Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Ser nå i loggen på maskinen (via teamviewer) at når den forsøkte oppgradering 26/7 så feilet den og gikk automatisk tilbake til Win8.1 OEM. Feilkoden var 80004004. Men det betyr at jeg nå kan førske via en 1511 pinne jeg har selv om vi har passert 29. juli?

Tvilsomt, ettersom Windows 10 nok ikke rakk å bli aktivert på PC'en før den gikk tilbake til Windows 8.1.

Det vil ikke hjelpe med en 1607-pinne, heller.

Det du kan prøve er å installere Windows 10 fra pinne og oppgi produktnøkkelen til Win8.1 OEM i starten av installasjonen. Etter det flere rapporterer, så skal det fungere enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg måtte skrinlegge Microsoft Edge nok engang. Bestemte meg for å ikke legge inn Chrome etter jeg re-installert Windows 10 Anniversary Edition så jeg kunne gi Microsoft Edge en reell sjanse.

Har kjørt Anniversary Edition siden 14393 ble sluppet til Insiders så har kjørt den i en god stund nå, og har kun benyttet Edge i denne perioden. Og selv om Edge har fått noen sårt tiltrengte forbedringer som blant annet Extensions osv så er det fremdeles en passe frustrerende nettleser å bruke.

En ting den aldri klarer å huske er vindustørrelse og plassering. Hver gang jeg lukker Edge så re-sizer den til standard størrelse og plasser seg midt på skjerm nummer en, til tross for at jeg har re-skalert vinduet til å passe perfekte på skjerm nummer to. Blir passe irriterende i lengden.

Videre så har Edge en helt vanvittig tendens til å bli grisetreg ved behandling av flere faner samtidig. Når jeg leser litt på MMO-Champion, samtidig som jeg åpner en fane på WoWHead osv så går ting helt i stå. Fatter ikke hvordan det er mulig å bli så lite responsiv til tider. Og det er en irriterende delay på avspilling av videoer på YouTube.

Veldig synd da jeg syntes at rent visuelt så er Edge veldig attraktiv og fin, elsker dark mode osv.. Men det blir vanskelig å bruke den som primærnettleser når ytelsen virker å være helt bingo og andre andre irritasjonsmomenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd edge noe særlig, men firefox på min maskin blei faktisk litt bedre å bruke etter w10 innstallasjon.

Btw, er det noe problem å legge inn w10 på en anna disk samtidig som det ligger på en disk nr2 på samme maskin?

Skal ikke bruke begge diskene samtidig, men blir det noe krøll om jeg bruker w10 på disk1 også kobler den ifra også bruker på disk nr2?

Har en del ting å overføre, men det er så tiltak så tenkte å bare få reinstallert på ny disk først også kanskje bare overføre i mellom diskene?

Lenke til kommentar

Btw, er det noe problem å legge inn w10 på en anna disk samtidig som det ligger på en disk nr2 på samme maskin?

Skal ikke bruke begge diskene samtidig, men blir det noe krøll om jeg bruker w10 på disk1 også kobler den ifra også bruker på disk nr2?

Så lenge du bare har en av diskene tilkoblet til enhver tid, så går dette fint.

Jeg har gjort noe lignende i et par års tid, der den ene SSD'en har kjørt Win10 Pro Insider Preview builds og den andre SSD'en har kjørt "vanlig" Win10 Pro, regelmessig oppdatert via Windows Update.

På Insider Preview-SSD'en har jeg brukt Microsoft-konto for å logge inn, mens på den andre har jeg brukt en lokal login-konto. I starten brukte jeg samme Microsoft-konto på begge og det skapte ingen problemer, men nå som "lisensen" på PC'en blir koblet mot min Microsoft-konto valgte jeg å bare bruke lokal konto for én av dem.

Lenke til kommentar

Siden OS Volumets disk og eller partisjons GUID (eventuelt begge) inkluderes i hash/hardware IDen kan dette detekteres.

Mens annet som hovedkorts bios UID , macaddresser etc er identisk så vektlegges det kanskje ikke så mye. Og det skal jo være uproblematisk å restore backup av OS til en ny disk og beholde aktiveringen (ny disk vil få nye unique identifiers)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Maskina har tydeligvis krasja, men når den starta på nytt og jeg åpnet firefox så kommer det opp faner og jeg havnet i en tråd her på forumet som er datert til 29 juli, så virker nesten som maskina tok en rollback av seg selv til 29 juli, noen mulighet jeg kan finne ut hva som har skjedd eller hvilken dato maskina er rullet tilbake til?

Men jeg antar man ikke kan rulle tilbake til før den rullet tilbake så må jo bare la det gå.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har fått noe rart på min Win10 installasjon - antagelig etter en oppdatering.

Umulig å lese skjermbildet!! Tok en full reset av Win10, men fikk samme problemet etterpå.

Og nå kommer jeg ikke forbi logon bildet heller (hadde konfigurert auto-logon før jeg tok reset)

Noen tips?

post-206045-0-29695900-1474026690_thumb.jpg

post-206045-0-97315100-1474026724_thumb.jpg

På forhånd takk.

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Autologon er jo bare at brukernavnet/passordet ditt blir lagt inn ved oppstart.

Du må fremdeles notere og huske login pluss passord.

Start i recovery mode CMD line og finn ut av passord og bruker , eventuell legg inn en ny.

Trikset med utilman bypass for å lage og logge på med adminkonto funker fremdeles.

Lenke til kommentar

Autologon er jo bare at brukernavnet/passordet ditt blir lagt inn ved oppstart.

Du må fremdeles notere og huske login pluss passord.

Start i recovery mode CMD line og finn ut av passord og bruker , eventuell legg inn en ny.

Trikset med utilman bypass for å lage og logge på med adminkonto funker fremdeles.

Vet passordet, ja. Men kommer ikke inn ... Ser jo heller ikke hva slags feilmelding jeg får ...

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

For meg ser dette ut som et hardwareproblem mer enn et Windowsproblem. Kan du koble skjermen til en annen maskin og sikre at den er OK?

Før jeg kom tok reset så kom jeg faktisk inn. Desktop var OK, Win32 porgrammene var OK, men alle Win10 spesifike apper (notification center, windows meny, vær, setup, ...) var ikke lesbare - som bildene over. Så jeg tror ikke det er et hardwareproblem.

EDIT:

Da kunne jeg faktisk logge inn og kom til desktop. Et par bilder som kanskje forklarer problemene:

post-206045-0-93083500-1474030575_thumb.jpg

post-206045-0-26926600-1474030584_thumb.jpg

post-206045-0-42322100-1474032250_thumb.jpg

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Hei alle sammen. 

Har ikke holdt meg oppdatert de siste årene på pc og Windows, og nå sitter jeg her med en ny laptop med win 10 installert med masse små irriterende problemer som jeg prøver å finne ut av. Jeg vet at google er mine venn i situasjoner, men jeg merker tålmodigheten begynner å tømme seg. Så da håper jeg det er greit at jeg søker hjelp ifra dere til diverse små problemer, som jeg sikkert kunne ha googla meg frem til.

Hvordan kan jeg bruke min trådløse bluetooth mus uten dongle, ettersom laptopen har bluetooth?

Har funnet meg frem til bluetooth setting, og finner 4 unknown devices som jeg ikke klarer å koble meg til (that dident work). Noen som har forslag til hvordan jeg kan få til dette?

Driver også å trøblet litt med språkinnstillinger, da jeg ønsker alt på engelsk, men med norsk ordbok, dato og klokke. etter mye knoting har jeg fått til en norwenglish mix, legger ved noen bilder her.

post-107396-0-31760200-1474119731_thumb.png

post-107396-0-79742000-1474119743_thumb.png

Kommer nok med mer småproblemer etterhvert om dere er villige til å hjelpe meg.

På forhånd, takk.

Edit: hjelper sikkert om jeg legger til at jeg har en logitech m705 mus.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hei alle sammen. 

Har ikke holdt meg oppdatert de siste årene på pc og Windows, og nå sitter jeg her med en ny laptop med win 10 installert med masse små irriterende problemer som jeg prøver å finne ut av. Jeg vet at google er mine venn i situasjoner, men jeg merker tålmodigheten begynner å tømme seg. Så da håper jeg det er greit at jeg søker hjelp ifra dere til diverse små problemer, som jeg sikkert kunne ha googla meg frem til.

Hvordan kan jeg bruke min trådløse bluetooth mus uten dongle, ettersom laptopen har bluetooth?

Har funnet meg frem til bluetooth setting, og finner 4 unknown devices som jeg ikke klarer å koble meg til (that dident work). Noen som har forslag til hvordan jeg kan få til dette?

Driver også å trøblet litt med språkinnstillinger, da jeg ønsker alt på engelsk, men med norsk ordbok, dato og klokke. etter mye knoting har jeg fått til en norwenglish mix, legger ved noen bilder her.

attachicon.gifUntitled.png

attachicon.gifUntitled 2.png

Kommer nok med mer småproblemer etterhvert om dere er villige til å hjelpe meg.

På forhånd, takk.

Edit: hjelper sikkert om jeg legger til at jeg har en logitech m705 mus.

Kanksje den nye laptoppen har Bluetooth 4, mens musa har ikke det? Den musa du nevner, har ikke bluetooth.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...