Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på, når min intel compute stick hadde 32 bit windows 8, må jeg da installere 32 bits windows 10 eller kan jeg bruke 64 bit windows 10?

Er lei av linux (den jeg kjører er 64 bit), som er på den etter at oppdatering av windows 10 feilet en god stund etter oppgradering til windows 10. Men desverre må jeg kjøpe en lisens til tusen kroner for windows 10 for jeg slettet alt som hadde med windows å gjøre. Men fikk aldri vite om maskinen installerte windows 10 med 32 bit eller 64 bit.

Hvis du har produkt-nøkkelen ("lisensnøkkelen") til Windows 8 som var installert på stick'en, så kan du bare lage deg en USB-pinne med 64-bit Win 10 ved hjelp av Media Creation Tool og installere fra den. Oppgi Win 8-nøkkelen under installasjonen når det spørres etter dette.

Hvis man allerede har installert 32-bit Windows 10 på en PC og fått aktivert denne, så kan man også reinstallere 64-bit Windows 10 på denne PC'en. Da trenger man ikke oppgi noen produktnøkkel under installasjonen, det er bare å skippe det trinnet. Når installasjonen er ferdig, skal Windows 10 automatisk re-aktivere seg (fordi det er samme hardware). Merk at man ikke kan bytte fra Home til Pro på denne måten.

Hvis du har hatt Windows 10 installert på din Compute Stick tidligere, så er det store sjanser for at Windows 10 ble aktivert den gangen. Da skal du kunne installere 64-bit Win 10 på den nå i tråd med beskrivelsen ovenfor. Det spiller ingen rolle om du hadde 32- eller 64-bit Win 10 på den forrige gang. Det spiller heller ingen rolle om du brukte norsk eller engelsk språkversjon, men du velge riktig når det gjelder Home eller Pro.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en produktnøkkel som Microsoft VAMT 2.0 sier er en Windows 7 ultimate retail upgrade. Er det mulighet for å legge inn Win 10 på den på en ny pc, evt. oppgradere Win 10 Home jeg har nå til Win 10 Pro?

Forsøker jeg å legge inn Win 7 fra bunnen så sier den at den bare kan brukes til upgrade, men jeg hadde  håpet at Microsoft kanskje så gjennom fingrene på det og lot meg installere en fullverdig Win 10 fra bunn med den.

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Takker, newbrewfoz :)

Men er ikke produktnøkkelen slettet når windows er slettet? Jeg fikk aldri produktnøkkelen på papir. Eller kjenner windows igjen PC'en min på IP adresse eller MAC adresse?H

Hvor får jeg laget en USB-pinne med windows 10 da?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Takker, newbrewfoz :)

Men er ikke produktnøkkelen slettet når windows er slettet? Jeg fikk aldri produktnøkkelen på papir. Eller kjenner windows igjen PC'en min på IP adresse eller MAC adresse?H

Hvor får jeg laget en USB-pinne med windows 10 da?

USB-pinnen kan du lage ved å gå hit: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Gå til avsnittet "Trenger du å opprette en USB-enhet, DVD eller ISO-fil?" og klikk på "Last ned verktøyet nå".

Dette gjør du selvsagt på en annen PC enn den du skal installere på. Når du kjører verktøy-programmet må du gjøre noen valg, bl.a. at du skal lage en USB/ISO - ikke installere her og nå, hvilken språkversjon Windows skal ha, osv.

Til slutt blir filene lastet ned og USB-pinnen preparert.

Når det gjelder Windows 10, så blir det lagt informasjon på en eller annen Microsoft-server når Windows 10 aktiveres. Dette består av et "fingeravtrykk" av maskinens hardware, produktnøkkelen (som ved oppgradering er nøkkelen fra Windows 8),osv.

Dette betyr at selv om harddisken din krasjer og du mister alle filer, så kan du sette inn en ny harddisk og reinstallere samme versjon av Windows 10 på den, og du vil få Windows aktivert igjen. Du trenger ikke produktnøkkelen ved andre gangs installasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har en produktnøkkel som Microsoft VAMT 2.0 sier er en Windows 7 ultimate retail upgrade. Er det mulighet for å legge inn Win 10 på den på en ny pc, evt. oppgradere Win 10 Home jeg har nå til Win 10 Pro?

Forsøker jeg å legge inn Win 7 fra bunnen så sier den at den bare kan brukes til upgrade, men jeg hadde  håpet at Microsoft kanskje så gjennom fingrene på det og lot meg installere en fullverdig Win 10 fra bunn med den.

Du kan bruke dette gamle trikset (- så vidt jeg vet har det ikke blitt sperret av Microsoft):

1) Installer Win 7 Ultimate Upgrade - hopp over å legge inn nøkkelen. Velg "aktiver senere" e.l.

Når Win 7 nå er installert, så står det at den ikke er aktivert og at du har 30 dager på deg, osv.

2) Kjør en oppgradering fra denne Win 7-installasjonen...

Jeg husker ikke om jeg noen gang gjorde det "innenfra Windows, dvs. kjørte setup.exe fra DVD'en, men jeg gjorde det i hvert fall ved å boote fra DVD'en (eller helst en USB-pinne) og fortelle installasjonsprogrammet at jeg ønsker en "Upgrade install". Denne gangen kan du legge inn din Win 7 Ultimate Upgrade produktnøkkel og du vil både få installert og aktivert.

Håper dette fortsatt virker.

Når det gjelder å "konvertere" fra Win 10 Home til Win 10 Pro, så skal du kunne gjøre dette dersom du har en "Pro" nøkkel for enten Win 7, 8/8.1 eller 10. I en eller annen Settings-meny er det en knapp som sier "Change Product Key" eller noe sånt. Men dette fungerer nok bare med Full Version-nøkler, ikke Upgrade.

Jeg prøvde noe lignende for noen dager siden; prøvde først å endre fra en Win 7 HP-nøkkel til en annen Win 7 HP-nøkkel, men fikk beskjed om at dette ikke gikk ettersom det var en Upgrade-nøkkel jeg prøvde meg med. (Brukte Windows Anytime Upgrade-muligheten i kontrollpanelet.) Så prøvde jeg å endre til en Win 7 Pro-nøkkel (fullversjon), og da begynte maskinen å jobbe, så jeg trodde det ville gå bra, men etter noen minutter kom det opp en error-boks som sa at noe hadde gått galt, så da ga jeg opp og gjorde noen andre vedlikeholdsoppgaver på maskinen. Det medførte en restart av maskinen, og da så jeg til min store overraskelse at Windows startet en oppgraderingsprosess, og etter drøye 5 minutter kjørte maskinen Win 7 Pro. Jeg måtte sparke i gang aktiveringen selv ved å klikke på en link, men etter 10 sekunder var maskinen aktivert, nå med Win 7 Pro. Alle programmer og innstillinger fra Win 7 HP var videreført. Deretter var det ren plankekjøring å oppgradere til Win 10 Pro.

Lenke til kommentar

Forsøker jeg å legge inn Win 7 fra bunnen så sier den at den bare kan brukes til upgrade, men jeg hadde håpet at Microsoft kanskje så gjennom fingrene på det og lot meg installere en fullverdig Win 10 fra bunn med den.

Du kan bruke dette gamle trikset (- så vidt jeg vet har det ikke blitt sperret av Microsoft):

1) Installer Win 7 Ultimate Upgrade - hopp over å legge inn nøkkelen. Velg "aktiver senere" e.l.

Når Win 7 nå er installert, så står det at den ikke er aktivert og at du har 30 dager på deg, osv.

2) Kjør en oppgradering fra denne Win 7-installasjonen...

Jeg husker ikke om jeg noen gang gjorde det "innenfra Windows, dvs. kjørte setup.exe fra DVD'en, men jeg gjorde det i hvert fall ved å boote fra DVD'en (eller helst en USB-pinne) og fortelle installasjonsprogrammet at jeg ønsker en "Upgrade install". Denne gangen kan du legge inn din Win 7 Ultimate Upgrade produktnøkkel og du vil både få installert og aktivert.

Håper dette fortsatt virker.

Når det gjelder å "konvertere" fra Win 10 Home til Win 10 Pro, så skal du kunne gjøre dette dersom du har en "Pro" nøkkel for enten Win 7, 8/8.1 eller 10. I en eller annen Settings-meny er det en knapp som sier "Change Product Key" eller noe sånt. Men dette fungerer nok bare med Full Version-nøkler, ikke Upgrade.

Jeg prøvde noe lignende for noen dager siden; prøvde først å endre fra en Win 7 HP-nøkkel til en annen Win 7 HP-nøkkel, men fikk beskjed om at dette ikke gikk ettersom det var en Upgrade-nøkkel jeg prøvde meg med. (Brukte Windows Anytime Upgrade-muligheten i kontrollpanelet.) Så prøvde jeg å endre til en Win 7 Pro-nøkkel (fullversjon), og da begynte maskinen å jobbe, så jeg trodde det ville gå bra, men etter noen minutter kom det opp en error-boks som sa at noe hadde gått galt, så da ga jeg opp og gjorde noen andre vedlikeholdsoppgaver på maskinen. Det medførte en restart av maskinen, og da så jeg til min store overraskelse at Windows startet en oppgraderingsprosess, og etter drøye 5 minutter kjørte maskinen Win 7 Pro. Jeg måtte sparke i gang aktiveringen selv ved å klikke på en link, men etter 10 sekunder var maskinen aktivert, nå med Win 7 Pro. Alle programmer og innstillinger fra Win 7 HP var videreført. Deretter var det ren plankekjøring å oppgradere til Win 10 Pro.

Oppgraderingen virket. Takk for hjelpen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg får ikke opp noen alternativer i boot loaderen, det står bare "boot order: ubuntu" og å trykke en hvilken som helst tast for å boote fra USB funker ikke, men windows påstod det skulle funke. Boot fra USB er imidlertid på, men den booter ikke fra USB. Hjelp... :(

Tillegg: Secure boot er av, så USB er ikke gjemt av den grunn heller.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Nå har jeg prøvd absolutt alt som kan prøves, og datamaskinen vil heller ikke boote fra LiveDVD'er fra Linux blader, noe den brukte å gjøre før. Det virker som boot menyen er ødelagt på en eller annen måte, for det er noe tekst som mangler, og noen linjer som ikke er hele og det var vel valgmuligheten for boot order som skulle stå der... :(

Jeg får bare bruke helvetes linux eller kjøpe ny pc.

Lenke til kommentar

Jeg gikk selv over til 16Gb minne i 2008 tror jeg og har ikke angret en eneste dag på det. Neste gang blir det trolig minst 32Gb , kanskje helt oppe i 64Gb avhengig av pris / ytelse.

Nei, jeg er ikke klar over alle Windows sine dypere begravde hemmeligheter. Får bare beklage at jeg er en slik "lat" bruker. Takk for tipset for det.

Denne gang gadd jeg rett og slett ikke kaste penger på ny PC, så jeg kom unna med det billigste jeg kunne oppdrive. Da gikk jeg for en bærbar Lenovo, slik som vist. Kjøpt på kampanje fra Siba i slutten av fjoråret. Jeg satte så inn en SSD. Da syntes jeg oppgraderingen nesten var nok. Så jeg forsøkte å skaffe en 4 Gig RAM-brikke ekstra. Denne hadde andre kretskonstruksjoner, så den ville ikke samarbeide med den Ramaxel-brikken som Lenovo leverte med. Defor parkerte jeg RAM-oppgradering av den grunn. Kan selvfølgelig handle i fra Ebay. Men, egentlig så går jeg å sikler etter en mer råflott oppgradering. Venter bare på at CPU og GPU skal nå et utviklingskjæringspunkt.

En ting er sikkert, og det er at jeg skal ha neste nVidia generasjon som er nært forestående, beklager AMD men dere er relativt flinke, men nVidia har nesten balletak på dere, så skjerpings.

Selvfølgelig så ønsker jeg også å bli en RAM-hore. Men, det må være til riktig plattform. Jeg har nesten gitt opp å syssle med virtualisering på denne simple bærbare. Men, jeg har testet det. Og det går an. Men, er jo lite hyggelig om Windows dreper VM'en fordi jeg surfer med noen Google Chrome-vinduer åpne  :wee:

Jeg vil helst ha 64 Gig RAM eller mere neste gang. Tror det er verdt pengene jeg også.

En liten feilmelding, kom opp nylig. Noen som vet hva dette skyldes?

post-30484-0-78506600-1459678640_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Du vet at du kan høyreklikke på Taskbar , velge oppgavebehandling, trykke på minne og gå inn i Ressursovervåkning på minnet?

Der ser du detaljert hva som bruker minne.

Systemet skal også i utgangspunktet varsle når det sliter med mye minneforbruk, men i noen tilfeller så benytter den seg av pagefila for å fikse slike problemer , problemet er dog at ting blir "tregere".

Henvendelse nr. 2 på dette tema:

Jeg tror jeg vet at det der eksisterer likevel. Men, er litt forvirret av din norske Windows-sjargong. Bruker kun engelsk OS, noe jeg har gjort siden midten av 90-tallet. Grunnet forakt overfor norske oversettelser der det ikke bør oversettes. De er for ivrige til å oversette. Dessuten så er det betydelig enklere å feilsøke på engelsk Windows når man googler etter noe. Får tusentalls flere treff enn for de slitne norske ordvennene.

Ok taskbar, høyreklikket og får valg om Task Manager noe jeg tror du kaller for oppgavebehandling. Så svikter det med ordforrådet. Får på den engelske Windowsen så heter fanene:

Process - Performance - App history - Startup - Users - Details - Services

Tipper at ditt begrep Ressursovervåking henspeiler på den engelske Details, hvis ikke så henspeiler den nok sikkert på Process.

Men, poenget mitt er at jeg beskrev at jeg ikke synes denne presentasjonen er fullgod. Det var hovedpoenget når jeg presenterte savnet av en bedre funksjon. For denne Oppgavebehandleren / Task Manager  har jeg vist om siden den oppstod på Windows for mange genersjoner siden. Den har alltid fra sin spede barndom kunnet nås via CTRL+ALT+DEL

Tro meg, jeg har forsøkt å baske med Chrome og Edge-prosesser. Men, det er ikke findetaljert (finkornet) nok (engelsk: "granular enough", som jeg synes er et fantastisk godt beskrivende ord). Det blir for mye Chrome som samles i bolker av minnebruken. Selv om det splittes opp, så må man jo drepe en haug med Chrome-faner i samme slengen. Og når minne virkelig er tynnslitt, så dreper den ikke kun Chrome. Men den tar for seg helt rått mange vinduer fra andre programmer også.

Gitt den forutsetningen at det finnes ledig SSD diskplass (er jo råflott for et OS det), så bør Windows komme ut av boksen mye bedre satt opp, men også designet på virkemåte virker jo å være noe bak mål. Jeg forventer faktisk bare at det fungerer smidigere i 2016.

Jeg skal ikke leke noen think-tank (tenke-tank/boks), brainstorming for Microsoft. Det får de klare selv. Men, jeg synes ærlig talt det bør fungere smidigere.

F.eks. kunne det vært laget slik at dialogbokser som vedrører stramt minneforbruk, ga brukerne noen enkle valg. For eksempel så kunne dialogboksen vist fram de 6 største minneforbrukerne, og gitt brukeren en mulighet til å stenge en av disse, uten å selv måtte sørge for å åpne Oppgavebehandleren. MEN, kun gitt i de tilfeller det behøves at brukeren må foreta et eget valg. Ellers bør det strømlinjeformes slik at det kjører smidig nesten uansett hva som oppstår. Det bør også utvikles et eget API for antivirusprogrammer, så gjør at det går an for programmet å ta over det å drepe prosesser, selv når det blir for plagsomt av enklere årsaker enn kun virusinnvasjon.

Ellers har jeg opplevd varselplinglyder under Windows10. Når dette plager livet av en, noe som en gang i blant kan skje for hver og en av oss, så bør det være et enkelt sted man kan henvende seg for å få vite hva. Ja jeg vet det er noe som kalles Event Viewer. Men, jeg synes det burde være et enklere skall som kan lede brukerne til dette. Her igjen så kan det lages et API, slik at tredjepartsutviklere evt. kan bake inn en bedre kontroll. Microsoft kan selvfølgelig tilby sin utgave basert på API'et, men jeg synes det bør være utskiftbart.

Her er forresten mine prosesser på Win10 under lett last. 1 stykk Chrome-vindu:

post-30484-0-02055200-1459679554_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

På engelsk er det Resource Monitor som du skal ha opp , sjekk dermed minnet og pagefila.

Takker igjen for hjelp:

Kjør (Run):

resmon.exe

Noen av mine faner, fremdeles kun 1 stykk Chrome-vindu, med kun 2 stykk faner, og Paint for å lime inn screenshots:

post-30484-0-08603800-1459681944_thumb.jpgpost-30484-0-58319700-1459681961_thumb.jpgpost-30484-0-20564500-1459681976_thumb.jpg

Repetisjon av den svake CPU'en i min bærbare PC:

post-30484-0-38421400-1459425551.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd absolutt alt som kan prøves, og datamaskinen vil heller ikke boote fra LiveDVD'er fra Linux blader, noe den brukte å gjøre før. Det virker som boot menyen er ødelagt på en eller annen måte, for det er noe tekst som mangler, og noen linjer som ikke er hele og det var vel valgmuligheten for boot order som skulle stå der... :(

Jeg får bare bruke helvetes linux eller kjøpe ny pc.

Noen ganger hjelper det ikke å sette (i BIOS) USB først eller øverst i listen over 'boot devices'.

Men de fleste BIOS'er har en hutigtast (F8, F10, F12, etc.) som du kan bruke like etter power-up for å få opp maskinens boot-meny. Dette kan du gjøre på samme 'sted' i oppstartssekvensen som du normalt ville ha trykket 'F2' eller 'DEL' (e.l.) får å gå inn i BIOS. 

I denne boot-menyen vil du se alle tilgjengelige 'boot devices' som maskinen kjenner igjen. (Den lister CD/DVD selv om den ennå ikke vet om det er noen plate der eller ikke).

Vær obs på at det ikke er alle USB-porter som kan brukes til å boote fra! Dette gjelder spesielt USB3-porter, som er avhengige av drivere som først blir installert sammen med OS'et. BIOS'en kan dermed ikke lese fra dem. Men det kan også gjelde enkelte av USB2-portene, så hvis det ikke virker, kan det lønne seg å prøve å boote fra en annen USB-port.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Newbrewfoz: Jeg har allerede prøvd F8, den gjør ingenting, F10 er menyen til boot order, hvor det ikke kommer opp noen alternativer annet enn UEFI:ubuntu:partition 0:[og noe annet som jeg har glemt] på samme linje. Man kan kun bytte VERTIKALT med pluss og minus tastene på numpad, altså ikke på samme linje. F12 derimot fører til at det står "boot from network now" midt på skjermen, i ca. fem sekunder før den booter i ubuntu igjen.

Denne pinne-pc'en har forresten kun en USB 2.0 port, som jeg har koblet til en USB HUB og bruker tastatur, USB DVD/bluray drev og mus i. Har prøvd å bytte om på portene på HUB'en, men det er ingen forskjell.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Newbrewfoz: Jeg har allerede prøvd F8, den gjør ingenting, F10 er menyen til boot order, hvor det ikke kommer opp noen alternativer annet enn UEFI:ubuntu:partition 0:[og noe annet som jeg har glemt] på samme linje. Man kan kun bytte VERTIKALT med pluss og minus tastene på numpad, altså ikke på samme linje. F12 derimot fører til at det står "boot from network now" midt på skjermen, i ca. fem sekunder før den booter i ubuntu igjen.

Denne pinne-pc'en har forresten kun en USB 2.0 port, som jeg har koblet til en USB HUB og bruker tastatur, USB DVD/bluray drev og mus i. Har prøvd å bytte om på portene på HUB'en, men det er ingen forskjell.

Ah, det er ikke sikkert at det går an å boote fra en minnepinne som sitter i en USB hub ... :hm:

Må du ha de andre greiene tilkoblet når du installerer?

Jeg nevnte bare F8 fordi det noen ganger er den tasten som får opp boot-menyen; hos deg er det altså F10.

Det kan hende du må ha minnepinner som er forberedt for UEFI-boot; det betyr at mange "gamle" minnepinner ikke vil detekteres av UEFI-BIOS'en. Men den du lager med Media Creation Tool for Windows 10 burde være egnet. Diverse Linux Live-USB'er støtter det kanskje ikke. Dette kan muligens endres ved en BIOS-innstilling et eller annet sted, men det kan rett og slett hende at problemet er at USB-hub'en "står i veien".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ah, det er ikke sikkert at det går an å boote fra en minnepinne som sitter i en USB hub ... :hm:

Må du ha de andre greiene tilkoblet når du installerer?

Jeg nevnte bare F8 fordi det noen ganger er den tasten som får opp boot-menyen; hos deg er det altså F10.

Det kan hende du må ha minnepinner som er forberedt for UEFI-boot; det betyr at mange "gamle" minnepinner ikke vil detekteres av UEFI-BIOS'en. Men den du lager med Media Creation Tool for Windows 10 burde være egnet. Diverse Linux Live-USB'er støtter det kanskje ikke. Dette kan muligens endres ved en BIOS-innstilling et eller annet sted, men det kan rett og slett hende at problemet er at USB-hub'en "står i veien".

Ja, uten tastatur tilkoblet får jeg uansett ikke gjort mye...

Jeg prøvde først å lage en USB pinne med media creation tool, men da den ikke fant den, brente jeg en plate med media creation tool som jeg nå har prøvd i mitt USB-DVD drev og det funket heller ikke. Det som er rart er at den fint kunne boote Linux Live DVD'er ørten ganger før, men nå vil den ikke gjøre det lenger heller. :(

Lenke til kommentar

-Snip

Tja, du har jo Malwarebytes Anti Malware kjørende i bakgrunnen , prøv å se om det kan hjelpe å slå av den.

Utifra hva jeg ser bruker jo systemet 3 Gb med minne, hva du bruker av pagefile ser jeg ikke , men tipper du kan ha dette avslått eller satt til en snurredisk ( noe jeg hadde gjort om jeg har hatt en SSD som primær os enhet ) , minnebruken inkluderer trolig også buffrete programmer.

Min antagelse er at det kan være at du rett og slett har for lite minne , har du mulighet til å teste med 4Gb til?

Lenke til kommentar

-Snip

Tja, du har jo Malwarebytes Anti Malware kjørende i bakgrunnen , prøv å se om det kan hjelpe å slå av den.

Utifra hva jeg ser bruker jo systemet 3 Gb med minne, hva du bruker av pagefile ser jeg ikke , men tipper du kan ha dette avslått eller satt til en snurredisk ( noe jeg hadde gjort om jeg har hatt en SSD som primær os enhet ) , minnebruken inkluderer trolig også buffrete programmer.

Min antagelse er at det kan være at du rett og slett har for lite minne , har du mulighet til å teste med 4Gb til?

Gikk selvfølgelig for "Maximum Reliability", etter å ha opplevd et totalt havari på en OCZ Trion 100 SSD (240 Gig) - elendig levetid på den, ca. 3 - 5 uker kanskje.

post-30484-0-29155000-1459705340_thumb.jpg

post-30484-0-47787300-1459705354_thumb.jpg

Mulig det er noe rusk med innstillingene her?

post-30484-0-59023300-1459705520_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Mulig det er noe rusk med innstillingene her?

Med så lite fysisk minne som du har, bør du absolutt endre pagefila di til noe mer.  

I "gamle dager" var det anbefalt å ha en pagefil på 2,5x fysisk minne.  Dette er noe overdrevet i dag, men ville ha satt denne opp til 2-4 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...