Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig det er blitt spurt tidligere, men såvidt jeg har fått med meg kan man fint oppgradere fra Windows 10 preview til Windows 10 retail. Jeg kjører for tiden Windows 8.1, og nettverkskortene jeg har i maskinen fungerte bra i WIndows 7, og etter masse knot fikk jeg de til å fungere ganske bra i Windows 8.1 også. Hvis jeg nå velger å oppgradere til Windows 10 (preview), tror dere at den vil bruke de samme driverene til nettverkskortet, eller vil den forsøke å bytte dem ut?

Og et annet spørsmål. Jeg dualbooter Windows 8.1/Linux Mint. Vil oppgraderingen skape problemer der?

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er blitt spurt tidligere, men såvidt jeg har fått med meg kan man fint oppgradere fra Windows 10 preview til Windows 10 retail. Jeg kjører for tiden Windows 8.1, og nettverkskortene jeg har i maskinen fungerte bra i WIndows 7, og etter masse knot fikk jeg de til å fungere ganske bra i Windows 8.1 også. Hvis jeg nå velger å oppgradere til Windows 10 (preview), tror dere at den vil bruke de samme driverene til nettverkskortet, eller vil den forsøke å bytte dem ut?

 

Og et annet spørsmål. Jeg dualbooter Windows 8.1/Linux Mint. Vil oppgraderingen skape problemer der?

Hvis jeg var deg så ville jeg ha installert W10tp på egen partisjon og hatt trippleboot.

 

Edit: Antar at W10 fint lar deg beholde eksisterende os og lager en bootmgr hvor du får valg om hvilket av dine tre os du ønsker å boote inn i. Uansett så kan du alltids redigere bootmgr i ettertid med f.eks EasyBCD eller lignende programmer.

 

W10 vil vel uansett bruke/installere sine egne drivere og ikke hente noen ting fra eksisterende installasjon. Hvis Microsoft ikke har lagd egnede drivere for dine (gamle?) nettverkskort så kan det selvsagt tenkes at du får problemer med å få de til å virke i W10. Derfor det er så fint med å installere W10 på egen partisjon og beholde eksisterende os. Da kan du alltids velge å boote inn i gammelt os hvis du får problemer i stedet for å måtte installere gammelt os helt på nytt.

Endret av SteinarN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, nå vil jeg og få tilbudet snart om gratis oppgradering.. Steike det tar tid :/

 

Hvorfor er det noe hastverk? Windows 10 blir jo ikke tilgjengelig før 29.juli, og tilbudet vil vare i totalt ett år, så skjønner ikke hvorfor folk er så utålmodige.

 

 

 

W10 vil vel uansett bruke/installere sine egne drivere og ikke hente noen ting fra eksisterende installasjon. Hvis Microsoft ikke har lagd egnede drivere for dine (gamle?) nettverkskort så kan det selvsagt tenkes at du får problemer med å få de til å virke i W10. Derfor det er så fint med å installere W10 på egen partisjon og beholde eksisterende os. Da kan du alltids velge å boote inn i gammelt os hvis du får problemer i stedet for å måtte installere gammelt os helt på nytt.

 

 

Du vet at de fleste drivere som Windows bruker, er IKKE laget av Microsoft. Det er hver enkelt produsent av hver enkelt hardware del som ev. lager oppdaterte drivere til Windows. Om Microsoft skulle gjort den jobben, måtte vi nok betalt noen millioner per Windows kopi, for at det finnes opp mot en milliard ulike hardware kombinasjoner eller mer er ikke urealistisk. Men siden folk tror at det er Microsoft sitt ansvar å lage drivere, så er det jo også Microsoft som får skylden når det ikke finnes drivere, eller driverene ikke fungerer skikkelig. men igjen, de eneste man kan skylde på er hardware produsentene.

De blir inkludert meget tidlig i prosessen ved utvikling av nye Windows versjoner. Og så er det opp til dem å velge hvilke hardware produkter som skal få Win10 drivere. Og noen produkter (type de nyeste) blir jo ofte prioritert først, så kommer alt annet etter hvert. Derfor er jo som oftes Windows ustabilt i flere måneder etter lansering, siden det tar tid med enkelte drivere.

Derimot, kjøper man pcer som er merket med Windows 10, så skal all hardware på den pcen fungere perfekt med Windows 10.

 

Microsoft har jo en driverdatabase for eldre hardware, men likevel er det hardware produsentene som har alt ansvar for drivere til nye OS.

Lenke til kommentar

 

W10 vil vel uansett bruke/installere sine egne drivere og ikke hente noen ting fra eksisterende installasjon. Hvis Microsoft ikke har lagd egnede drivere for dine (gamle?) nettverkskort så kan det selvsagt tenkes at du får problemer med å få de til å virke i W10. Derfor det er så fint med å installere W10 på egen partisjon og beholde eksisterende os. Da kan du alltids velge å boote inn i gammelt os hvis du får problemer i stedet for å måtte installere gammelt os helt på nytt.

 

 

Du vet at de fleste drivere som Windows bruker, er IKKE laget av Microsoft. Det er hver enkelt produsent av hver enkelt hardware del som ev. lager oppdaterte drivere til Windows. Om Microsoft skulle gjort den jobben, måtte vi nok betalt noen millioner per Windows kopi, for at det finnes opp mot en milliard ulike hardware kombinasjoner eller mer er ikke urealistisk. Men siden folk tror at det er Microsoft sitt ansvar å lage drivere, så er det jo også Microsoft som får skylden når det ikke finnes drivere, eller driverene ikke fungerer skikkelig. men igjen, de eneste man kan skylde på er hardware produsentene.

Jeg var litt kjapp der. Det jeg egentlig mente er at W10 vil installere de fleste eller i hvertfall mange drivere til diverse hw automatisk og ikke hente de fra eksisterende installasjon. Vet jo at det er hw produsentene som lager driverene.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Forsatt ikke mulig å laste ned preview W10 uten å må laste ned på CD først? Eg har en pc som eg gjerne vil prøve på men dette er en pc uten CD-Rom

 

Det har hele tiden vært mulig å laste ned W10 og brukt et program for å lage en oppstarts USB minnepenn for instalasjon av W10.

Siste built som kan lastes ned er 10130.

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso-update-1504

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Forsatt ikke mulig å laste ned preview W10 uten å må laste ned på CD først? Eg har en pc som eg gjerne vil prøve på men dette er en pc uten CD-Rom

Du laster ned og lagrer jo ikke til en CD-rom når du laster ned, du lagrer jo til din harddisk. Så kan du etterpå gjøre hva du vil med nedlastingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Hvilket OS har du? I Windows 8 kan du åpne ISO-filen i utforsker og trykke på Setup.exe.

Har du Windows 7 må du kanskje laste ned "Microsoft USB download tool" og installere via USB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har W8.1, kan laste ned filen å søke litt rundt. Står på Microsoft sin side at man må lage ISO fil før man innstallere, 

 

Filen du laster ned er en iso fil. Den heter faktisk Windows10_InsiderPreview_x64_EN-US_10130.iso om du laster ned 64-bits versjonen.

Denne filen er ett bilde av en DVD. For å gjøre denne DVD'en om til ett kjørbart medium på en USB penn, så bruker du USB download tool. http://www.microsoft.com/nb-no/download/windows-usb-dvd-download-tool

 

Windows 10 er ikke et program du kjører i Windows 8.1 og dermed heller ikke noen instalasjonfil du skal laste ned.

 

Rett ut så tror jeg du skal vente til windows 10 ferdig, da slike betaer IKKE er for amatører.

 

 

Følg denne fremgangsmåten for å laste ned Insider Preview:

  • Registrer deg for Windows Insider Program hvis du ikke allerede har gjort det.

  • Les systemkravene.

  • Klikk én av Last ned-koblingene på denne siden for å laste ned en spesialfil, den kalles en ISO-fil, som du kan bruke til å installere Preview.

  • Når nedlastingen er fullført, overfører du ISO-filen til installasjonsmedier, som en USB-flash-enhet eller DVD.

  • Dobbelttrykk eller dobbeltklikk setup.exe fra installasjonsmediet, og følg fremgangsmåten.

 

 

Viktig! 
    • Det er enklest å konvertere en ISO-fil til en DVD ved å bruke Windows Disc Image Burner.

    • Husk at det å prøve en tidlig versjon som denne, kan være risikabelt. Derfor anbefaler vi at du ikke installerer Preview på den primære PC-en hjemme eller på kontoret. Uventede PC-krasj kan skade eller til og med slette filene dine, derfor bør du sikkerhetskopiere alt.

    • Hvis du vil slutte å bruke Windows 10 Insider Preview og gå tilbake til forrige versjon av Windows, må du installere den forrige versjonen på nytt fra gjenopprettings- eller installasjonsmediet som fulgte med PC-en, vanligvis en DVD. Hvis du ikke har gjenopprettingsmedier, kan det hende du kan opprette gjenopprettingsmediet fra en gjenopprettingspartisjon på PC-en ved å bruke programvare fra PC-produsenten. Du må gjøre dette før du oppgraderer. Se kundestøttedelen på PC-produsentens webområde hvis du vil ha mer informasjon.

    • Når du har installert Windows 10 Insider Preview, kan du ikke bruke gjenopprettingspartisjonen på PC-en til å gå tilbake til forrige versjon av Windows.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha dualboot og beholde din nåværende W8.1 installasjon så lager du bare en ny tom partisjon på disken din hvor du ønsker å installere W10. Så tar du å pakker ut Iso fila i ei mappe på f.eks skrivebordet. Jeg bruker Winrar for å pakke ut, men tror Windows også har denne funksjonaliteten. Så kjører du setup fila og følger instruksjonene. Altså ikke nødvendig å brenne til cd eller legge over på minnepenn i dette tilfellet.

 

Er ikke helt sikker, men tror det går an å gjøre det på denne måten også om du ønsker en ren installasjon hvor du overskriver eksisterende os.

Lenke til kommentar

Piratkopi og fått det for lengst :p

 

Men du får jo da bare en "gratis" kopi med vannmerke. Men du vil få muligheten til å kjøpe en ekte kopi til en "billig" penge. Så hadde vært kult om du rapportere tilbake etter 29.juli om hvilken pris du får tilbud om siden du har piratkopi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...