Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Du prøvde den siste versjonen?

Yupp, nå etter en restart får jeg opp to forskjellige brightness bars :/ skjønner ikke noe

Fikk du avinstallert og lagt inn siste versjon på nytt etter en restart?

Hei, vært en del å gjøre i det siste så ikke rukket å gjøre det,oppdaterer når jeg har fått somlet meg til det, vil du jeg skal bruke den 3rd party linken du sendte?

Ja, gjør gjerne det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Windows 10 litt over 1 uke, i går begynte BSOD. "REGISTRY_ERROR" er det som står, det skjer når PC'en har vært idle i noen minutter. Jeg lurer bare på om noen andre har hatt det problemet?

EDIT: Det går nøyaktig 4 minutter før jeg får bluescreen.

Endret av aBaDmAn91
Lenke til kommentar
Gaming laptopen døde plutselig og den er ikke mulig å fikse, så jeg kjøpte meg ny gaming laptop. Den gamle kom uten OS, så jeg installerte Windows 7 Ultimate 64-bit som jeg senere oppgraderte via Windows 8.1 til Windows 10 Pro. Så langt er alt greit.

Jeg hadde planlagt å legge inn en backup fra den gamle laptopen til den nye, men den kommer med Windows 10 Home 64-bit og der ligger Windows nøkkelen i BIOS.

Derfor mistenker jeg problemer når jeg vil legge inn den Windows 10 Pro backupen (med alle programmene mine) som jeg har pga Windows 10 Home BIOS nøkkelen.

Så noen som har et lite hint om en enkel løsning på dette. Mulig den ikke finnes, men man må jo prøve. Mulig jeg kan bruke en gammel Windows 7 Ultimate eller Windows 8 nøkkel jeg har slengende et eller annet sted. Men det er jeg ikke sikker på.
Lenke til kommentar

Du kan i hvert fall gjøre en clean install av Win10 Pro og oppgi en Win8 Pro 'nøkkel' i starten av installasjonen, for så å ende opp med en aktivert Win10 Pro-installasjon en snau halvtime senere.

Dette var forøvrig på en selvbygd sak, så det er flere ulikheter med ditt scenario.

Men selv om det ligger en Win10 Home-nøkkel i BIOS, så skal det jo like fullt gå an å oppgradere til Win10 Pro på denne maskinen.

Lenke til kommentar

Der er greit nok, men som sagt vil problemet med nøkkelen dukke opp når jeg legger inn backupen. Den infoen Microsoft har om det jeg vil legge inn er fra en annen laptop, og det er der roten til problemet ligger. Mulig jeg kan greie å overbevise dem om at den gamle laptopen er ute av funksjon for da burde det gå andre å få aktivert den igjen, men er ikke sikker.

Jo, jeg tror det skal gå an å oppgradere til 10 Pro selv om 10 Home nøkkelen ligger i BIOS. Jeg får se hva det blir til.

Lenke til kommentar

Der er greit nok, men som sagt vil problemet med nøkkelen dukke opp når jeg legger inn backupen. Den infoen Microsoft har om det jeg vil legge inn er fra en annen laptop, og det er der roten til problemet ligger. Mulig jeg kan greie å overbevise dem om at den gamle laptopen er ute av funksjon for da burde det gå andre å få aktivert den igjen, men er ikke sikker.

Det er jo snakk om en Win7-lisens her - retail, forhåpentligvis - som du først har brukt på en (gammel) laptop og som du nå ønsker å flytte til en ny laptop. Dette er helt innenfor lisensbetingelsene, men det kan hende at automatisk aktivering ikke fungerer og at du må kontakte (ringe?) Microsoft for å komme videre.

[Jeg har bare vært igjennom den prosessen 1 gang, tilbake i XP-dagene, da nettverkskortet sa takk for seg og et nytt kort ble satt inn istedet. Ved neste oppstart ga XP klar beskjed om vi ikke kunne gjøre noe som helst før aktiveringen var sjekket, og ettersom driverne for nettverkskortet ikke var installert kunne det ikke gjøres over nettet... Så da ble det å ringe, og taste inn noen tall som kom opp på skjermen, og deretter knotte inn en kode som jeg fikk opplest av en 'robot'. (Ikke Stephen Hawking, dessverre.)]

Lenke til kommentar

Win 7 lisensen er en retail, men jeg husker ikke om jeg aktiverte den før jeg oppgraderte til Win 8. Begynner å bli gammel skjønner du. Jo, husker det rotet med XP, men det var pga XP brukte et "punkt" system over komponenter i PC'en, og nettverks kortet lå helv.... høyt med antall punkter.

Jeg tror nesten at jeg tar sjansen på å legge inn backupen fra den gamle laptopen, går det til helv... så får det gå til helv...  Jeg tar selvsagt backup av den OS disken som er i den nye laptopen før jeg legger inn den gamle backupen. Blir nok i første omgang et rot med drivere etc, BSOD også kansje,  men det er bare en utfordring.

Jeg kommer ikke til å ringe Microsoft, det får madamen gjøre, hun er bedre i spansk enn jeg er.

Lenke til kommentar
Min stasjonære PC har kræsjet tre ganger de siste to årene, hvor jeg da har måttet reinstallert Win10. Ingen anelse om det er Windows 10 eller Kingston SSD-en som er problemet. Uansett; noen som har forslag til en enkel måte å lage en gjenopprettings-USB på? Slik at jeg enkelt kan gjenopprette med alle mine programmer osv. Finner hundrevis når jeg søker på Google, så ville høre her om noen har tips til en enkel og grei (som virker). :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det står følgende om Free Edition:

Back up separate partitions or entire hard disks to a pVHD (Paragon Virtual Hard Drive) format – a special VHD, optimized for storing backups of virtual and physical machines.

Partitioning tools:
Create Partition
Format Partition
Delete Partition
Assign/Remove Drive Letter
Hide/Unhide Partition
Mark Partition as Active/Inactive
Modify: change volume label, Test Surface
Check File System Integrity

Jeg tror gratis versjonen er det som var den "gamle" 14 Pro versjonen.

Lenke til kommentar

Gadd forsøke i VMware først nå. Ser jeg enda har en måned igjen før det er for sent å oppgradere:

Innstallerte Win10 uten aktivering. Klikket på aktivere og fikk denne:

post-30484-0-66517800-1467282590_thumb.jpg

Det hører til denne innstallasjonshistorien at lisensen er en slik kr 249,- oppgradering i fra enten en WinXP eller en Win7 tidligere lisens. At jeg ved å betale de kr 249,- tilbake i tid tror jeg har fått en mer fri lisens enn det Win10 jeg forsøker å bytte fritt til.

Den godtar ikke, og gir feilmeldingskode 0x004e016.

Det hører også til innstallasjonshistorien at jeg har innstallert den Windows 8-lisensen i en VMware før. Men den kan jeg jo fint slette om nødvendig. Hvordan kan jeg gå fram, og er det noe med lisensrettigheter i et slikt tilfelle, at jeg ikke har rettigheter til annet enn å velge oppgraderingsstien via den Win8-innstallerte VM'en?

Endret av G
Lenke til kommentar

Tenkte det kunne være smart å prate med Microsoft brukerstøtte. Fikk konklusjon om å prøv å innstallere basic Win10 pro på ny, da han trodde det kunne ha gått noe galt (altså litt korrupt):

post-30484-0-87736600-1467286141_thumb.jpg

Har jo en mnd. til å finne ut av dette på  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Det hører også til innstallasjonshistorien at jeg har innstallert den Windows 8-lisensen i en VMware før. Men den kan jeg jo fint slette om nødvendig. Hvordan kan jeg gå fram, og er det noe med lisensrettigheter i et slikt tilfelle, at jeg ikke har rettigheter til annet enn å velge oppgraderingsstien via den Win8-innstallerte VM'en?

Du kan vel ikke slette bruken av en lisens på en PC (*), men du må få en godkjennelse til å bruke den på en ny (virtuell) PC, og hvis det ikke går automatisk over nettet, så må du kanskje bruke telefonen.

Google "phone activation Windows 10" og se om du blir noe klokere av det. (Jeg fant noe om det da jeg googlet feilkoden du oppgav ovenfor også.)

*) Neste utgave av Windows 10 skal vel komme med en mulighet til å koble aktiveringen/lisensen til din Microsoft-konto, slik at du enkelt kan gå inn og si at "den PC'en skal jeg ikke bruke Windows på lenger" og deretter bruke den på en annen PC.

Lenke til kommentar

]

Hver enkelte laget VM i vmware er unik med sin egen unike bios UID.

Lage en ny VM blir en helt ny unik virtuell maskin. Og vil kreve nye lisenser av os og annen sw som låser seg til bios.

Derfor skal man kopiere slike VMs med "i moved it".

Er 8.1 lisensen din en "upgrade" lisens kan du heller ikke gjøre en clean installasjon med den.

Error koden betyr invalid license så jeg vil tro det er pkt2.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Den virtuelle harddisken i VMware har jo sykt mange 2 Gigabyte filer. Hvordan får man omdøpt disse filnavnene da, dersom man vil beholde grunninnstallasjonen av Win8 og oppgradere denne? F.eks. kan det jo være naturlig å ønske å omdøpe filnavnet til Win10 da, ved oppgradering. Siden det er det som ser ut til å være gyldig oppgraderingsmåte dersom syar2003 har det mest pr. nå gyldige svaret. Clean install er jo alltid hyggeligst, men siden Microsoft må ansees å ha ræva forhold til betalende kunder, og ønsker å gjøre det tyngst mulig å få ta vare på sine betalte rettigheter så..

Nå er dette en gratis oppgradering da, men det er jo ikke særlig bedre de gangene Microsoft ikke har gitt noe vekk gratis heller for disse betalende kundene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Den virtuelle harddisken i VMware har jo sykt mange 2 Gigabyte filer. Hvordan får man omdøpt disse filnavnene da, dersom man vil beholde grunninnstallasjonen av Win8 og oppgradere denne? F.eks. kan det jo være naturlig å ønske å omdøpe filnavnet til Win10 da, ved oppgradering. Siden det er det som ser ut til å være gyldig oppgraderingsmåte dersom syar2003 har det mest pr. nå gyldige svaret. Clean install er jo alltid hyggeligst, men siden Microsoft må ansees å ha ræva forhold til betalende kunder, og ønsker å gjøre det tyngst mulig å få ta vare på sine betalte rettigheter så..

Nå er dette en gratis oppgradering da, men det er jo ikke særlig bedre de gangene Microsoft ikke har gitt noe vekk gratis heller for disse betalende kundene.

Du kan ikke bare omdøpe filnavn i VmWare bare for du bytter OS. Da vil ikke den virtuelle pcen virke. Men dette er jo ikke et Windows problem ev, så du bør lage en ny tråd for hjelp ang VMware.

Det er jo ev. bare å kopiere hele mappen med Vmware filer for å så legge den til i VmWare igjen og så velge "I moved it" så har du to like "pcer".

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare omdøpe filnavn i VmWare bare for du bytter OS. Da vil ikke den virtuelle pcen virke. Men dette er jo ikke et Windows problem ev, så du bør lage en ny tråd for hjelp ang VMware.

Det er jo ev. bare å kopiere hele mappen med Vmware filer for å så legge den til i VmWare igjen og så velge "I moved it" så har du to like "pcer".

Ja det har du sikkert rett i delvis. Jeg tenker likevel at du bommer grovt her med hva Windows-innstallasjonen leser (og kanskje jeg ikke var så tydelig i forrige innlegg, eller at andre lesere ikke er så VMware bevandret som enkelte andre). Den leser ikke hvilke filnavn som de virtuelle harddiskene har. Det er det kun VMware som har tilgang på. Det eneste jeg kan tenke meg at Windows skal ha tilgang på, det er å lese BIOS, slik OS vanligvis leser BIOS'en. Jeg snakker selvfølgelig om hva gjeste-OS'et Windows har tilgang på, og ikke verts-OS'et som kan være Windows, Linux, MacOS. Og det går garantert å endre filnavnene, fordi du endrer kun et containernavn som angår verts-OS'et, noe VMware fint skal kunne tilby. Det er jo naturlig at gjeste-OS'et likevel har tilgang til filer som ligger inne i container, men aldri i livet containernavnet. Det bryter jo med hele virtualiseringsprinsippet om det ble brudd på tilganger her.

Jeg har bare ikke selv satt meg inn i hvordan man gjør det. Å endre det i fra "Edit virtual machine settings" går kun på navnet som dukker opp innad i VMware menyene, altså endrer det ikke på filnavnene på de virtuelle harddiskene. Mener jeg har lest at det fint går an for lenge lenge siden, men har jo selvfølgelig glemt hvordan, da man ikke gjør det daglig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake på sporet igjen:

post-30484-0-50233000-1467314152_thumb.jpg

post-30484-0-10623300-1467314164_thumb.jpg

Jeg omgikk da å la VMware forsøke å automatisere ting. Fikk ikke noen bedre aktiveringsrespons, men skal se hva det serverer meg når jeg har fullinnstallert en slik foreløpig ulisensiert innstallasjon (ved å klikke videre på "Skip" og ta det i fra windowskrivebordet ved ferdiginnstallasjon). Om den tar ting bedre da.. Altså om han Microsoft support-duden kan ha hatt rett i at mitt første forsøk kun skyldtes noe korrupt (siden han foreslo reinnstallasjon).

EDIT:

Herregud igjen. Nå bare i Metro-stilen. Hva er det som feiler Microsoft-ingeniører. Skal ha to eller tre av alt:

Enkelte innstallasjonssteg videre i prosesstreet..

post-30484-0-26131400-1467315463_thumb.jpg

Ikke godkjent nå heller, sikkert ikke noen bombe:

post-30484-0-80951200-1467315710_thumb.jpg

EDIT2:

post-30484-0-16152800-1467317183_thumb.jpg

Jeg tydde til slutt til å bare oppgradere fra Win8 for denne lisensen her.

Endret av G
Lenke til kommentar

@G

En VM (virituell gjest i vmware) har en virtuell BIOS med sin helt egen og unike UID. Denne er unik UID og definert i vmx filen.

Har ikke noe med verst maskinens bios id å gjøre.

I tillegg er det UIDs på disk volumer .

vmx filen (VM sin konfig) inneholder også virituelle kontrollere og typer og adapter UIDs og Mac adresser m.m

Alt dette er med på å gjøre en VM unik.

Nå vet vi ikke helt hvilke deler Microsoft bruker i sin hw hash men alle vet at bios UID er hoved elementet (samme som hovedkort)

Har du brukt en lisens i en VMware Virtuell Maskin før som du skal gjenbruke ?

Hvis ja må du fortsette å benytte akkurat den samme VM (vmx konfig) som tidligere for at det skal oppfattes som samme PC.

Men du forteller ikke alt ...

Du sier du har en 249.- Windows 8.x upgrade lisens ? , 8.0 eller 8.1 ? ! Core eller Pro ?

Er den brukt før ?

Hvor ?

Er det core eller pro du installerer over i skjermbildene ?

Har du clean installert ?

Du har ikke installert Enterprise ?

Har du prøvd "Activate by phone" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...