Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

 

Insiders will be getting the final build. There has been a ton of confusion about just how and when Windows Insiders will get the final build of Windows 10, and whether they will be able to do clean installs with downloadable Setup media. According to Microsoft, Insiders will receive the final release build of Windows 10 starting on July 29th (and not earlier, which is surprising), and it will be delivered just like any other new builds. And yes, you can do clean installs: “Once you have successfully installed this build and activated, you will also be able to clean install on that PC from final media if you want to start over fresh,” Gabe Aul notes in a blog post.

 

Kilde

 

Kilden til kilden. (like greit å ha den også med, selv om den er i innlegget ditt... :w00t:

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-changes-to-windows-10-insider-preview-builds/

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Important changes that are coming with the next PC build as we get ready for July 29th.

Getting the final release on July 29th

Windows Insiders running the Windows 10 Insider Preview (Home and Pro editions) with their registered MSA connected to their PC will receive the final release build of Windows 10 starting on July 29th. This will come as just another flight. I’ve gotten a lot of questions from Windows Insiders about how this will work if they clean installed from ISO. As long as you are running an Insider Preview build and connected with the MSA you used to register, you will receive the Windows 10 final release build and remain activated. Once you have successfully installed this build and activated, you will also be able to clean install on that PC from final media if you want to start over fresh.

If you are running the Enterprise edition of the Windows 10 Insider Preview, to upgrade to the final release of Windows 10 Enterprise you will need to download and activate it from Volume Licensing Service Center. As a reminder, the Enterprise edition of the Windows 10 Insider Preview is not eligible for the free upgrade offer and can be upgraded to the final release of Windows 10 through an active Software Assurance agreement.

Lenke til kommentar

Kjører Win10 som hoved OS på hjemme nå. Er ganske fornøyd med hvor bra det funker.

 

  1. DPI Scaling ser ut til å være forbedret. Husker dette funket dårligere i Win8.
  2. Startmenyen føles bedre ut. Men syns det er litt liten/dårlig oversikt når jeg trykker på "All apps".
  3. Alle spill jeg har prøvd til nå har fungert utmerket uten problemer.
  4. Jeg klarer ikke å få skrudd av taskbar i skjerm #2. (bug?)

Noen tips:

  1. For de som bruker DPI scaling. Husk at det kan slås av pr applikasjon i kompabilitet under options for exe-filen.
  2. I Folder options kan man velge hva default i file explorer skal være. F.eks "This PC" istedet for "Quick access".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg er skuffet over utviklingen av programmet. Var insider også i W7 og 8.
Da mener jeg funksjonen kom først og utseendet tilslutt.
Nå er det omvendt.
Passer sikkert mange, men ikke meg.

Det går treeeegt også. b 10130 kom vel for over en måned siden og nye builds har florert som "leaks" siste er vel 10154, om det ikke er kommet enda nyere.
Men ingenting for de som er villige til å dedikere seg en insiderjobb for MS.
Viktigere å "lekke" ?
Jeg har et par programmer som ikke funker på nyere builds enn 10041 - da ble det stopp for IrDA og det er ikke prioritert - utseendet og butikk er viktig - ikke funksjon.
Så har de en mnd på seg til å få programmet til å funke.......
Så det blir jo spennende.
Hadde jeg blitt bedt om å være insider for å fikse utseendet og butikk - så vet jeg hva svaret ville blitt !




 

Lenke til kommentar

 

Lastet ned og installerte Windows 10 (32) på en litt eldre maskin denne uken. Fungerer greit. Hvor lenge kan den brukes, noen som vet det?

 

15 April slutter den å fungere.

 

 

Javel, fungerer enda. Ble det forandret? Var Vista på den før.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Må si jeg er skuffet over utviklingen av programmet. Var insider også i W7 og 8.

Da mener jeg funksjonen kom først og utseendet tilslutt.

Nå er det omvendt.

Passer sikkert mange, men ikke meg.

 

Det går treeeegt også. b 10130 kom vel for over en måned siden og nye builds har florert som "leaks" siste er vel 10154, om det ikke er kommet enda nyere.

Men ingenting for de som er villige til å dedikere seg en insiderjobb for MS.

Viktigere å "lekke" ?

Jeg har et par programmer som ikke funker på nyere builds enn 10041 - da ble det stopp for IrDA og det er ikke prioritert - utseendet og butikk er viktig - ikke funksjon.

Så har de en mnd på seg til å få programmet til å funke.......

Så det blir jo spennende.

Hadde jeg blitt bedt om å være insider for å fikse utseendet og butikk - så vet jeg hva svaret ville blitt !

 

 

 

 

 

 

Finner det ganske så utrolig at du var med i insider programmet til Windows 7 og 8, når Windows Insider programmet først ble annonsert 30 september 2014....

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Insider

Lenke til kommentar

 

 

Lastet ned og installerte Windows 10 (32) på en litt eldre maskin denne uken. Fungerer greit. Hvor lenge kan den brukes, noen som vet det?

 

15 April slutter den å fungere.

 

 

Javel, fungerer enda. Ble det forandret? Var Vista på den før.

 

 

Ja, utløpsdatoen flyttes med nye builder. Nå er det oktober 2015 som gjelder. Lett å sjekke med å skrive Winver i kjør feltet (eller søkefeltet) og trykke på Winver.exe som kommer opp på listen.

 

win10utlop1.jpg

Lenke til kommentar

Hehe - der kom den jo - build 10158 :)
Laster ned nå og håper på at IrDA funker på denne igjen.
Så het det vel ikke INSIDER den gangen da - men fungerte på samme måte.
Den gangen fikk vik kjøpt full pro-lisens for kr. 250,-
Så - beklager det semantiske sundan.

 

Tja - etter nesten 2 timer er jeg like skuffet.
Har ikke oppdaget noen endringer - IrDA funker fortsatt ikke - samme feilmld.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Både Windows 7 og Windows 8 var tilgjengelig i betautgaver. Microsoft kalte det vel ikke insiderprogram på den tiden.

 

Ny build ute nå: http://www.winbeta.org/news/windows-10-build-10158-now-available-insiders-download-now

 

Blir dette oppgradert automatisc hvis du har innstallert prøververs. fra før, eller må det gjøres manuelt?

 

 

Du må gjøre noe for at det IKKE skal bli installert automatisk. Så om du ikke har gjort noen innstillinger som sier du ikke vil ha automatiske oppdateringer, så vil den oppdatere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Windows 10 på ene laptopen siden det ble tilgjengelig, men for få dager siden gikk jeg tilbake til Win 8.

 

I grunn fungerte det strålende til mitt bruk bortsett fra to ting.

 

- Batteritiden på laptopen ble mer enn halvert.

- Laptopen ble langt varmere under vanlig bruk, og viften som aldri slår inn på Win 8 gikk konstant på Win 10.

 

Andre småting som at musen ikke viker etter at pcen er vekket til liv kunne jeg levd med videre, men de to punktene jeg har nevnt var det som ødela for min del.

 

Håper det blir bedring på dette fremover, eventuelt har jeg bare vært uheldig med min installasjon.

Endret av kreps79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Kommer ny build senere i kveld/natt. 10159. Her går det unna. Skal visstnok være ute nå.

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Laster den ned nå - noe feil med 10158 ?
Laptop varmere - låter kjent.
Kan ikke overklokke som jeg pleier fordi CPU i erioder blir for varm.
Heller til at MS skaffer seg bruksinfo på den måten jeg da.....
Vises ingen aktivitet i task manageren - og CPU blir varm og tin går tregt.
Virus ?
Da heter det nok MS-virus.......

Lenke til kommentar

Jeg kjører Win10 på en virtuell pc på en Xeon E3-1245v2 og har tildelt den 6 kjerner. Ser at loaden ligger 12-20% så og si konstant, noe som er mer enn de 5 andre virtuelle serverene jeg har på den aktuelle serveren tilsammen, og pluss litt til.

Så kan tenkte meg at den får vifter til å gå på pcer ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...