Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ekte kopi også, burde kanskje installere det og eller er det nok at man har gjort det på 1 maskin -> registert 1 email?

 

Tror ikke denne reserversjonen har noe med e-post å gjøre, siden du kan hoppe over det punktet. Jeg tror oppgraderingen låses mot produktnøkkelen eller hardwaren du bruker på den pcen du reserverer på.

Tror derfor at du kun vil få en vannmerket "pirat" ekte kopi eller et tilbud om å kjøpe en billig kopi.

 

Så skal du ha en ekte gratis kopi av Windows 10, bør du nok bruke en ekte nøkkel ja.

 

Fant dette hos Microsoft:

 

Må jeg reservere for hver av de kvalifiserte enhetene?

Ja, reservasjonen er knyttet til enheten, ikke brukeren. Hvis du vil reservere en gratis oppgradering for alle enhetene, må du derfor fullføre fremgangsmåten for hver av dem. Når det gjelder telefoner, kan du se her.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet svaret på om man får OEM eller Retail lisenser ved oppgradering, har også oppdatert førsteposten i denne tråden med infoen:

 

 

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

 

 

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

 

 

Full version (Retail):

 

- Includes transfer rights to another computer.

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

 

Upgrade version (Retail):

 

- Includes transfer rights to another computer.

- require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive, but cheaper than full version

 

 

OEM :

 

OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

 

What happens if I change my motherboard?

As it pertains the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous based qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

 

15. UPGRADES. To use upgrade software, you must first be licensed for the software that is eligible for the upgrade. Upon upgrade, this agreement takes the place of the agreement for the software you upgraded from. After you upgrade, you may no longer use the software you upgraded from

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg funnet svaret på om man får OEM eller Retail lisenser ved oppgradering,

 

Kilde?

(Det kan jo hende det står mer matnyttig info på en slik webside...)

 

 

Her er kilden.... øverste posten, svarer en Microsoft ansatt. Går ut i fra at det han svarer stemmer, siden spørsmålene på de 4 første sidene er nokså klare.

Lenke til kommentar

Her er kilden.... øverste posten, svarer en Microsoft ansatt. Går ut i fra at det han svarer stemmer, siden spørsmålene på de 4 første sidene er nokså klare.

 

Nja, han er en Microsoft MVP (Most Valuable Professional = blodfan med kompetanse og forbindelser til MS), men ikke ansatt i Microsoft.

 

Jeg skulle gjerne har sett det samme svaret fra en Microsoft-ansatt fra Windows-teamet.

Men, i starten av august vet vi vel mer ...

 

Det er særlig det bombastiske svaret han gir på spørsmålet "What happens if I change my motherboard?" jeg stiller meg litt tvilende til. Jeg tror nemlig det er tilfeller der et bytte av hovedkort (for eksempel pga. reparasjon) vil bli akseptert uten at man trenger å kjøpe en ny OEM-lisens. (Men jeg kan forstå at Microsoft ikke snakker så høyt om det, i og med at det kan brukes som et smutthull for å bruke en OEM-lisens som om det var en Retail-lisens.)

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg så hva de skrev om det, og hvis det går an så er det jo flott. Jeg skal oppgradere PC-en til uka, og lurer på om jeg skal fortsette å bruke den OEM-versjonen jeg har nå frem til den kommer ut. Det er vel ikke sikkert dette går, siden jeg skal bytte hovedkort, men vil helst slippe å kjøpe Windows 8.1, hvis jeg ikke får mulighet til clean install.

 

 

Da tror jeg heller at jeg venter på release, og kjøper da.

 

 

Ville vel nesten lønt seg for deg å legge inn en piratkopi av Windows 7 eller 8/8.1 på det nye hovedkortet da, for de sier jo at de med piratkopier skal få mulighet til å kjøpe ekte Windows 10 til en meget hyggelig pris. Bare husk å bruke Pro/Ultimate versjon.

Vil vel tro at den prisen de tilbyr der, vil være billigere enn å kjøpe i butikk eller direkte fra MS. Men igjen, får man da tilbud om OEM eller fullversjon/Retail? Det vil jo bare tiden vise. (jeg har benyttet meg av et slikt tilbud en gang fra Microsoft. Det var på en XP maskin for mange mange år siden. Men utrolig proft, etter jeg hadde trykket på Ja jeg har en piratkopi, og vil kjøpe en kopi. Fikk en meget bra pris, type 50-75% avslag fra butikk pris, samt at de faktisk kom å leverte den på døra (UPS), og fikk god hjelp til å få byttet nøkkel (du måtte bruke et spesielt program, som senere viste seg å være veldig nyttig til andre ting ;) ) alt i alt en kjempe god opplevelse av å innrømme at man kjører pirat, men vil gjøre opp for seg.

 

Har etter den gang aldri trengt å kjøre pirat, så aldri testet det samme opplegget som de har fortsatt med på alle Windows versjoner siden XP i alle fall.

 

Du greier ikke å vente med HK byttet til etter 29.juli da, så informasjonen begynner å komme inn om alt dette her?

 

Hadde ikke tatt risk på å kjøpe Win8.1 nå, for å så kanskje kun få OEM oppgradering til Win10 senere.

 

Nå har jeg oppgradert, og jeg fikk faktisk aktivert lisensen min.

 

Ser ikke noe til Get Windows 10 ikonet, men det er mulig det kommer etter at Windows Update er ferdig med sitt.

Lenke til kommentar

Du må ha installert alle oppdateringer, og de er mange, og kommer i flere omganger (skjønner ikke hvorfor ikke MS kunne gitt en liste med alle oppdateringer med en gang, men at man må ta runde på runde.)

Så kommer den ikon oppdateringen i oppdateringene fra siste oppdateringsrunde (forrige tirsdag/onsdag)

Lenke til kommentar

Jeg fikk reservasjonen etter å ha fulgt noen tips fra en annen side. Måtte lage en fil i notepad, og da dukket ikonet opp.

 

Veldig fornøyd med at jeg slipper å kjøpe. Da kan jeg heller kjøpe Win 8.1/10 til PCen som kjærringa bruker. Hu bruker fortsatt XP.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

Veldig fornøyd med at jeg slipper å kjøpe. Da kan jeg heller kjøpe Win 8.1/10 til PCen som kjærringa bruker. Hu bruker fortsatt XP.

 

Burde sansynligvis kjøpe ny pc istede for windows. Med mindre hun er veldig glad i sirup, og kan leve uten driverstøtte.

 

PC-en er ikke halvgærn. Det er en i5-3550, 4GB minne og HD6870. Funker til hennes bruk som for det meste er surfing, Youtube, Netflix etc. Sims i ny og ne.

Lenke til kommentar

Har vært plaget med en del småfeil de siste dagene.

Den ene er:

Critical Error
A critical error has occurred in the Shell Infrastructure Host.  Start Menu, Cortana, and some apps may not be available. Please save your work and sign-out to recover
[Sign out]

Den andre får jeg når jeg skal stenge ned windows:

explorer.exe- Application Error

The instruction at 0x00007FFD543ECC60 referenced memory at 0x0000000000000000. The memory could not be read.
Click on OK to terminate the program.

Ufattelig irriterende. Noen andre som har vært plaget med disse i det siste? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...