Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Kodi + Emby er genial.

Jeg lurer på en ting.

Jeg oppgraderte til Windows 10 for en tid siden i fra Windows 8.1. Nå er maskinen blir nesten ubrukelig treg og jeg tenker å legge inn Windows fra gunn.

Skal jeg bruke lisensen jeg brukte til Windows 8.1, eller har denne blitt gjort om til en Windows 10 lisens som jeg må hente ut fra OS på et vis før jeg setter i gang?

Du installerer bare uten lisens.. Windows 10 er aktivert via maskinvare id, og vil derfor aktiveres automatisk på nytt ;)

Testet selv flere ganger, og det har fungert hver gang (så lenge man ikke bytter mellom home og pro, samt "N" og "ikke N" versjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker også Win10 godt. Synd jeg må bruke Win10 på mediacenter pcene mine i stua og på soverommet grunnet Media Center.

Prøvd Kodi og andre programmer, men synes fortsatt at Media Center er best for min ca 1500 store DVD samling.

Så bruker jeg PowerDVD til BluRay samlingen (rundt 300 stk)

Men ellers bruker jeg Win10 daglig.

Media Center bedre enn Kodi? :eek:

Om det er snakk om noe form for DVB-C2 så er Media Center temmelig overlegent det meste ja.

Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg att Media Center er bedre enn Kodi, jeg har 1700 bluray rip filmer i 1080p, pent fordelt i Kodi, jeg kan ikke fatte hva media center skulle gjort bedre. Men smak å behag.

DVB-C2 er live TV via parabol. Så deg du nevner har fint lite med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Kodi + Emby er genial.

Jeg lurer på en ting.

Jeg oppgraderte til Windows 10 for en tid siden i fra Windows 8.1. Nå er maskinen blir nesten ubrukelig treg og jeg tenker å legge inn Windows fra gunn.

Skal jeg bruke lisensen jeg brukte til Windows 8.1, eller har denne blitt gjort om til en Windows 10 lisens som jeg må hente ut fra OS på et vis før jeg setter i gang?

Du installerer bare uten lisens.. Windows 10 er aktivert via maskinvare id, og vil derfor aktiveres automatisk på nytt ;)

Testet selv flere ganger, og det har fungert hver gang (så lenge man ikke bytter mellom home og pro, samt "N" og "ikke N" versjoner.

Tok sjansen jeg. Men fant ut at jeg like gjerne bare kunne ta gjenopprett og få clean install på den måten.

Lenke til kommentar

Kodi + Emby er genial.

Jeg lurer på en ting.

Dersom maskinen begynner å bli treg, så ville jeg ha tatt backup av dine viktigste data, det sier jeg klok etter skadet da en SSD døde hos meg nylig.

Mulig dumt spørsmål her  :) men Er win10 gratis? ser du nå må betale for dem på komplett...

Nei Win10 er slettes ikke gratis, men MS ønsker seg kunder over dit, så i en tidsbegrenset periode så får de som fra før av har kjøpt lisens på enkelte tidligere Windows-versjoner da en gratis oppgradering.

Om de må si i fra seg noen rettigheter er et åpent spørsmål, men flere signaler tyder på at du gjør din eldre Win7 lisens eksempelvis bundet til kun den PC som du oppgraderer over på Win10 på/for. Win10 har en hardwaretilknyttet lisensmodell, som du må akseptere å motta lisensregler for.

Ihvertfall så er det hardwaretilknyttelse for de som foretar gratis oppgradering i det stusselige året det tilbys. Ender til sommeren 2016.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mulig dumt spørsmål her :) men Er win10 gratis? ser du nå må betale for dem på komplett...

Oppgradering til Windows 10 er gratis. Det stilles visse krav for hvem som får oppgradert, men med en gang du oppfyller de kravene, så kan du oppgradere gratis til Windows 10.

Se bort fra hva brønnpisserne sier!

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Men fant ut at jeg like gjerne bare kunne ta gjenopprett og få clean install på den måten.

Korrekt!

Men det er så mange her som fra WinXP-dagene (og Win7) er vant til å måtte reinstallere Windows (- eller 'formattere', som de gjerne kaller det -), at de ikke kan få seg til å tro at det skal være nok å velge 'Reset PC' i en meny for å oppnå det samme i praksis.

Lenke til kommentar

Nei Win10 er slettes ikke gratis, men MS ønsker seg kunder over dit, så i en tidsbegrenset periode så får de som fra før av har kjøpt lisens på enkelte tidligere Windows-versjoner da en gratis oppgradering.

Med andre ord: Nå er det gratis!

Lisensreglene for Windows 10 er ikke vesentlig annerledes enn de har vært for Windows 8/8.1 i over 3 år ...

De er ikke veldig forskjellig fra Windows 7 heller.

Man aksepterer en End-User License Agreement (EULA) eller Sluttbrukeravtale når man installerer Windows 10 eller når man for første gang tar i bruk en PC med Windows 10 ferdiginstallert. Det kan lønne seg å lese den, så slipper man å forholde seg til spekulasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det Windows 10(varselet som står der) som har hindret at jeg får andre Win 7 oppdateringer??

Bare sjekket nå at det er over 50 viktige Win 7 oppdateringer jeg ikke har fått varsel om. Og når jeg kliker last ned så står det bare der og seiler i evighet og kommer ikke i gang laste ned noenting.

Lenke til kommentar

Og når jeg kliker last ned så står det bare der og seiler i evighet og kommer ikke i gang laste ned noenting.

Noen ganger er det bare sånn. Jeg la merke til det samme da jeg oppdaterte et par PC'er tirsdag kveld.

Men det ordnet seg til slutt. Det er vel mye trafikk hver gang det kommer nye oppdateringer, og hvis da en eller flere servere tar kvelden, så skal det lite til før det blir kø. Jeg aner ikke hva grunnen var til at det skjedde i går.

Hvis man har dårlig tid, så er det kanskje like greit å utsette oppdateringen til onsdag.

Kjedelig å sitte og vente på en progress bar som står limt på 0%.

Lenke til kommentar

Er det Windows 10(varselet som står der) som har hindret at jeg får andre Win 7 oppdateringer??

Tenker du på det "varselet" som står øverst i Windows Update-vinduet?

Like under er det en link til "all available updates" eller no sånt. Du må klikke på den for å se alle de 'vanlige' oppdateringene. Og så må du sjekke om "Upgrade to Windows 10" er krysset av som Optional eller Recommended Update før du går videre.

Lenke til kommentar

Tenker du på det "varselet" som står øverst i Windows Update-vinduet?

Like under er det en link til "all available updates" eller no sånt. Du må klikke på den for å se alle de 'vanlige' oppdateringene. Og så må du sjekke om "Upgrade to Windows 10" er krysset av som Optional eller Recommended Update før du går videre.

Har alltid pleid å dukke opp et sånt ikon på verktøylinjen når oppdateringer er tilgjengelige. 6e90d0b2-aa4b-45f6-b642-cf7604aad6ee_68.

Men har ikke sett det på lange tider. Så jeg tenkte at kanskje det hvite

win 10 varselet sperrer for det på en måte? Nå ser jeg der er 17 nye viktige oppdateringer uten at det kom varsel.

Innsillingene ser riktige ut men skal se på det.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg la ikke merke til om det ikonet var der i går, men så gikk jeg da rett i Windows Update og klikket 'Check for updates' også. Det er mulig du var litt tidlig ute, og at ikonet ville ha dukket opp av seg selv hvis du hadde ventet litt. (Det kan jo også være relatert til at andre ting med WU gikk litt tregt i går kveld.)

Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp det update ikonet før på onsdager når de slipper alle updatene på tirsdag, så hvis du bare har ett snev av tålmodighet så hjelper jo det på, men det er nå like enkelt å bare gå inn å scanne for updates selv også.

Men jeg har fått det ikonet selv om den hvite w10 ikonet er der også.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp det update ikonet før på onsdager når de slipper alle updatene på tirsdag, så hvis du bare har ett snev av tålmodighet så hjelper jo det på, men det er nå like enkelt å bare gå inn å scanne for updates selv også.

Men jeg har fått det ikonet selv om den hvite w10 ikonet er der også.

Jo men poenget er at jeg ikke har sett dem siden.. ja, kanskje den gang win 10 tilbudet dukket opp. Og det begynner jo bli en stund siden. 

Innstillingene mine ser sånn ut:

post-12139-0-95814100-1455147350_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...