Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.

myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kamerat av meg byttet fra vanlig disk til SSD, og tok en clean install.. Uten kloning osv.. og den aktiverte seg selv  ;) men kan ikke garantere at det skjer hver gang  :p

Samme (eller nesten samme) gjorde jeg når jeg innstallerte Windows 10, bare da var jeg heldig at maskinen kom levert med Windows 8, så jeg fikk utført en komplett clean install i samme vending som når jeg innstallerte Windows 10 for første gang.

Blir jo annerledes nå når Windows vil oppdage små avvik på hardware, ved SSD-bytte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Blir jo annerledes nå når Windows vil oppdage små avvik på hardware, ved SSD-bytte.

Hvis det skulle skje at Windows 10 ikke blir automatisk reaktivert etter bytte av SSD - og i de fleste tilfeller går dette helt fint - så skal du kunne reaktivere W10 ved hjelp av Windows 8-produktnøkkelen din. (Fra og med versjon 1511.)

Lenke til kommentar

Artig nebrewfoz, så Microsoft syntes det ble for mye press på supportlinjene da kanskje?

Det må du nesten spørre dem om.

Jeg har byttet ut hardware på mine PC'er i mer enn 20 år og aldri hatt noe problem med å få reaktivert Windows i etterkant. Jeg har til og med byttet ut all hardware unntatt HDD (eller SSD, i de senere år), og fortsatt fått reaktivert Windows.

Men jeg klarer å følge enkle oppskrifter slik at jeg ikke går i de fellene som kan gjøre at jeg ikke får reaktivert. Jeg har opp gjennom årene hjulpet mange som ikke klarer det; de påstår at de har gjort en ting, mens alt peker i retning av at de har gjort noe annet.

Jeg blir ikke lenger overrasket over mange folks manglende evne til å følge enkle oppskrifter. Eller deres evne til å tro at de har klart å pønske ut en alternativ oppskrift som de mener skal gi samme resultat. (Noe som ofte ikke stemmer, men selvsagt er det Microsoft som får skylda.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, og du angir at enkle framgangsmåter oftest gir "garantert" suksess.

Det blir vel kanskje litt mye å spørre etter hvordan i selve "hvordan tråden", men kanskje det går an å gjenta i stikkordsform? Slik at nye lesere som starter på enden av tråden ikke går i de fellene som også finnes.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ok, og du angir at enkle framgangsmåter oftest gir "garantert" suksess.

Det blir vel kanskje litt mye å spørre etter hvordan i selve "hvordan tråden", men kanskje det går an å gjenta i stikkordsform? Slik at nye lesere som starter på enden av tråden ikke går i de fellene som også finnes.

En av tingene med å holde på med data og slikt, er å søke opp informasjon. Å få alt presentert rett i fanget er fordummende...

Dessuten går det ikke an å ramse opp alle "fellene".

Enkleste løsning på alt, er å kjøpe nytt....

Lenke til kommentar

Godt sagt .

Men, jeg er ikke blant de som helt lar seg fordumme, men en del av det å delta på forumet er den selvoppofrelsen det er å dedikere av sin tid til å belyse "de mer åpenbare ting" som for andre er selvsagte. Alle må begynne et sted, alle har vært nybegynner.

Og når man da kommer over en tråd med 138 sider allerede, så sier det seg selv at å finne akkurat det man leter etter kan være litt arbeid, selv om man har en aldri så god førsteside, som folk jo bør sjekke.

Akkurat dette brukeropplevelsesgreiene vi er inne på, ved innstallering, reinnstallering, bytte av hardware etc. er jo litt av selve kjernen til denne tråden da, men likevel så er det småting som vi ikke helt vet svaret på, fordi Microsoft er tilbakeholdne med detaljer.

Man leser f.eks. flere ganger i denne tråden at man må vente til juni/juli 2016 for å få vite "alle svar". Så da står vi igjen med kun oss selv, og alle våre felles erfaringer.

Lenke til kommentar

Hvis det skulle skje at Windows 10 ikke blir automatisk reaktivert etter bytte av SSD - og i de fleste tilfeller går dette helt fint - så skal du kunne reaktivere W10 ved hjelp av Windows 8-produktnøkkelen din. (Fra og med versjon 1511.)

Her må Microsoft rydde opp litt? Fra dialog i Media Creation Tool:

post-30484-0-00668700-1453814630_thumb.jpg

Stiller det seg slik at MCT gir en siste versjon? F.eks. 1511 om det skulle være siste tilgjengelige. Eller er det et ekstrasteg man må ofre noen minutter å få på plass etter en clean install, fra siste MCT ISO-nedlastning?

Endret av G
Lenke til kommentar

Stiller det seg slik at MCT gir en siste versjon? F.eks. 1511 om det skulle være siste tilgjengelige. Eller er det et ekstrasteg man må ofre noen minutter å få på plass etter en clean install, fra siste MCT ISO-nedlastning?

Du får 1511 via MCT nå i alle fall. DE gir ikke ut alle builds som kommer, men gir ut de større oppdateringene som 1511 versjonen er/var.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siste versjon av MCT gir i hvert fall versjon 1511.

(Jeg tror denne MCT-versjonen ble gitt ut samtidig med at 1511 ble gjort tilgjengelig.)

Under installasjonen kan du vel svare JA til at den samtidig skal sjekke om det har kommet noen oppdateringer siden november (og det har det jo). Svarer du NEI, så vil du få disse oppdateringene ved et senere tidspunkt etter at installasjonen er unnagjort.

Ellers så er det alltid lurt å:

- sørge for å ha en up-to-date backup av systemet før man oppgraderer

- sjekke om Windows faktisk er aktivert før man prøver å oppgradere

- sjekke hvilken versjon av Windows man har før man prøver å oppgradere.

- laste ned riktig versjon av Windows 10 i forhold til det man vil oppgradere fra

- dobbeltsjekke at man gjør de riktige valgene under installasjonen.

- sjekke om Windows blir aktivert etter oppgraderingen

Hvis man skal bytte ut hardware som skjermkort, nettverkskort, etc.

- sørge for å ha en up-to-date backup av systemet før man bytter hardware

- sjekke at Windows er aktivert før man bytter hardware

- laste ned alle driverfiler til PC'en før man bytter hardware

- bare bytter ett kort om gangen, installerer drivere, restarter, [og sjekker aktiveringsstatus etter hvert bytte.]

Hvis man skal bytte HDD/SSD:

- sørge for å ha en up-to-date backup av systemet før man bytter disk

- sjekke at Windows er aktivert før man bytter disk

- klone systempartisjonene slik at den nye disken har de samme partisjonene som den gamle

(hvis man går fra stor HDD til liten SSD må store datapartisjoner håndteres separat; gjør det gjerne til slutt)

- sjekek at Windows starter fra den nye disken

- sjekke om Windows blir aktivert etter byttet av disk

Hvis man på død og liv må/vil gjøre en clean install på tom disk, så ville jeg ha gjort det etter at ovenstående prosedyre er utført, men det skal egentlig ikke være nødvendig. (Men dette har jeg ennå ikke hatt anledning til å teste selv.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Siste versjon av MCT gir i hvert fall versjon 1511.

(Jeg tror denne MCT-versjonen ble gitt ut samtidig med at 1511 ble gjort tilgjengelig.)

Under installasjonen kan du vel svare JA til at den samtidig skal sjekke om det har kommet noen oppdateringer siden november (og det har det jo). Svarer du NEI, så vil du få disse oppdateringene ved et senere tidspunkt etter at installasjonen er unnagjort.

Ellers så er det alltid lurt å:

- sørge for å ha en up-to-date backup av systemet før man oppgraderer

- sjekke om Windows faktisk er aktivert før man prøver å oppgradere

- sjekke hvilken versjon av Windows man har før man prøver å oppgradere.

- laste ned riktig versjon av Windows 10 i forhold til det man vil oppgradere fra

- dobbeltsjekke at man gjør de riktige valgene under installasjonen.

- sjekke om Windows blir aktivert etter oppgraderingen

Hvis man skal bytte ut hardware som skjermkort, nettverkskort, etc.

- sørge for å ha en up-to-date backup av systemet før man bytter hardware

- sjekke at Windows er aktivert før man bytter hardware

- laste ned alle driverfiler til PC'en før man bytter hardware

- bare bytter ett kort om gangen, installerer drivere, restarter, [og sjekker aktiveringsstatus etter hvert bytte.]

- sjekke at Windows er aktivert før man bytter disk

- klone systempartisjonene slik at den nye disken har de samme partisjonene som den gamle

(hvis man går fra stor HDD til liten SSD må store datapartisjoner håndteres separat; gjør det gjerne til slutt)

Hvis man på død og liv må/vil gjøre en clean install på tom disk, så ville jeg ha gjort det etter at ovenstående prosedyre er utført, men det skal egentlig ikke være nødvendig. (Men dette har jeg ennå ikke hatt anledning til å teste selv.)

Fant endel linker som sier at 1511 versjonen ikke kommer med MCT lenger. Ble vist nok fjernet tidlig i november..

Føl gjerne fritt for å komme med noen nye nyheter som sier dette er tull....

http://www.windowscentral.com/windows-10-media-creation-tool-no-longer-has-build-10586-november-update

http://pureinfotech.com/2015/11/23/no-longer-download-windows-10-version-1511-iso-media-creation-tool-upgrade/'

Føler seg jo litt oppstemt at man tok vare på den ISO filen man lastet ned...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Testet Media Creation Tool i dag, fikk ihvertfall til ISO, så det er et ikke tema, men om jeg fikk utgave 1511 eller nyere, det er et tema som er verdt å få riktigst mulig svar på. Får jo se etter oppdatering.

</snip>

- sjekke at Windows er aktivert før man bytter disk

Hvis man på død og liv må/vil gjøre en clean install på tom disk, så ville jeg ha gjort det etter at ovenstående prosedyre er utført, men det skal egentlig ikke være nødvendig. (Men dette har jeg ennå ikke hatt anledning til å teste selv.)

Ja, jeg har hatt SSD-død i min bærbare PC, så det er høyst aktuellt å bytte hardware til ny SSD. Jeg ønsker å innstallere fra bunnen av, og håper ikke Microsoft er helt ræva på dette. Uansett så burde det være flust av hardware-variabler for Microsofts database å gjenkjenne utover den nå defekte SSD'en.  :hm:

Dårlig kvalitet, kan tenkes:  OCZ Trion 100 med 240 Gig kapasitet og FW SAFM11.1

Endret av G
Lenke til kommentar

Fant endel linker som sier at 1511 versjonen ikke kommer med MCT lenger. Ble vist nok fjernet tidlig i november..

http://www.windowscentral.com/windows-10-media-creation-tool-no-longer-has-build-10586-november-update

http://pureinfotech.com/2015/11/23/no-longer-download-windows-10-version-1511-iso-media-creation-tool-upgrade/'

Føler seg jo litt oppstemt at man tok vare på den ISO filen man lastet ned...

Jeg lastet ned MCT i dag, brukte det til å laste ned en 64bit Norsk .iso fil (Windows 10, ikke N) og brukte så .iso filen på en ny tom virtuell pc. Så raskt at det var 1511 versjonen jeg hadde fått, siden den godtok en gammel Win7 OEM nøkkel jeg hadde rett under installasjonen. Men ventet til den var ferdig for å endelig bekrefte at de linkene du har gir feil informasjon, for du får 1511 versjonen med MCT.

20160126_win10mct.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utdatert info. Som RamGuy nevner, ble 1511 fjernet en stund pga. diverse problemer, men ble lagt tilbake igjen da feilen var løst.

Det ER 1511 man får fra MCT.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er utdatert info. Som RamGuy nevner, ble 1511 fjernet en stund pga. diverse problemer, men ble lagt tilbake igjen da feilen var løst.

Det ER 1511 man får fra MCT.

myhken kom med den infoen fra egne tester. For øvrig liker jeg å få linker til de aktuelle nyhetene eller forandringene, da man aldri skal ta tingene som kommer på nettet for god fisk uten filter....

Spesielt nyheter om Microsoft og Windows, da det finnes nok av de som bare sprer svada om de... gjelder ikke RamGuy i dette tilfelle...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...