Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Takker, da avbestiller jeg Win10 Pro. Ingen vits i å kjøpe den hvis den ikke støtter mer enn 7.

Man bruker server OS da , med krav om fysiske cpu utover 2 stk.

Grunnen til dual cpu støtte er tiltenkt kraftige workstations og man kommer langt med to stk intel hexacore prosessorer .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte ny laptop til moren min for noen måneder siden. Helt ålreit 14" for 4500kr.

Windows 10 fungerer utmerket på den.

 

Men på min Samsung som for 3 år siden kostet meg 13k, og har funket bra hele veien - er blitt utrolig treg ol etter jeg oppdaterte til Windows 10, spesielt etter den oppdateringen jeg fikk for noen uker siden. Fikk også Blue screen for noen dager siden.

 

Bruker PCen bare 2-3 timer max om dagen..

Syns det er merkelig, noen som vet noe om hva grunnen kan være? Evt hvordan jeg kan gjenopprette den til Windows 7?

Lenke til kommentar

 

Kjøpte bare oppdateringen som drev å kom notification om flere ganger. Anniversary Update eller noe sånt. Men hvis andre ikke har opplevd det samme er det kanskje bare noe med telefonen min.

 

Min første Win10 installasjon var en oppdatering fra Win7 som gikk greit til å begynne med, men etterhvert som nye versjoner av Win10 dukket opp begynte flere og flere bug å dukke opp som f.eks. at file exploreren krasjer på komando ved å høyreklikke på C:

NettTV for forskjellige aviser blei buggete i firefox inntil hele firefox gikk i sirop.

Nå sitter jeg på en clean installasjon av win10 og den 3 år gamle maskina mi er som ny igjen.

Kopier unna alt du ønsker å ta vare på over til enten en annen disk i PCen eller annet lagringsmedium og reinstaller windows på nytt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

Kjøpte bare oppdateringen som drev å kom notification om flere ganger. Anniversary Update eller noe sånt. Men hvis andre ikke har opplevd det samme er det kanskje bare noe med telefonen min.

 

Min første Win10 installasjon var en oppdatering fra Win7 som gikk greit til å begynne med, men etterhvert som nye versjoner av Win10 dukket opp begynte flere og flere bug å dukke opp som f.eks. at file exploreren krasjer på komando ved å høyreklikke på C:

NettTV for forskjellige aviser blei buggete i firefox inntil hele firefox gikk i sirop.

Nå sitter jeg på en clean installasjon av win10 og den 3 år gamle maskina mi er som ny igjen.

Kopier unna alt du ønsker å ta vare på over til enten en annen disk i PCen eller annet lagringsmedium og reinstaller windows på nytt.

Har ikke noe jeg trenger å ta vare på (det jeg evt trenger ligger i nettskyen)

 

Lett å gjøre en clean installasjon?

Lenke til kommentar

Er det noen som har hatt problemer med å installere Anniversary-oppdateringen og funnet en løsning på det?  Jeg har forsøkt installasjon tre ganger, men maskinen henger i det uendelige etter automatisk restart og etter to hard resets gjenopprettes den originale versjonen.

 

Etter å ha lest litt rundt omkring ser jeg at en del med maskiner som ligner min (HBA/RAID-kort installert og masser av harddisker) sier at de kun har fått oppdatert etter å nappe ut kort og koble fra de fleste harddiskene.  Det gidder ikke jeg, men jeg tenkte jeg kunne slenge inn et spørsmål her i fall noen har noen gode ideer til alternative løsninger.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

 

Min første Win10 installasjon var en oppdatering fra Win7 som gikk greit til å begynne med, men etterhvert som nye versjoner av Win10 dukket opp begynte flere og flere bug å dukke opp som f.eks. at file exploreren krasjer på komando ved å høyreklikke på C:

NettTV for forskjellige aviser blei buggete i firefox inntil hele firefox gikk i sirop.

Nå sitter jeg på en clean installasjon av win10 og den 3 år gamle maskina mi er som ny igjen.

Kopier unna alt du ønsker å ta vare på over til enten en annen disk i PCen eller annet lagringsmedium og reinstaller windows på nytt.

Har ikke noe jeg trenger å ta vare på (det jeg evt trenger ligger i nettskyen)

 

Lett å gjøre en clean installasjon?

 

Du gjør enten som covah skriver eller laster ned windows inatllation tool herfra https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10 og lager deg et installasjonsmedioum og booter og installerer fra.

Denne metoden benyttet jeg med en USB3 minnepinne fordi jeg byttet OS disk i samme operasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Lett å gjøre en clean installasjon?

 

 

Start - Innstillinger  - Oppdatering og sikkerhet - Gjenoppretting - trykk på "Kom i gang" under Tilbakestil PCen - Fjern alt

 

Lag en USB penn så man kan fjerne alle partisjonene på disken og lage nye med støtte for UEFI, så er det en cleaner installasjon.

har man oppgradert fra Windows 7, så får man ikke alle partisjonene man skal ha.

Lenke til kommentar

Microsoft Will Share Windows 10 Telemetry Data With FireEye

 

Hvem andre kommer Microsoft til å dele denne informasjonen med tro... Håper ikke det er bare meg her som synes dette er uakseptabelt! Noe som kan være verdt å se : Stop Windows 10 Spying & Forced Application Installs

Microsoft has provided the following response:

 

The nature of the deal between Microsoft and FireEye is to license threat intelligence content from FireEye iSIGHT Intelligence. This additional layer of intelligence includes indicators and reports of past attacks collected and edited by FireEye and enhances detection capabilities of Windows Defender Advanced Threat Protection (WDATP). The deal does not include the sharing of Microsoft telemetry.

Lenke til kommentar

Men 2 CPUer betyr jo da i praksis 12-16 kjerner og 24-32 med HyperThreading eks.

 

Dual-socket har vært støttet siden  omtrentlig NT4 på workstation om jeg ikke husker feil

Hei Theo, antar at du kan hjelpe meg her, evt. andre også?

Har installert Windows12 server 64 R2-utgaven (ligger fritt tilgjengelig hos Microsoft) men får ikke startet GUI, bare cmd, task manager etc. Her vises alle 4 sockets, cores og treads som de skal. Kan du hjelpe meg å få i gang den grafiske delen av OSet?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hei Theo, antar at du kan hjelpe meg her, evt. andre også?

Har installert Windows12 server 64 R2-utgaven (ligger fritt tilgjengelig hos Microsoft) men får ikke startet GUI, bare cmd, task manager etc. Her vises alle 4 sockets, cores og treads som de skal. Kan du hjelpe meg å få i gang den grafiske delen av OSet?

 

 

Windows Server kommer i to utgaver, en uten GUI og en med. Om du har installert den uten GUI så må du gjøre en ny installasjon med GUI om du trenger GUI. Men dette har da ingen ting med Windows 10 å gjøre, så ta diskusjonen i en egen tråd eller en Windows Server tråd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Men 2 CPUer betyr jo da i praksis 12-16 kjerner og 24-32 med HyperThreading eks.

 

Dual-socket har vært støttet siden  omtrentlig NT4 på workstation om jeg ikke husker feil

Hei Theo, antar at du kan hjelpe meg her, evt. andre også?

Har installert Windows12 server 64 R2-utgaven (ligger fritt tilgjengelig hos Microsoft) men får ikke startet GUI, bare cmd, task manager etc. Her vises alle 4 sockets, cores og treads som de skal. Kan du hjelpe meg å få i gang den grafiske delen av OSet?

 

http://prajwaldesai.com/switching-between-gui-and-server-core-in-windows-server-2012/

 

For øvrig har ikke dine spørsmål noen med Windows 10 å gjøre og passer bedre i en egen tråd, enn i denne tråden.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan jo hende at maskinen sliter med å lese enkelte disksektorer ved oppstart. Da du oppgraderte til AU ble det vel lagt inn nye oppstartsfiler på disken, og disse ble liggende på et annet sted (=andre sektorer) på disken enn de forrige filene.

 

I så fall kan det hende at det vil hjelpe å slette disken og reinstallere AU, i og med at filene dermed vil få en annen plassering på disken.

 

Men jeg ville nok ha gått for en ny disk, helst en SSD.

 

edit: Jeg glemte å legge til min obligatoriske kommentar om at SpinRite (fra grc.com) i mange tilfeller kan fikse problemer relatert til skadete disksektorer, men for $89 får man jo en ny disk ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er usikker på hva som skjer, det står liksom ikke noe info noe sted, men igår kl 21 når jeg var borte ifra maskina pga julaften så hadde den restarta, men det virker som maskin er resatt til 1 november og det kan jeg se siden de fanene jeg egentlig hadde oppe er ikke de som dukka opp igjen når jeg starta firefox og 1 november var jeg på ett forum og der ender jeg opp på de postene som blei posta 1 november, så hvorfor skjer slikt?

Det har skjedd 2-3 ganger totalt siden jeg oppgraderte i juli og det ser ikke ut til å liksom være noe åpenbar feil, jeg har sett i den der pålitelighetsloggen og i den hendelseslista så veit jeg ikke helt hva jeg skal se etter.

Men det virker jo bare som maskina har resatt seg selv til ett tidligere tidspunkt, det som er litt morsomt er at chrome blir ikke påvirka av dette, den dukker opp med de samme fanene på de samme stedene som når jeg forlot maskina.

 

Så jeg veit ikke om det er en bug med firefox eller om firefox blir påvirka anderledes på noen måte, for jeg har sjekka litt og det er ingen programmer som har kommet tilbake som jeg har avinstallert, avinstallerte ett par stk den 23 desember, så kanskje det er en slags bug med firefox, men jeg veit ikke om maskina er restarta pga en update, noe den egentlig ikke skal være eller om den bare krasja, men står ikke noe om noe krasj i den pålitelighetsloggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...