Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Flott syar2003. Det er gode spørsmål.

Kan man kopiere konfigfilene fra en gammel VM-gjest over til en ny VM-gjest da og få Windows til å oppfatte det som samme PC. Nå snakker jeg altså om "cherry picking" inni her og der som man tar med seg over, og ikke noen kloning.

Jeg kan forstå at det kan være en UID også på harddisk. Men harddiskbytte er jo ikke et av de mer kritiske byttene. Dessuten så var det ikke en gang huden av harddisken jeg ønsker å skrape på, men selve navngivningen på container-filene som beskrevet tidligere. Så da tenkte jeg at clean-install korrigerer alt dette uten noe brysomhet for meg (men nei MS passer grundig på lisensbruken).

Denne VM'en hadde jeg tenkt til å skrote ja, pga. den enkle måten nye Win10 opprettes på, den er blitt rimelig effektiv i forhold til de gamle versjonene. Så JA, dette var et høyst gjenbruk i sin fulle forstand jeg prøvde meg på.

Så da fikk vi verifisert at Windows selv i denne versjonen fremdeles har piratkopieringsmekanismer på plass. Ikke at det var noen spesiell overraskelse. Men jeg var nysgjerrig på den der taste inn Product-key tilførselen som har vært pratet om, som jeg ikke har sett i praksis. Har ikke rørt Win10-innstallasjon på flere mnd.

Detaljer:

- oppgradert kr 249,- fra enten WinXP / Win7 til Win 8.0.

- gadd aldri røre å få på plass gratis 8.1-oppgradering på denne VM'en, da dette var den mest gjenstridige innstallasjonen. Hadde rett og slett trøbbel med det, som en av få Win8-VM'er.

- Så jeg ventet det ut litt for å se om nyere Win10 fikk bedre kode. Er kun 80 % sikker på at det var denne VM'en jeg hadde trøbbel med. Uansett så har jeg fått med meg at det går å gå i fra 8.0 til 10 på direkten selv med tidligere MediaCreationTool-resultater. Og har prøvd både omveien via 8.1 og på direkten i fra 8.0 med tidligere Win10-oppgraderingsforsøk.

- Den er altså brukt før

- Det er Pro

- Den er i brukt i en VM, og jeg måtte returnere med uoppnådd mål (den lot seg ikke clean-innstallere med Produkt-nøkkel alene)

- Så da returnerte jeg og gikk omveien man tydeligvis skal måtte gå (tenker nok Microsoft også at er helt ok), og oppgraderte det gamle rukkelet. Så da utsetter jeg clean-install, som da blir enda et steg i prosessene en gang langt inn i framtiden. Bruker jo ikke denne VM'en her daglig uansett.

- Jeg har brukt MCT og lastet ned Pro som passer på Pro.

- Jeg prøvde ikke selve "Activate by phone", men bypass'et det ved å taste Stjerne 2-3 ganger, til jeg fikk en prat med en Microsoft supportkonsulent. Det er litt av det du ser jeg har skrevet om før (hintet litt om det).

- Da ser du også Admin CMD, og de stegene han foreslo i tidligere skjermbilde. Det gråede ut med Paint-"tusj" er min Product key beskyttet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er en feilmelding fra Skype - muligens relatert til HW-konfigurasjonen på din PC.

2. Det er en feilmelding skrevet på dårlig norsk. (Antar at 'read' skulle ha vært 'lest'.)

Vil det hjelpe å oppdatere Skype? Eller driveren til kameraet? Eller lydkortet? (pga. mikrofoninngang)

Skype er alltid oppdatert, kamera har jeg ikke. Men lydkortet (Asus Xonar Essence STX) er ikke oppdatert. Har vel en W7 eller W8 driver nå, ettersom W10 ikke var tilgjengelig før. Ser de har en oppdatert W10 driver ute, men DNS-adressen er nede, så får prøve igjen på et senere tidspunkt.

Det hjalp ikke, nei. Jeg får samme feilmelding fortsatt, men en annen kode.

post-185516-0-82929800-1467382924_thumb.png

Lenke til kommentar

Har du prøvd å deaktivere den gamle nøkkelen (slmgr.vbs /upk)? Mulig du må gjøre det på litt annen måte, men du kan jo sjekke denne siden.

Det skal gå an da jeg selv har gjort det et par ganger. Men jeg har ikke prøvd via VM, det skal jeg innrømme.

Du deaktiverer ikke nøkkelen med den kommandoen hos Microsoft. En aktivert lisens kan aldri bli uaktivert igjen. Den kommandoen bare fjerne nøkkelen fra den aktuelle installasjonen, så du kan legge inn en ny nøkkel.

Men hjelper lite om man bare har en nøkkel. For da er den aktivert uansett hva du gjør.

Lenke til kommentar

Jeg sa det vel litt feil tenker jeg, jeg skulle ha sagt aktiverings ID eller som det heter på skikkelig: Activation ID. Den er ikke den samme som nøkkelen.

So det skulle ah stått i min forrige post: slmrg /upk (Activation ID)

Men slmgr /upk fjerner produktnøkkelen og gjør pcen uaktivert, men den betyr ikke at produktnøkkelen er uaktivert, for den er aktivert uansett om du først har brukt den. Men med kommandoen fjerner du produktnøkkelen fra pc, og kan da legge inn en ny nøkkel f.eks.

Jeg har brukt kommandoen i en årrekke så dette vet jeg.

Lenke til kommentar

Sukk, skjønner jeg begynner å bli gammel og glemmer å forklare saker og ting slik jeg tenker. Tror det har blitt for lange arbeidsdager i det siste, fra kl 05:00 til kl 18:00 flere dager på rad.

Det jeg mente var vel egentlig det du sier myhken, altså "slmgr /upk fjerner produktnøkkelen og gjør pcen uaktivert". Leste vel heller ikke postene til G skikkelig. Så dette hjelper ikke han hvis det er snakk om samme PC/hardware og samme Windows versjoner han prøver å aktivere. Lurer på iom jeg fikk det rett nå?

Men da lurer jeg på om G hadde deaktivert PC/VM før han prøvde å clean install, ville problemet ha blitt det samme da?

Lenke til kommentar

Du vet hva de sier, man lærer så lenge man lever. Selv om jeg begynner å dra på årene, så prøver jeg å løre så mye som mulig om software og hardware som det heter på godt norsk.

Men til topic, den nøkkelen du prøver å bruke, er altså en du har brukt før uten å deaktivere PC/VM? Og er det samme PC/VM det er snakk om?

Er dessverre ikke så godt kjent med VM.

Lenke til kommentar

Testen min er så dømt til å mislykkes som det kan bli, ser det ut til:

- Nøkkelen jeg prøvde er innstallert på en annen VM, som jeg kunne tenke meg å slette etter en evt. suksess. Det endte med at jeg måtte beholde VM'en og velge å oppgradere på den.

- Jeg har ikke deaktivert noe på VM før forsøket. Så jeg kan ikke få bekreftet hvordan det evt. ville ha utspunnet seg. Jeg lærte først om en slik deaktivering ved å lytte til kommandoforslag i fra Microsoft support, og jeg kom aldri på det scenarioet du skisserer: Med spørsmål om at man kan lykkes bedre ved å avinnstallere Product key fra Win8. myhken ser ut til å ha en formening om nettopp dette spørsmålet. Så da er vel oppgradering fremdeles nøyaktig nesten like knotetede som det har vært i en årrekke siden Windows begynte å ta piratkopiering mer på alvor. Kom vel noe mindre brukerkontroll i fra Windows XP og utover.

- Nei det er ikke snakk om samme VM, men et forsøk på å nyopprette en. I enkelthetens forstand. I et slikt scenario med de forutsetninger som jeg valgte blir man ikke fri fra å henge med en gammel innstallasjon, men man må jobbe med den gamle. Så kan man siden selvfølgelig ta en clean install når ting har fått festet seg fra BIOS UID. Men, man får ikke lagd nye containerfiler til VM'et med den oppskriften, men man overinnstallerer inne i harddisk-containerne.

Jeg kan helt sikkert drive med diskkloning også inne i VM, og kanskje ta den veien dersom jeg ønsker å bytte ut virtuell harddisk  :p

Eller for min del (siden jeg ønsker ryddighet med VM'ene) finne en måte å gjøre navnebytte, som ikke korrupterer forholdet i mellom det som booter harddisk og hvor containerfilene måtte befinne seg. Å gjøre navnebytte en fil om gangen for f.eks. 20 filer vet jeg ikke om fungerer. Kanskje det er en mer elegant metode en kan nyttegjøre seg?

- Windows installer skjelner ikke mellom en fysisk PC-innstallasjon og en VM-innstallasjon. Så det å bytte VM blir likt, om man da ikke kjenner til f.eks. produktet VMware sin oppbyggning og om man evt. kan drive med cherry picking i en slik "bytte PC/VM"-prosess.

Spørsmålet om en deaktivering av VM hadde løst ting bedre var veldig godt. Noe jeg ikke får til å prøve ut, etter at jeg valgte den andre "stien".. Men myhken skisserer "Failure"..

Endret av G
Lenke til kommentar

Da prøvde jeg en oppgraderingslisens til Win 8.0, som jeg tror jeg aldri har brukt før (kan ikke være 100 % sikker - siden det er litt tid siden kjøpet og jeg makset på 5 lisenskjøp - har rustet litt denne lisensen).

Den godtok ihvertfall ikke Product key i det aller første steget tidlig i innstallasjonen (det lover jo ikke bra - ser ikke noe særlig håp). Så for å få brukt den, så må jeg innstallere WinXP / Win7 ulisensiert (skal gå fint - kan jo alltids legge en lisens i bunnen (ha i bakhånd tilfelle lisensgyldighetsspørsmål), men man skal ikke behøve å registrere når man har kjøpt for kr 249 i kampanjeperioden), for så å oppgradere til Win8.0 for så å oppgradere gratis til Win10. Er ikke noe brukervennlig det. Men, så er det en oppgraderingslisens da.

Skal se hvordan det går først etter at jeg har kommet inn på Win10-skrivebordet.

EDIT:

svar her
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=166&do=findComment&comment=23338888

Endret av G
Lenke til kommentar

<snip>

I get questions about this all the time. For example, just this morning someone on Twitter asked me the following (which I’ve edited for non-Twitter clarity):

“It would be nice if, when installing Windows 10, you could enter the product key from a previous version. I’m building a new PC and have an unused Windows 8 upgrade license. So I have to install Windows 7, Windows 8, then upgrade to Windows 10 before wiping and clean-install Windows 10.”

Yeah, that would be nice. But it completely bypasses the point of the free Windows 10 upgrade, which isn’t to give you a free copy of Windows 10 for a previous Windows license you never used. It’s to upgrade existing, in-use PCs to Windows 10.

But the thing is, if this new policy is what I believe it is, this guy’s wish has come true: He can use the product key from the Windows 7 license and just clean install Windows 10. There’s no need to upgrade multiple times and then clean install.

This will require lot of testing. And I am very happy to do that.

Kilde:  https://www.thurrott.com/windows/windows-10/6815/microsoft-will-now-let-windows-10-upgraders-use-windows-7-8-or-8-1-product-key-to-activate

Lenke til kommentar

Windows XP kan du ikke oppgradere til Windows 10 med mindre du betaler for det. Mener å huske (uten å skker) at Windows 10 gratis oppgradering er kun fra Windows 7.

Jeg har oppgradert både fra Windows 7 og 8 til Windows 10.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Det stemmer. Men, jeg har en Windows 8 upgrade som mellomsteg. Fant ut at også den oppgraderingslisensen lå på en lite brukt VM, fra før av. Skal se om jeg kan få til å kopiere UUID over smertefritt, og se om Win10 da lar seg aktivere.

Win8 upgrade går an å bruke på WinXP. Win10 gratisoppgradering går så å bruke på Win8. Jeg var heldig å få kjøpe 5 slike kr 249 lisenser (verre å holde styr på så mange da, men det går med tålmodighet og ryddighet).

EDIT:

Da har jeg forsøkt å endre UUID på VM'en uten hell. Windows nektet å godta oppgraderingsnøkkelen til Win8. Kanskje jeg gjorde noen feilsteg på den prosessen, ikke vet jeg !?

Nå har jeg gitt opp det forsøket for denne gang. Men, skulle ha vært interessant å vite hvor mye cherry-picking som skal til fra et gammelt VM for å få Windows til å godkjenne det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Da prøvde jeg en oppgraderingslisens til Win 8.0, som jeg tror jeg aldri har brukt før (kan ikke være 100 % sikker - siden det er litt tid siden kjøpet og jeg makset på 5 lisenskjøp - har rustet litt denne lisensen).

Den godtok ihvertfall ikke Product key i det aller første steget tidlig i innstallasjonen (det lover jo ikke bra - ser ikke noe særlig håp). Så for å få brukt den, så må jeg innstallere WinXP / Win7 ulisensiert (skal gå fint - kan jo alltids legge en lisens i bunnen (ha i bakhånd tilfelle lisensgyldighetsspørsmål), men man skal ikke behøve å registrere når man har kjøpt for kr 249 i kampanjeperioden), for så å oppgradere til Win8.0 for så å oppgradere gratis til Win10. Er ikke noe brukervennlig det. Men, så er det en oppgraderingslisens da.

Jeg installerte (clean) Windows 10 Pro på en PC i forrige uke, og brukte da en Win 8.0 Upgrade Product Key under installasjonen. Det gikk som "en varm kniv i smeltet smør". No pain. Meget brukervennlig.

Men så var min 249-kroners Win 8.0 Upgrade Product Key ubrukt fra før, da.

(Jeg fant fort ut at Win 8.0/8.1 ikke helt var min greie.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...