Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Hei, jeg innstallerte nettopp W10 Home på en laptop som jeg har etter min mor. Når innstallasjonen var ferdig virket alt helt fint helt til jeg skulle bruke taskbar, der funker ikke noe. Eneste som funker er klokken og Tastatur språk. Resten reagere ikke når jeg trykker på dem, flere som har dette på problemet og kanskje en løsning? Leser nå at dette er det mange som sliter med og en hel drøss med fixer der en av dem KANSKJE funker..

På bugs og problemer MS vet om står det ingenting om dette problemet, for noen idioter som sitter i MS....

Jeg har ingen bedriftserfaring innen IT, men som sluttbruker av Windows siden Windows 3.11 for Workgroups i 1994, og som bruker av MS-DOS før det, så treffer du spikeren på hodet.

MS har aldri vært like interessert i å rydde opp i gammel kode som entusiaster har vært det. Husker en gang jeg postet noe driveroppsettrøbbel på Usenet på 90-tallet. Like etterpå så kjøpte jeg for første og kanskje siste gang Linux-bibelen av ren nysgjerrighet. Jammen, så hadde min løsning på Usenet funnet veien inn i boka på kun få mnd. Det var helt sprøtt å bevitne. Ting var mye mer manuellt med PCI-kort oppsett den gang. Og det skapte trøbbel i alt fra Linux til OS/2 Warp på enkelte ting. Da disse OS faktisk tok skikkelig hensyn til PCI sin virkemåte. Men, på MS-DOS så fungerte det som ikke ville fungere uten riktige justeringer på de to andre OS. Det vil si at Microsoft allerede den gang ga beng i å ha skikkelig orden i sakene sine. Det høres kanskje litt rart ut, dette eksempelet. Så jeg unngår å ta alle detaljene. Men på et punkt så var det et "enten sånn/eller sånn"-oppsett, hvor Linux og IBM respektere PCI-standarden, og feil valg gjorde hardwareenheten ubrukelig, mens hos Microsoft så var det ingen innstillingsvalg for dette, og de var bare heldige med at det fungerte ut av boksen.

Og slik har man jo sett at Windows også siden har vært mye lavmåls greier. Så fikk de et Win 98 SE som var ryddet sånn noenlunde opp i. Også har det gått i rykk og napp med kvaliteten. Windows 2000 var en renesanse for Microsoft OS-brukere. Også på senere OS introduserte MS kopibeskyttelse, slik at man ble litt mindre fri. Siden har det å oppgradere Windows vært en utfordring, derav at vi har hele denne diskusjonstråden på Windows 10. For ting "er ofte slik man forventer det" fra Microsoft  :wee: (les: har lært seg å forvente fra)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyeste drivere til enhver tid? Nyeste realtek driver?

http://station-drivers.com/index.php?lang=fr

Blir innstallasjonsspråket også på fransk da? :)

Etter innstallasjon av ymse foreldete Lenovodrivere, så kikket jeg på Device Manager. Da var det flere drivere som lot seg oppdatere via Device Manager sin driver update. Så WU ville ikke tilby så mange flere nye drivere enn selve grafikkort driveren faktisk, men man måtte gjøre egne steg i Device Manager for å få tak i oppdateringer.

Jeg kan forstå todelingen (rollene), med hensyn på at tvungne driveroppdateringer kan skape trøbbel, dersom WU får hele kontrollen. Men, dette er et høyst "schizofrent" opplegg fra Microsoft, at WU tilbyr enkelte drivere nå og da. Burde vel snart være tid for noe renere linjer, og få ryddet opp i gammel kode. Forventer ramaskrik dersom det skulle skje, fra ymse brukere/bedrifter rundt om i verden :rofl:

Du kan velge språk på siden. De flagga. Fransk er standard.
Lenke til kommentar

Installerte Windows på nytt, nå virker alt utenom søke funksjonen med blant annet cortana. Virker som det er helt random, forferdelig feil og elendig at jeg finner folk som har hatt problemer 4 måneder uten å fått fikset det! Glad dette er en billig PC som skal brukes til hovedsaklig skype og streaming. Hadde blitt passe forbanna om en PC til 20k ikke hadde funket som den skulle med W10

Lenke til kommentar

Har ikke rørt Cortana sin introduksjon enda. Vil jeg få en bedre Cortana-opplevelse om jeg gadd trykke meg igjennom "Next, så next.." ?

Slik det er nå - uten å ha gått igjennom introdelen, så får man sjelden cmd, eller andre nyttige ting opp på direkten, men først så tilbys et ekkelt bing websøk. Og man må gjerne avslutte det, gå inn i søkefeltet og forsøke å skrive f.eks. cmd på ny og på ny før det svarte ikonet og lenke til selve den "ombord" cmd-funksjonen gjør seg tilgjengelig.

Forutsetningene for opplevelsen ovenfor er da, følgende:

post-30484-0-19677200-1460368266_thumb.jpgpost-30484-0-28063300-1460368272_thumb.jpg

Må indeksering være påslått for en raskere søkeopplevelse internt på PC'en, f.eks. om man skriver cmd i søkefeltet?

Ellers en Cortana-guide her:

http://www.techbout.com/disable-cortana-clear-personal-data-6599/

WTF, når ble panda i canine-familien?  :wee:

post-30484-0-24324000-1460369109_thumb.jpg

LOL:

Nye Cortana-funksjoner er her eller vil komme:

http://www.windowscentral.com/cortana-now-tells-your-other-devices-your-phones-battery-low-or-missed-text

Ble litt lett satt ut av dette for meg nye begrepet "on-device content" i Cortana. Hva betyr nå det? Google var ikke direkte lett å søke opp begrepet med heller. Har det noe med dette å gjøre?

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/05/26/your-windows-10-pc-will-love-all-the-devices-you-own/

Spørs om jeg ikke har nærmet meg svaret på hva "on-device content" henviser til her:

http://www.tenforums.com/tutorials/24514-cortana-clear-your-personal-information.html

Her var noe mer info også, om forskjellig virkemåte alt etter enhet:

Users may notice subtle, but important differences interacting with Cortana, depending on device type.

"Cortana knows that when you're on your phone, your interaction is generally going to be brief; when you’re on your PC, your goals are going to be in line with steady periods of productivity," Ash said. "We've developed new visions and new scenarios meant to make life easier, and more fun, regardless of the device you're using."
The Bing-powered assistant features natural-language input, both spoken and typed, and can search the Web, OneDrive cloud storage accounts and content stored on a device to help users find the information they're looking for. Despite these far-reaching capabilities, Microsoft worked to ensure that Cortana respects boundaries by putting users in control over what she jots down in her virtual notebook.
"We built this idea into Cortana, in a place where your can access the Notebook and see everything that Cortana knows about you—because transparency and control here is also an invaluable asset," stated Ash. "It's Cortana showing you respect for what you want, and not showing up with materials—or in places—where you don't want Cortana to appear," he added.
"Cortana never adds anything to the Notebook without your explicit consent," assured Ash.
Microsoft is also striving to imbue Cortana with personality using a combination of voice, text and an animated icon, he added. Trained voice actresses—Cortana appears as female in all her incarnations—have supplied the company "with thousands of responses to questions that will have variability to make Cortana feel like it has an actual personality and isn't just programmed with robotic responses." For the icon animations, his team "worked with the creative team at 343 (the studio that develops Halo!) and landed on something we think makes Cortana feel more alive than if we just used a voice," Ash said.
"Quite simply, the more you use Cortana, the better Cortana will know you and help you," he concluded

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå er det det samme hva det, tingen er at ting ikke funker... Tenk hvis personen som ikke får søk funksjonen til å funke elsker cortana? Jeg bryr meg ikke nevneverdig men ting skal funke uavhengig om det er "gratis" eller ei! Virker samtidig ut som MS driter i det siden folk har sittet med ødelagt taskbar i flere måneder...

Endret av Johannes Entenmann
Lenke til kommentar

Oppdaget en interessant youtube-video for de som har mistet start-knappen i Win10. Har ikke vært ute for det selv, men det sies at flere har hatt en slik opplevelse. Det som ikke blir foreslått i video er å ta backup etterpå av det viktige, for så å reinnstallere Win10. Tror jeg kanskje hadde valgt reinnstallasjon om noen så dypt gale ting skjedde med min Windows:

Endret av G
Lenke til kommentar

Slike problemer som beskrevet i videoen er sjeldne , kan ikke tro at det er snakk om mange 0.001% av Windows brukerne som får det ( men igjen , gang dette med 200.000.000 )  og du kan potensielt ha 200.000 brukere som sliter med dette problemet eller flere.

I ditt tilfelle tipper jeg at det kan være pga en oppgradering som gikk galt eller sære / dårlige drivere fra Lenovo.

Lenke til kommentar

Nå er det det samme hva det, tingen er at ting ikke funker... Tenk hvis personen som ikke får søk funksjonen til å funke elsker cortana? Jeg bryr meg ikke nevneverdig men ting skal funke uavhengig om det er "gratis" eller ei! Virker samtidig ut som MS driter i det siden folk har sittet med ødelagt taskbar i flere måneder...

Cortana per dags dato fungerer på utvalgte språk i utvalgte land.

Ikke sikkert at det kommer med det første til Norge , i alle fall ikke i 2016.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tester litt slike gratis antivirusprogrammer i øyeblikket. Siden jeg ikke har rørt for mange av dem på lenge nå. Stopper dvale-modusen eller skjermsparemodusen i Windows 10, programmer fra å gjøre seg ferdig? Jeg er litt usikker, for når jeg rørte PC'ens mus igjen så var det helt passivt i følgende programvare, men det tok jo ikke lang tid før det startet igjen.

Alternativt så kan jeg ha opplevd en slik dypgranskning av en fil fra antivirusprogramvaren, og at det er derfor det så stille og rolig ut. Hvor fornøyd er dere med Win10 sine funksjoner for å slå av og på disse tingene, f.eks. om dere skal forlate et program, som dere ønsker at skal ha fulle ressurser og ikke kunne avbrytes?

Er Win10 sin justering for ting god nok, eller er det andre som tyr til tredjepartsprogramvare for å få enda finere kontroll med det?

post-30484-0-17987600-1460637764_thumb.jpg

:wee: det var alt den fant etter over et halvt døgn med skanning:

post-30484-0-34315400-1460660592_thumb.jpg

Ved nærmere ettersyn, så er det vel kun skjermsparer som har vært i aktivitet etter lang passivitet fra meg som bruker:

post-30484-0-93056800-1460637989_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hjelp... driver og skal installere windows 10 på en 8.1 stasjonær PC men installering feilet "fordi windows installerer allerede andre oppdateringer" noe det ikke gjorde, men så gjorde jeg det, og restartet og vips var disken full hadde 10 GB ledig før oppdatering, men 730 MB etter... og installerings"knappen" for windows 10 forsvant, men jeg har lastet ned hele windows 10 til disken. Bør jeg kjøre clean install fra DVD jeg har brent med windows 10 eller kan noen fortelle meg hvordan jeg prøver på nytt å installere fra det jeg har lastet ned på disken?

REDIGERT: Jeg fant igjen hvor jeg kan prøve på nytt men må laste ned alt om igjen, men nå har jeg bare 4,3 GB ledig plass på disken. Jeg forsøkte å bruke minnepinne med minimum 14GB ledig plass, startet opp, angret meg men tenkte litt over det og restartet fordi jeg tenkte at det er bedre at det gamle operativsystemet blir lagret på minnepinne enn at jeg står på bar bakke med en clean install DVD og ingen retrettmuligheter. Jeg stoppet deretter nedlastingen igjen fordi jeg tenkte "hva hvis det ikke fortsetter å laste ned fra der den slapp, og det blir doble filer og krøll?" og så på mappen som ble opprettet, og ser ut som det fortsetter fra der det stoppet, Men nå forsvant valget for å lagre på eksternt, hvordan finner jeg tilbake dit?

REDIGERT 2: Jeg tilbakestilte PC'en til fabrikkinnstillingene, dette frigjorde 10GB på disken, (32GB disk, men 16GB er skjult i en partisjon med WIM BOOT så kun 16GB er synlige. Håper windows10 sletter WIM BOOT partisjonen ellers har jeg ikke nok plass.) Nå driver jeg og laster ned og installerer alle oppdateringer til windows 8.1 før jeg prøver på windows10 installasjon... :) Jeg får se hvordan det går... Nå tar det en time før oppdateringene er ferdig installerte... :p

REDIGERT 3: Windows 10 DVD som jeg brente var forresten 32bit så den ville ikke kjøre på boot på min 64 bit win 8.1 PC. Kanskje like bra :) men det kan jo være det som var problemet med min intel compute stick også da... Skal brenne en 64bit win10 DVD og prøve å boote intel compute stick fra den også.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Hjelp... driver og skal installere windows 10 på en 8.1 stasjonær PC men installering feilet "fordi windows installerer allerede andre oppdateringer" noe det ikke gjorde, men så gjorde jeg det, og restartet og vips var disken full hadde 10 GB ledig før oppdatering, men 730 MB etter... og installerings"knappen" for windows 10 forsvant, men jeg har lastet ned hele windows 10 til disken. Bør jeg kjøre clean install fra DVD jeg har brent med windows 10 eller kan noen fortelle meg hvordan jeg prøver på nytt å installere fra det jeg har lastet ned på disken?

REDIGERT: Jeg fant igjen hvor jeg kan prøve på nytt men må laste ned alt om igjen, men nå har jeg bare 4,3 GB ledig plass på disken. Jeg forsøkte å bruke minnepinne med minimum 14GB ledig plass, startet opp, angret meg men tenkte litt over det og restartet fordi jeg tenkte at det er bedre at det gamle operativsystemet blir lagret på minnepinne enn at jeg står på bar bakke med en clean install DVD og ingen retrettmuligheter. Jeg stoppet deretter nedlastingen igjen fordi jeg tenkte "hva hvis det ikke fortsetter å laste ned fra der den slapp, og det blir doble filer og krøll?" og så på mappen som ble opprettet, og ser ut som det fortsetter fra der det stoppet, Men nå forsvant valget for å lagre på eksternt, hvordan finner jeg tilbake dit?

REDIGERT 2: Jeg tilbakestilte PC'en til fabrikkinnstillingene, dette frigjorde 10GB på disken, (32GB disk, men 16GB er skjult i en partisjon med WIM BOOT så kun 16GB er synlige. Håper windows10 sletter WIM BOOT partisjonen ellers har jeg ikke nok plass.) Nå driver jeg og laster ned og installerer alle oppdateringer til windows 8.1 før jeg prøver på windows10 installasjon... :) Jeg får se hvordan det går... Nå tar det en time før oppdateringene er ferdig installerte... :p

REDIGERT 3: Windows 10 DVD som jeg brente var forresten 32bit så den ville ikke kjøre på boot på min 64 bit win 8.1 PC. Kanskje like bra :) men det kan jo være det som var problemet med min intel compute stick også da... Skal brenne en 64bit win10 DVD og prøve å boote intel compute stick fra den også.

WIM BOOT høres ut som recovery partisjon..

Så om du sletter denne, så mister du også muligheten til å ta factory recovery til 8.1

Men.. om jeg var deg, ville jeg nok lastet ned ISO manuelt, for så å brenne ut eller lage en minnepenn av det.

Laster du ned fra techbench, så får du både pro og home i samme ISO.

Laster du ned via MS sitt eget program, så får du enten pro eller home.

Mener å huske det ligger linker til techbench i første post her :)

*Edit*

Også tar du en clean install, starter opp fra media og installerer på den måten.

Da bør det ikke være noe problem å fjerne WIM BOOT partisjonen.

Også bruker du 8.1 nøkkelen til å installere/aktivere Windows 10.

Om dette er en ferdigbygd maskin, så ligger den vel mest sannsynlig i BIOS, og windows vil da finne den selv :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Ved toskjermsbruk i Win10, så opplever jeg en sjeldnere gang at hele menyrekken faller tilbake på den andre skjermen, som tilhører hovedskjerm på bærbar PC. Hvorfor skjer slikt, er det en bug? Når dette skjer, så beholder skjerm nr. 2 som for tiden (hele tiden) har overtatt jobben å være skjerm nr. 1.

Blir litt perpleks av å oppleve dette jeg. Etter hendelsen/uhellet, så om jeg da går over på bærbar PC sin skjerm og velger et Chrome-vindu der, så åpner det seg fremdeles på skjerm 2 slik det opprinnelig gjorde. Kronglete bruksopplevelse!

For siden så kan den selvreparere dette, også har man menyraden av åpen programmer tilbake igjen, uten at man har foretatt seg noe som helst  :confused: (rive seg i håret)

Lenke til kommentar

Kanskje, dette er "en vår 2016 reinstallert Win10", etter SSD-døden inntraff i januar. Så jeg har egentlig ikke oversikt på hva som kan være bakenforliggende. Er jo OS, drivere til skjermkortchip, drivere til monitor og WU-oppdateringer om en annen. Så jo mer folk kan grave fram om eventuelle problemer med slikt på Win10, jo bedre for slike brukere som meg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Med iso DVD (og tom USB-minnepinne) fikk jeg gjort en clean install av windows 10 home 64 bit på min ASUS VivoMini UN42 stasjonære, og nå er WIM BOOT partisjonen borte, og alle 29,4GB plass vises på harddisken. (17,7 GB ledig.) Jeg klarte det! Jippi! :) Expert kjører vel supertilbudet på 1888,- kroner ut kvelden tror jeg, for de som trenger en billig stasjonær som ser dårlig ut til å begynne med men når man får installert riktig operativsystem så ser det slett ikke så verst ut :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Et annet dilemma jeg har opplevd er at jeg ikke får strukket så lett på Edge-vinduet i øvrekanten. Det er enklere å strekke vinduer i de tre andre kantene av en eller annen merkelig grunn, på min maskin. Det skal altså litt til for at musepekeren endrer seg til "strekke-piler".

Endret av G
Lenke til kommentar

UNNSKYLD CAPS_LOCK:

PLUTSELIG HAR CAPS FROSSET I PÅSTILLING; UTEN GRUNN: Caps lyser ikke. Og der plutselig slo det seg av. Enda merkeligere. Musehjulet fungerer heller ikke til å scrolle nettleservinduene. Har ingen forklaring til hvorfor det plutselig ble herpet til slik i Win10  :shrug:

Lysdioden til Caps-lock fungerer som den skal, men den gir ikke ordentlig kontroll. Er det HitmanPro.Alert sin feil, som er anti-malware programvaren på systemet mitt? Det har jo keylogger-beskyttelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

UNNSKYLD CAPS_LOCK:

PLUTSELIG HAR CAPS FROSSET I PÅSTILLING; UTEN GRUNN: Caps lyser ikke. Og der plutselig slo det seg av. Enda merkeligere. Musehjulet fungerer heller ikke til å scrolle nettleservinduene. Har ingen forklaring til hvorfor det plutselig ble herpet til slik i Win10  :shrug:

Det høres ut som om PC'en din plutselig fikk så mye å gjøre at noe ble satt på vent. (CPU=100%)

Men du kan jo reinstallere forrige versjon av Windows og se om det blir noe bedre der. (Om ikke annet så har du bedre kontroll på når Windows installerer oppdateringer. Windows 10 tar seg mer til rette her.)

Lysdioden til Caps-lock fungerer som den skal, men den gir ikke ordentlig kontroll.

Den forsto jeg ikke...  En lysdiode skal da ikke "gi kontroll"?

Eller mener du at lysdioden burde ha lyst fordi Caps Lock var ON, men i dette tilfellet gjorde den ikke det?

Vel, det er en SW-snurre som får beskjed om at Caps Lock er slått på/av og som så slår lyset på/av, og hvis den SW-snurra blir forsinket fordi annen SW ikke er ferdig, ja, da skjer det du observerte.

Lenke til kommentar

Så siden jeg har tidligere erfaring med treghet i denne maskinen, og anti-malware programmet spiser ressurser her og der innimellom, så henger ikke software med i samme takt som hardware. Sikkert en grei forklaring. Vet ikke om det er mye å spare på reinnstallering. Kanskje bedre å snart få ut den ca. halve tusenlappen det koster å få full RAM som maks er 8 Gig på denne bærbare?

EDIT:

Har postet specs tidligere i tråden:

post-30484-0-38421400-1459425551.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...