Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Er det en måte å få den jævla (jeg synes å banne kan være helt fin ordbruk, for å vise følelser, unnskyld om det støter noen, slik sensur kan vi godt tåle i et sekulært samfunn) Windows 10'en til å slutte å tyte om gratis prøveperiode på 1 mnd av Office365?

Hjelper dette?

post-30484-0-67413200-1455148022_thumb.jpg

Eller blir jeg tvungen til å avinnstallere noe?

http://superuser.com/questions/956377/how-can-i-stop-the-get-office-365-notifications-in-windows-10

post-30484-0-99373000-1455148136_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en spesiell innstillinger-side som viser hva jeg valgte under innstallasjon, som viser det viktigste, eller må jeg i såfall lime inn 10 skjermdumper for å få vist det viktigste (eksempelvis) ?

Hvor ligger ting?

System, Network & Internet, Accounts, Privacy, Update & Security?

Endret av G
Lenke til kommentar

Inni helvete for noe skjiit. Trodde jeg hadde slått av dette ihvertfall under innstallasjonen. Virker nesten som om Microsoft elsker å plage brukerne, ved å slå på ting i hytt og gevær i etterkant, selv om man valgte å unngå "kulene" innledningsvis:

post-30484-0-02413800-1455148861_thumb.jpg

Tydelige spor etter Windows Update sin fildeling. Er kun 15 dager siden jeg behøvde å reinnstallere Win10 pga. SSD-død, så dette vitner om 2,4 Gig fildeling fra WU pr. døgn. Satans piss, som jeg er skråsikker på at ble slått av fra dag 1, altså 27. januar 2016:

post-30484-0-42932100-1455150477_thumb.jpg

Er det rart man blir "gal" når det er så mange forskjellige innstillinger? Og hvilken innvirkning har denne her f.eks. på sikkerheten i Windows 10, jeg bare lurer?

post-30484-0-29085700-1455149567_thumb.jpg

Men inn i HÆLVETE da !!  :realmad:  :love:  :shrug:

post-30484-0-91116300-1455149744_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er i så fall PC'er på ditt lokale nettverk som nyter godt av det, og ikke "gud & hvermann på internett". (ref. bilde #1)

Eller kan det tenkes at du har lastet ned noen megabytes med info fra internett i løpet av denne tiden også? Eller har maskinen stått på, tilkoblet nett, men ikke i det hele tatt vært i bruk i denne perioden?

Lenke til kommentar

Her er det flere enn en som synes jeg går litt drøyt til verks. Så har skjult den i spoiler. Må jo innrømme at jeg trakk forhastede slutninger ihvertfall.

Jeg har lastet ned lite i løpet av denne tiden. Selvfølgelig så vil det være litt surfing, men det teller aldri Gigabytes. Aldri i verden. Dessuten så er det 2 PC'er kun i drift, og begge har allerede Windows 10, så de har lite interesse av å utveklse data. Kan aldri tenke meg at kommunikasjon med skriver har nådd mer enn 10 stk, A4 ark i løpet av de 2 ukene heller.

Så her er det garantert fildeling gjennom Windows Update vi ser. Kan ikke forstå noe annet. Ikke har jeg cloud-backup heller. Veldig bra å se at ting er så oversiktelige ihvertfall på bruken min i denne perioden.

Ellers ville jeg satt pris på at du viser alle Innstillingsdialog-vinduer nebrewfoz, og på hvor og hvilken posisjon bryterne skal stå hen. Slik at ingen misforståelser oppstår.

EDIT:

Hei nebrewfoz, ser ut til at jeg fikk meg en overraskelse. Er det Google som overvåker meg da, elns? WTF  :rofl:

post-30484-0-78030200-1455190859_thumb.jpg

Noen av de tingene du ser av programmer som Acronis er ikke satt opp riktig enda. Og her ser vi at Systemet har brukt lite ift. Google og Edge:'

post-30484-0-33341500-1455191025_thumb.jpg

Hva i alle dager er det disse Gigabytene kommer i fra. Går det an at å streame en video i ny og ne kan oppta så mange Gig av båndbredden over så kort tid?

Endret av G
Lenke til kommentar

Så her er det garantert fildeling gjennom Windows Update vi ser. Kan ikke forstå noe annet.

Du har slått på 'sharing' for oppdateringer, men rett under er det 'krysset av' for 'PCs on my local network'.

Du får tro hva du vil om hva dette medfører - eller om det deles oppdateringer i hytt og vær til tross for at du ikke har tillatt det.

Jeg stoler ikke på at du har full kontroll med hva du driver med, så alle spekulasjonene og konspirasjonsteoriene dine har jeg vanskelig for å ta helt seriøst.

Jeg sitter ikke på en Windows 10-maskin nå, men jeg har heller ikke tenkt å ta på meg oppgaven med å forklare deg hvordan du skal stille inn din egen Windows-installasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke på at du har full kontroll med hva du driver med, så alle spekulasjonene og konspirasjonsteoriene dine har jeg vanskelig for å ta helt seriøst.

Jeg sitter ikke på en Windows 10-maskin nå, men jeg har heller ikke tenkt å ta på meg oppgaven med å forklare deg hvordan du skal stille inn din egen Windows-installasjon.

Det er greit nok at du ikke stoler helt på hvilken Windows 10-kontroll jeg måtte besitte eller ikke besitte. Men, jeg må få sagt at jeg slo av fildelingen allerede under innstallasjonen, så det var det som gjorde meg skeptisk til om at den kanskje kunne ha blitt slått på igjen.

Det var da veldig til data jeg har brukt gjennom streaming, Youtube med mere da. Jeg har ihvertfall innrømmet blemma.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er greit nok at du ikke stoler helt på hvilken Windows 10-kontroll jeg måtte besitte eller ikke besitte. Men, jeg må få sagt at jeg slo av fildelingen allerede under innstallasjonen, så det var det som gjorde meg skeptisk til om at den kanskje kunne ha blitt slått på igjen.

Det var da veldig til data jeg har brukt gjennom streaming, Youtube med mere da. Jeg har ihvertfall innrømmet blemma.

Har aldri fått noen valg om å slå av fildelingen til Windows Update eller noen andre tjenester under installasjonen av Windows 10.

Den er slått på som standard at man dele WU med LAN og WAN, men man må slå av begge selv ETTER man er ferdig å installere Windows 10.

Støtter nebrewfoz sin spekulasjon....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri fått noen valg om å slå av fildelingen til Windows Update eller noen andre tjenester under installasjonen av Windows 10.

Den er slått på som standard at man dele WU med LAN og WAN, men man må slå av begge selv ETTER man er ferdig å installere Windows 10.

Støtter nebrewfoz sin spekulasjon....

Har du sjekket alle undermenyer under selve Win10-innstallasjonen da, eller har du bare tutet og kjørt på med standardinnstillingene  :p

post-30484-0-69100600-1455195869_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ikke nok å sette alle innstillinger riktig når man installerer Windows 10 - man må gjenta det når/hvis man reinstallerer Windows 10 også. Og man bør velge 'customized settings'; det er myye man skal ta stilling til, men det er enklere å ta det der og da enn å 'ta det senere', for det er lett å overse ett av panelene.

Når det gjelder Chrome og gigabyte-forbruk; driver Chrome (fortsatt) med "pre-fetching" eller hva det nå kalles?

Altså, at når du går inn på en webside, så laster Chrome inn "alle" websidene som det er linket til fra denne siden?

Så hvis du klikker på en av disse linkene, så spretter siden opp mye fortere? Det betyr jo automatisk at det er en del megabytes som lastes ned og bare blir kastet fordi du ikke klikket på de linkene.

Lenke til kommentar

Hva slag idiotisk molbo-system er det da, at når man har satt noe under innstallasjonene av Win10, så skal det ikke feste seg liksom?  :hm:

Ikke når du reinstallerer. (Clean install.)

Da må du gjenta hele operasjonen.

(Det har vel også vært tilfeller der OS-oppdateringer har satt en del innstillinger til default verdi, og det er selvsagt ikke sånn det skal være.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så når jeg tar clean install og velger:

post-30484-0-30911600-1455197321_thumb.j

Så skal jeg ikke få det jeg ber om jeg da? Er helt molbo i så fall.

DU velger å bruke Windows. Det står deg fritt til å velge andre alternativer...

Det er jo litt rart at du fortsetter å bruke Windows, når det er så jævlig som du skal ha det til...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

DU velger å bruke Windows. Det står deg fritt til å velge andre alternativer...

Det er jo litt rart at du fortsetter å bruke Windows, når det er så jævlig som du skal ha det til...

Jeg har brukt Windows siden Windows 3.11. Har brukt DOS siden minst 3.x, (evt. eller 4.x) med skolens lisenser på Word Perfect og Plan Perfect, det var tider det. Har hoppet over Windows 9x, men har tatt i det for det om. Samt Me og NT. Har betalte lisenser for:

MS-DOS 6.22

Windows 3.11

OS/2 Warp med innebygget Win 3.11

Windows 2000

Windows XP

Windows Vista, oppgr. til 8.0

Windows 7

Windows 8.0, oppgr. til 10

Windows 8.1

Windows 10

Har også VMware Workstation siden ganske tidlig, og vi er nå på 12.0

Så å komme og forsøke å vri det til at man ikke har "klagerett" for det om man benytter seg av noe, det vil jeg ha meg frabedt !

Denne tråden er for å diskutere Windows 10, og du begynner å bevege deg utenfor rammen av hva tråden er laget for. Jeg har påpekt noe, dere har arrestert, jeg har innrømmet en delvis feil, dere har igjen hakket etter meg, jeg har påpekt at Win10-innstallasjonen har en funksjon for å slå av "det vi allerede har diskutert".

Virker som at jeg tok deg på fersken, også er alt jeg får høre til forsvar at kanskje ikke Windows'en tar vare på de innstillingene som finnes under innstallasjonen. Også prøvdes det også å vris til at det ikke fantes noen innstilling under innstallasjonen.

NÅ må dere jammen bestemme dere for hvordan ting henger sammen i Win10, og heller komme med den nødvendige informasjonen som kan opplyse folk i denne tråden for hvordan Win10 er skrudd sammen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...