Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Versjonsgreiene til MS er vel nok til å forvirre de fleste.

Jeg har alltid hatt oem versjoner og har til dags dato ikke opplevd å ikke kunne flytte en lisens mellom maskiner (så lengde den bare er aktiv på 1 om gangen). Jeg har flyttet win7 lisenser mellom socket 775 til 1366 til 1155 til 1150 til 2011-3 og win8.1 fra 1150 til 2011-3. Har også flyttet win7 lisenser fra kasserte laptops til desktop'er. 

 

Hvilke utgaver av windows er det man egentlig IKKE kan flytte med seg til ny hardware?

Lenke til kommentar

Den versjonen av win 8 pro jeg har er slik jeg kan bruke den alltid sålenge det er kun på en maskin, vil jeg da få oem versjon?

 

#forvirret :p

Du får Pro versjon, hvis det er det du lurer på.

 

OEM er slik du har i dag, beregnet på kun én PC.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Nei, da kan win 10 ryke og reise.

 

Jeg lurer på om jeg får win10 OEM selv om jeg ikke har win8 OEM.

 

Altså OEM versjonene kan ryke og reise.. 

Som jeg skrev over:

 

Du får Pro versjon, hvis det er det du lurer på.

 

OEM er slik du har i dag, beregnet på kun én PC.

Lenke til kommentar

Ikke det som er poenget mitt altså^^

 

Takk for info ang pro og vanlig.

 

Idag har jeg retail eller hva det heter, har brukt samme lisens på ca 8-9 maskiner de siste 3 årene. Men siden jeg har retail vil jeg få OEM versjoenen av win10?

 

Oem er noe dritt.

 

Du vet, retail er ikke Oem, Oem er en versjon som er bundet til et hovedkort oppsett , retail er en utgave som du kan innstallere på den hardwaren du ønsker og om du bytter hardware så skal du ha lov til å få innstallert der også så lenge den andre ikke er i bruk.

 

For eksempel har jeg en Pro utgave av Windows 8.1 , når jeg går til W10 vil jeg få en W10 pro utgave.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, da kan win 10 ryke og reise.

 

Jeg lurer på om jeg får win10 OEM selv om jeg ikke har win8 OEM.

 

Altså OEM versjonene kan ryke og reise.. 

Som jeg skrev over:

 

Du får Pro versjon, hvis det er det du lurer på.

 

OEM er slik du har i dag, beregnet på kun én PC.

 

Enkelte har jo denne https://www.komplett.no/microsoft-windows-81-pro/799826

 

Det er versjonen jeg har tipper jeg. :)

Lenke til kommentar

 

Ikke det som er poenget mitt altså^^

 

Takk for info ang pro og vanlig.

 

Idag har jeg retail eller hva det heter, har brukt samme lisens på ca 8-9 maskiner de siste 3 årene. Men siden jeg har retail vil jeg få OEM versjoenen av win10?

 

Oem er noe dritt.

 

Du vet, retail er ikke Oem, Oem er en versjon som er bundet til et hovedkort oppsett , retail er en utgave som du kan innstallere på den hardwaren du ønsker og om du bytter hardware så skal du ha lov til å få innstallert der også så lenge den andre ikke er i bruk.

 

For eksempel har jeg en Pro utgave av Windows 8.1 , når jeg går til W10 vil jeg få en W10 pro utgave.

 

Jeg vet forskjellen, gud å dårlig jeg er til å formulerer meg selv nå^^

 

så for å være sikker...

 

Jeg og fattern har win 8 pro retail edt. da vil vi få win 10 pro retail edt?

Lenke til kommentar

Ikke det som er poenget mitt altså^^

 

Takk for info ang pro og vanlig.

 

Idag har jeg retail eller hva det heter, har brukt samme lisens på ca 8-9 maskiner de siste 3 årene. Men siden jeg har retail vil jeg få OEM versjoenen av win10?

 

Oem er noe dritt.

Ok, da misforstod jeg deg litt i den første posten din på siden her. Du snakket om "en PC", og da tenkte jeg "OEM" med en gang. :)

 

Det høres ut som det er OEM versjon vi får, men det betyr ikke nødvendigvis at du ikke beholder retail versjon av Windows 8, selv om jeg er usikker på det punktet også.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En ting er helt sikkert, når først Microsoft gir bort noe gratis så skal nå i alle fall jeg stå der med åpne armer klar til å ta imot ;)

 

6 lisenser, TAKK!!

 

Tror nok du bare får oppgradert den lisensen du har....

Lenke til kommentar

Har 6 lisenser jeg.

 

Og da får du oppgradert 6 lisenser.

 

Og 

 

 

 

Jeg og fattern har win 8 pro retail edt. da vil vi få win 10 pro retail edt?

 

 

Sånn var det i alle fall når jeg gikk fra 7 pro til 8 pro så tror ikke MS endrer noe så grunnleggende i farta.

Lenke til kommentar

Thankyou! snakket med han, han sa han fikk mail fra MS om at han snart kan installere windows 10 Pro, retail edt.

 

Så mitt spm om vanlig og pro, og om retail og oem er besvart! :)

 

Er det den mail'en en får som det står at en har reservert Windows 10?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...