Sarasin Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Morn. Sitter med en "artig" situasjon på min søsters laptop. Kort fortalt har følgende skjedd:Jeg skulle oppgradere hennes maskin til Win10, ut i fra en aktivert Win7 Ultimate. Underoppgraderingsprosessen skrudde maskinen seg av (for høy varmeutvikling) og da jeg startet den på nytt, reverserte den tilbake til Win7 (som i utgangspunktet var veldig fint). Problemet som da har oppstått er at Win7-versjonen nå IKKE lenger er aktivert, ergo får jeg ikke innstallert Win10. Det jeg da oppdaget, var at lisenskoden som er klistra under maskinen er gjeldene for Win7 HOME, og ikke Ultimate. Ikke vet jeg hvordan hun har fått til dette, men det er nå engang situasjonen. Jeg har ingen recovery-partisjon (eller disc) på denne maskinen (regner med at en eller annen guru har "hjulpet" henne), ergo får jeg ikke rullet tilbake til Win7 Home. Så jeg sitter med en uaktivert Win7 Ultimate, En lisenskode for Win7 Home (uten OS'et), og ingen Win10. Hva skal jeg gjøre her? Kan jeg laste ned fra MS sine sider (MCT) og innstallere via Win7 Home-lisensen og aktivere på den måten? Eventuelt hvordan gjør jeg dette? Dritt om jeg kliner til å kjører en cleaninstall av Win10 og ender opp uten noe form for OS Takker for all hjelp. Endret 21. februar 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Jeg mente jo at man nå kan installere W10 direkte vba Win7/8/8.1 nøkkel. Hvorfor ikke bare laste ned Win10 Home og forsøke å installere med nøkkelen du har? https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 1 Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Jo - det er jo det jeg lurer på om vil fungere. Det er jo snakk om en OEM-nøkkel jeg har - og slik det står akkurat nå, sier Win10 oppgraderingen og forteller meg at jeg MÅ aktivere Win7 før oppdateringen kan skje. Forresten - hva er diffen på Win 10 N / Win 10? Hvem skal man velge når lisenslappen skriver "Win7 Home Prem OA"? Endret 21. februar 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Har du forsøkt å kjøre en bootbar usb? Altså ikke "oppgradere" men en clean install. http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-10/ Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Ikke enda. Spør og graver her først, før jeg gjør noe enda mer galt Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Så galt kan det vel ikke gå. Så lenge du har win7 key'n så kan du alltid få inn den igjen uansett. Men jeg regner jo med du har backup av de viktige filene (dokumenter, bilder osv). Lenke til kommentar
G Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Jeg anbefaler at du sletter MBR (master boot record) før du går videre, eller mer tidkrevende prosesser som formatering alternativt. Fordi slik som du nå holder på, så vil Windows 10 fortsette å ta utgangspunkt i at det allerede ligger en Windows innstallasjon der. Det ønsker du ikke, dersom du skal forsøke å innstallere Win10 direkte med Win7-key'n. Om tankene mine stemmer har jeg ikke begrep om, men det er ihvertfall det som slår meg når jeg leser de siste trådene. Endret 21. februar 2016 av G Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Skal jeg laste ned Win10 eller Win10 N? Lenke til kommentar
G Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Hadde prøvd med Win10, altså unngå N. N er noe EU påla Microsoft. Altså å ikke inkludere Media programvare av konkurransehensyn. Da EU synes Microsoft har for stort monopol på mye. Det gir deg kanskje hodebry dersom ting krever N, altså at du må gjenta med N senere. Men, jeg hadde valgt å prøvd å komme over på mer standard Windows, framfor å måtte dra med meg et N-stemplet OS. (og jeg sier ikke dette fordi jeg er så ekstremt glad i Windows Media Player) Endret 21. februar 2016 av G Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Unngå N versjonen.. Den vil du mest sannsynlig ikke få aktivert uansett. Det du skal gjøre, er å lage et Windows 10 Home installasjonsmedium (usb eller dvd, velg selv), og starte opp fra dette.Der vil du bli spurt om lisens, og da taster du inn lisensnøkkelen fra Windows 7 Home OEM klistremerket. Gjorde dette selv på en stasjonær maskin for noen uker siden, og det gikk fint, bare at der var det Pro og ikke Home. 1 Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Så jeg bruker altså MCT for å laste ned Win10, slenger den direkte på USB, og starter maskinen (laptopen) med denne i - aktiverer gjennom Win7 OEM-nøkkelen, og alt er greit? Må jeg formatere disken først, eller får jeg option i dette via boot? 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Du trenger ikke bruke noe USB i det hele tatt. Du starter MCT fra pc'n du skal oppgradere, så ordner den alt sammen uten å brenne noe CD eller legge noe på USB. Den laster ikke ned en ISO-fil du selv må mounte og boote fra, og du gjør alle valg under installeringen. Endret 21. februar 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Schaadenfreude Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Er det noe sfc /scannow ikke klarer å fikse opp i, sammen med at du har innstallasjonsmediet tilgjengelig? https://www.google.no/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=sfc%20%2Fscannow&oq=sfc&aqs=chrome.3.69i57j0l5.5140j0j7 Har kjørt sfc /scannow flere ganger, også i safe mode. Den finner korrupte filer, ref. første innlegg her. Klarer dog ikke å reparere dem. Er litt rådløs nå, vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil oppgradere til Win 10 (helst clean install), men den vil hverken laste ned MCT eller kopiere over installasjonsfilen fra USB/en annen PC. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Da ville jeg ha gått for rådet til J@9. Men, høres jo ut som at du må bygge boot-medie som du behøver fra en helt annen PC. Spør en venn, med hvilken som helst nyere Windows versjon. Du skal jo bare få til å laste ned og bygge medie på den PC'en. Sarasin skrev: Må jeg formatere disken først, eller får jeg option i dette via boot? Sikkert noen som kunne ha svart på dette på rappen. Bytex sier du gjør alle valg under innstalleringen. Hadde sikret meg et slett MBR-verktøy. Legg på noe som du kan boot'e fra som du vet vil starte opp for den maskinen du jobber på. Er den raskeste måten å få en hver innstallasjon til å overse eldre innstallasjoner. Er raskere enn en full formateringsprosess, som du uansett behøver en fungerende OS/program for å utføre. Er dessuten litt leit å forsøke å formatere det OS'et du formaterer i fra (typisk C:). Du må montere harddisken i noe annet, eller boot'e med et verktøy som lar deg formatere utenifra OS. Da kan man like gjerne ha et verktøy som kun sletter MBR. Det er rett og slett bare en referanse for hvor alt ligger lagret hen. Altså hvor alle partisjonene ligger lagret hen. Når den er borte så ser disken tom ut, fordi alle OS skal sjekke der. Ihvertfall så har det vært slik fra gammelt av. Nå sniker det jo seg inn noe GPT-greier for disker over 2 TB elns (men det kan like gjerne ligge MBR på så store disker), og jeg skal innrømme at jeg ikke er for dypt inni hva GPT gjør/fungerer, annet enn at det gir en tilgang til data større en 2 Terabyte. Om du virkelig liker å syssle med alt slags PC-utfordinger, så anbefaler jeg at du alltid har en frisk PC som har et litt mer komplett verktøy-sett. Så som partisjoneringsverktøy. Eksempelvis: https://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/ Endret 21. februar 2016 av G Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Er det noe sfc /scannow ikke klarer å fikse opp i, sammen med at du har innstallasjonsmediet tilgjengelig? https://www.google.no/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=sfc%20%2Fscannow&oq=sfc&aqs=chrome.3.69i57j0l5.5140j0j7 Har kjørt sfc /scannow flere ganger, også i safe mode. Den finner korrupte filer, ref. første innlegg her. Klarer dog ikke å reparere dem. Er litt rådløs nå, vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil oppgradere til Win 10 (helst clean install), men den vil hverken laste ned MCT eller kopiere over installasjonsfilen fra USB/en annen PC. Laste ned Windows 10 ISO og deretter bruke Rufus til å lage USB er et bra alternativ. Ang. formatering/sletting av partisjoner, kjører jeg alltid en diskpart clean når jeg tar clean install av Windows. Dette "nullstiller" disken. Lykke til! Endret 21. februar 2016 av Pey'J Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Rufus og diskpart clean ja. +1 Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Kan jeg formatere via Installeringen for å fjerne MBR? Den forteller meg nå at jeg ikke kan innstallere på c-disken grunnet MBR. Eventuelt hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Lenke til kommentar
G Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Grunnet MBR sier du, er meldingen så tydelig, eller er det noe du tillegger som betydning selv? Det har jo tradisjonellt ihvertfall vært mulig å drive med enklere systempartisjonering før man gir klarsignal til Windows om å innstallere hele OS'et. Dette kommer som regel som avanserte valg eller noe sånn, etter at boot-media har fått startet opp og nådd en viss vei inn i innstallasjonen. Du skal normalt klare å formatere og partisjonere derfra. Da skal du ende opp med å komme deg helt til dette dialogvinduet: La oss si du hadde to partisjoner slik som på bilde ovenfor. Da velger du den ene partisjonen. Velger Delete. Så gjør du det samme med den neste partisjonen. Da vil MBR bli skrevet til, slik at disken ser tom ut. Men, ikke dersom harddisken din har skade. Du kan også boot'e med andre verktøy enn Windows-innstallasjonen, og heller gjøre de nødvendige grep på forhånd. Så når du så setter inn Windows-innstallasjonsmedie, så er det en mer rett fram "ikke måtte ta hensyn til tidligere innstallasjoner" måte å innstallere på. Kan jeg anbefale at du laster opp noen skjermbilder, ofte så kan ihvertfall bilder tale bedre enn beskrivelser. Jeg prøvde å legge slate.com opp her i tråden, men det ble fjernet av en eller annen grunn, uten at moderator forklarte seg. Greit nok, men litt dårlig moderering å forholde seg taus. Siden det programmet er så obskurt vanskelig å finne igjen på internett, da det finnes mange synonyme filnavn. Så må du enten ha flaks, så må du bygge et bootmedie. Trykke inn riktig syntaks .. Jeg tør vedde på at du finner et verktøy i denne smørja av programvaresamling, som klarer å slette noe så simpelt som MBR, eller slette partisjoner, eller å formatere partisjonen. Alle disse steg kan gjøre at du blir innstallasjonsklar, hver for seg egentlig, altså at det er samme hvilken måte av de tre du velger. Jeg nevnte å slette MBR fordi det er enkleste diskoperasjon tidsmessig. Og veldig ryddig. Pass bare på at du sletter riktig harddisk. Anbefaler å nappe ut alle andre harddisker en den du ønsker å jobbe opp i mot når du foretar slike kraftige endringer på en PC. For Windows vil uansett be deg om å opprette partisjon, eller gjøre det for deg, for at innstallasjonen skal kunne gå vider.. Den noe uoversiktelige samlingen av verktøy som heter Hiren boot CD finner du her: http://www.hiren.info/pages/bootcd Tviler på at moderator fjerner den lenken. Er jo en velkjent verktøysamling for brorparten av de teknisk kyndige her på forumet. Alternativt: Om du har en USB-dock for harddiskstørrelsen din. Så kan du ta ut harddisken fra PC, sette i USB harddisk dockingstasjonen. Koble til noen andre sin Windows PC. Jobbe med harddisken i fra deres (din venns) Windows. Når den er klargjort/slettet, så monterer du den tilbake i den PC som du skal innstallere din Windows på. Du vil da kanskje kunne få ymse feilmeldinger. Enkelte av disse kan tenkes å indikere feil med harddisken. Alternativ 2: Du kan kjøpe en ny harddisk med samme formfaktor og tilkoblingsgrensesnitt. Så kan den gamle reformatteres og brukes til andre formål siden. Da siler du effektivt ut ihvertfall en ekstra potensiell feilkilde, og det er ødelagt harddisk. Koster noen hundrelapper, men kanskje det er verdt det framfor å knote med noe som det tar tid å finne ut av, alt etter erfaringsnivået du ligger på. Om du får feil med dette alternativet på ny harddisk, så ligger feilen annet steds. Du kan da ta det for gitt at det da enten skyldes en justering på BIOS-innstillinger, eller at PC'en har andre feil ved seg som lager krøll for deg. Det er slik jeg pleier å gjøre når jeg skal innstallere Windows på en litt sliten og gammel PC. Da får jeg rotert litt på friskheten. Man får dessuten ofte tatt vare på den gamle disken å gå tilbake til, dersom det var andre grunner til reinnstallasjonen, og hvor Windows'en var frisk i utgangspunktet. Harddisker er en "ferskvare" med en viss holdbarhetsdato. Er som med alle andre apparater, noen får mandagsproduktene, mens for andre så lever samme type apparat i årevis uten feil. Når harddisken har fått feil, så er det nyttesløst å håpe på å reparere den. De er dessuten såpass rimelige, at det er bedre å bare kjøpe en ny. En harddisk bør leve i 5 år. Endret 22. februar 2016 av G Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 For å forklare bedre. Har kun en fysisk harddisk i denne maskinen. Den har fra før en recoverypartisjon (til Windows 7), og jeg har delt den i systemdisk © og datadisk (d). I tillegg dukker jo Boot-usb'en opp som en partisjon. Innstallasjonsprogrammet (velger avansert) sier at jeg ikke kan innstallere på c-disken da det er en MBR-partisjon med en tidligere versjon av windows. Spørsmålet er derfor:Kan jeg enkelt og greit bare reformatere c-disken og deretter få lov til å innstallere, eller trenger jeg en alternativ boot som kan slette MBR-partisjonen FØR jeg booter fra windows10-usben? Eventuelt hvilket program skal jeg bruke? Går her ut i fra at jeg må lage en usb-boot som sletter MBR-partisjonen, deretter reboote med win10-usb? Lenke til kommentar
G Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Dersom du skal ta vare på datapartisjonen D: så må du for all del unngå å slette MBR, fordi da ryker alle partisjonene. Da skal du heller enten slette C-partisjonen og lage den på ny, alternativt bare formatere C-partisjonen på ny. Svaret skal normalt sett være ja, at du skal kunne få innstallere til en C-partisjon. Men, om du har tatt backup, og at det holder for deg, så kan du gjøre hva søren du vil. Spiseskje-forklaring: Ja du kan formatere C-partisjonen med Windows-innstallasjonsverktøyet, der jeg tror du står i innstallasjonsrekkefølgen. Du må om du ønsker å bevare noen partisjoner, aldri finne på å slette MBR med verktøy som gjør det. For da påvirker du harddisken som helhet. Ellers: Og den der recovery-partisjonen får du nesten ta stilling til selv. Trenger du den, så beholder du, ellers så sletter du den partisjonen og bruker den til annen disklagring. Du får uansett ingen Win10 recoverypartisjon opprettet ved en normal Windows-innstallasjon som du her har lagt føringene for. Uten at du gjør noe helt spesiellt og skaffer de riktige verktøyene for å opprette noe slikt på lik linje som fabrikken gjorde for maskinen. Dersom du beholder recovery-part., så vil det for alltid bli innstallert Win7 med den, om du benytter funksjonen. Dessuten om du har et skikkelig verktøy for å kopiere partisjoner, så burde det la seg gjøre å klone seg en kopi av den recoverypartisjonen. Mitt foreløpige favorittverktøy er HD Clone. Da har jeg tidligere brukt ting som er fra Acronis og Paragon. En slik backup vil gi deg visse angremuligheter. Så sant alle harddisker som du skal arbeide med er friske. Du kan f.eks. legge en slik klone ut som en virtuell backupfil på en USB-harddisk. Så får du den vekk fra harddisken din. Kan anbefale denne USB dockingstasjonen, om du vil være litt proff. Er skikkelig kvalitet, er rask, har to brønner for begge harddisk formfaktorer. Men støtter kun S-ATA harddisker: https://www.proshop.no/Kontroller/USB-31-Gen-2-10Gbps-Dual-Bay-Dock-for-2535-SATA-Drives/2514306?s=startech+dock+3.1 Kloneverktøy gir ofte mulighetene: Du får muligheter til å ta klone av en enkeltpartisjon, alternativt det antall partisjoner du vil ha med til backup, eller hele harddisken om du så vil. HD Clone kan i tillegg utføre bit-for-bit kloning, dersom du har svært gjenstridige partisjoner som ikke er helt gjengs type. Jeg klarte eksempelvis å ta backup av en Apple timemachine kryptert backup med dette verktøyet, da utført på en Win10 maskin som basis, over på en virtuell-backupfil, som ble lagt på en standard NTFS-formatert USB-harddisk. Om jeg så vil, så kan jeg gjenopprette den, og den vil fremdeles leses av Mac-maskiner som før. Er uprøvd med gjenopprettelse da.. Men, både Acronis og Paragon feilet meg på å utføre den klonejobben. Endret 22. februar 2016 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå