Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Ja det er klart at Microsoft og Windows er det totalt feil med....

Blir som å legge skylda på bilprodusenten, når man kjører i grøfta...

quote-programming-today-is-a-race-betwee

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft har jo fått til et noenlunde brukergrensesnitt da, men de aller største endringene er gamle oppfinnelser: mus, vinduer med mere. Microsoft har lenge vært kjent for å ha rigide innstillingspresentasjoner.

Det er klart at det er utfordrende å finne en perfekt balanse, for så å ønske å endre det hele (Win 8.x) fordi en tror man har kjørt seg fast. Vi mennesker er også vanedyr, og det finner du overalt, at dersom noe har vært gjort på en måte, så er det vanskelig å endre på måten dette gjøres på.

Men så vil jeg si at vi også har hatt noen stykk 5-årsperioder med stagnasjon egentlig, også da på brukergrensesnittflaten. Synes å strekke seg etter "idiotbetegnelsen" er for lettvint, og egentlig litt idiotisk. Det er naturlig for mennesket å forplante seg, å ta til seg føde, å være sosiale. Men, er det naturlig å bruke en datamaskin? Gir datamaskinen mulighet til å forplante seg, til å gi næring til alle cellene i kroppen og til å kunne være sosiale?

Facebook er et sosialt eksperiment. Man må benytte en PC, telefon, nettbrett som mellomledd, det gir noen åpenbare fordeler, og kommer med store åpenbare ulemper. Men, det viser at de har truffet spikeren på hode med facebook, at grunnleggerne har spillet på en drivkraft i mennesket, det sosiale limet.

Det hjelper ikke med programmerere og utviklerlederskap (kan være evneveikt) om man ikke forstår hvordan man kan løse brukergrenseflaten. Nå skjer der noen store endringer. Kan hende det blir for klossete å bære VR-utstyr, men det omfavner de fleste av sansene, selv om enkelte av sansene kommer med andre utfordringer for brukergrensesnittflaten (tenker spesiellt på haptisk og lukt/smak). Syn og hørsel er enkle sanser å tilfredsstille i forhold. Samt hvor skal man gjøre av kroppen sin, mens man er i VR-verdenen?

EDIT:

Brukte et feil ord, byttet om på det..

La til et par setninger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hjelp. Plutselig så har høyreklikksmeny sluttet å fungere på programikoner på taskbar. Search-feltet der det står Cortana er ikke responsivt, og startknappen virker ikke lengre med venstreklikk.

Åpner gjerne et ekstra File-explorer vindu i ny og ne, og nå må jeg ty til å holde Shift nede for å få opp duplettvinduer.

Men høyreklikk fungerer på Start-knappen, men Search-feltet fungerer heller ikke å starte i fra den menyen. Snodig fengslende opplevelse i Windows 10.

Run fungerer fra menyen. Noe vettugt jeg kan skrive for å fikse opp derfra?

Endret av G
Lenke til kommentar

Kanskje ikke heeelt on-topic, men sammtidig ikke helt ute :)

Finnes det en måte å redigere "Project" menyen i win10(win+p)?

Ønsker å fjerne duplicate og extend slik at jeg enkelt kan bytte skrivebord uten å trykke meg gjennom fire alternativ

Det har en tendens til å bugge seg til viss jeg bomtrykker, sannsyligvis pga forskjellig oppløsning og oppdateringsfrekvens på skjermene

Lenke til kommentar

Dersom det kan hjelpe, så her er tjenestene som kjører og ikke kjører på systemet. Kanskje noen kan se noe rusk der for meg. Har ikke greie på slikt:

post-30484-0-46140600-1461671985_thumb.jpgpost-30484-0-94820300-1461671991_thumb.jpgpost-30484-0-69901000-1461671999_thumb.jpg

Finnes det en måte å redigere "Project" menyen i win10(win+p)?

Bruker aldri Win+P, så det har jeg lite greie på. Testet den, og den fungerer heller ikke hos meg til noe vettugt.

Retestet med en random variant for å se om Win-knappen er død hos meg. Det er den ikke. Når jeg trykket Win+F1, så åpnet den en ny Microsoft Edge fane, på tross av at jeg stod i Chrome når det ble tastet inn.

Endret av G
Lenke til kommentar

post-30484-0-07796200-1461673270_thumb.jpg

Er det noe i dette tipset?

http://superuser.com/questions/947367/windows-10-start-right-click-context-menu-items-dont-open

RESOLVED:

Har ikke prøvd reboot. Men, jeg har nå reboot'et siden i går, når Microsoft Edge hadde seg en krasj. Skader vel ikke å prøve ihvertfall en reboot.

post-30484-0-87067700-1461674619_thumb.jpg

Foreløpig løst. Løsningen så ut til å være en reboot. Småryddet registeret litt med CCleaner. Men det tipset i skjermskuddet rett ovenfor, så ut til å være løsningen som traff spiker på hodet. Så da er nok ikke CCleaner svaret hos meg, mest sannsynligvis..  :new_woot:

Pun til Microsoft for dårlig sømløs kjøring?

Går det an å kjøre reinnlasting uten reboot?

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan være du eller ham eller begge to blander begrepene. En reboot er en omstart  av maskinen, noe de fleste gjør kanskje hver dag. Altså det er kun å slå av pcen og starte den på nytt. Kan være tipseren faktisk kun mener at det hjelper med en reboot (omstart). Sier ingen ting om reinstall av pcen.

Går det an å kjøre reinnlasting uten reboot?

Nei, maskinen må starte på nytt under en reinstallering. Altså de to betyr ikke det samme, eller henger ikke sammen. Du kan ikke gjøre en reinnstallering uten en reboot (omstart) men du kan gjøre en reboot (omstart) uten reinstallering.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Strålende fornøyd med Win10 på en ny SP4, men drøyer fortsatt med å installere på eldre maskinvare. Noe irriterende småbugs er det også på SP4 men ikke noe gamebreaking.

Samt at jeg aventer å oppgradere spillmaskinen med det første da brorparten av de med tekniske problemer i Fallout 4, Farcry Primal og The Division kjørte Win10. Blir Win10 på spillmaskinen når jeg kjøper ny.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Strålende fornøyd med Win10 på en ny SP4, men drøyer fortsatt med å installere på eldre maskinvare. Noe irriterende småbugs er det også på SP4 men ikke noe gamebreaking.

Samt at jeg aventer å oppgradere spillmaskinen med det første da brorparten av de med tekniske problemer i Fallout 4, Farcry Primal og The Division kjørte Win10. Blir Win10 på spillmaskinen når jeg kjøper ny.

Om du eier Nvidia kort er det lurt å vente litt til , med Amd har det meste vært tut og kjør hele veien og de har også vært flinke til å løse problemer med gode drivere...

Lenke til kommentar

Så det finnes ingen CMD og en ekstra kommando som kan restarte den nødvendig biten av OS'et bare (kun) ?

Hvis "den nødvendige biten" er en 'service' (tjeneste på norsk), så kan mange av dem uten problemer stoppes og startes igjen. Noen av dem restarter automatisk fordi det er andre 'services' som er avhengige av dem.

Problemet her er ofte å vite hvilken 'service' man skal stoppe. Stoppingen kan sikkert gjøres fra CMD, men det enkleste for de fleste er vel å gjøre det fra Management-konsollet. (Høyreklikk på 'Computer' på skrivebordet og velge 'Manage'.)

Lenke til kommentar

Jeg begynner å få en del spørsmål omkring dette tidligere dilemmaet som jeg tok opp.

post-30484-0-87067700-1461674619_thumb.jpg

Gjengitt:

What is interesting, is that in my case the right-click menu work fine until explorer crashes.

If it does (and it does fairly often) the system will re-spawn it but the right-click menus are gone. Have to reboot to get them back... - Andrew Savinykh Aug 16 '15

Enten så må det foreligge noe fundamentalt galt med Windows 10, og da burde det vel bare bli enda flere som opplever disse problemene.

Ellers så må det foreligge en ødelagt windows hos enkelte brukere som over tid har blitt herpet.

Da kommer jo straks spørsmålet med Repair (fikse/reparere) opp. Hvordan fungerer dette i praksis egentlig? Vet det finnes noe boot-inn-i-opplegg for det. Men det er ikke det jeg lurer på. Og kanskje det også finnes noe å starte i fra et eller annet vindu med innstillingspanel for å gjøre liknende opprydding.

Jeg husker i fra WinXP til Win7-tider så var det også noen systemkommandoer som kan erstatte herpede filer, men den spør etter innstallasjon-DVD, og det er jo som regel en eldre versjon enn det systemet man kjører med i øyeblikket.

Men, det jeg lurer mest på er versjonsnummerering, og hvordan ting blir påvirket. Altså den windows'en jeg kjører nå er nok litt oppdatert i forhold til det innstallasjons-image't som jeg brukte til grunninnstallasjon av Win10.

Jeg kan også laste ned en ny kanskje mer oppdatert grunninnstallasjon-image. Hvordan forholder man seg, altså hva bør man velge å gjøre i forhold til versjonnummerering? Hva kan man forvente seg av resultater, vil noe påvirkes i negativ betydning?

Tenker spesiellt på om Windows Update klarer å henge med i svingene, om man velger den ene tilnærmingen eller den andre sånn i forhold til  versjonsnummer.

Kan man reinstallere Win10 på Win10, og forvente at alle programmer og sånn forblir inntakte? Eller er det noe man bare kan gjøre fra et lavere windowsversjonsnummer?

Grunnen til jeg spør så innfløkt omkring dette, er at jeg selv tradisjonellt sett har vært tilhenger av "clean install"-opplegg. Slik at mitt erfaringsgrunnlag er så som så med alternative framgangsmåter.

Endret av G
Lenke til kommentar

What is interesting, is that in my case the right-click menu work fine until explorer crashes.

If it does (and it does fairly often) the system will re-spawn it but the right-click menus are gone. Have to reboot to get them back... - Andrew Savinykh Aug 16 '15

Enten så må det foreligge noe fundamentalt galt med Windows 10, og da burde det vel bare bli enda flere som opplever disse problemene.

Ellers så må det foreligge en ødelagt windows hos enkelte brukere som over tid har blitt herpet.

File Explorer er et av de innebygde Windows-programmene som er mest utsatt for crash forårsaket av 3.partsprogrammer. Mange av disse programmene installerer en 'context menu' (eller flere) som kommer til syne når man høyreklikker på et objekt i en mappe. En bug i en av disse 'context menu handlerne' kan få hele File Explorer til å crashe.

Så kanskje en fellesnevner for alle som opplever disse crashene er at de har de/den samme File Explorer plug-in'en installert?

Lenke til kommentar

Da kommer jo straks spørsmålet med Repair (fikse/reparere) opp. Hvordan fungerer dette i praksis egentlig? Vet det finnes noe boot-inn-i-opplegg for det. Men det er ikke det jeg lurer på. Og kanskje det også finnes noe å starte i fra et eller annet vindu med innstillingspanel for å gjøre liknende opprydding.

Du kan kanskje finne svar på noen av spørsmålene dine her:

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-10/windows-10-recovery-options

Når det gjelder versjonsnumre (eller 'build numbers'), så er det vel bare et fåtall av disse som du kan få tak i som ISO-filer. Men uansett hvilket 'build number' du installerer, så vil du ikke måtte laste en drøss av filer fra Windows Update. Nå bruker MS 'cumulative updates' som inneholder alle endringer siden versjon 1511 ble sluppet. Så det er ikke nødvendigvis mye bedre å installere fra en ISO-fil fra mars 2016 som fra en ISO-fil fra nov. 2015.

Lenke til kommentar

Men, er man uansett hvilken kombinasjon man måtte velge, sikret at WU ikke går av skaftet, og mister informasjon om hvilke oppdateringer som er innlastet på systemet og hvilke som ikke er det?

Endret av G
Lenke til kommentar

G : Kan ikke si at jeg har opplevd noe av det du sier og oppdateringsmessig så har det vært ganske så trygt her.

Men selvsagt har man CRC / diskfeil og denne herper info fila og backup filene til Windows i forhold til systemfiler så er løpet ganske så kjørt. Det er da det er lurt å ha en ordentlig backup løsning på ekstern disk for slike ekstreme tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg har jo en Samsung SSD nå, så i teorien skulle jeg jo være tryggere nå enn når jeg opplevde diskkrasj med OCZ basert SSD tidligere i januar. Dessuten så burde vel Samsung Magician hyle og bære seg dersom noe feil skjer med disken på det fysiske planet altså.

Jeg er selvfølgelig åpen for at fysiske feil kan skje når som helst.

Men, ingen svarte på spørsmålet om man kan bruke full oppfriskning uten "clean install"-parametere fra Win10 til Win10? Altså i en slik oppgraderings-setting, hvor man beholder innstallerte programmer og kan slippe å måtte reinstallere dem.

Hadde jo ihvertfall filmessig vært den aller grundigste oppryddingen sånn nest etter et totalt "clean install"-opplegg.

Spørs om ikke denne besvarer spørsmålet mitt? Men, er åpen for andre løsninger dersom de finnes:

There’s always just performing a system reset or reinstalling Windows, too. On Windows 10, 8.1, and 8, you can perform a “Reset this PC” operation to reset Windows to its default state. You’ll have to reinstall your programs after, but you won’t lose any personal files.

Og her er den løsningen jeg nevnte tidligere, som ikke alltid er like lett å komme på hva heter så mange år etterpå:

http://www.howtogeek.com/222532/how-to-repair-corrupted-windows-system-files-with-the-sfc-and-dism-commands/

Tema: 

- Run the SFC Command to Repair System Files

- Run the DISM Command to Fix SFC Problems

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette er tydeligvis ikke for pyser. Uff liker ikke når det kommer opp ekstra krav:

post-30484-0-62209900-1461908350_thumb.jpg

Herlig:

DummyPath-2BA51B78-C7F7-4910-B99D-BB7345357CDC

dism.log.zip

The source files could not be found.

Use the "Source" option to specify the location of the files that are required to restore the feature. For more information on specifying a source location, see
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...