Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Herre..:

"not for the faint hearted"

post-30484-0-20040400-1461908933_thumb.jpg

WHAT!? Åh, det er filer der også, ikke bare foldere:

post-30484-0-64792100-1461909194_thumb.jpg

Håper det er riktig satt nå da, uff huff. Hvis det ikke fungerer etter dette steget..:

post-30484-0-16619500-1461909438_thumb.jpg

Prøver en gang til da:

post-30484-0-97926800-1461909623_thumb.jpg

Uff, hva er det nå den vil da? Virket jo ikke! Må jeg restarte før jeg prøver igjen for at Policy'en skal komme i effekt, eller er kilden (source) feil? Merker at dette her tærer på tålmodigheten.

post-30484-0-48430000-1461911251_thumb.jpg

Hjalp IKKE med en restart og forsøk på enda en omgang med:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Prøver igjen (ligger kun en fil i katalogen til install-image på sources\sxs):

Da har jeg kopiert inn Win10-install-image't til stasjon D:, for så å mount'e det til G:

post-30484-0-71281800-1461912917_thumb.jpg

haha, hehe, hoho:

post-30484-0-34813500-1461913213_thumb.jpg

F*en ta, det vil jo bare ikke virke:

post-30484-0-31728900-1461913393_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil med SFC /SCANNOW har jeg fått rett etter en ren-installasjon så det ville jeg ikke tatt så alt for høytidelig. Enkleste måten å få det reparert på er ved bruk av DISM Restore Health mot en Windows 10 ISO;

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /source:WIM:X:\Sources\Install.wim:1 /LimitAccess

Hvor du bytter X med stasjonsbokstaven til din mounted Windows 10 ISO.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feil med SFC /SCANNOW har jeg fått rett etter en ren-installasjon så det ville jeg ikke tatt så alt for høytidelig. Enkleste måten å få det reparert på er ved bruk av DISM Restore Health mot en Windows 10 ISO;

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /source:WIM:X:\Sources\Install.wim:1 /LimitAccess

Faen ( unnskyld banningen min) men den tenkte jeg ikke over selv i det hele tatt , husker at jeg har vært borti dette før for lenge siden men det har tydeligvis gått i glemmeboka her.

Finnes det forresten en plass hvor man kan lese seg opp på slike funksjoner som er nyttige ved vedlikehold av pcer ,ser at jeg trolig har kunnet spart meg svært mye tid og en god del hår ved å brukt noen av disse funksjonene selv.

Lenke til kommentar

Vel, jeg feiltolket visst da informasjonen i gpedit. Der stod et at fra DVD så behøver man ikke WIM foran. Ja, jeg byttet jo til G:\ som visst på screenshots. Men, mulig oppsettet var feil, og at jeg kanskje også måtte hatt med den der /source i DISM-kommandoen.

Så spørsmålet mitt initiellt hadde altså noe for seg, å oppgradere Win10 på Win10  :wallbash:

Ellers har jeg siden sist hatt en online chat med en "MS-dude", og han sa følgende:

Steg 1:

Boot inn i "clean boot"

Steg 2:

Last ned med MCT (Media Creation Tool), et helt nytt image

Steg 3:

Start image, og velge "Upgrade PC"

Steg 4:

Slå av "clean boot" etter vellykket resultat, slik at PC'en ikke starter for evig og alltid i "clean boot".

Derfor er jeg her nå:

post-30484-0-27300800-1461919332_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Her er hele oppskriften slik den MÅ gjennomføres, DERSOM man ønsker å følge denne framgangsmåten for å fikse opp i ting:

Obs!, han nevnte også at jeg burde slå av brannmur dersom det var noen blokkeringer der som kan skape krøll. Dette gjorde jo ikke jeg, da jeg har Windows brannmur, som er nokså åpen og hullete i utgangspunktet vel?

Men er sikkert hyperaktuellt for de som har brannmur i sitt antvirus. Jeg spurte han aldri om Windows brannmur var noe problem i denne prosessen her.

Your service request is 133nnnnnnn in case you need it.

This is XXXXXX from Technical support department and you contacted us
regarding on your issue Windows Store File
C:\WINDOWS\PolicyDefinitions\WindowsStore.admx, line 140, column 9 is
the error message and here's what you can do: 

CLEAN BOOT

The reason why we're doing clean boot is because we're eliminating
third party application and services which interfering and affecting
Windows performance.

1) Press and hold Ctrl then press Shift then press Esc to pull up Task
Manager
2) Click File then choose Run new Task to pull up the Run box (If the
Task Manager appears to be small kindly click More Details to expand it
for you to see the "File" menu)
3) On the Run box type in MSCONFIG and hit Enter on your keyboard.
4) On General Tab kindly choose Selective Startup and uncheck the box
that says "Load Startup Items"
5) Go to Services tab and check the box that says "Hide all Microsoft
services" and click Enable All and after that click Disable All
6) Click Apply and Ok and when prompted for a Restart kindly click
Restart
7) To Exit clean boot kindly repeat steps 1-4 but this time on General
tab kindly choose Normal Startup

IN-PLACE INSTALLATION

So now what we can do is to perform in-place installation that will
allow us to reinstall Windows by downloading it using Media Creation
Tool but it will not result for the files and programs to be wiped out
from your computer, we will do this to replace your system image with a
new one by the image file that we will be downloading to fix the
setbacks you have in your current system image.

Reminder: it is best to perform clean boot, turn off antivirus and
connect using wired internet connection (if possible) for smooth
in-place installation progress
1) Kindly download Media Creation Tool using this website:
http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO click
Download tool now
2) Run the Media Creation Tool once downloaded and Accept the agreement
and choose Upgrade this PC
3) First part is you will be downloading Windows 10 ISO that will set
as your new system image
4) Follow the on-screen instructions until you reach the installation
phase.

Come back if you need more help. There's help here too:

· Microsoft community
<http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=393284>- To find answers
for questions others have asked (yours might be similar), or to ask a
new one.

· Microsoft Support site
<http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=393377>- For step-by-step
instructions and getting started info.

Have you heard about Microsoft's newest operating system, Windows 10?
Learn more <http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=617166>.

Thanks again for choosing Answer Desk. We're here when you need us.

XXXXXX Z

Answer Desk Team

Read the Microsoft Answer Desk service agreement
<http://support.microsoft.com/answerdesk/sa>.

Opplevde to rare ting:

- Enable All var "grået ut", så det nyttet kun å klikke på Disable All. Men etter restart så var antivirus slått av.

- Den stod til "Selective Startup" som default hos meg når jeg åpnet det hele, før jeg begynte å endre ting. Den var hadde "haken på" for det jeg ble instruert til å "hake vekk for".

Endret av G
Lenke til kommentar

Oppgraderte Win10, og det gikk jo greit. Ser tilsynelatende ut som at alt er her fremdeles. Desktop ++ (har ikke finkjemmet for alt da, men..).

Nå kjenner jeg det er nok feilsøking ihvertfall på noen timer framover. Så kanskje jeg opptar tråden litt senere. Ser at SFC /scannow ikke gjør noen forskjell i fra før oppgraderingen av Win10 (har ikke sammenliknet logg). Og der stopper feilsøkingen min midlertidig.

post-30484-0-15794100-1461926422_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Strålende fornøyd med Win10 på en ny SP4, men drøyer fortsatt med å installere på eldre maskinvare. Noe irriterende småbugs er det også på SP4 men ikke noe gamebreaking.

Samt at jeg aventer å oppgradere spillmaskinen med det første da brorparten av de med tekniske problemer i Fallout 4, Farcry Primal og The Division kjørte Win10. Blir Win10 på spillmaskinen når jeg kjøper ny.

Om du eier Nvidia kort er det lurt å vente litt til , med Amd har det meste vært tut og kjør hele veien og de har også vært flinke til å løse problemer med gode drivere...

Godt råd, takker :)

Lenke til kommentar

Malvado, skjønner ikke hvorfor du er så "negativ" til Nvidia drivere og Windows 10. Jeg har 3 PC'er pluss en laptop med Nvidia skjermkort og Windows 10 64-bit, og har IKKE hatt et eneste problem med drivere i det hele tatt.

Så for min del har det vært tut og kjør hele tiden siden Windows 10 beta med Nvidia skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg har jo en Samsung SSD nå, så i teorien skulle jeg jo være tryggere nå enn når jeg opplevde diskkrasj med OCZ basert SSD tidligere i januar. Dessuten så burde vel Samsung Magician hyle og bære seg dersom noe feil skjer med disken på det fysiske planet altså.

Jeg er selvfølgelig åpen for at fysiske feil kan skje når som helst.

Men, ingen svarte på spørsmålet om man kan bruke full oppfriskning uten "clean install"-parametere fra Win10 til Win10? Altså i en slik oppgraderings-setting, hvor man beholder innstallerte programmer og kan slippe å måtte reinstallere dem.

Hadde jo ihvertfall filmessig vært den aller grundigste oppryddingen sånn nest etter et totalt "clean install"-opplegg.

Spørs om ikke denne besvarer spørsmålet mitt? Men, er åpen for andre løsninger dersom de finnes:

There’s always just performing a system reset or reinstalling Windows, too. On Windows 10, 8.1, and 8, you can perform a “[/size]Reset this PC” operation to reset Windows to its default state. You’ll have to reinstall your programs after, but you won’t lose any personal files.[/size]

Og her er den løsningen jeg nevnte tidligere, som ikke alltid er like lett å komme på hva heter så mange år etterpå:

http://www.howtogeek.com/222532/how-to-repair-corrupted-windows-system-files-with-the-sfc-and-dism-commands/

Tema:

- Run the SFC Command to Repair System Files

- Run the DISM Command to Fix SFC Problems

Refreshe sletter alle apps og programmer unntatt det som følger med 10.

Bilder,dokumenter og alt av filer i brukerprofilen blir bevart inkl "settings".

Så slik jeg ser det er det en fersk Windows med ny blank HKLM og HKCU/profil og like bra som en nyinstallert Windows bortsett fra filer som blir liggende men da uten noen avhengigheter/referanser.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at jeg dropper feilsøking og går rett på er-installasjon. Mye mer effektivt ;)

I know. Men, det er jo enkelte ganger man har fått nok av å reinstallere programvare, men som oftest så gidder jeg det også. Bare helst ikke denne ene gangen.

Lenke til kommentar

Da har jeg forsøkt følgende kommando, med noen tillegg, som foreslått av RamGuy. Ble ikke noe resultat ut av det enda:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /source:WIM:G:\Sources\Install.wim:1 /LimitAccess

Mount'et nynedlastet Win10-innstallasjonsmedium med MCT før jeg startet. Fikk dette svaret, på kommandoen:

post-30484-0-96140900-1461969712_thumb.jpg

EDIT:

Lastet opp feil screenshot, RETTET

Endret av G
Lenke til kommentar

Slike tråder som dette blir bare slukt av en rekke andre spørsmål, en infotråd uten mål og mening når det er flere tusen kommentarer... Latterlig å kalle det en infotråd når det er helt uorganisert og ekstremt vanskelig å finne frem til spørsmål og svar..

Anbefaler alle som har aktuelle problemer å faktisk lage en en ny tråd..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste finner du faktisk på de aller første sidene. Dessuten så vil tråden av og til modereres. Eller så vil innimellom trådstarter løfte inn nyttige innlegg i førsteinnlegget, eller inn i det innlegget og den struktur han former denne tråden til. At det finnes et såpass stort engasjement tror jeg ikke plager mange, tverrt imot så tror jeg det er lærerikt.

Men, ja jeg er enig i at emnene kan bli svært spredt etterhvert utover tråden. Kan ikke forvente at folk som har fulltidsarbeid har anledning til en hver tid å oppdatere tråden heller.

Det har altså etterhvert blitt belyst nye problemer, og så andre nye problemer igjen med Windows 10, da hører det vel egentlig nesten hjemme i en slik tråd. Ihvertfall i en tråd med Windows 10 som overskrift.

Så hvor mener du da grensen bør gå for hva som er on-topic og off-topic.

Er Windows Update en del av denne tråden? Er Innstillinger i Win10 en del av denne tråden? Er korrupte skjermkortdrivere for nVidia skjermkort en del av det å prøve ut Windows 10 for første gang? etc. etc.

Oppdatering på min framgang med Win10-utfordringene jeg har. Jeg har altså i dag begynt å spørre forsiktig hvor skoen trykker. Til å ha gjenfunnet en gammel kjent kommando SFC, for så å lære at det er noe som heter DISM som må være i orden. Jeg har vært i kontakt med Microsoft. Det har vært foreslått å oppgradere Win10 til Win10, for å rydde litt.

Jeg har vært i kontakt med Microsoft enda en gang, og da fyrte han i gang en Tweaking.com -verktøyet og ryddet så det stod etter i registeret og noe slikt. Før det så flyttet han et par kataloger og rename't de til katalog.old, for så å restarte PC.

Etter det så har jeg på ny kjørt SFC /scannow, og forsøkt DISM, uten at det har skjedd noen som helst forbedring. Den der korrupte KB'en og dens påvirkning av policies og "Store", den forsvant heller ikke. Kanskje ikke så rart i og med at det muligens ikke er laget noen permanent fiks enda til problemene.

Ellers fikk jeg til slutt utført denne før jeg legger meg for natten (SFC), som viser at ting feilet. Også gjenstartet jeg å åpne det nevnte programmet (som ligger som en dialog oppå) for å bare lukke det igjen. Så fikk det vært med på screenshot det med:

post-30484-0-75617000-1461983473_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Malvado, skjønner ikke hvorfor du er så "negativ" til Nvidia drivere og Windows 10. Jeg har 3 PC'er pluss en laptop med Nvidia skjermkort og Windows 10 64-bit, og har IKKE hatt et eneste problem med drivere i det hele tatt.

Så for min del har det vært tut og kjør hele tiden siden Windows 10 beta med Nvidia skjermkort.

Nei , jeg er ikke negativ, saken er at de fleste som sliter med problemer i Windows 10 og som har Nvidia kort er nettopp pga driveren eller dårlig støtte av en eller annen grunn. Ser også ut som at de som har litt eldre skjermkort hos Nvidia fortsatt ikke har fått ordentlige drivere ( 5xx serien og opp til 6xx/7xx ) og sliter fortsatt litt med ymse problemer. 

Men ja i utgangspunktet burde det være tut og kjør.

Amd har også hatt noen problemer med noen kort ( 380x/ 380 ) men det har løst seg nå med den siste driveren.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte en billig laptop i dag. Den leveres med Windows 10, men jeg regner med at den også kommer forhåndsinstallert med alskens søppelprogrammer. Er det mulig å bruke Windows-lisensnøkkelen som sikkert sitter klistret under maskinen til å gjøre en clean install? Hvordan går jeg i tilfelle frem for å laste ned Windows på nytt?

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...