Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp oppgradert nevnte Dell Latitude E5430 til Windows 10 Pro fra Windows 7 Pro uten problemer. Brukte Media Creator Tool versjon 1803, og gikk som smurt. Nå skal jeg bare oppgradere RAM til 8GB 1600 MHz fra 4GB 1333 MHz, så er saken i boks.

 

I tillegg ble Windows 10 Pro madamens «nye PC» aktivert ved hjelp av Windows 8 Pro (retail) nøkkel. Sier nye PC da den ble oppgradert fra Asus P8P67 LE, Intel i5 et eller annet til Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, AMD Ryzen 5 2600X.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei! Beklager amatørspørsmål men jeg hadde satt voldsom pris på om noen kunne svare:

 

Jeg har kjøpy ny PC med Windows 10. Hva må jeg laste ned av antivirus for at den skal være beskyttet. Har skjønt at «microsoft defender» er greia og her står det «enheten beskyttes» i stor skrift.

 

Det står sog at jeg må åpne McAfee for å se «virus- og trusselbeskyttelse», samt under «brannmur og nettverksbeskyttelse» står det at status er utilgjengelig og at jeg må logge på McAfee...

 

Er jeg beskyttet eller ikke og hvilken gratis programvare bør jeg laste ned? (Fant en annen tråd med oversikt over peogramvarer, men jeg vet ikke hva jeg mangler...)

 

På forhånd tusen takk!

 

(Legger ved et bilde av hvordan det ser ut pr nå.)

post-314662-1351697_thumb.jpeg

Endret av BenWhittaker
Lenke til kommentar

Ofte følger det med en 30 dagers lisens på feks. Mcafee.  Dette er det bare å fjerne. Når du fjerner det, blir det innebygde anti-virus programmet og brannmur aktivert automatisk.  Strengt tatt trenger du ikke mer enn det, men det kan være greit å scanne maskinen med gratisutgaven av Malwarebytes Anti-malware en gang i blant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ofte følger det med en 30 dagers lisens på feks. Mcafee. Dette er det bare å fjerne. Når du fjerner det, blir det innebygde anti-virus programmet og brannmur aktivert automatisk. Strengt tatt trenger du ikke mer enn det, men det kan være greit å scanne maskinen med gratisutgaven av Malwarebytes Anti-malware en gang i blant.

Meget mange takk! Glemte å svare deg. Det stemte som du sa. Deilig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

La inn en clean install av 10ern og brukte en oem-nøkkel jeg kjøpte for noen år siden, den var til windows 7 eller 8 om jeg husker rett så var usikker på om Win10 ville godkjenne den. La inn windows, skrev inn nøkkelen og det fungerte. Etter diverse oppdateringer til nyeste creators fall eller hva siste heter så får jeg plutselig beskjed om å aktivere Windows. Jeg ble litt overraska da nøkkelen fram til da hadde vært godkjent. Noen som vet hva det kan skyldes? Testa nøkkelen på en annen maskin uten å aktivere den der like før jeg bygde den nye maskina. På den maskina og sto det at det var en gyldig Win10-lisens. Ikke værre enn at jeg kjøper en ny, men aldri opplevd dette før.

Lenke til kommentar

Etter diverse oppdateringer til nyeste creators fall eller hva siste heter så får jeg plutselig beskjed om å aktivere Windows.

 

Er det en knapp du skal klikke på for å aktivere Windows? Hva skjer om du gjør det?

Får du noen annen feilmelding eller noe?

 

Det er ikke sikkert at du trenger å gjøre noe mer enn å taste inn OEM produktnøkkel på nytt.

(Om du ikke samtidig har endret for mye på HW-konfigurasjonen, da.)

Lenke til kommentar

Har forsøkt å legge inn men får nå beskjed om at koden ikke kan brukes med dette eksemplaret.

 

Da kontakter du support hos Microsoft.

 

Eller: Kan det være at OEM-lisensen er for Norsk 32-bit versjon, mens du har installert Engelsk 64-bit versjon?

Sånne ting kan gjøre at det skjærer seg. (Kanskje ikke det med språket, men resten.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sitter her med kanskje et dumt spørsmål.

 

Skal bygge ny pc til søstera mi og trenger då Win 10.

 

Må jeg kjøpe fra Norge for å få norsk språk? er så ekstremt dyrt synes jeg. 1200kr for en lisens. Eller er det bare å laste ned iso filen i første post og følge oppskriften?

 

Ser fra utlandet der de sender lisensen på mail, får du ned i 200kr. Er det "trygt"? 

Lenke til kommentar

Sitter her med kanskje et dumt spørsmål.

 

Skal bygge ny pc til søstera mi og trenger då Win 10.

 

Må jeg kjøpe fra Norge for å få norsk språk? er så ekstremt dyrt synes jeg. 1200kr for en lisens. Eller er det bare å laste ned iso filen i første post og følge oppskriften?

 

Ser fra utlandet der de sender lisensen på mail, får du ned i 200kr. Er det "trygt"?

Nei, man risikerer ofte å få en versjon som "forsvinner", så kjøp heller fra godkjente ms selgere.

Har venner som har brent seg på dette og det er kjipe greier.

 

Når det gjelder språk skal man kunne endre dette som det passer seg, jeg laster ned den oppdaterte versjonen fra Microsoft og legger inn personalia under installasjonen, null problem å velge norsk install.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, man risikerer ofte å få en versjon som "forsvinner", så kjøp heller fra godkjente ms selgere.

Har venner som har brent seg på dette og det er kjipe greier.

 

Når det gjelder språk skal man kunne endre dette som det passer seg, jeg laster ned den oppdaterte versjonen fra Microsoft og legger inn personalia under installasjonen, null problem å velge norsk install.

Tenkte litt på denne siden:

https://www.digitallicense.nl/windows-10-home-retail/?___store=norsk&___from_store=default&gclid=EAIaIQobChMIqZuI9NjT3QIVlg8YCh0wwgi5EAQYAiABEgKNcfD_BwE

 

Men er vel bare å holde seg unna :)

Lenke til kommentar

Skal bygge ny pc til søstera mi og trenger då Win 10.

 

Er det noen spesiell grunn til at du velger å bygge en PC fremfor å kjøpe en ferdigbygget der Windows følger med? Det er jo som regel alltid artig å bygge en PC, men det er jo ikke nødvendigvis "god butikk" (såfremt man ikke har en god del av komponentene liggende fra før).

 

Hvis du har (eller kan få tak i) en gyldig "lisens" for Windows 7 eller 8.1, så kan du bruke produktnøkkelen fra denne til å installere/aktivere Windows 10 direkte. (Du trenger ikke først installere Windows 7/8.1 og deretter oppgradere til 10.) Det er mulig at dette kan bli en billigere løsning, men her skal en vel også passe seg for å kjøpe "katta i sekken".

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at du velger å bygge en PC fremfor å kjøpe en ferdigbygget der Windows følger med? Det er jo som regel alltid artig å bygge en PC, men det er jo ikke nødvendigvis "god butikk" (såfremt man ikke har en god del av komponentene liggende fra før).

 

Hvis du har (eller kan få tak i) en gyldig "lisens" for Windows 7 eller 8.1, så kan du bruke produktnøkkelen fra denne til å installere/aktivere Windows 10 direkte. (Du trenger ikke først installere Windows 7/8.1 og deretter oppgradere til 10.) Det er mulig at dette kan bli en billigere løsning, men her skal en vel også passe seg for å kjøpe "katta i sekken".

Billigere og du får akkurat den PCen du vil ha.

Har bygget pcer i snart 15år og har spart mange tusen på dette. Ferdigbygde pcer er tapsprosjekt.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

 

Dette er som regel lisenser det ikke er lov å videreselge, dvs. volumlisenser osv. 

Ja du får som regel installert og aktivert lisensen, men den kan virke i 5 dager, 5 år eller 15 år.   Dersom det blir oppdaget at nøkler blir videresolgt, blir nøklene deaktiverte.  

 

Lisensen er like ulovlig som om du hadde lasta den ned på piratebay.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt usikkert hvor jeg skal spør men jeg har hatt et problem siden jeg installerte siste update. Flere ganger for dagen mister jeg internett forbindelse. Står nede på oppgavelinjen at jeg har internett men både Chrome og nå sist spillet funker ikke før en reset av maskinenen. Discord samtaler som jeg er med i mister ikke forbindelse og det eneste som funker. Får også opp en feil melding at maskinen ikke finner proxy settings men dette sier meg ingenting. Har nå hatt null problemer så lenge jeg kan huske :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...