Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har også problemer med at startmenyen forsvinner, blir gjennonsiktig og bare noen få teils lyser.  Skjer hver time det.
Plutselig restarter maskinen eller det kommer en BSOD - skjer idet jeg klikker på noe, eller skriver sånne steder som her.
Det er kanskje litt bedre i denne versjonen, men opptrer av og til.
IrDA funker ikke.
Trådløs mus funker ikke med USB3-pinne i USB3 kontakt, men funker i USB2 kontakt.
Mappenavnet blir ikke med over i andre lagringsmedia - også interne.
IE11 stopper å funke. Noen ganger får jeg ikke lagt den ned å må fjerne den i TaskM.
Og noen ganger kommer ikke taskmanager opp.
Og mange flere små pussigheter.
Må restartes flere ganger daglig.
Det skyldes garantert ikke hardware - funker helt fint i W8.1 som jeg har på en annen SSD.

Lenke til kommentar

 http://www.microsoft.com/nb-no/windows/windows-10-specifications

 

*Må kjøre nyeste versjon av Windows 7 (Service Pack 1) for å kunne oppgradere til Windows 10 via Windows Update, ellers må oppgraderingen utføres via installasjonsmedium.

**Må kjøre nyeste versjon av Windows 8 (Windows 8.1 Update) for å kunne oppgradere til Windows 10 via Windows Update, ellers må oppgraderingen utføres via installasjonsmedium.

 

Jeg installerer gjerne vi installasjonsmedium, hvis dette blir ny clean install. Betyr dette at vi kan installere uten å bruke Win7 DVD/USB?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har også problemer med at startmenyen forsvinner, blir gjennonsiktig og bare noen få teils lyser.  Skjer hver time det.

Plutselig restarter maskinen eller det kommer en BSOD - skjer idet jeg klikker på noe, eller skriver sånne steder som her.

Det er kanskje litt bedre i denne versjonen, men opptrer av og til.

IrDA funker ikke.

Trådløs mus funker ikke med USB3-pinne i USB3 kontakt, men funker i USB2 kontakt.

Mappenavnet blir ikke med over i andre lagringsmedia - også interne.

IE11 stopper å funke. Noen ganger får jeg ikke lagt den ned å må fjerne den i TaskM.

Og noen ganger kommer ikke taskmanager opp.

Og mange flere små pussigheter.

Må restartes flere ganger daglig.

Det skyldes garantert ikke hardware - funker helt fint i W8.1 som jeg har på en annen SSD.

 

Kan være feil på den disken som du ikke har W8.1 på. Kan være, uten at jeg skal påstå noe standhaftig.

 

Generelt om feil:

Om det er feil i OS, så vill alle i hele verden med samme OS ha samme feilen.

Om det er feil med driverne, så vil alle i som har den hardwaren i hele verden ha samme feilen.

 

Videre kan lokale forhold som strømforsyning, gamle kabler osv. osv. skape hokus pokus som overhodet IKKE har noe med OS'et å gjøre. Selv en enkel slitt kondensator på et hovedkort kan enkelte ganger få en maskin til å oppføre seg uregelmessig. Fremdeles har det ingenting med OS'et å gjøre!

Lenke til kommentar

Alle deler er nye - alle drivere er fra Microsoft. Ikke installert noe utenom det som er i pakka på denne Pc'n - uten om et lite treningsprogram fra Polar.
SSD har det ikke vært installert noe på før.
"Om det er feil i OS, så vill alle i hele verden med samme OS ha samme feilen" - dette er jo ikke riktig da. Et OS må nok ta forbehold om at det brukes forskjellig maskinvare innen spesifikasjonene som er oppgitt for bruk av OS-et.
Så bruker vi jo Pc til forskjellige oppgaver. Jeg bruker IrDA til Polar - og det har ikke funket siden build 10041.
Og de som ikke bruker det oppdager det jo ikke.......

Lenke til kommentar

fikk tilbud om og reservere ?? en oppdatering til win 10 i dag , er hvordan ser dette ut  , sitter på win 7 per i dag og er usikker på om det er noe vits og update , 8 sugde jo baller så det holdt , og med tanke på historien så er jo annet hvert system bra , men jeg har ikke sett noe på win 10 .

og med tanke på at jeg er på en laptop så er det vell kansje verd og vente med tanke på drivere og sånt , om det i det heletatt kommer drivere til en 1 år gammel multicom laptop 

Lenke til kommentar

fikk tilbud om og reservere ?? en oppdatering til win 10 i dag , er hvordan ser dette ut  , sitter på win 7 per i dag og er usikker på om det er noe vits og update , 8 sugde jo baller så det holdt , og med tanke på historien så er jo annet hvert system bra , men jeg har ikke sett noe på win 10 .

 

og med tanke på at jeg er på en laptop så er det vell kansje verd og vente med tanke på drivere og sånt , om det i det heletatt kommer drivere til en 1 år gammel multicom laptop 

 

Nå står det jo at man får med en fullversjon, og en fullversjon kan jo flyttes til andre pcer (også selvbygg). Går ut i fra at man får lastet ned enten .iso filen direkte, eller at man enkelt kan lage en .iso fil av det som lastes ned (eller at det fort dukker opp direkte linker til .iso filen hos Microsoft) og regner også med at du får en produktnøkkel, som da er fullversjonsnøkkel og som da kan fint brukes 10 ganger, på 10 ulike pcer (dog bare en pc kan være aktiv om gangen) med online aktivering, og ca 15 ganger med telefon aktivering. Så ville vel benyttet meg av tilbudet, så får du en gratis Win10 versjon, som vil være det nyeste de neste 3 årene i alle fall, trolig lengre ut i fra  den nye modellen med oppdateringer og ikke store nye versjoner  (til og med jeg tviler på at Windows 10 er den siste Windows versjonen vi noen gang får se)

Lenke til kommentar

fikk tilbud om og reservere ?? en oppdatering til win 10 i dag , er hvordan ser dette ut  , sitter på win 7 per i dag og er usikker på om det er noe vits og update , 8 sugde jo baller så det holdt , og med tanke på historien så er jo annet hvert system bra , men jeg har ikke sett noe på win 10 .

Du får uansett ikke oppdatert noe før 29.juli, så da burde du fint kunne vente til en uke ut i august med å bestemme deg.

Jeg er ganske sikker på at det vil bli skrevet opptil flere omtaler av Windows 10 når den vel blir released, så da vil du vite veldig mye mer om Windows 10 enn du gjør nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

fikk tilbud om og reservere ?? en oppdatering til win 10 i dag , er hvordan ser dette ut  , sitter på win 7 per i dag og er usikker på om det er noe vits og update , 8 sugde jo baller så det holdt , og med tanke på historien så er jo annet hvert system bra , men jeg har ikke sett noe på win 10 .

 

og med tanke på at jeg er på en laptop så er det vell kansje verd og vente med tanke på drivere og sånt , om det i det heletatt kommer drivere til en 1 år gammel multicom laptop 

 

Om Windows 8 sugde baller så det holdt, så er nok data ikke noe for deg. Forskjellen mellom hvordan man brukte Windows 7 og hvordan Windows 8 bruktes, var ett tastetrykk.

Din påstand om at annenhver OS har vært bra, ja den påstanden suger virkelig balle. ME og Vista var virkelig dårlige, men resten har krevd litt av brukerne i mer eller mindre grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

fikk tilbud om og reservere ?? en oppdatering til win 10 i dag , er hvordan ser dette ut  , sitter på win 7 per i dag og er usikker på om det er noe vits og update , 8 sugde jo baller så det holdt , og med tanke på historien så er jo annet hvert system bra , men jeg har ikke sett noe på win 10 .

 

og med tanke på at jeg er på en laptop så er det vell kansje verd og vente med tanke på drivere og sånt , om det i det heletatt kommer drivere til en 1 år gammel multicom laptop 

 

Om Windows 8 sugde baller så det holdt, så er nok data ikke noe for deg. Forskjellen mellom hvordan man brukte Windows 7 og hvordan Windows 8 bruktes, var ett tastetrykk.

Din påstand om at annenhver OS har vært bra, ja den påstanden suger virkelig balle. ME og Vista var virkelig dårlige, men resten har krevd litt av brukerne i mer eller mindre grad.

 

kan være kombinasjonen med laptoppen til sammboeren og win 8 , men jeg likte det ikke , selv om man lett kunne fikse startlinejn og unngå det apptullet 

Lenke til kommentar

Noen som vet om denne gratis oppgradering til win10 er tidsbegrenset?

Jeg har nå reservert win10 på 3 av maskinene mine. Men jeg har en win7 lisens som ikke er aktiv per nå. Bør jeg få denne maskinen/lisensen opp å gå eller vil jeg kunne oppgradere også denne lisensen til win10 ved en senere anledning?

 

 

Og savner fortsatt en win10 iso. Liker ikke oppgraderingspakker ..

Lenke til kommentar

http://www.digi.no/bedriftsteknologi/2015/01/21/windows-10-blir-gratis Ser ut som der det blir gratis det første året.

 

Ellers er jeg enig, er bedre med fullversjon, men vil nok tro man må betale for den.

 

Men usikker på hvordan det blir med Windows 10.1 ‘Redstone’ som blir omtrent som windows 8.1.

Om den må kjøpes eller om den kan få ligdene tilbud.

 

Personlig tror jeg windows 10 må gjennom samme prosess som windows 8.1 den trenger en del update før den kan ses som endlig versjon, som jeg ser det nå blir jeg overrasket alt går smertefritt ved release i sommer.

Flere som deler den erfaringen der?

 

Gratis er vel kun for å få flere til å oppgradere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått windows ikonet nede i høyre hjørne.

Jeg har gjort et par ting som er beskrevet på nett, feks det med notepad og lagde et .cmd program og den vei uten at det hjalp.

Jeg har fått begge oppdateringene som trengs.

Sitter dog på Windows 7 Ultimate viss det har noe å si?

Tvangskjører også programmet, ser det i oppgavebehandling, men det skjer desverre ingenting :/

 

Så noen som har en god fiks? Eller må jeg installere Windows på nytt?

Ser min svigermor som jeg installerte Ultimate på har fått denne oppgraderingsmuligheten, så litt surt at jeg ikke får den.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått windows ikonet nede i høyre hjørne.

Jeg har gjort et par ting som er beskrevet på nett, feks det med notepad og lagde et .cmd program og den vei uten at det hjalp.

Jeg har fått begge oppdateringene som trengs.

Sitter dog på Windows 7 Ultimate viss det har noe å si?

Tvangskjører også programmet, ser det i oppgavebehandling, men det skjer desverre ingenting :/

 

Så noen som har en god fiks? Eller må jeg installere Windows på nytt?

Ser min svigermor som jeg installerte Ultimate på har fått denne oppgraderingsmuligheten, så litt surt at jeg ikke får den.

du får den... Som sagt noen poster lenger oppe så tar utrullingen litt tid. Du før den før launch og det er ikke noe du kan gjøre for  å framskynde det

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke fått windows ikonet nede i høyre hjørne.

Jeg har gjort et par ting som er beskrevet på nett, feks det med notepad og lagde et .cmd program og den vei uten at det hjalp.

Jeg har fått begge oppdateringene som trengs.

Sitter dog på Windows 7 Ultimate viss det har noe å si?

Tvangskjører også programmet, ser det i oppgavebehandling, men det skjer desverre ingenting :/

 

Så noen som har en god fiks? Eller må jeg installere Windows på nytt?

Ser min svigermor som jeg installerte Ultimate på har fått denne oppgraderingsmuligheten, så litt surt at jeg ikke får den.

du får den... Som sagt noen poster lenger oppe så tar utrullingen litt tid. Du før den før launch og det er ikke noe du kan gjøre for  å framskynde det

 

 

 

Aaah, da er det jo greit :) 

Lenke til kommentar

Noen som vet om denne gratis oppgradering til win10 er tidsbegrenset?

Jeg har nå reservert win10 på 3 av maskinene mine. Men jeg har en win7 lisens som ikke er aktiv per nå. Bør jeg få denne maskinen/lisensen opp å gå eller vil jeg kunne oppgradere også denne lisensen til win10 ved en senere anledning?

 

 

Og savner fortsatt en win10 iso. Liker ikke oppgraderingspakker ..

Du har ett år på deg, regnet fra den 29. juli i år, så det er ikke nødvendig å ha hastverk. Det er ikke noe krav om at du må ha Windows 7 installert på en PC når den 29. juli kommer. Du kan fint installere Win 7 i høst og oppgradere til Win 10 neste vår.

 

Og vi finner sikkert mer ut av dette med ISO-filer (og Product Keys) den 29. juli ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av og til virker Win10 veldig bra, så bestemmer den seg for å være uggen, og nå har startmenyen vært uggen noen dager. Cortana vil ikke prate med meg, selv om hun pratet med meg i helga og hvis jeg trykker på startknappen, så kommer startmenyen opp, men nekter plent å bli borte igjen, men står der og tar opp plass på skjermen. Har helt grei hardware, så tviler på at det er noe der. I forrige build fikk jeg ikke opp startmenyen i det hele tatt, forsøker den å ta igjen for det tapte?  :hmm:

 

Lurer tidvis på å gå tilbake til Win8.1 og vente til Win10 er mer ferdig, men vil vente en uke eller to for å sjekke om dette er noe som blir fikset.

Lenke til kommentar

 

fikk tilbud om og reservere ?? en oppdatering til win 10 i dag , er hvordan ser dette ut  , sitter på win 7 per i dag og er usikker på om det er noe vits og update , 8 sugde jo baller så det holdt , og med tanke på historien så er jo annet hvert system bra , men jeg har ikke sett noe på win 10 .

 

og med tanke på at jeg er på en laptop så er det vell kansje verd og vente med tanke på drivere og sånt , om det i det heletatt kommer drivere til en 1 år gammel multicom laptop 

 

Nå står det jo at man får med en fullversjon, og en fullversjon kan jo flyttes til andre pcer (også selvbygg). Går ut i fra at man får lastet ned enten .iso filen direkte, eller at man enkelt kan lage en .iso fil av det som lastes ned (eller at det fort dukker opp direkte linker til .iso filen hos Microsoft) og regner også med at du får en produktnøkkel, som da er fullversjonsnøkkel og som da kan fint brukes 10 ganger, på 10 ulike pcer (dog bare en pc kan være aktiv om gangen) med online aktivering, og ca 15 ganger med telefon aktivering. Så ville vel benyttet meg av tilbudet, så får du en gratis Win10 versjon, som vil være det nyeste de neste 3 årene i alle fall, trolig lengre ut i fra  den nye modellen med oppdateringer og ikke store nye versjoner  (til og med jeg tviler på at Windows 10 er den siste Windows versjonen vi noen gang får se)

 

Er du sikker på at man får retail og ikke OEM?

 

 

Is the upgrade really free?

Yes, it’s free. This is a full version of Windows, not a trial or introductory version. It is available for a limited time:  you have one year from the time Windows 10 is available to take advantage of this offer.

Lenke til kommentar

Haha Cortana? Visste ikke om det ..

Microsoft "Bungie" Windows 10?

Jupp, din egen, personlige assistent, og hun har et par syrlige svar på lur, akkurat som Siri på iPhone. Til dere som har Win10, prøv å si "open the pod bay doors" eller "may the force be with you"... :) Når Win10 er ferdig, skal hun visstnok kunne aktiveres ved å si "Hey, Cortana", så kan du spørre henne om ting, f.eks. været, så får du opp været der du er, evt. Bing-søk. Har ikke prøvd noen Halo-referanser enda, mest fordi jeg ikke har spilt Halo.

 

Jeg har ikke fått henne til å reagere på stemmeaktivering enda, men må trykke på en knapp på oppgavelinjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...