Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

re-Aktivering på ny hardware kan gå an, men her er det vel forskjell på lisensene.

Jeg har gjort det med Win7 Retail-lisens (flyttet harddisk over på nytt hovedkort+CPU+RAM), og jeg har gjort det med WinXP OEM-lisens (byttet nettverkskort), men her er det kanskje snakk om en versjon som kom preinstallert på PC'en? Mulig de er strengere da.

 

 

Nei, har ingen OEM lisenser så vidt jeg husker. Den gamle latopen kom uten OS, så det har jeg lagt inn selv. Så den Windows 8 lisensen  i backupen er en retail og kun brukt på den gamle laptopen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, har ingen OEM lisenser så vidt jeg husker. Den gamle latopen kom uten OS, så det har jeg lagt inn selv. Så den Windows 8 lisensen  i backupen er en retail og kun brukt på den gamle laptopen.

 

Dette har du vel forklart tidligere også. Jeg får skylde på feriemodus.

Med en Retail-lisens har du 'alle rettigheter' til å flytte fra en PC til en annen.

 

Hvis det er store HW-forskjeller mellom PC'ene, så kan det vel hende at du ikke får bootet den nye PC'en med en backup fra den gamle. I slike tilfeller har jeg hatt nytte av 'P2P-adjust'-funksjonen i Paragon HD Manager. P2P står for Physical-to-physical, og sjekker at de nødvendige filene for booting på den hardware'n er tilstede på systemdisken. (Andre drivere kan alltids installeres senere.)

 

Scenarioet er som følger:

  1. Preparer en USB stick med drivere for ny PC
  2. Backup-image blir lagt inn på PC'ens harddisk/SSD.
  3. PC'en bootes med Paragon HD Manager (fra USB stick)
  4. P2P-Adjust kjøres
  5. Ved behov for drivere, hentes disse fra USB stick fra pt.1
  6. PC'en startes på normal måte

 

Det finnes sikkert andre matter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

Hei folkens, har vært lite aktiv i det siste, så er usikker på om disse temaene er nevnt:

 

Windows 10 Anniversary Update lanseres 2. august, men de som er "Insidere" har jo allerede denne versjonen. Eller, har i vært fall fått mulighet til å teste de nye funksjonene en stund ;)

 

Noen av disse funksjonene har jeg lyst å trekke fram her, spesielt pga. diskusjonen rundt lisenser og aktivering. I nyere builds har det blitt mulig å koble lisensen til din Microsoft-konto. Der finnes også en Activation Troubleshooter som hjelper deg med aktiveringen ved maskinvareendringer.

 

Det blir også lettere å kvitte seg med produsent-bloatware ved en re-installasjon. Microsoft har nå et eget verktøy som laster ned nyeste offisielle Windows 10 versjon og kjører clean install av denne. Dvs. du får jo Microsoft sin bloatware da, som Candy Crush (ugh!). Men du blir iaf. kvitt det som HP/Dell/Lenovo osv. legger ved.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at jeg var med i dette Insider opplegget, men vet ikke om jeg er med enda. Microsoft konto har jeg, men tviler på at noen nøkkel er koblet til kontoen min. Tja, forresten, muligens da jeg kjøpte en Windows 10 Pro nøkkel, men den var nok bare oppgradering fra Home til Pro versjonen, så den blir ikke akutell å bruke.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at det har/skal rulles ut en oppdatering til windows 10 som gjør det enklere å bytte hardware uten å få krøll med lisensen/aktivering. Jeg husker ikke helt hva som var greia, men mente det var noe man kunne gjøre før man byttet hardware, eller var det etterpå (kanskje begge deler?). Er det noe som har noe mer informasjon rundt dette? Skal bytte HK, CPU, RAM og GPU på en maskin her så er usikker på om dette vil kødde til lisensen på noe vis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg mener å ha lest at det har/skal rulles ut en oppdatering til windows 10 som gjør det enklere å bytte hardware uten å få krøll med lisensen/aktivering. Jeg husker ikke helt hva som var greia, men mente det var noe man kunne gjøre før man byttet hardware, eller var det etterpå (kanskje begge deler?). Er det noe som har noe mer informasjon rundt dette? Skal bytte HK, CPU, RAM og GPU på en maskin her så er usikker på om dette vil kødde til lisensen på noe vis.

Du skal i praksis ha en ny maskin, lisensmessig... Om du ikke har en retail lisens, så kan du ikke flytte en OEM lisens til ny maskin.

Lenke til kommentar

Tja, venter du til 2. august var det vel, så kan du koble lisensen til Micosoft kontoen din etter den oppdateringen som kommer da. Men er ikke sikker på om dette betyr at vi "gærningene" kan bytte hardware i hytt og pine.

 

Men det skulle ikke forbause meg og det er jo noe slikt jeg håper på.

Lenke til kommentar

Tja, sitter nå her å funderer på noe.. Hadde Windows 7 som jeg oppgraderte til Windows 8 pro. Registrerer MS noe der når det kommer til den gamle lisensen? Tok en snarvei og hoppet over oppgraderingen og la Windows 8 inn direkte, ved å bruke slmgr /ipk. Hvis det gjøres har jeg jo ingen lisens i bunnen. Spørsmålet er om jeg burde legge inn Windows fra Windows 7 igjen eller om jeg slipper unna dette.

Endret av FranSe
Lenke til kommentar

Den gamle Windows 7 lisensen er nok registret, men er ikke sikker på om den fortsatt vil være aktiv for å si det sånn. Uansett så burde du vel ha fått noen beskjeder om lisensen hvis den ikke var "gyldig" eller hva? Har du ikke fått det, så er det vel ingen grunn til å legge inn Windows på nytt igjen.

 

Du kan jo sjekke med denne: slmgr.vbs /xpr

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at det har/skal rulles ut en oppdatering til windows 10 som gjør det enklere å bytte hardware uten å få krøll med lisensen/aktivering. Jeg husker ikke helt hva som var greia, men mente det var noe man kunne gjøre før man byttet hardware, eller var det etterpå (kanskje begge deler?). Er det noe som har noe mer informasjon rundt dette? Skal bytte HK, CPU, RAM og GPU på en maskin her så er usikker på om dette vil kødde til lisensen på noe vis.

 

Har hørt rykter om at man skal kunne endre lisensen sin til å bli månedlig om man eksempelvis har oem og at dette så vil være måten man logger inn på akkurat denne pcen. Ingen aning på pris, men trolig ikke så veldig dyrt med fordelene det sier seg å ha et nytt og oppdatert Os hele tiden med tilgang til nettskyen.

 

Så får vi se om noe av dette stemmer i slutten av måneden.

Lenke til kommentar

Nettsky og slikt er ikke noe for meg etter som jeg ikke har adgang til dette 6 måneder i året. Har nok problemer med spill som absolutt skal ha adgang til Internett for å funke slik at det å må ha adgang til nettet hele tiden ser jeg som vanskelig.

 

Dessuten så har jeg ikke OEM lisens, med mindre den nye laptopen har det. Finner det ut om en uke eller noe i den dur.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Den gamle Windows 7 lisensen er nok registret, men er ikke sikker på om den fortsatt vil være aktiv for å si det sånn. Uansett så burde du vel ha fått noen beskjeder om lisensen hvis den ikke var "gyldig" eller hva? Har du ikke fått det, så er det vel ingen grunn til å legge inn Windows på nytt igjen.

 

Du kan jo sjekke med denne: slmgr.vbs /xpr

 

Lisensen er gyldig nå. Spørsmålet er om de sjekker slik grundigere etter Windows 10 gratis oppgraderingen er ferdig. Om lisensen kan bli ugyldig i og med at det er oppgradert fra en Windows 8 pro Upgrade lisens. Har de styr på slikt hos MS? 

Lenke til kommentar

Lisensen er gyldig nå. Spørsmålet er om de sjekker slik grundigere etter Windows 10 gratis oppgraderingen er ferdig. Om lisensen kan bli ugyldig i og med at det er oppgradert fra en Windows 8 pro Upgrade lisens. Har de styr på slikt hos MS?

 

Lisens koden er en 7 kode flagget som brukt til konvertert/oppgradert til 8.1 og deretter til 10. Du har fremdeles bare en og samme produkt key og den er en opprinnelig "Windows 7 key" ?
Lenke til kommentar

 

Lisensen er gyldig nå. Spørsmålet er om de sjekker slik grundigere etter Windows 10 gratis oppgraderingen er ferdig. Om lisensen kan bli ugyldig i og med at det er oppgradert fra en Windows 8 pro Upgrade lisens. Har de styr på slikt hos MS?

Lisens koden er en 7 kode flagget som brukt til konvertert/oppgradert til 8.1 og deretter til 10. Du har fremdeles bare en og samme produkt key og den er en opprinnelig "Windows 7 key" ?

 

 

Nesten. Jeg la inn Windows 8 clean install med en annen nøkkel og endret den i ettertid via cmd til Windows 8 pro upgrade lisensen, som var helt uavhengig av Windows 7. Men i utgangspunktet skal det være slik du sier her bare jeg egentlig har tatt snarvei med oppgraderingen samtidig som det ikke skulle være noe i veien for at jeg kunne brukt både 7 og 8/10 lisensen samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå kan jeg i det minste melde om at mitt lille prosjekt med å legge inn en backup av Win 8.1 Pro på den nye laptopen, en MSI GT80S som kom Windows 10 Home installert, har gått mer eller mindre helt etter planen min.

 

Backup ble altså langt inn (etter en del farsken, sletting av partisjoner og slikt), deretter ble Win 8.1 Pro oppgradert til Windows 10 Pro. Men hvis noen tenker på det samme, så MÅ Windows 10 Pro lastes ned med Media Creation Tool. Ikke prøv å oppgradere via Windows 8/8.1 etc, det funker muligens ikke. Jeg prøvde, men fikk feil meldinger.

 

Men det å installere fra Windows 10 Pro USB stikk gikk uten problemer, var kun å stappe inn USB stikken og starte oppgradering fra Windows 8.1 Pro for min del. Så langt helt flott, ingen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...