Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Over 2gb ram innstalett er det 0 ytelsesforskjell med readyboost. Sett page til automatic å rs maskin

Og det var det Win10 også tenkte på egenhånd, når jeg endelig fikk admin privelegier til å teste det med:

post-30484-0-60420100-1459713240_thumb.jpg

Er det fordi den holder seg til B: (verbatim usb 3.0) når desktop har fått startet skikkelig opp? Tåler den en reboot?

post-30484-0-07521100-1459713459_thumb.jpg

Syntes den virket raskere i oppstarten når C: hadde 1024 MB til rådighet. Skal vi se.. hva som skjer etter en reboot:

post-30484-0-98617100-1459713667_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg kan ha kommet i mål her, ved å la Pagefile forbli systemoperert, istedetfor manuellt operert. For jeg slet noe veldig med at restart og shutdown feilet. Inntil jeg dro ut USB-hub.

Etterpå endret til dette (får håpe det varer uten trøbbel):

post-30484-0-57219500-1459716101_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jo hvorfor så vanskelig.. Fordi jeg er vant med de gamle Windows OS, og det er ikke før helt på tampen ved start av bruk av Win10 at jeg har begynt å skrive noe i søkefeltet.

Dette har du kunnet gjøre siden Vista.

PS. Ikke i søkefeltet.

Bare trykk på Startknappen og begynn å skriv.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Er klar over at det har eksistert siden noen generasjoner siden. 2-3 ihvertfall, og du er inne på at endringen kom med Vista. Jeg bet meg aldri merke i denne Vista-tilførte funksjonen før lenge etterpå, når Windows 8 og 10 begynte å gjøre sin inntreden. Man må dessuten vende seg til å bruke det, framfor så mye pek-og-klikk. Noe jeg har begynt litt med, men det tar tid å vende seg av med eldre metoder. Og om du har lest hvor mye andre liker de nye endringene, så finnes det motargumenter også.

Det jeg likevel ble opplært på var Wordperfect for MS-DOS. Da var hurtigtaster veldig flittig i bruk, men med windows sitt inntog, så avtok jo dette litt sånn gradvis. Men, det er enkelte elementære hurtigtaster i Windows som man vanskelig klarer seg uten. Spesiellt Alt+F4 og CTRL+ALT+DEL, selv om dens direkte restart-funksjon er blitt fjernet for lenge siden. Ellers er det andre hurtigtaster som har vært en del av standard-windows programmering, som alle programmer serverer stort sett, når de i hovedsak også er pek-og-klikk baserte. Programmeringsgrensesnitt som eksempelvis Visual Basic har jo tilbydd dette veeeldig lenge. F.eks. CTRL+X, CTRL+C, CTRL+V, F1 med mange flere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det fungerte heller dårlig, tross at den fikk 1 Gig fra SSD + noen få Gig fra USB 3.0 minnepenn. Ca 10 Edge-vinduer, og et par Chromevinduer hvorav det ene med streaming i lite vindu. Det tålte den ikke.

Fjernet USB-minnepennen, og gikk inn i Samsung Magician, og har endret til Maximum Performance, for å se om det kan avlaste. Da fikk Pagefile frie tøyler med System managed innstillinger. Får det hvordan det vil gå da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, uten tastatur tilkoblet får jeg uansett ikke gjort mye...

Jeg prøvde først å lage en USB pinne med media creation tool, men da den ikke fant den, brente jeg en plate med media creation tool som jeg nå har prøvd i mitt USB-DVD drev og det funket heller ikke. Det som er rart er at den fint kunne boote Linux Live DVD'er ørten ganger før, men nå vil den ikke gjøre det lenger heller. :(

Jeg glemte i farten at det var en "Stick" du jobbet med. En laptop hadde gjort alt så mye enklere ...

Hvis network boot er en opsjon, kunne du jo satt opp en annen maskin som server for dette, men det er en del jobb med det og.

Har du oppdatert BIOS på denne "Stick'en"? Kan det være at det har skjedd en endring (evt. at du har endret på noe) som gjør at UEFI BIOS ikke lenger booter fra ikke-UEFI-kompatible plater/pinner?

Kan det være noe du kan i så fall kan endre tilbake i oppsettet slik at du kan boote som før?

Jeg har null kjennskap til akkurat denne typen hardware - kanskje du burde prøve et spørsmål i et dedikert forum?

Lenke til kommentar

Noen her som vet om det går an å få Windows 10 til å spørre hvilken bruker som skal logges inn? Sånn at det blir litt mer likt Windows 7.

Har en kamerat som har 2 brukernavn uten passord, og Windows logger automatisk inn på siste brukte bruker.

Lenke til kommentar

Er det noen som tror at tilbudet kommer til å gå ut? Er vel temmelig sikkert at det vil fortsette i det uendelige. Eneste grunnen til at de har en dato på det og ikke annonsert noe annet er vel ene og alene for å "stresse" folk til å oppgradere før datoen går ut.

Lenke til kommentar

Det betyr at du må skynde deg å oppgradere før det er for sent. Ikke at du må tilbake til Windows 8 etterpå.

Jeg er ellers ingen ekspert på området, og vet ikke om det er begrensninger.

Oppgraderingen gjelder bare på en PC per lisens, og det kan være begrensninger i hvorvidt du får lov til å gjøre hardware -endringer og fremdeles hevde at det er samme maskin.

Null problem på laptop der alt er loddet fast i hovedkortet. Kan være mer problematisk for gamere som alltid skal bytte grafikkort, prosessor, hovedkort osv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er det noen som tror at tilbudet kommer til å gå ut? Er vel temmelig sikkert at det vil fortsette i det uendelige. Eneste grunnen til at de har en dato på det og ikke annonsert noe annet er vel ene og alene for å "stresse" folk til å oppgradere før datoen går ut.

Nja, vet jo selvfølgelig ikke. Men, de fjernet jo f.eks. muligheten til å oppgradere for kr 250,- til Windows 8 etter kun 3 måneder, eller hva det var for tidsfrist nå igjen.

Det mest optimale ville jo vært at de gjorde Win10 gratis etter dette. Da ville nok enkelte blitt litt snurt.

Men, de kan jo alternativt selge det billig, som jo er nest best. F.eks. til kr 250 pr. lisens. Da tror jeg folk driter i å mikke og mekke for å få til en gratisoppgradering framover (alltid noen tålmodige sjeler der ute å finne da). Kr 250,- hadde vært win-win tror jeg for begge parter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjører du en eldre Windows -versjon, vil du få tilbud om gratis oppgradering til Windows 10 via Windows update. Det er noen måneder igjen av dette tilbudet.

Og dette er en full versjon, synes jeg leste på min søsters PC at det var W10 oppgradering for en periode? Og at det er litt nedjustert versjon?

Offisielt skal oppgraderingen være gratis i 1 år fra Win10 ble lansert (slutten av juli i fjor). 

Dvs. at du kan oppgradere gratis innen dette.  Hva som skjer etter denne datoen er usikkert.

Du får samme type Win10 som du hadde tidligere (Home/Pro).  Feks. har du Win 8.1 Home, får du Win10 Home.  Har du derimot Win7 Ultimate, får du Win10Pro, iom. at det ikke finnes noen "ultimate" versjon av Win10.

Oppgradert versjon er på ingen måte "nedjustert" fra de du kjøper i butikken.

Lenke til kommentar
Og dette er en full versjon, synes jeg leste på min søsters PC at det var W10 oppgradering for en periode? Og at det er litt nedjustert versjon?

Begrensningen ligger i at du må installere W10 som en oppgradering fra Win7 eller 8/8.1 på en bestemt PC. Da blir W10 aktivert på denne PC'en, og et "hardware-fingeravtrykk" av PC'en blir lagret hos Microsoft. Det betyr at du kan slette absolutt alt på disken og installere W10 fra bunnen av på den PC'en, og W10 vil automatisk bli aktivert (fordi Microsoft kjenner igjen fingeravtrykket).

Hvis du vil installere W10 på en nybygget PC, eller på en gammel XP- eller Vista-maskin, trenger du en produktnøkkel. Enten en ny en for W10, eller en ubrukt en for Win7,8, eller 8.1.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men, det finnes vel fremdeles "retail-utgaver" også av Win10? Slik at man kan reinnstallere så ofte man vil også på ny hardware ?

Ja, og i tillegg til DVD'en du kjøper får du med en produktnøkkel. Det er jo egentlig den som har noen verdi.

DVD'en kan du jo lage selv vha Media Creation Tool.

(Det er mulig at OEM-versjoner er slik sammensnekret at du må bruke OEM-nøkkelen sammen med den DVD'en som følger med i pakken, og ikke den du kan lage selv.)

Lenke til kommentar

HJELP

""Start-menyen din fungerer ikke."  Vi prøver å reparere den neste gang du logger på."

Jeg har forsøkt å følge instruksjonene her : http://home.bt.com/tech-gadgets/computing/has-your-windows-10-start-menu-stopped-working-here-are-four-ways-to-fix-it-11364000314532

Jeg har også gjennopprettet windows-appene men problemet er der fortsatt.

Noen tips?

Spørsmål 2. : Jeg har 2 foldere under "brukere" på stasjon c som jeg lurer på hva er for noe :   DefaultAppPool og Defaultmigrated. Hva er dette?

Lenke til kommentar

HJELP

""Start-menyen din fungerer ikke."  Vi prøver å reparere den neste gang du logger på."

Jeg har forsøkt å følge instruksjonene her : http://home.bt.com/tech-gadgets/computing/has-your-windows-10-start-menu-stopped-working-here-are-four-ways-to-fix-it-11364000314532

Jeg har også gjennopprettet windows-appene men problemet er der fortsatt.

Noen tips?

Spørsmål 2. : Jeg har 2 foldere under "brukere" på stasjon c som jeg lurer på hva er for noe :   DefaultAppPool og Defaultmigrated. Hva er dette?

Har du andre symptomer enn at den plutselig forsvinner? Har systemet ditt vært stabilt? Har Harddisken din god helse? Stabilt minne?

Det kan være at du må åpne hendelselisten under systemverktøy for å se om du finner noen hint , eller du kan gi oss en dump som vi kan ta en titt på.

Lenke til kommentar

Hei

I dag bestemte maskinen min seg for å oppdatere Windows 10, har hatt w10 installert siden høsten 2015.

Oppdateringsloggen viser at versjon 1511 er blitt installert.

Denne oppdateringen ser ut til å være fra november, så jeg er noe overrasket over at den blir installert først i dag.

Jeg vet ikke hvilken versjon jeg var på før i dag.

Installasjonsprosessen så noe ut som da jeg installerte Windows 10 første gang, og tok en del tid.

Det jeg synes er rart er at den nå har opprettet en Windows.old mappe på rundt 20GB i størrelse.

Er det noen som vet hva dette er for noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...