Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Nei det er vel ikke ett "problem", men det er rimelig tungrodd at man ikke kan bytte hardware med samme lisens, sorry, men det er bare gammelmodig tungrodde systemer som funker sånn.

Og med hardware så mener jeg da hovedkort(som medfører cpu og ram bytte også).

Og nei, det behøves ikke å messes mer om at man får muligheten til å bytte hk etc(har ikke mindre te-skje) ved å utføre visse ritualer, som i 2017 ikke burde vært nødvendig.

Men MS hadde vel ikke vært ett såpass stort selskap om de ikke baserte seg på personer som må kjøpe flere lisenser for å få en maskin opp å gå, bare ved å bytte noe så simpelt som ett hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei det er vel ikke ett "problem", men det er rimelig tungrodd at man ikke kan bytte hardware med samme lisens, sorry, men det er bare gammelmodig tungrodde systemer som funker sånn.

Og med hardware så mener jeg da hovedkort(som medfører cpu og ram bytte også).

Og nei, det behøves ikke å messes mer om at man får muligheten til å bytte hk etc(har ikke mindre te-skje) ved å utføre visse ritualer, som i 2017 ikke burde vært nødvendig.

Men MS hadde vel ikke vært ett såpass stort selskap om de ikke baserte seg på personer som må kjøpe flere lisenser for å få en maskin opp å gå, bare ved å bytte noe så simpelt som ett hovedkort.

Skal love deg at det ikke er lisenser til private brukere som Microsoft tjener penger på.

Det står deg helt fritt å kjøpe en lisens du kan flytte fra en maskin til en annen, eller å kjøpe en billigere lisens som du ikke kan flytte fra en maskin til en annen.

Lenke til kommentar

Har vel blitt noe enklere, men hadde man en OEM lisens så kunne man jo ikke bare bytte hk enkelt på en kveld der å bare fyre i gang, man måtte jo kontakte å få en ny key eller hva det var ifra MS, kjempe enkelt.

Hadde du OEM lisens, så hjalp det ikke å ringe MS i alle fall. OEM lisenser er det de som selger, eller leverer lisensen, som må stå for support. Kun ytterst få som var heldige å få noe hjelp hos MS med slike lisenser. Og nei, ny nøkkel fikk du i alle fall ikke.

Men kanskje en kode for å overstyre aktiveringen...

Det er jo en annen fordel med full versjonslisenser, da kan du i alle fall ringe Microsoft å få hjelp.

Lenke til kommentar

Har vel blitt noe enklere, men hadde man en OEM lisens så kunne man jo ikke bare bytte hk enkelt på en kveld der å bare fyre i gang, man måtte jo kontakte å få en ny key eller hva det var ifra MS, kjempe enkelt.

Hadde du OEM lisens, så hjalp det ikke å ringe MS i alle fall. OEM lisenser er det de som selger, eller leverer lisensen, som må stå for support. Kun ytterst få som var heldige å få noe hjelp hos MS med slike lisenser. Og nei, ny nøkkel fikk du i alle fall ikke.

Men kanskje en kode for å overstyre aktiveringen...

Det er jo en annen fordel med full versjonslisenser, da kan du i alle fall ringe Microsoft å få hjelp.

Det hjalp å ringe i 9 av 10 tilfeller. Men man var ikke berettiget ved hovedkort bytte på oem lisen kjøpt av nettbutikk til selvbygger oem. Og ja jeg vet innholdet av oem systembuilder eu-la. Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Helt latterlig er det i alle fall at det selges oem lisenser når prisen er såpass lik. Kunne bare kuttet ut tullet (oem versjonen). 

Det er vel egentlig ikke for at det skal være så veldig mye billigere at man har type OEM lisenser men for at kunden skal kunne kjøpe maskin med preinstallert Windows.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

OEM er forbrukerfiendtlig søppel, det kommer man ikke utenom.

Fører bruken av OEM versjonene av Windows til flere eller færre brukere?

Lenke til kommentar

Hei jeg kan like godt spørre her. Har en nivø på 10 år som har kjøpt sin første stasjonære pc. Han har kommet borti et problem og jeg lurte om dette er et velkjent Windows problem. Når man starter opp velger man språk tidssone etc. Når han bekrefter og trykker neste går pcen inn i en evig loading der den ikke går videre. jeg har ikke sett på problemet selv pga jobb men som jeg skrev over er dette et velkjent problem?

Lenke til kommentar

Det er en Multicom pc, kostet vel i underkant av 7000kr. Det er ikke SSD harddisk. Den går i hvilemodus etter en stund så vanskelig desverre og la den stå lenge og jobbe. Tenkte over natten men siden hvilemodus er på ved default så funker det dårlig. Kan også legge til at denne ble kjøpt på finn.no. 7000kr er ny pris hos Multicom, han betalte 4000kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...