Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Om det sitter en COA lisens på maskinen (altså et sånt lisens klistremerke som følger med fra fabrikk, men dette sluttet dem vel med når Windows 8 kom), så kan du mest sannsynlig bruke den.. Litt usikker på om Windows 10 fremdeles støtter å taste inn Windows 7, 8 og 8.1 lisenser direkte, eller om det forsvant med Anniversary Update..

Gratis oppgraderinger er det jo "slutt" på.. Men fungerer fremdeles om man tar noen bakveier..

Oppgraderte selv en Windows 7 maskin til 10 for 2-3 uker siden.. og det gikk fint..
Brukte forøvrig "gatherosstate" metoden.. Siden direkte upgrade via USB fungerte dårlig.. Den kom seg til rundt 98% med klargjøring og der stod den halve dagen uten at det skjedde noe mer.. så da prøvde jeg heller "gatherosstate" metoden, og fikk den opp å gå på under en time, med helt clean install :)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man skal gjøre en nyinstallasjon av Win10 og man har flere lagringsdisker, lønner det seg å koble fra alle disse og kun ha OS disken tilkobla under windows installasjonen eller er det bedre å ha alle diskene koblet til under installasjonen?

Fra tidligere OS installasjoner med Win7 og eldre har jeg kobla fra alle diskene unntatt OS disken for å få en installasjon med minst mulig bøll for deretter å plugge de til etterpå.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Har ikke glemt et virusangrep jeg blei utsatt for i 2004 med Win XP der jeg installerte XP gang på gang i flere dager men fortsatt ustabilitet.

Fellesnevneren var alle diskene tilkobla under installasjon.

Plugga til slutt fra alt, fjernet partisjonen og laga ny på OS disken for nyinstallasjon med kun en tom OS disk tilkoblet, da funka alt etterpå.

Viste seg at viruset hadde lagt igjen noe på en av de andre diskene som blei plukka opp under installasjonen.

Lenke til kommentar

I går tok jeg mot til meg og bytet SSD disk og fjerna min eldste snurredisk og reinstallerte windows 10.

Nå har jeg et Asus Sabertooth 990FX R2.0 hovedkort med tilhørende CD med Windows 8 ready drivere.

Etter å ha sjekka med hjemmesida til Asus så har de ikke chipset drivere for windows 10 til dette kortet annet en LAN, USB3, audio og annet perifere drivere.

Alle driverne Asus hadde for win10 er installert.

Av den grunn har jeg så langt ikke installerte chipset drivere og lurer på om dette er riktig eller om jeg burde ha installert win8 ready driverne fra CDen?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ville bare sjekka device manager etter installasjon av win for å se om du mangler noe. Det er ikke sikkert du må installere en dritt. Sist jeg la inn win 10 på en maskin her kom alt opp, inkl siste versjon av nvidia drivere :) (må vel bare la oppdatering etter selve installasjonen fullføre). Usb 3 drivere hender det man må legge inn manuelt btw.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Støtter Windows10 multiCPU maskiner?

Jeg vet Windows 7 støttet 2 x CPU, men finner ingenting om Windows10.

Googlet litt kjapt. Ser ut som du trenger Win10 Professional for multi cpu oppsett. Win10 home støtter visst bare 1. 

 

Kilde: https://social.technet.microsoft.com/Forums/sharepoint/en-US/9cced655-37ee-4a1b-8bce-1b147f312d1a/only-single-socket-recognised-in-task-manager?forum=win10itprohardware

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Windows 10 home støtter 2 fysiske cpu'er.

Har du testet dette selv, eller funnet offisielle kilder på det? 

 

Har kikket igjennom en god del tråder rundt om på forskjellige forum, og såvidt jeg kan se så er alle enige i at det kun er Win10 professional x64 som støtter mere en 1 fysisk cpu. 

Lenke til kommentar

Mens jeg venter på Windows10 Pro fra leverandøren testet jeg serveren med 4 x Intel Xeon 4650 under Windows 7 Ultimate 64. Hovedkortet er Supermicro X9QRI-F+.

 

Etter å ha hentet ned drivere fra SM finner Win7 alle 64 kjerner, men likevel kun 2 x CPU. Jeg antar at alle 4 cpuer likevel blir brukt, men skal teste det litt ut, og virker det kunne jeg spart meg bestillingen av Win10.

Lenke til kommentar

 

Windows 10 home støtter 2 fysiske cpu'er.

Har du testet dette selv, eller funnet offisielle kilder på det?

 

Har kikket igjennom en god del tråder rundt om på forskjellige forum, og såvidt jeg kan se så er alle enige i at det kun er Win10 professional x64 som støtter mere en 1 fysisk cpu.

Confirmed.

Windows 10 Home 1.stk fysisk cpu (Max)

Windows 10 Pro/Ent 2.stk fysisk cpu (Max)

https://social.technet.microsoft.com/Forums/office/en-US/9cced655-37ee-4a1b-8bce-1b147f312d1a/only-single-socket-recognised-in-task-manager?forum=win10itprohardware

X64.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...