Malvado Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Om du oppdaterte fra feks Windows 7 til 10 så er denne mappen faktisk W7 sine filer... Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) Om du oppdaterte fra feks Windows 7 til 10 så er denne mappen faktisk W7 sine filer... Jeg oppgraderte fra Windows 7 først for å få aktivert lisens for w10, etter dette så kjørte jeg en clean install. Mappen ble er datert opprettet 9. april 2016. EDIT: Det er helt tydelig mye nytt og en del endringer i utseende, så jeg får fjernet windows.old mappen når jeg vet at alt er som det skal. Synes bare det var en rar oppdatering i forhold til hva jeg er vant med i Windows-verdenen. Endret 9. april 2016 av c7Nn Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) Hadde samme greia på en maskin her for en god stund siden (1151). Det var en W8 til W10 oppgradering - clean install. Etter stund kom Win oppdateringa og laget en Win.old med den "gamle" win10. Han hadde ikke mista noe, så old mappa ble ryddet opp vba disk cleanup --> system files. Der kan du hooke av for gamle win installasjoner. Endret 9. april 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Hadde samme greia på en maskin her for en god stund siden (1151). Det var en W8 til W10 oppgradering - clean install. Etter stund kom Win oppdateringa og laget en Win.old med den "gamle" win10. Han hadde ikke mista noe, så old mappa ble ryddet opp vba disk cleanup --> system files. Der kan du hooke av for gamle win installasjoner. Hmm, ja, det høres ut som samme greia! Jepp, skal få slettet old mappa - så blir alt bra:) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Hadde samme greia på en maskin her for en god stund siden (1151). Det var en W8 til W10 oppgradering - clean install. Etter stund kom Win oppdateringa og laget en Win.old med den "gamle" win10. Han hadde ikke mista noe, så old mappa ble ryddet opp vba disk cleanup --> system files. Der kan du hooke av for gamle win installasjoner. Hmm, ja, det høres ut som samme greia! Jepp, skal få slettet old mappa - så blir alt bra:) Tror jeg fant ut hva det var. Det er din forrige W10 versjon , altså pre 1151 , en backup i tilfelle oppdateringen går galt... Årsaken til at dette skjedde først nå er trolig innstillingene dine i Windows 10 oppdaterings systemet, antar du har W10 pro og har valgt selv å "delay" oppdateringene , dette medfører at du kun får de siste rev etter at disse har blitt testet grundig. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Hadde samme greia på en maskin her for en god stund siden (1151). Det var en W8 til W10 oppgradering - clean install. Etter stund kom Win oppdateringa og laget en Win.old med den "gamle" win10. Han hadde ikke mista noe, så old mappa ble ryddet opp vba disk cleanup --> system files. Der kan du hooke av for gamle win installasjoner. Hmm, ja, det høres ut som samme greia! Jepp, skal få slettet old mappa - så blir alt bra:) Tror jeg fant ut hva det var. Det er din forrige W10 versjon , altså pre 1151 , en backup i tilfelle oppdateringen går galt... Årsaken til at dette skjedde først nå er trolig innstillingene dine i Windows 10 oppdaterings systemet, antar du har W10 pro og har valgt selv å "delay" oppdateringene , dette medfører at du kun får de siste rev etter at disse har blitt testet grundig. Ja, takk, det er logisk at det blir sånn ved en større oppdatering egentlig. Men det er vel noe nytt med W10, har ikke sett det tidligere. Har pro ja, har ikke valgt å få utsatt oppdateringer, eller "overdra oppdateringer" som det kalles i den norske versjonen her. Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Ja, takk, det er logisk at det blir sånn ved en større oppdatering egentlig. Men det er vel noe nytt med W10, har ikke sett det tidligere. Jepp, dette er nytt i Win10. Dette skjer ved store oppdateringer, feks. den som kom i november. Det kommer en ny sånn til sommeren (juli?). Lenke til kommentar
G Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Jeg har hatt en ny sånn liten sak, etter at jeg slo på at Win10 kunne bruke så mye av SSD'en den lyster (Samsung Magician Best Performance). Det er volumkontrollen faller av og til ut. Det som er rart er at den likevel lar seg justere på dersom jeg roter fram Volume Mixer fra Settings. Men, det er altså den simple volumkontrollen i System Tray som ikke alltid svarer når man forsøker å benytte den. Den oppfører seg helt frossen og altså umulig å justere for. På tross av dette så vil Volume mixer kunne endre på volum. Derfor har jeg lagt den til Taskbar: Forutsetningene til volumoppsettet er som følger: - Bærbar Lenovo PC, med sitt integrerte system av høytalere - Ekstern Phillips monitor som tar over lyden til sine integrerte høytalere over HDMI-signal fra den bærbare Det er derfor flere enn en lydenhet (hardware) som dukker opp i de avanserte volumkontroll-programvarene. Har ikke lekt for mye enda med å dra ut HDMI-kabel og putte den tilbake foreløpig. Problemet har ikke oppstått for mange antall ganger til nå, og det er kommer og går litt. Problemet er der for øyeblikket! Da har jeg kun 1 Chrome vindu og fane åpent. Det som er litt rart, er at maskinen i seg selv ikke har hatt andre problemer som jeg kan oppdage når lydkontroll forsvinner fra System Tray. Går fint an å åpne mange flere faner i nettlesere som Chrome, Edge og Firefox. EDIT: Da har jeg dratt ut HDMI gitt bittelitt tid, og satt den i igjen. Problemet forsvinner ikke. Åpnet Volum mixer før forsøket, og da var det 3 lydenheter. Lukket så Volume mixer, dro ut HDMI, satte i HDMI. Da har Volume mixer 2 lydenheter. Men den der volumkontrollen i System Tray den forteller at lyden går til den eksterne skjermen, på tross av at Volume mixer forteller det nå kun er 2 lydenheter. Monitoren har etiketten "PHL 272B4Q" når man beveger musepeker over. Satte på lyd på maskinen etterpå, og nå er det plutselig 3 lydenheter tilbake igjen i Volume mixer. Men, volumkontrollen i System Tray er like utilgjengelig. Jeg har ikke helt snøring på det som er i Event Viewer, så jeg kan ha åpnet feil ting, men dette er ihvertfall noe som er operativt: Endret 10. april 2016 av G Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Tror du må begrense feilsøkingen din : Fjern alt av 3dje parts programvare som justerer på lyden din og la kun basisen fra Microsoft ligge inne... Test og se om lyden fungerer som den skal, gjør den det er problemet i 3dje parts programvare. I verste fall kan det være at du må gjøre en komplett manuel avinstallering av samsung sin programvare + deaktive og fjerne "det integrerte lydkortet" , restarte systemet og reaktivere og legge inn lydkortet på nytt. Igjen kan slike problem oppstå pga konflikter med software som ikke gjør jobben sin. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Det er ikke bare Windows 10 sin dårlige håndtering av HDMI-lydkilder da? Finnes tydeligvis ikke noen nyere driver enn hva jeg har.. http://www.pallareviews.com/4237/windows-10-hdmi-audio-not-working/ Er heller ikke noen feil med default lydkilde-oppsettet: Her vet jeg ikke hva jeg bør gjøre: Denne virker interessant: Google-søket mitt som ga meg lenken ovenfor: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=hdmi%20sound%20troubleshooting%20windows%2010 Intel anbefaler å ikke bruke deres driver, men Lenovo sin driver. Da finner jeg masse drivere som støtter hardware jeg sannsynligvis ikke en gang har på den bærbar-PC modellen: Ja eller nei? Jeg trykket Ja, og da startet WU denne etterpå - så spørs det om det bare ble en loop tilbake til der jeg opprinnelig stod? : EDIT: Ting ble veldig tregt nå. Gitt litt tid, så dukket først høyre-klikk-menyen opp på høytaler-ikonet i System Tray. For så å tilby lydjustering litt i ettertid. Montro om dette vil vedvare å være tilgjengelig, eller om det fryser på igjen? Endret 10. april 2016 av G Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 På siste spørsmål nei. Er det sånn at du ikke har oppdatert enda til Windows 10 - Ver 1511 eller nyere? Lenke til kommentar
G Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Jeg ga så mange spørsmål, så falt av litt selv hva du henviser til. Ser det står siste spm., men jeg har jo også en overskrift så henviser til spm., så.. Bør jeg oppgradere BIOS på denne, og ryker da Win10-aktiveringen min? Ser det foreligger en nyere versjon: 9CCN35WW 11/18/2015 Fra før har jeg 9CCN30WW. Og det er absolutt INGEN som helst README, så jeg vet ingenting om hva den fikser da evt. {"LENOVO - 1", "InsydeH2O Version 05.03.319CCN30WW(V2.08)", "InsydeH2O Version 05.03.319CCN30WW(V2.08)", "InsydeH2O Version 05.03.319CCN30WW(V2.08)"} Stemmer i forhold til Win10 versjon: Endret 10. april 2016 av G Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 BIOS påvirker ikke Windows lisensen din. Så om det finnes en oppdatering som har med stabilitet å gjøre så absolutt.. Men jeg tror også at det kan være lurt som jeg påpekte å få fjernet all 3dje parts software og prøve med kun basis til microsoft, eventuelt til og med deaktivere det integrerte skjermkortet og så legge det inn på nytt etter en ren install og oppryddning i systemet der du fjerner det helt 101%. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) All galskapen som dere har sett er stort sett basert på "basis til microsoft Win10". Alt jeg har lagt til nå er oppdatering av grafikkort-driver som er Lenovo sin Intel-variant. Samt, jeg prøvde å legge inn chipset på ny. Fikk ingen WU-reaksjon på de eldgamle chipset-driverne som Lenovo har på sin webside. Ellers la jeg inn BIOS, måtte beholde AHCI eller hva det heter, og aktivere Legacy istedetfor UEFI. Så vet jeg det også om denne PC'en. Da startet Win10 opp igjen. Den reagerte ikke på det eksterne USB-tastaturet etter BIOS-oppdateringen, så plugget det inn og ut av USB-porten igjen. Da funket det igjen. Ellers reagerer volum-kontrollsymbolet i System Tray fremdeles. Aner selvfølgelig ikke hva jeg fikk sammen med den BIOS-oppdateringen annet et helt versjonsnummerhopp opp. Samt en splitter ny Lenovo-logo i oppstarten. Endret 10. april 2016 av G Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Jeg skylder nå på Lenovo jeg... Uansett vanskelig for meg å si om jeg kan hjelpe deg her , hadde trolig vært enklere "in situ" . At Lenovo har urgamle drivere kommer meg ikke akkurat som en overraskelse , samme her på Asus sitt hovedkort. Programvare som knapt støtter W 8.1 og W10? Nada. Levetiden og Garantien på hovedkortet har selvsagt ikke gått ut da det fortsatt er til salgs og har 5 års garanti. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Å fyttirakkern for en dårlig oversettelse Driver nå å legger inn flere av Lenovo grunndriverne. WU vil sikkert lappe på det igjen. Får sikkert mye register-rot utav det, men får nå rensket litt ut og tvunget reinnstallasjon av drivere. Ellers er jeg litt mer skeptisk til å legge til Lenovo Utilities. Noen som har greie på om følgende Lenovo utility er "trygg", heter Lenovo Solution Center ? EDIT: For en herlig Realtek gammel driver. Den restartet i loop, minst 3 omganger, før den ga seg. Endret 10. april 2016 av G Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Nyeste drivere til enhver tid? Nyeste realtek driver? http://station-drivers.com/index.php?lang=fr Lenke til kommentar
Johannes Entenmann Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Hei, jeg innstallerte nettopp W10 Home på en laptop som jeg har etter min mor. Når innstallasjonen var ferdig virket alt helt fint helt til jeg skulle bruke taskbar, der funker ikke noe. Eneste som funker er klokken og Tastatur språk. Resten reagere ikke når jeg trykker på dem, flere som har dette på problemet og kanskje en løsning? Leser nå at dette er det mange som sliter med og en hel drøss med fixer der en av dem KANSKJE funker.. På bugs og problemer MS vet om står det ingenting om dette problemet, for noen idioter som sitter i MS.... Endret 10. april 2016 av Johannes Entenmann Lenke til kommentar
Serveringstips Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Malvado, den 08 Apr 2016 - 22:59, sa: Serveringstips, den 08 Apr 2016 - 19:20, sa: HJELP ""Start-menyen din fungerer ikke." Vi prøver å reparere den neste gang du logger på." Jeg har forsøkt å følge instruksjonene her : http://home.bt.com/tech-gadgets/computing/has-your-windows-10-start-menu-stopped-working-here-are-four-ways-to-fix-it-11364000314532 Jeg har også gjennopprettet windows-appene men problemet er der fortsatt. Noen tips? Spørsmål 2. : Jeg har 2 foldere under "brukere" på stasjon c som jeg lurer på hva er for noe : DefaultAppPool og Defaultmigrated. Hva er dette? Har du andre symptomer enn at den plutselig forsvinner? Har systemet ditt vært stabilt? Har Harddisken din god helse? Stabilt minne? Det kan være at du må åpne hendelselisten under systemverktøy for å se om du finner noen hint , eller du kan gi oss en dump som vi kan ta en titt på. Fikk denne meldingen noen dager etter at jeg oppgraderte fra Windows8 til WIndows10. Verktøylinja er problematisk. Jeg forsøker å gå inn på HP-assistenten men får varsel/melding om følgende: "Denne Appen er blokkert for din egen sikkerhet. En administrator har blokkert tilgangen til å kjøre dette programmet. Kontakt systemadministrator for mer informasjon" Jeg er administrator så jeg skjønner ikke hva som har skjedd her. Chrome får jeg ikke åpnet. Trykker på den , intet skjer. Det trådløse nettverket sluttet å fungere for 1 år siden så nå kjører jeg kablet. Stabilt minne tror jeg. Er ganske grønn på dette området. Kjenner ikke til alle prosessene som kjører.. Hva slags "dump" trenger du ? Lenke til kommentar
G Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Nyeste drivere til enhver tid? Nyeste realtek driver? http://station-drivers.com/index.php?lang=fr Blir innstallasjonsspråket også på fransk da? Etter innstallasjon av ymse foreldete Lenovodrivere, så kikket jeg på Device Manager. Da var det flere drivere som lot seg oppdatere via Device Manager sin driver update. Så WU ville ikke tilby så mange flere nye drivere enn selve grafikkort driveren faktisk, men man måtte gjøre egne steg i Device Manager for å få tak i oppdateringer. Jeg kan forstå todelingen (rollene), med hensyn på at tvungne driveroppdateringer kan skape trøbbel, dersom WU får hele kontrollen. Men, dette er et høyst "schizofrent" opplegg fra Microsoft, at WU tilbyr enkelte drivere nå og da. Burde vel snart være tid for noe renere linjer, og få ryddet opp i gammel kode. Forventer ramaskrik dersom det skulle skje, fra ymse brukere/bedrifter rundt om i verden Endret 11. april 2016 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå