Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye kortere lever SSD'en da, og hvor mye hyppigere må jeg foreta backup av det kjæreste jeg har av filer da?

Er sikkert Maximum Reliability som har slått av diverse fra Samsung Magician, også (sorry) at jeg har glemt det valget siden, og bare irritert meg over opplevelsen uten å tenke over det settet av spesialinnstillinger:

post-30484-0-43703200-1459706469_thumb.jpg

post-30484-0-04683700-1459706503_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Utstyrt med en pentium N3540 (bay trail-M silvermount 7.5 W) kan man forvente noe mere egentlig...

I know, I know..

Men, den er ikke så jævlig dårlig på det meste, med unntak av å skulle drive en ekstern monitor da (for den medfølgende er ræva å se farger og detaljer på), den står til Full HD. Så på video så går det ikke å drive hva som helst av streaming, uten at det hakker på enkelte streamingtjenester i fullskjermsvisning på den eksterne skjermen.

Tror ikke CPU'en til CPU-spesifikk oppgaver er særlig svak her. Men, som sagt til spesialoppgaver som video så faller den igjennom. Selv virtualiserings-instruksjonssett kommer den levert med påslått.

Jeg vet jo at det ikke finnes spor av dedikert GPU-chip på dette svake Lenovo-greiene. PC'en husker jeg ikke hva kostet. Enten kr 2000 eller kr 2500 omtrent. Og med 500 Gig SSD, så kom jeg nok opp i 4 tusen totalt. Poenget var å trø til på en svakere maskin til kampanjepris. Og når jeg sjekket ark.intel.com, så syntes jeg ikke det var så verst specs. til kostnaden av sullamitten. Til og med produsert i Q3'14, som er ganske sprekt generasjonsmessig til å være sånn billig-"skjit". Bay-Trail M som har Intel HD Graphics

(4 EU)

http://www.game-debate.com/hardware/index.php?pid=2128&cpu=Pentium%20N3540%202.16GHz

https://en.wikipedia.org/wiki/Silvermont

post-30484-0-59233900-1459707564_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor mye kortere lever SSD'en da, og hvor mye hyppigere må jeg foreta backup av det kjæreste jeg har av filer da?

Alternativet er å kjøpe mer fysisk minne, eller ha pagefila på en annen disk.

Du har en maskin med lite minne, og har nedjustert pagefila til omtrent minimum.  Du kan ikke få både pose å sekk uten å få redusert ytelse.

Lenke til kommentar

Alternativet er å kjøpe mer fysisk minne, eller ha pagefila på en annen disk.

Du har en maskin med lite minne, og har nedjustert pagefila til omtrent minimum.  Du kan ikke få både pose å sekk uten å få redusert ytelse.

Levetid er ikkje et spørsmål lengre med ssd. Det var mange år siden det var et spørsmål ;)

Samsung Magician er helt unødvendig å bruke, det blir bare "nok et unødvendig bakgrunnsprogram som spiser resurser"

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Satte inn en 16 Gig Verbatim USB 3.0 minnepenn, men den forsvinner etter den foreslåtte reboot'en. Satte den til stasjon B: i Disk Management. Må den være lavere enn bokstav C: kanskje, eller er det simpelthen fordi USB ikke alltid er tilgjengelig for OS'et til en hver tid, at den forsvinner etter en reboot.

Samt denne herlige feilmeldingen hver gang en forsøker å endre Pagefile til KUN å være på minnepennen:

post-30484-0-15590500-1459710466_thumb.jpg

F*en, hvorfor skal det være så jæklig trøblete med OS'et?

Den kunne jo ha vært en 12 Gig pagefile-drev f.eks.

Eller er det fordi den står i en USB 3.0 hub?

Også finnes det et slikt et ReadyBoost-alternativ. Er det noe å slå på her i en slik situasjon. Eller er den Pagefile'n helt påkrevd?

Endret av G
Lenke til kommentar

Må pagefile ligge på snurredisk da, eller kan jeg ofre en skjitbillig USB minnepenn til formålet (på USB 3.0 vel og merke) ?

Hva tror dere om det, kan det surre bedre avgårde?

Du kan jo aktivere en minnepenn som Readyboost?

Her er en annens erfaring med dette på en maskin med lite fysisk minne.

Anbefaler en USB3 minnepen...

Lenke til kommentar

Vi skrev om Readyboost parallellt.

Prøvde ut på forrige PC, med Windows 7 å opprette Readyboost på en 30 Gig SSD Kingston. Så aldri ut til at den ville nyttegjøre seg den. Ihvertfall det, eller helt schizofrene dialogvinduer for når en går inn sekundært og ettersjekker om innstillingene enda er påslått (sticks).

Hvor har du erfaringen du henviser til?

Endret av G
Lenke til kommentar

Må pagefile ligge på snurredisk da, eller kan jeg ofre en skjitbillig USB minnepenn til formålet (på USB 3.0 vel og merke) ?

Hva tror dere om det, kan det surre bedre avgårde?

Maskiner som "trenger" readyboost og har så lite ram, har neppe usb 3 for å si det slik  :wee: 

Dog like greitt å kjøpe usb3 minnepinne. Dog det betyr ikkje at minnepinnen er raskere enn en usb 2, så det er sagt ;)

Det finnes vel bare 2  stk minnepinner som er bra nå og det er Corsair voyager GTX og Hyper X Savage. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men aller best hadde det selvsagt vært om du satt i mer fysisk minne.

Readyboost kan ikke matche det.

Jæklig så krøkkete Microsoft skal ha det da. Burde jo vært mindre brukerfiendtlig. Hva med å tilby lenke til hvordan slå på den fordømte riktige Services da for svarte.

post-30484-0-78520300-1459711399_thumb.jpg

Kjør (Run):

services.msc

WTF, heter den da?

Her:

http://www.techrepublic.com/forums/questions/how-can-i-restore-readyboost/

Jeezus:

post-30484-0-86371700-1459711871_thumb.jpg

post-30484-0-30865900-1459711962_thumb.jpg

post-30484-0-13610900-1459712145_thumb.jpg

post-30484-0-33279900-1459712160_thumb.jpg

WTF  :love:

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok, nå ser jeg at det var Automatic den måtte settes til. Derfor de var grået ut.

Jo hvorfor så vanskelig.. Fordi jeg er vant med de gamle Windows OS, og det er ikke før helt på tampen ved start av bruk av Win10 at jeg har begynt å skrive noe i søkefeltet.

Et minus med Cortana er at den ofte serverer netttreff, og utelukker lokale commands inntil man har skrevet det 2-3 ganger. Kjipt. Går det an å overstyre Cortana på den oppførselen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...