Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Testet å legge inn Windows 10 Pro med en Windows 7 Pro lisens (av den typen man fikk en bunke med lisenser for 120kr, sånn student tilbud som sikker mange her husker).

Denne var tidligere brukt på en pc for noen år siden.. men denne maskinen ble skrotet for lenge siden.

Og det gikk knirkefritt :)

Forøvrig på en VM nå.

Men dette har vel Myhken prøvd tidligere i tråden også, mener jeg å huske :)
Så.. om en lisens ikke har vært på nett i løpet av et halvt år eller mer, så skal den kunne aktiveres på nytt, mener jeg han sa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dette har vel Myhken prøvd tidligere i tråden også, mener jeg å huske :)

Så.. om en lisens ikke har vært på nett i løpet av et halvt år eller mer, så skal den kunne aktiveres på nytt, mener jeg han sa.

Ikke eksakt vitenskap, men et halvt år ser ut til å "nullstille" aktiveringen. Dog dette gjelder kun OEM og Retail / oppgradering versjoner. F.eks MAK og Volumlisenser teller fortsatt antall aktiveringen og blir til slutt brukt opp.

Ellers er alle dine observasjoner de samme som jeg har sett i årevis. Men som jeg alltid sier, dette er et smutthull og folk må hverken kreve eller forvente at dette skal fungere, men være glade om det faktisk fungerer.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Trenger man ikke re-installere windows 10 ved bytte av hovedkort, ram og cpu?

Helt avhengig av lissensen man har...

Vi med pro lissens trenger kun å deaktivere den gamle før vi skifter så skal det være enkel sak etterpå.

Har home.. Oppgradert fra Win 7 i sin tid. Nå bare poppa jeg inn nytt og regnet med at jeg måtte reinstallere. Nå kom det bare at den må oppdatere drivere eller noe liknende. 

Open hardware monitor har derimot mistet CPU temp lesingen da. 

Lenke til kommentar

Ja ja, da er jo kun sprøsmålet for min del. Åssen i svarte får jeg deaktivert en Pro lisens som er i backup? Tviler på at det er mulig.

Nevnte det i en tidligere post, den gamle laptopen døde, så planen er å legge backup inn på den nye. Men blir sikkert problemer av dette opplegget.

Lenke til kommentar

Man får vel aldri "deaktivert" en Windows lisens tilknyttede hwid (PC) slik du antyder.

Man får re-aktivert med samme eller ny hwid (flytting av lisens) Hvilket gjør at den på den hwid som var tidligere blir invalid (den skal da etter en stund feile Windows genuine autentication)

Dette gjelder retail channel lisenskoder som aktiverer online til Microsoft servere.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor lenge det går før den gamle aktiveringen blir "ugyldig", uanett så må jeg prøve og så får jeg se hvordan det går. Har ikke noe valg egentlig da det var mange programmer og filer på den gamle laptopen som jeg trenger.

Går det så går det, går det ikke, vel da blir det vel telefon til MS tenker jeg.

Lenke til kommentar

På min nye Asus laptop med win 10, så skjer det en oppdatering støtt.der den liksom innstaller hele

windows pånytt, og det står "gjennoppretter forrige versjon av windows". Alt er likt når det er tilbke, men er

dette normalt?? Skjer ikke på de andre maskinene mine med win 10.

Skjedde en gang for litt siden, og nå får jeg beskjed igjen. Får en beskjed

som dette, og så skjer det samme igjen.

post-12139-0-06904200-1468092639_thumb.jpg

Skjer jo bare på denne pc.en. Er noe galt?

Måtte gjennom det samme igjen ("innstallerer filer, konfigurerer innstillinger".. og så .."gjennoppretter forrige versjon av windows")

Og nå når jeg går inn på windows uppdate, begynner den å laste ned samme enda en gang. wtf..?

Samme skjer altså pånytt og nytt ( står samme melding som på screenbildet ovenfor) 

Håper noen vet hva som skjer og kan hjelpe :hm:

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke dette vil virke i ditt tilfelle,men du kan prøve følgende, hvis jeg hsuker rett. Restart PC'en i Safe mode eller sikker modus eller hva det heter på norsk.

Slett alt innholdet i C:\Windows\SoftwareDistribution, men ikke selve mappen, kun innholdet. Det er mulig at noe har rotet seg til i den mappen når det gjelder oppdatering/oppgradering. Men er ikke sikker som sagt.

Lenke til kommentar

Takk, det var nok ikke det. Fant ut at var Avast AV som er syndebukken. Fikk opp den feilkoden her senere

0x8007002c-0x4000d

Og det ser ut som det hjalp følge den oppskriften der. Avinnst. Avast og da begynte det å oppdatere for windows defender normalt og uten problem igjen sålangt.

Tror det blir en forskjell om Avast har følgt med fra windows 7 mot å installere direkte på win 10. Ingen problem på de pcene den har følgt med over. Mulig noen har erfart det samme?

Kankje bra nok med windows defender, evt prøve med et annet AV program.

Lenke til kommentar

Innlegget er mest ment til Myhken, men mulig andre her kan svare på det også:

Jeg kjøpte jo det student tilbudet med en bunke Windows 7 Pro lisenser for 120kr for en del år tilbake..

Kan jeg f.eks lage en virtuell Windows 10 maskin nå, og aktivere den ene etter den andre, for så å bruke dem på andre virtuelle og fysiske maskiner om et halvt års tid?

Føler liksom at jeg ikke har så mye bruk for Windows 7 lengre.. Og mesteparten av lisensene har ikke blitt brukt, evt er det et par år siden sist dem var i bruk.

Unntatt den ene som er i bruk nå, men den er allikevel oppgradert fra før :)

Men hjelper jo lite om Windows 10 nekter meg å taste inn en Windows 7 lisens senere.. At det kun låses mot hardware ID.. for da er jeg jo like langt :p

Har ingen fysiske maskiner å legge dem inn på for øyeblikket, og har heller ikke behov for noen flere virtuelle maskiner akkurat nå.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Jeg har gjort det med en del Win7 og Win8 lisenser på en VM, men har ikke peil om jeg så kan bruke de lisensene til Win10 på andre maskiner. Men tenkte at jeg har jo så mange av dem, at jeg kunne forsøke.

Svaret vet vi i august.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kunne jo vært interessant å UEFI boote rett til virtuell disk image.

Da ville man i teorien kunne bruke (flytte rundt) Windows installasjonen på flere pcer etterhvert

https://blogs.msdn.microsoft.com/dai/2014/04/10/using-vhd-native-boot-with-uefi-firmware-bcdedit-vs-bcdboot/

Nei. Å flytte VHD filen over på annen hardware ville være det samme som å flytte en harddisk over på annen hardware.

Men virtuelle maskiner kan man eksportere og importere som man selv vil.

Lenke til kommentar

Kunne jo vært interessant å UEFI boote rett til virtuell disk image.

Da ville man i teorien kunne bruke (flytte rundt) Windows installasjonen på flere pcer etterhverthttps://blogs.msdn.microsoft.com/dai/2014/04/10/using-vhd-native-boot-with-uefi-firmware-bcdedit-vs-bcdboot/

Nei. Å flytte VHD filen over på annen hardware ville være det samme som å flytte en harddisk over på annen hardware.

Men virtuelle maskiner kan man eksportere og importere som man selv vil.

Vil mene det er samme som om du flytter en vmx med (i moved it) opprettholdes den virituelle vmware UUID bios og virituell hardware versjon samt Mac adresser (jeg opprettholder kms aktivering på jobben slik i hvertfall på VMs)

Problemet vil vel være å sette det opp på en host maskin med Windows 7 som skal oppdateres.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har gjort det med en del Win7 og Win8 lisenser på en VM, men har ikke peil om jeg så kan bruke de lisensene til Win10 på andre maskiner. Men tenkte at jeg har jo så mange av dem, at jeg kunne forsøke.

Svaret vet vi i august.

Ok.. Jeg har jo ikke noe å tape på det.. så jeg lager en Windows 10 VM på unraid nå.

Så installerer jeg uten key, for så å legge inn til slutt.. Og deretter bytte til neste og neste, helt til alle er oppgradert.

Så får vi se hva som skjer etter gratis oppgraderingsperioden :p

Lisensene vil nok aldri bli brukt igjen med Windows 7 uansett.

Eneste som muligens er litt dumt er at alle da vil være aktivert med samme HW id

Lenke til kommentar

Ja kan være dumt, men jeg tror heller ikke jeg kommer til å bruke Windows 7 noe mer. Og så har jeg bare aktivert en 20 Win7 og Win8 lisenser totalt. Har jo mer enn nok Win10 lisenser også, men tenkte jo at det er bedre å bruke en gammel Win7/8 nøkkel for å aktivere Win10 først, og når de er tomme ev. begynne å bruke av Win10 lisensene.

Lenke til kommentar

Okay, på tid eå "mase" litt igjen om dette opplegget mitt med Windows 10 Pro. Nå er jeg 99 % overbevist om at den backupen jeg har er ikke av Windows 10 Pro, men derimot av Windows 8.1.

Backup er fra aungust 2015 og jeg dro på arbeid 16. juli så jeg kan ikke ha backup av Windows 10 Pro da den gratis oppgradering begynte først 29. juli.

Så da blir det frågan, det skulle vel være mulig å oppgradere fra Windows 8.1 til Windows 10 Pro etter å ha lagt inn backupen? Det vil si hvis jeg rekker hjem før 29. juli da, men det burde gå.

Uansett så dukker vel dette aktivering spøkelset opp, men nå er det snakk om Windows 8.1. Mulig det ikke forandrer noe kanksje?

Lenke til kommentar

Så da blir det frågan, det skulle vel være mulig å oppgradere fra Windows 8.1 til Windows 10 Pro etter å ha lagt inn backupen?

Ja, så sant du får aktivert Win8.1 på PC'en, så kan du oppgradere til Win10.

Uansett så dukker vel dette aktivering spøkelset opp, men nå er det snakk om Windows 8.1. Mulig det ikke forandrer noe kanksje?

re-Aktivering på ny hardware kan gå an, men her er det vel forskjell på lisensene.

Jeg har gjort det med Win7 Retail-lisens (flyttet harddisk over på nytt hovedkort+CPU+RAM), og jeg har gjort det med WinXP OEM-lisens (byttet nettverkskort), men her er det kanskje snakk om en versjon som kom preinstallert på PC'en? Mulig de er strengere da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...