Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Er du sikker på at man får retail og ikke OEM?

 

 

Nei, kommer helt an på om de bevisst bruker ordet FULLVERSJON kontra prøveversjon eller lignende. Men normalt har jo fullversjon vært fullversjon, altså Retail versjonen, med 10 online aktiveringer og ca 15 telefon aktiveringer før de begynner å sette deg over til en ekte person som spør deg om diverse ting, før du får aktivert. Men det finner man jo ikke ut før 29.juli.

Det første jeg kommer til å gjøre er å starte prosessen på en av de virtuelle pcene mine der jeg har fått ikonet og takket ja til tilbudet.

Så satser jeg både på å få muligheten til å lage en .iso fil (eller laste ned) og få en nøkkel.

Så vil jeg prøve å gjøre en clean install på en helt annen pc. Så prøve å aktivere med samme nøkkel på nok en pc. Får jeg aktivert på begge to, er det nok en Retail (fullversjon), om det ikke går, så er det en OEM lisens, låst til hardwaren. Spørsmålet blir da om den blir låst til hardwaren på pcen du velger å installere å aktivere Win10 på, eller om den låses til hardwaren der du laster ned oppgraderingen (altså pcen som har fått tilbudet). Eller kanskje det går på produktnøkkelen på den pcen som har fått tilbudet...

Men de sier jo at man kan gjøre en clean install, men litt kryptisk, ETTER at man først har oppgradert.

 

Ingen får noe mer svar ang dette om ikke Microsoft avklarer det nærmere før 29.juli.

 

Jeg går ut i fra at jeg får tilgang på Retail .iso filer og produktnøkler noen uker før 29.juli via MSDN, men det kan jo ikke sammenlignes med oppgraderingstilbudet (og .iso filen / produktnøkkelen ) derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er du sikker på at man får retail og ikke OEM?

 

 

Men de sier jo at man kan gjøre en clean install, men litt kryptisk, ETTER at man først har oppgradert.

 

Ingen får noe mer svar ang dette om ikke Microsoft avklarer det nærmere før 29.juli.

 

Jeg går ut i fra at jeg får tilgang på Retail .iso filer og produktnøkler noen uker før 29.juli via MSDN, men det kan jo ikke sammenlignes med oppgraderingstilbudet (og .iso filen / produktnøkkelen ) derfra.

 

Ja, jeg så hva de skrev om det, og hvis det går an så er det jo flott. Jeg skal oppgradere PC-en til uka, og lurer på om jeg skal fortsette å bruke den OEM-versjonen jeg har nå frem til den kommer ut. Det er vel ikke sikkert dette går, siden jeg skal bytte hovedkort, men vil helst slippe å kjøpe Windows 8.1, hvis jeg ikke får mulighet til clean install.

 

Da tror jeg heller at jeg venter på release, og kjøper da.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så hva de skrev om det, og hvis det går an så er det jo flott. Jeg skal oppgradere PC-en til uka, og lurer på om jeg skal fortsette å bruke den OEM-versjonen jeg har nå frem til den kommer ut. Det er vel ikke sikkert dette går, siden jeg skal bytte hovedkort, men vil helst slippe å kjøpe Windows 8.1, hvis jeg ikke får mulighet til clean install.

 

 

Da tror jeg heller at jeg venter på release, og kjøper da.

 

 

Ville vel nesten lønt seg for deg å legge inn en piratkopi av Windows 7 eller 8/8.1 på det nye hovedkortet da, for de sier jo at de med piratkopier skal få mulighet til å kjøpe ekte Windows 10 til en meget hyggelig pris. Bare husk å bruke Pro/Ultimate versjon.

Vil vel tro at den prisen de tilbyr der, vil være billigere enn å kjøpe i butikk eller direkte fra MS. Men igjen, får man da tilbud om OEM eller fullversjon/Retail? Det vil jo bare tiden vise. (jeg har benyttet meg av et slikt tilbud en gang fra Microsoft. Det var på en XP maskin for mange mange år siden. Men utrolig proft, etter jeg hadde trykket på Ja jeg har en piratkopi, og vil kjøpe en kopi. Fikk en meget bra pris, type 50-75% avslag fra butikk pris, samt at de faktisk kom å leverte den på døra (UPS), og fikk god hjelp til å få byttet nøkkel (du måtte bruke et spesielt program, som senere viste seg å være veldig nyttig til andre ting ;) ) alt i alt en kjempe god opplevelse av å innrømme at man kjører pirat, men vil gjøre opp for seg.

 

Har etter den gang aldri trengt å kjøre pirat, så aldri testet det samme opplegget som de har fortsatt med på alle Windows versjoner siden XP i alle fall.

 

Du greier ikke å vente med HK byttet til etter 29.juli da, så informasjonen begynner å komme inn om alt dette her?

 

Hadde ikke tatt risk på å kjøpe Win8.1 nå, for å så kanskje kun få OEM oppgradering til Win10 senere.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg så hva de skrev om det, og hvis det går an så er det jo flott. Jeg skal oppgradere PC-en til uka, og lurer på om jeg skal fortsette å bruke den OEM-versjonen jeg har nå frem til den kommer ut. Det er vel ikke sikkert dette går, siden jeg skal bytte hovedkort, men vil helst slippe å kjøpe Windows 8.1, hvis jeg ikke får mulighet til clean install.

 

 

Da tror jeg heller at jeg venter på release, og kjøper da.

 

 

Ville vel nesten lønt seg for deg å legge inn en piratkopi av Windows 7 eller 8/8.1 på det nye hovedkortet da, for de sier jo at de med piratkopier skal få mulighet til å kjøpe ekte Windows 10 til en meget hyggelig pris. Bare husk å bruke Pro/Ultimate versjon.

Vil vel tro at den prisen de tilbyr der, vil være billigere enn å kjøpe i butikk eller direkte fra MS. Men igjen, får man da tilbud om OEM eller fullversjon/Retail? Det vil jo bare tiden vise. (jeg har benyttet meg av et slikt tilbud en gang fra Microsoft. Det var på en XP maskin for mange mange år siden. Men utrolig proft, etter jeg hadde trykket på Ja jeg har en piratkopi, og vil kjøpe en kopi. Fikk en meget bra pris, type 50-75% avslag fra butikk pris, samt at de faktisk kom å leverte den på døra (UPS), og fikk god hjelp til å få byttet nøkkel (du måtte bruke et spesielt program, som senere viste seg å være veldig nyttig til andre ting ;) ) alt i alt en kjempe god opplevelse av å innrømme at man kjører pirat, men vil gjøre opp for seg.

 

Har etter den gang aldri trengt å kjøre pirat, så aldri testet det samme opplegget som de har fortsatt med på alle Windows versjoner siden XP i alle fall.

 

Du greier ikke å vente med HK byttet til etter 29.juli da, så informasjonen begynner å komme inn om alt dette her?

 

Hadde ikke tatt risk på å kjøpe Win8.1 nå, for å så kanskje kun få OEM oppgradering til Win10 senere.

 

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å oppgradere i år. Jeg hadde tenkt å tyne den seks år gamle prosessoren min ett år til, men nå har jeg snart ikke SATA tilkoblinger igjen. Litt kjip timing kan man si. Jeg har fått lov til å bruke OEM på flere hovedkort før ved å ringe inn til support. Det ordner seg nok.

 

Piratkopi er utelukket. Da kjører jeg heller Linux eller prøveversjon av Win 10 til det kommer ut.

Lenke til kommentar

Noen som vet om denne gratis oppgradering til win10 er tidsbegrenset?

Jeg har nå reservert win10 på 3 av maskinene mine. Men jeg har en win7 lisens som ikke er aktiv per nå. Bør jeg få denne maskinen/lisensen opp å gå eller vil jeg kunne oppgradere også denne lisensen til win10 ved en senere anledning?

 

 

Og savner fortsatt en win10 iso. Liker ikke oppgraderingspakker ..

 

Slik det egentlig skal gjøres hos meg er først å legge inn windows 7, deretter en hel haug med oppgraderinger. Det artige er jo når en først har kommet seg til Windows 8. Da må en jo kjøre en hel haug med Windows update for å få lov til å oppgradere til 8.1, og nå kommer Windows 10 :)

Endret av otl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Noen som vet om denne gratis oppgradering til win10 er tidsbegrenset?

Jeg har nå reservert win10 på 3 av maskinene mine. Men jeg har en win7 lisens som ikke er aktiv per nå. Bør jeg få denne maskinen/lisensen opp å gå eller vil jeg kunne oppgradere også denne lisensen til win10 ved en senere anledning?

 

 

Og savner fortsatt en win10 iso. Liker ikke oppgraderingspakker ..

 

Slik det egentlig skal gjøres hos meg er først å legge inn windows 7, deretter en hel haug med oppgraderinger. Det artige er jo når en først har kommet seg til Windows 8. Da må en jo kjøre en hel haug med Windows update for å få lov til å oppgradere til 8.1, og nå kommer Windows 10 :)

 

 

 

æhh. Nei. Du kan laste ned 8.1 som ISO og bruke til å installere det først.

Lenke til kommentar

 

Ja men hvem F vil installere noe først, så oppdatere?

 

Helt ape å gjøre det slik.

min win8 pro kode funker ikke på win 8.1 så jeg må installere det først :/

 

 

Det stemmer heldigvis ikke lenger! Du kan nå bruke en Windows 8 produktnøkkel til å installere Windows 8.1 direkte. Du kan laste ned nye setupfiler fra Microsoft (og etterpå lage ISO).

 

Hadde også dette problemet tidligere og det er bare tullete fra Microsoft å ikke tillate dette. Heldigvis har de snudd på dette. Og jeg har testet at det fungerer.

Lenke til kommentar

 

Ja men hvem F vil installere noe først, så oppdatere?

 

Helt ape å gjøre det slik.

Sånn jeg forstår det, så må du oppgradere første gangen. Etter det kan du ta clean install med iso.

 

Så da lager du deg en egen ISO basert på ditt system? Eller kan du etter førstegangs-oppdatering laste ned en "clean" ISO?

Må jo ha et installasjonsmedie som man kan bruke på flere systemer/ulik hardware.

Lenke til kommentar

 

 

Ja men hvem F vil installere noe først, så oppdatere?

 

Helt ape å gjøre det slik.

Sånn jeg forstår det, så må du oppgradere første gangen. Etter det kan du ta clean install med iso.

 

Så da lager du deg en egen ISO basert på ditt system? Eller kan du etter førstegangs-oppdatering laste ned en "clean" ISO?

Må jo ha et installasjonsmedie som man kan bruke på flere systemer/ulik hardware.

 

Jeg tror de mener at man kan laste ned en iso. En iso av en oppgradering er ikke en clean install, imo.

 

http://www.anandtech.com/show/9334/microsoft-confirms-you-can-clean-install-windows-10-after-upgrading

Gabe(head of the Windows Insider program): Once you upgrade W10 w/ the free upgrade offer you will able to clean reinstall Windows 10 on same device any time

 

 

Her står det enda tydligere. Man kan gjøre en skikkelig clean install:

http://betanews.com/2015/06/03/microsoft-you-can-perform-a-clean-windows-10-install-after-upgrading/

 

 

Dette bekrefer også at det er en OEM lisens man får, og ikke en retail.

Endret av RRhoads
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste oppdatering av Windows 10 gjorde at jeg fikk null lyd ut av høytalerene mine, så nå er det nok. Jeg går tilbake til Windows 8.1.

 

Jeg ser ikke helt hvordan Windows 10 kan være konkuransedyktig mot Windows 8.1 om under 2 måneder. Det som særlig plager meg er instillingene. Kontrollpanelet og den nye settingsappen er begge to ukomplette og det er stressende og må hoppe mellom to plasser for å finne det man leter etter. Også at startmenyen bare plutselig slutter å fungere er også utrolig plagsomt. Dette skjer ganske ofte og eneste løsning er å restarte.

 

Edit: jeg vet at dette er et OS som er laget for å bli oppdatert hele tiden, men jeg mener fortsatt at OS'et bør være tilnærmet bugfritt og fremstå som relativt polert når det slippes. Hvis ikke kommer kundene til å hate det og aldri komme tilbake. Da blir Win7 den neste XP som overlever i 15 år.

Endret av Agurk43
Lenke til kommentar

Siste oppdatering av Windows 10 gjorde at jeg fikk null lyd ut av høytalerene mine, så nå er det nok. Jeg går tilbake til Windows 8.1.

 

Jeg ser ikke helt hvordan Windows 10 kan være konkuransedyktig mot Windows 8.1 om under 2 måneder. Det som særlig plager meg er instillingene. Kontrollpanelet og den nye settingsappen er begge to ukomplette og det er stressende og må hoppe mellom to plasser for å finne det man leter etter. Også at startmenyen bare plutselig slutter å fungere er også utrolig plagsomt. Dette skjer ganske ofte og eneste løsning er å restarte.

 

Edit: jeg vet at dette er et OS som er laget for å bli oppdatert hele tiden, men jeg mener fortsatt at OS'et bør være tilnærmet bugfritt og fremstå som relativt polert når det slippes. Hvis ikke kommer kundene til å hate det og aldri komme tilbake. Da blir Win7 den neste XP som overlever i 15 år.

 

Du får komme tilbake når Windows 10 er ferdig i beta fasen , er jo nettopp en grunn til at så mange har tilgang, rett og slett for å få tatt tak i feil som dette. 

 

Trolig så er det mangelen på en oppdatert driver som er årsaken til problemene med lyden til deg , jeg fikset et lignende problem på den bærbare ved å laste ned den siste driveren fra Realtek.

 

http://betanews.com/2015/03/21/sound-problems-in-windows-10-build-10041-here-are-some-workarounds/

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om denne gratis oppgradering til win10 er tidsbegrenset?

Jeg har nå reservert win10 på 3 av maskinene mine. Men jeg har en win7 lisens som ikke er aktiv per nå. Bør jeg få denne maskinen/lisensen opp å gå eller vil jeg kunne oppgradere også denne lisensen til win10 ved en senere anledning?

 

 

Og savner fortsatt en win10 iso. Liker ikke oppgraderingspakker ..

 

Slik det egentlig skal gjøres hos meg er først å legge inn windows 7, deretter en hel haug med oppgraderinger. Det artige er jo når en først har kommet seg til Windows 8. Da må en jo kjøre en hel haug med Windows update for å få lov til å oppgradere til 8.1, og nå kommer Windows 10 :)

 

 

 

æhh. Nei. Du kan laste ned 8.1 som ISO og bruke til å installere det først.

 

Microsoft gir meg ikke muligheten til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...