RamGuy Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Oppgraderte en 20 PC-er på jobb i dag. Hvorav 15 av de var samme modell. Helt utrolig at til tross for at ingen trengte å laste ned oppdateringen (hadde på minnepenn, og kopierte innholdet til skrivebordet) så var det over 50 minutter i forskjell på når den første og den siste var ferdig med oppgradering. Til tross for det som da skal være identisk maskinvare osv.. Deilig å få alle oppgradert før fristen går ut da, men det var jo et salig strev når man har så ræva Internett at man ikke kan ta det automatisk via Windows Update og da må gå manuelt til verks på hver enkelt maskin. Endret 28. juli 2016 av RamGuy Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Tester nå forøvrig Microsoft Edge i Anniversary Edition nå som Edge har blitt endel forbedret, og man endelig har Extensions og mulighet for Ad-Blocker selvom utvalget er ekstremt begrenset så langt. Men Edge driver hele tiden å deaktiverer de extensions som jeg har lagt til (!). Eneste logikken bak dette må være at den mener jeg ikke bruker de ofte nok til at den ser noen grunn til at de skal være aktivert, men ting som AdBlock Plus bruker jeg jo hele tiden. Det samme kan egentlig sies om Reddit Enchancer som jeg også har lagt til. Hvorfor i allverden driver Edge å deaktiverer extensions jeg benytter meg av? Holder ikke at jeg sier at nei ved å aktivere den på nytt, et par dager etterpå så har den blitt deaktivert igjen... Endret 28. juli 2016 av RamGuy Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Kan jeg legge inn w10 med minnepinnen på en anna SSD også fortsatt starte spill og programmer ifra den disken med w7 på? Eller blir det noe krasj da? Høres ikke ut som noen god plan. Hvorfor ikke bare oppgradere, så har du 30 dager på å bestemme deg på, der du kan nedgradere til Win7 når som helst, og likevel ha Win10 aktivert om du skulle ønske Win10 på den pcen ved en senere anledning. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Angående deadline den 29 Juli : The official deadline for the free upgrade is 11:59pm UTC-10 and its equivalent in the respective time zones. ( http://www.wired.co.uk/article/one-day-windows-10-free-upgrade ) For oss i UTC+1 ender free upgrade lørdag kveld da: 11:59 pm UTC-10 converts to 11:59:00 a.m. (23:59) on Saturday July 30, 2016 in Europe/Oslo Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Men det er ikke noe jeg må gjøre etter at jeg har oppgradert? Altså alle programmer, spill etc vil funke uten noe større problemer? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Men det er ikke noe jeg må gjøre etter at jeg har oppgradert? Altså alle programmer, spill etc vil funke uten noe større problemer? Min hovedmaskin hjemme ble "oppdatert" fra windows 7 til windows 8.1 med alt intakt . Deretter "oppgradert" fra 8.1 til 10 uten "fresh reinstall" og har ikke hatt nevneverdig problemer med programmer og spill installert. Men alle har jo ulike erfaringer. Du har jo selvsagt tatt image/backup av OSet føre du starter med noe slik at du kan reversere helt ..... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Jeg gjorde en oppgradering hos en kompis i går, han kjørte Windows 8.1 Pro og jeg oppgraderte til Windows 10 og tok naturligvis backup på forhånd men for moro så testet vi oppgradering med beholdning av filer osv.. Intel Rapid Storage (SATA/AHCI/RAID) driverne ble fjernet, uten forvarsel selv om de var på v15.0.0.1039 som er de siste. Ble revertert til standard Microsoft SATA AHCI Controller. Fjernet også driverne til USB-hodetelefonene, som ble erstattet med standard plug 'n' play driver fra Microsoft. Samt driverne til Intel Pro LAN PT nettverkskortet. Var jo bare å installere driverne på nytt i etterkant, men man burde være oppmerksom på at oppgradering ser ut til å ha en tendens til å fjerne en del drivere og erstatte de med generiske drivere ifra Microsoft. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Men det er ikke noe jeg må gjøre etter at jeg har oppgradert? Altså alle programmer, spill etc vil funke uten noe større problemer? Kom med liste over spill så kan jeg sikkert fortelle deg hva som fungerer og hva som fungerer ikke. Alt av steam spill fungerer uten problemer. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Ok, er egentlig bare steam spill og origin/BF4. Også uplay med assassins creed spillene. Men nå har jeg overført noe greier som var litt viktig så starter med upgrade nå, funker det ikke bra nok, downgrade, hvis den ikke gjør PCen helt teit, lol. Endret 28. juli 2016 av meg0709 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Gikk nå greit å oppgradere Asus X53SV fra 2011 med Win7 Home Premium så lenge jeg valgte "behold kun filer og fjern programmer". Litt småtull med drivere etterpå men hentet generiske realtek drivere og atheros fra intel så var det oppe og gikk. Siste Bios fra 2012 hadde den før jeg startet (første tingene jeg sjekket). Bare få inn en SSD så kan dette bli en riktig så god kontormaskin med Win10, 4-kjerner+HT og 8GB minne (som den kom med den gang). Endret 28. juli 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Tja, jeg sovna mens maskina blei oppdatert, men sliter med å få lyd, må sikkert reinstallere driver eller finne ny? Har Creative SB X-Fi Xtreme Gamer lydkort, det er gammelt, men funker fjell, så noe tips til å få lyd eller bare prøve seg fram med reinstall/ny driver? Får ikke prøvd noe mer nå før i kveld etter at jeg poster denne posten. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Kortet ditt har fått egen Windows 10 driver, så ville installert den. Endret 29. juli 2016 av RamGuy Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Vurderer å prøve X58 maskinen også men den har et SAS LSI MegaRaid adapter fra ukjent antall år siden med 11 HDDer i Raid-5 (kan erstattes ned en NAS jeg har) som nok neppe støttes på driversiden osv. Samt 4xHDD i Raid5 på hovedkortet. Xonar Essence STX PCIe lydkortet kan vel kanskje gå greit. Win7 SW-Raid0 2x160G2 får jeg bare flytte filer ut og inn av just in case. Endret 29. juli 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Kjørte en Win10 installasjon her nå på gammel hardware, men nye SSD'er. Bootet fra USB, valgte "har ikke lisensnøkkel" og logget ikke inn på Microsoft-konto. Aktivert umiddelbart. Ser ut som dette fungerer veldig fint nå. Sikkert ikke noe nytt for mange her, ville bare melde det. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Kortet ditt har fått egen Windows 10 driver, så ville installert den. Ok takk, skal prøve den seinere. Må først spise meg fet på litt mat. Update, lyden funker likevel, tydeligvis så hjalp det å restarte maskina, yay, dvs slo den av idag tidlig når jeg dro på jobb. Endret 29. juli 2016 av meg0709 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2vKwZj Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Vet ikke om dette er rett tråd, men jeg prøver likevel. Moderator får ev. flytte innlegget mitt hvis det er totalt upassende... Etter oppgradering fra 8.1 til 10 har jeg fått problemer med avspilling av videofiler i Vivaldi. Det gjelder ikke alle videofiler, f.eks går YouTube og VGTV greit, mens andre sider som f.eks sedenne.no gir feilmeldingen "The video could not be played due to unavailability or network problems. (html5, code:4)." Har også oppdaget at Firefox ikke starter avspilling før hele fila er nedlastet, mens Edge og Chrome ser ut til å fungere greit og starter avspilling så snart de har fått en liten buffer. Noen som har vært borti dette, og vet om en fiks? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Jeg har nettopp testet 5 forskjellige videoer på sedenne.no i Vivaldi og hadde ingen problemer i det hele tatt. Fungerer helt normalt. Så jeg er ikke sikker på hva som forårsaker ditt problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2vKwZj Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Jeg har nettopp testet 5 forskjellige videoer på sedenne.no i Vivaldi og hadde ingen problemer i det hele tatt. Fungerer helt normalt. Så jeg er ikke sikker på hva som forårsaker ditt problem. Javel? Det var interessant! Kan jeg spørre om versjonsnr og om du ev. har noen Chrome-utvidelser installert i din Vivaldi? Videoavspilling i Vivaldi (og FF) funket helt fint hos meg fram til jeg oppgraderte, så det er helt klart ett eller annet som Windows har krøllet til. Syns Vivaldi er en veldig fin nettleser, så jeg vil helst ikke måtte bytte til noe annet, i går vurderte jeg faktisk å legge inn 8.1 igjen bare for å bli kvitt problemet..! Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Får ikke installert windows 10 Det står: " Kontakt systemansvarlig for å oppgradere windows server- eller Enterprise-versjoner" Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Javel? Det var interessant! Kan jeg spørre om versjonsnr og om du ev. har noen Chrome-utvidelser installert i din Vivaldi? Videoavspilling i Vivaldi (og FF) funket helt fint hos meg fram til jeg oppgraderte, så det er helt klart ett eller annet som Windows har krøllet til. Syns Vivaldi er en veldig fin nettleser, så jeg vil helst ikke måtte bytte til noe annet, i går vurderte jeg faktisk å legge inn 8.1 igjen bare for å bli kvitt problemet..! Jeg har Vivaldi versjon1.2.490.43 (32 bits), ingen Chrome utvidelser installert . Og jeg installerte den i dag faktisk, men jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå