Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan man gjøre uten å brenne CD eller lage minnepinne for å boote fra.

Bare trykk på noen knapper, så foretar Windows en fersk reinstall.

googler...

EDIT:
Hvis du tilbakestiller, kan du velge om du vil beholde filene dine eller fjerne dem. Deretter installeres Windows på nytt. Kom i gang ved å gå til Innstillinger > Oppdatering og sikkerhet > Tilbakestill PC-en > Kom i gang og velger et alternativ.

Hvis du velger å ikke beholde noe, så får du helt ren Windows 10 fra Microsoft, uten skrivebordsbakgrunner, bloatware og drivere fra PC-produsenten.

Mange drivere legges inn automatisk via Windows Update, andre drivere må du kanskje laste ned og installere fra maskinvareprodusenten.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før du risikerer noe, DOBBELTSJEKK at din maskinvare-ID virkelig er lagret i Microsoft sitt register.

windows-10-activation-problems-continue-

Se at det står "Windows is activated" på din maskin, som vist på dette screenshotet jeg fant på Google.

PS.

Ved å oppgradere fra Win7 eller Win8, til Win10, har du en frist til å gå tilbake.

Etter hvert mister du retten til å kjøre Win7/8, men forhåpentligvis er du så fornøyd med Win10 at du ikke vil ønske å nedgradere uansett.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt hvordan touchpaden på min Mac er satt opp.

Ett trykk med en finger, hvor som helst på touchpaden, oppfattes som et venstreklikk.

Ett trykk med to fingre hvor som helst på touchpaden, oppfattes som et høyreklikk.

På min Asus Zenbook med Win10 er det litt annerledes.

Hele tiden glemmer jeg at dette ikke er Mac´en, og ender opp med å høyreklikke når jeg mente å venstreklikke.

Feilen: Ett trykk med en finger, på høyre halvdel av touchpaden oppfattes som et høyreklikk.

Altså må jeg være oppmerksom på hvilken del av touchpaden jeg setter fingeren.

Ikke et stort problem, men noe jeg gjerne vil fikse hvis mulig.

Jeg vil ikke at touchpaden skal være oppdelt i høyre og venstre halvdel.

Lenke til kommentar

Firefox. Men det piper når du bryter av videoer på pcen også.( Ikke hvis avspillingen stoppes først, bare når jeg bryter av med x'et oppe i hjørnet mens de avspiller.)  Aldri merket det før win 10 ble installert. Et høyt pip.

Pc 4 år.

post-12139-0-01837900-1462057579_thumb.jpg

Hvordan pipet høres ut. Videoen avbrytes ved ca 18 sek:
pip.mp3

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Aldri opplevd.

Har 4 forskjellige PC-er med Win10, og bruker Youtube en god del.  Bruker normalt Chrome, men har også brukt Firefox en del, men aldri opplevd den lyden.

Har du undersøkt om det finnes noen nyere drivere til lydkortet ditt?

Lenke til kommentar

Tviler på at det er noe lisensnøkkel klistremerke på den.. Det forsvant vel rundt den tida Windows 8 kom.
Nå ligger den stort sett i bios.

Skal du ha clean install så trenger du bare ISO fil som tilsvarer lisensen din.
Evt kan du laste ned fra techbench, da får du kombinert home og pro ISO, på ønsket språk :)

*Edit*

Svaret var ment til :utakt, men fant ikke svar muligheten på mobilen i farta :p

Endret av J@9
Lenke til kommentar

@Delvis , Les disse trådene.

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/701433-CPU-emitting-some-buzzing-noises

http://www.tomsguide.com/answers/id-1778068/buzzing-humming-screeching-sounds-playing-games.html

Kan det være du har en jordings loop i systemet http://youtu.be/jSA2F1AwboU

Tror mere det er tilfeldigheter at det er kommet med Windows 10. Brukes nå cpu/apu litt annerledes vil slikt kunne komme til syne.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Oppdaterte driver uten at det hjalp.

Syar2003: Dette er vel mer pipelyd "beep" enn summende støy (buzzing).

Til info så lyttet jeg på filen du postet aller først.

Og det der høres klart ut som fast frekvens , interferens lyd. Dette har neppe med Windows type å gjøre. Og hadde du tatt bryet med å lese gjennom begge linkene inklusive alle poster slik jeg har gjort kan du muligens få noen - aha , eller dette må jeg prøve ...

Ikke konkluder eller avvis noe fordi du ikke l

"liker" svaret/forslaget.

Dette tilfelle ditt er noe unikt og etter min mening urelatert til om det er Windows a,b,c og er tydelig skapt av hardware din og forsterket ut i speaker output som en puls da cpu/apu idler etter en load.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Beklager hvis du oppfattet det avvisende. Var ikke selvsagt ikke meningen, og har ikke konkludert noenting. Tenkte bare du kanskje hadde misforstått litt typen lyd(eler ikke hørt fila), men der tok jeg nok feil

Leste igjennom, men fikk ikke noe utav det å ta tak på. Og det er sikkert ikke Windows 10, bare sier det oppsto etter at det ble innstallert. I tilfelle det kunne forklare noe.
Igjen beklager hvis det svaret mitt ble opplevd negativt, og takk for bidraget. :)

Lenke til kommentar

@Delvis. Beklager.

Var Ikke meningen å kritisere , bare gjøre deg oppmerksom på "de andre tingene" :)

Jeg har forsatt å søke etter svar og skal tipse om jeg kommer over noe.

Hvordan er din audio /speakers tilkoplet og hva slags produkt ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

@Delvis. Beklager.

Var Ikke meningen å kritisere , bare gjøre deg oppmerksom på "de andre tingene" :)

Jeg har forsatt å søke etter svar og skal tipse om jeg kommer over noe.

Hvordan er din audio /speakers tilkoplet og hva slags produkt ?

Tusen takk for at du prøver hjelpe meg. Den er bare tilkoblet en eldre LG hd-tv

Der det står  2: "Audio(RGB/DVI)".

post-12139-0-62996300-1462121960_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du velger å ikke beholde noe, så får du helt ren Windows 10 fra Microsoft, uten skrivebordsbakgrunner, bloatware og drivere fra PC-produsenten.

Mange drivere legges inn automatisk via Windows Update, andre drivere må du kanskje laste ned og installere fra maskinvareprodusenten.

På denne siden http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-10/windows-10-recovery-options

står følgende: Hvis PC-en din ble levert med Windows 10, installeres apper fra PC-produsenten på nytt.

(Dette gjelder både hvis du velger "Fjern alt" og "Behold filene mine".)

Jeg har ikke sett dette med egne øyne da jeg ikke har vært i denne situasjonen ennå, men man bør altså ikke bli overrasket dersom en "reset PC" ikke blir kvitt bloatware slik mange hevder at det gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...