Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2vKwZj

Får ikke installert windows 10 :( Det står: " Kontakt systemansvarlig for å oppgradere windows server- eller Enterprise-versjoner"

Det høres veldig merkelig ut. Hvilken Windows-versjon er det du prøver å oppgradere fra, og er maskina di innmeldt i et domene? Hvis du har en bærbar jobb-PC er det ikke uvanlig at disse er innmeldt i jobb-domenet, og da er det begrenset hva du kan gjøre på de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2vKwZj

Javel? Det var interessant! Kan jeg spørre om versjonsnr og om du ev. har noen Chrome-utvidelser installert i din Vivaldi? Videoavspilling i Vivaldi (og FF) funket helt fint hos meg fram til jeg oppgraderte, så det er helt klart ett eller annet som Windows har krøllet til. Syns Vivaldi er en veldig fin nettleser, så jeg vil helst ikke måtte bytte til noe annet, i går vurderte jeg faktisk å legge inn 8.1 igjen bare for å bli kvitt problemet..!

Jeg har Vivaldi  versjon1.2.490.43 (32 bits), ingen Chrome utvidelser installert . Og jeg installerte den i dag faktisk, men jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre.

Jeg har akkurat avinstallert Vivaldi, krysset av for å slette nettleserdata, lastet ned siste versjon (1.2.490.43) og installerte den på nytt, og tror du ikke både all historikk og alle bokmerker er bevart..!

Lenke til kommentar

Får ikke installert windows 10 :( Det står: " Kontakt systemansvarlig for å oppgradere windows server- eller Enterprise-versjoner"

Det høres veldig merkelig ut. Hvilken Windows-versjon er det du prøver å oppgradere fra, og er maskina di innmeldt i et domene? Hvis du har en bærbar jobb-PC er det ikke uvanlig at disse er innmeldt i jobb-domenet, og da er det begrenset hva du kan gjøre på de.

Brukte den som skole pc for noen år siden

Lenke til kommentar

Samme her! Har søkt rundt en stund uten å finne en løsning på dette. Kjøpte nylig en brukt PC, og tror den er satt opp av universitetet her. Det er en eller annen slags bedriftsversjon av Windows, tror jeg.

Etter hva jeg har forstått går det ikke an å oppgradere slike PC-er, men vil gjerne høre om noen kan bekrefte dette her inne.

Lenke til kommentar

Jeg har 3 forskjellige windows 7 ultimate produktnøkler som jeg en gang fikk av en tidligere arbeidsgiver for privat bruk. Jeg har nå aktivert alle en etter en på den samme windows 10 pc'en. Noen som vet om jeg da kan få brukt disse til fremtidige nyinstallasjoner på selvbygde pc'er med windows 10?

Lenke til kommentar

Vurderer å prøve X58 maskinen også men den har et SAS LSI MegaRaid adapter fra ukjent antall år siden med 11 HDDer i Raid-5 (kan erstattes ned en NAS jeg har) som nok neppe støttes på driversiden osv. Samt 4xHDD i Raid5 på hovedkortet. Xonar Essence STX PCIe lydkortet kan vel kanskje gå greit. Win7 SW-Raid0 2x160G2 får jeg bare flytte filer ut og inn av just in case.

Å oppgradere denne maskinen fungerte overaskende greit. Selv den gamle 12 porters SAS Raidkontrolleren fra 2007 fungerer som før.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samme her! Har søkt rundt en stund uten å finne en løsning på dette. Kjøpte nylig en brukt PC, og tror den er satt opp av universitetet her. Det er en eller annen slags bedriftsversjon av Windows, tror jeg.

Etter hva jeg har forstått går det ikke an å oppgradere slike PC-er, men vil gjerne høre om noen kan bekrefte dette her inne.

For øvrig står det Arbeidsgruppe: Workgroup (ikke noe domene). Men når jeg klikker for å endre nettverks-id kommer det opp "denne datamaskinen er en del av et firmanettverk... (osv). Jeg endrer denne til "Dette er en hjemmedatamaskin og er ikke en del av et firmanettverk". Men når jeg restarter maskinen, er den satt tilbake til opprinnelig alternativ :hrm: . 

Så lett var det naturligvis ikke, men synes det bør være en bakdør ett eller annet sted...

Lenke til kommentar

Jeg har 3 forskjellige windows 7 ultimate produktnøkler som jeg en gang fikk av en tidligere arbeidsgiver for privat bruk. Jeg har nå aktivert alle en etter en på den samme windows 10 pc'en. Noen som vet om jeg da kan få brukt disse til fremtidige nyinstallasjoner på selvbygde pc'er med windows 10?

Testet ut noe av det samme, men det vet ingen før etter den store oppdateringen nå i august etter gratis perioden er over. Du risikerer at alle nøkler er låst mot den samme pcen og ikke kan flyttes. Eller som mange håper på, du har fått deg tre gratis Win10 lisenser.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på dette. Som nevnt så la jeg inn en backup av Windows 8.1 fra en Mountain Magma Pro (egentlig en Clevo P370SM-A) på en MSI GT80S 6QE og ingen protester fra Windows 8.1. Den nøkkelen ble aktivert og alt i skjønneste orden. MSI GT80S kom med Windows 10 Home OEM.

Deretter oppgraderte jeg til Windows 10 Pro, og det gikk helt greitt. Og dette er nå nesten en uke siden og alt er bare konge. Den backupen fra den gamle laptopen var egentlig Windows 7 Ultimate oppgradert til Windows 8.0 Pro til 8.1 Pro.

Lenke til kommentar

X58 med 27":

Har ikke brukt det så mye på Surface Pro 4 ennå men virtual desktops er helt konge i Win10. Endelig.

De nye snap funksjonene er også toppers.

Litt trøbbel med en "DVD lisens" oppdatering som hele tiden feiler men har kjørt hide med troubleshooter så da vil ikke den "plage". Litt småtteri å fikse men fungerer veldig bra til å være en upgrade så kanskje det blir en clean reset senere en gang.

Det som nå blir spennende å se er om alle Win7 og Win8 lisenser man har liggende senere også kan benyttes på Win10 clean install. Jeg vil tro det ikke gjør det siden oppgraderingsmuligheten gikk ut nå, men man kan jo håpe :). Blir nok et nybygg rundt juletider som skal ha Win10 Pro men worst case får man da gå for en ny OEM lisens.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på dette. Som nevnt så la jeg inn en backup av Windows 8.1 fra en Mountain Magma Pro (egentlig en Clevo P370SM-A) på en MSI GT80S 6QE og ingen protester fra Windows 8.1. Den nøkkelen ble aktivert og alt i skjønneste orden. MSI GT80S kom med Windows 10 Home OEM.

Deretter oppgraderte jeg til Windows 10 Pro, og det gikk helt greitt. Og dette er nå nesten en uke siden og alt er bare konge. Den backupen fra den gamle laptopen var egentlig Windows 7 Ultimate oppgradert til Windows 8.0 Pro til 8.1 Pro.

I grunnen ikke så rart da da jeg forstår det slik at den "Clevo" er utstyrt med OEM hovedkort fra MSI.
Lenke til kommentar

Det som nå blir spennende å se er om alle Win7 og Win8 lisenser man har liggende senere også kan benyttes på Win10 clean install. Jeg vil tro det ikke gjør det siden oppgraderingsmuligheten gikk ut nå, men man kan jo håpe :).

Vel, strengt tatt er det bare gratis oppgradering som ikke lenger er tilgjengelig.

Microsoft har behendig unnlatt å snakke om betalt oppgradering (som et alternativ til å kjøpe fullversjon).

Windows 8 oppgradering var tilgjengelig for 250,- kr. i noen måneder etter release, og så spratt prisen opp til ... hva? ... en del rimeligere enn fullversjon, i hvert fall. Jeg ser ikke bort fra at det samme kan skje her. (Etter 2. august.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som nå blir spennende å se er om alle Win7 og Win8 lisenser man har liggende senere også kan benyttes på Win10 clean install. Jeg vil tro det ikke gjør det siden oppgraderingsmuligheten gikk ut nå, men man kan jo håpe :).

Vel, strengt tatt er det bare gratis oppgradering som ikke lenger er tilgjengelig.

Microsoft har behendig unnlatt å snakke om betalt oppgradering (som et alternativ til å kjøpe fullversjon).

Windows 8 oppgradering var tilgjengelig for 250,- kr. i noen måneder etter release, og så spratt prisen opp til ... hva? ... en del rimeligere enn fullversjon, i hvert fall. Jeg ser ikke bort fra at det samme kan skje her. (Etter 2. august.)

Nå er jo ikke gratis oppgradering forsvunnet helt... :-)

De har kommet med én ny mulighet for fortsatt kostnadsfri oppgradering!

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man får en litt bedre tastekombo for å bytte mellom desktops? Feks å velge "desktop nummer 3" direkte, eller ideelt sett en kommando for å rotere imellom? Irriterer meg at man ikke kan "rotere rundt" om man trykker next desktop-snarveien mange ganger.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...