har gjort det umulig å få tak i release build? Så hvis man vil ha windows 10 i så fall da må man laste ned en piratversjon? 

 

Skjønner ikke hvorfor det haster slik? Nå er det 12 dager til Windows 10 blir gitt ut, du greier å vente 12 dager på å få en ekte RTM versjon?

Hadde uansett ikke tatt meg bryet med å legge inn insider buliden nå, for å så måtte slette og legge inn på nytt for å få den ekte, ikke insider, versjonen om 12 dager.

Lenke til kommentar

Språkpakkene er ute dem :)
Lastet ned norsk på den virtuelle maskinen min igår, og det fungerte fint.

Fant også linker til å manuelt laste ned pakkene.
Eneste jeg ikke har funnet hittil, er norsk versjon av ESD fila.. 

Og heller ikke noe ESD fil som funker som både Core og Pro.. 

Lastet ned Pro, og prøvde å legge til ei.cfg.. eneste jeg oppnådde med den, var at den ikke spurte etter key i begynnelsen av installasjonen.. fikk ikke noe valg om versjon.. bare hvor det skulle installeres.

Lenke til kommentar

Oppgraderte fra Windows 8.1 Pro til Windows 10 Insider 10162 i går. Alt gikk greit og det meste virker som det skal bortsett fra All apps i start menyen. Masse shortcuts som mangler der. På flere er det bare uninstall igjen.

 

Vis jeg blar meg fram til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs, så er alle shortcuts der. Litt tungvint å slå opp der hver gang jeg starte ett program.

 

Noen som vet om en fiks?

Lenke til kommentar

Oppgraderte fra Windows 8.1 Pro til Windows 10 Insider 10162 i går. Alt gikk greit og det meste virker som det skal bortsett fra All apps i start menyen. Masse shortcuts som mangler der. På flere er det bare uninstall igjen.

 

Vis jeg blar meg fram til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs, så er alle shortcuts der. Litt tungvint å slå opp der hver gang jeg starte ett program.

 

Noen som vet om en fiks?

Har du oppdatert til build 10240? Det er mulig det løser problemet. Jeg har ikke Windows 10 maskinen tilgjengelig her og nå, så du må nesten prøve selv.

Lenke til kommentar
 
 

 

 

Oppgraderte fra Windows 8.1 Pro til Windows 10 Insider 10162 i går. Alt gikk greit og det meste virker som det skal bortsett fra All apps i start menyen. Masse shortcuts som mangler der. På flere er det bare uninstall igjen.

 

Vis jeg blar meg fram til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs, så er alle shortcuts der. Litt tungvint å slå opp der hver gang jeg starte ett program.

 

Noen som vet om en fiks?

Har du oppdatert til build 10240? Det er mulig det løser problemet. Jeg har ikke Windows 10 maskinen tilgjengelig her og nå, så du må nesten prøve selv.

 

Oppdatert til 10240 ja. Løste ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Oppgraderte fra Windows 8.1 Pro til Windows 10 Insider 10162 i går. Alt gikk greit og det meste virker som det skal bortsett fra All apps i start menyen. Masse shortcuts som mangler der. På flere er det bare uninstall igjen.

 

Vis jeg blar meg fram til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs, så er alle shortcuts der. Litt tungvint å slå opp der hver gang jeg starte ett program.

 

Noen som vet om en fiks?

 

Gjør det samme som man har gjort i åresvis.

Lag en toolbar som er til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs

Lenke til kommentar
 
 

 

 

Oppgraderte fra Windows 8.1 Pro til Windows 10 Insider 10162 i går. Alt gikk greit og det meste virker som det skal bortsett fra All apps i start menyen. Masse shortcuts som mangler der. På flere er det bare uninstall igjen.

 

Vis jeg blar meg fram til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs, så er alle shortcuts der. Litt tungvint å slå opp der hver gang jeg starte ett program.

 

Noen som vet om en fiks?

 

Gjør det samme som man har gjort i åresvis.

Lag en toolbar som er til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs

 

Ok. Så du mener det fikser start menyen?

Lenke til kommentar

ISO for de som ikkje har den:
 magnet :p

magnet:?xt=urn:btih:729270C240236F4B53119EB8271037C20F9F4B36&dn=Win%2010%20build%2010240%20RTM%20Enterprise%20%26%20Pro-%28x64%29-%28US%29-DVD%20ISOs&tr=udp%3a%2f%2fopen.demonii.com%3a1337%2fannounce&tr=udp%3a%2f%2ftracker.openbittorrent.com%3a80%2fannounce&tr=udp%3a%2f%2ftracker4.piratux.com%3a6969%2fannounce&tr=udp%3a%2f%2fexplodie.org%3a6969%2fannounce&tr=udp%3a%2f%2feddie4.nl%3a6969%2fannounce&tr=udp%3a%2f%2ftorrent.gresille.org%3a80%2fannounce&ws=

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 
 

 

 

Oppgraderte fra Windows 8.1 Pro til Windows 10 Insider 10162 i går. Alt gikk greit og det meste virker som det skal bortsett fra All apps i start menyen. Masse shortcuts som mangler der. På flere er det bare uninstall igjen.

 

Vis jeg blar meg fram til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs, så er alle shortcuts der. Litt tungvint å slå opp der hver gang jeg starte ett program.

 

Noen som vet om en fiks?

 

Gjør det samme som man har gjort i åresvis.

Lag en toolbar som er til C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start menu\Programs

 

Ok. Så du mener det fikser start menyen?

 

 

Der er ikke noe i veien med startmenyen.

ta en clean install eller sett OS'et tilbake slikt det skal være når det er nytt og IKKE installer noe som ikke er godkjent for bruk på Windows 10.

Lenke til kommentar

Merker at ting har forbedret seg drastisk gjennom ulike builds i det siste. Installerte nyeste build i dag tidlig etter en periode på reisefot.

Men min lillebror kom over et større problem da han ble nysjerrig og ville installere release-build på sin laptop. Da han skulle logge inn på PCen etter oppdatering fra Windows 7 fikk han beskjed om følgende:

 

"Mislykket pålogging for User-Profile Service-tjenesten."

 

"Brukerprofilen kunne ikke lastes inn"

 

 

Jeg fant en fix til en tidligere utgave av windows som heldigvis fortsatt fungerte, i tilfelle andre skulle ende opp med samme problem. Har man en annen konto som fungerer som admin kan man skippe første steg. (NB: Dette gjøres på eget ansvar. Registerfeil kan være tricky å løse. Jeg kan ikke ta ansvar for eventuelle feil i register eller feil man gjør, om det ikke virker eller ikke, eller om maskinen blir ubrukelig i ettertid)

 

Man starter maskinen på nytt i safemode (Trykker F8 ved oppstart) og velger da SafeMode. 

 

Start så RegEdit og finn frem til computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList

 

Der er det flere mapper, men de to med lengre navn er målet. De er profilmappene dine. Den ene har navn som ender med .bak og fungerer som backup. Man bytter så denne endingen over på den andre mappen som ikke har .bak som suffix, og fjerner det fra backupmappen.

 

Etter at endingen har blitt byttet om, restarter man så maskinen og skal kunne logge inn normalt.

 

Edit: Dette er kun for de som ikke får logget inn i det hele tatt etter å ha prøvd gjentatte ganger, samt restartet maskinen. Jeg har fått beskjeden et par ganger med tidligere builds, men alt virker normalt ved neste gang eller ved en restart.

Endret av Zetheus
Lenke til kommentar

Jeg sliter med endel smårusk med "RTM" Windows 10 Pro 10240, og dette er på en ren-installasjon hvor det kun er brukt "Windows 10-drivere" osv.. De to mest irriterende problemene er som følger;

 

 

#1: Context-menyen (den menyen du får når du høyreklikker på skrivebordet, i Windows Explorer osv..) er ofte helt på styr. Noen ganger så viser den menyen men alt innholdet er vidt. Andre ganger viser den kun en liten stripe med et par vertikale prikker og ingenting annet. Andre ganger så kan den vise 4-5 øverste alternativene mens de nederste 4-5 alternativene er enten hvite eller så er de ikke der i det hele tatt...

 

Må ofte høyreklikke en 3-4 ganger før menyen viser innholdet riktig, temmelig absurd og vanvittig irriterende..

 

 

#2: En haug med applikasjoner som jeg har satt til å starte opp med maskinen starter ikke lenger opp med maskinen... Det fungerte helt fint i ca to dager, men nå er det en hel masse som ikke starter opp med maskinen lenger av en eller annen bisarr grunn. Har verifisert innstillingene på de forskjellige applikasjonene, og de står fremdeles satt til å starte opp med maskinen men gjør det sannelig ikke.. Deriblant Microsoft sin egen Skype klient, Microsoft Outlook 2016 og mye diverse..

 

 

#3: Det er hel del andre ting også, men dette går nok mer på kompatibilitet mot Windows 10 enn mye annet. Blant annet så har jeg en endel spill på Steam som ikke lar seg starte opp.. Blant annet Civilization V: Beyond Earth klarer ikke å starte opp i det hele tatt. Origin klienten er helt mongoloid under Windows 10 så den MÅ installeres med standardbane til C:\ hvis ikke så fungerer ikke det å laste ned og installere spill i klienten. På systemer med SSD som primærdisk hvor man gjerne har sekundærdisker man ønsker å benytte til Origin, Steam osv så er dette fryktelig upraktisk.

 

Har også opplevd at endel applikasjoner som Microsoft Edge bare bestemmer seg for helt brått, og helt uten videre bare lukker seg selv? Ingen feilmelding, ingen krasjdialog ikke noe.. Bare lukker seg tvert..

 

 

 

Har naturligvis forsøkt å kjøre den innebygde gjenopprettelse funksjonen, samt kjørt på med en chkdsk /f /r og sfc /scannow i CMD, uten at det finner noe galt. Windows 8.1 Pro fungerte jo helt fint uten disse problemene så virker som det er relatert til Windows 10.

 

Også merket at grafikkytelsen er temmelig ræva, man kan legge merke til småhakking i Netflix.app fra Microsoft Store, og i diverse streaming via nettleser (da hovedsaklig Edge) om det så er Twitch.tv, YouTube osv.. Og dette på et GTX 770 skjermkort, men vil tro at det for det meste er relatert til NVIDIA sine Windows 10-drivere som ikke virker som allverden.

Lenke til kommentar

Har oppgradering fra èn windows til en annen versjon noen gang fungert perfekt? Altså at spill og programmer fungerer, og at snarveier ligger på desktoppen/taskbar.

 

Tviler liksom på at det skal fungere fra 8.1 til win 10 :p Hvis jeg må mekke mye om, og installere spill og programmer igjen, så er det jo like greitt å installere en clean versjon fra iso?

Lenke til kommentar

Som sagt, eneste måten å få Windows 10 RTM 10240 aktivert på er ved å kjøre upgrade fra et kvalifisert Windows 7 / 8 / 8.1 system, så med tradisjonell "clean install" fra ISO så får du ikke aktivert via offisielle metoder.

 

Nå er det uansett gjort en "clean install", jeg har kjørt den innebygde funksjonen for gjennoppretting som du finner i Windows 8 / 8.1 og nå Windows 10 og den formaterer C:\ og legger inn Windows 10 "rent" så jeg har ikke tatt med meg noe som helst fra Windows 8.1 installasjonen, alt er satt opp fra scratch.

Lenke til kommentar

Kan jo være problemer med driverne til Nvidia eller problemer med minnet på skjermkortet ditt.

Du har jo i bunn og grunn 500 Mb med "tregt" minne som i følge Nvidia ikke skulle være noe problem , men med ufullstendige drivere til W10 og annen småproblem så høres det teoretisk ut som problemet kan ligge der eller i driveren.

 

Prøv å se om du kan bruke en annen driver om du har noen tilgjengelig , har selv opplevd problemer med Amd sin driver til 10240 , men spillene fungerer dog glatt.

Lenke til kommentar

Som sagt, eneste måten å få Windows 10 RTM 10240 aktivert på er ved å kjøre upgrade fra et kvalifisert Windows 7 / 8 / 8.1 system, så med tradisjonell "clean install" fra ISO så får du ikke aktivert via offisielle metoder.

 

Nå er det uansett gjort en "clean install", jeg har kjørt den innebygde funksjonen for gjennoppretting som du finner i Windows 8 / 8.1 og nå Windows 10 og den formaterer C:\ og legger inn Windows 10 "rent" så jeg har ikke tatt med meg noe som helst fra Windows 8.1 installasjonen, alt er satt opp fra scratch.

Har skjønt det slik at vis du er Insider eller har oppgradert 1 gang til Windows 10, så er kontoen din aktivert med Windows 10. Etter det kan du "clean" installere så mye du vil. Når du logger på kontoen vil den være aktivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...