Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Du må lese det som står mellom bildene også elgen. Jeg velger først alle viktige oppdateringer, deretter velger jeg bort "Oppgradering til Windows 10 Pro". Bildet under bekrefter, 420MB skal lastes ned (for lite for Win 10). Har ikke giddet å ta med dette.

 

Windows Update tar kanskje med Win10 Pro, kanskje ikke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lese det som står mellom bildene også elgen. Jeg velger først alle viktige oppdateringer, deretter velger jeg bort "Oppgradering til Windows 10 Pro". Bildet under bekrefter, 420MB skal lastes ned (for lite for Win 10). Har ikke giddet å ta med dette.

 

Windows Update tar kanskje med Win10 Pro, kanskje ikke. 

jeg la ihvertfall merke til fra skjermdumpen at det var mere en windos10 som var huket vekk

Lenke til kommentar

Er en av få som har laptop, og firmaet er ikke så stort. "IT-avdelingen" er en grinete gubbe i ett annet firma. Så er passer laptop-en opp selv, og ellers er det kjeft å få. Har ikke særlig lyst til å ende opp med Win10.

 

 

 

 

Elgen, alt var huket vekk. Eller ingenting var huket av, ennå. Derfor teksten under:

"Merker av alle, tar vekk Oppgradere til Windows 10 Pro, og skjuler den."

Lenke til kommentar

Er en av få som har laptop, og firmaet er ikke så stort. "IT-avdelingen" er en grinete gubbe i ett annet firma. Så er passer laptop-en opp selv, og ellers er det kjeft å få. Har ikke særlig lyst til å ende opp med Win10.

 

 

 

 

Elgen, alt var huket vekk. Eller ingenting var huket av, ennå. Derfor teksten under:

"Merker av alle, tar vekk Oppgradere til Windows 10 Pro, og skjuler den."

 

Noen spesiell grunn til at du ikke ønsker den oppgraderingen? Utdatert programvare?

Er du usikker på om ting kommer til å fungere som de skal kan du ta med programvaren du bruker og teste den ut på en annen W10 pc, funker det fint der bør du virkelig vurdere å ta overgangen da W7 begynner å ha en del hull som kan utnyttes sikkerhetsmessig , enda verre lengre tilbake selvsagt. W10 ser også ut til å fungere litt kjappere på maskiner som tidligere hadde W7 hos meg i alle fall (da med Aero slått av på W7).

Lenke til kommentar

Malvado, grunnen står i sitatet i posten din. Har ikke tenkt å reparere det som virker, det får IT ta seg av.

 

Nja, følte det var litt uklart med "Har ikke særlig lyst til å ende opp med Win10" , men helt greit for meg.

Uansett så ser det ut som du har gjort riktig i forhold til oppdateringen i KB som skal stenges av , mener å ha lest en annen plass at det muligens er et steg til med restart som skal til og passe på at Windows blir nektet for å laste ned en viss oppdatering , skal se om jeg finner den linken.

Lenke til kommentar

 

Elgen, alt var huket vekk. Eller ingenting var huket av, ennå. Derfor teksten under:

"Merker av alle, tar vekk Oppgradere til Windows 10 Pro, og skjuler den."

beklager for den lille misvisning der

 

 

går det an å lure w10 oppgraderingen til å tro at ikke alt på pcen  er klart for w10 ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå å oppgradere servern min fra Windows 8.1 til Windows 10. Det som hindrer meg mentalt er et par sære ting å ta hensyn til:

- Noen disker er bitlocker-krypterte og låses opp under boot med usb-stick. Dette skal dog gå fint, har lest at Win10-upgraden suspender bitlocker før hver reboot.

- Kun ethernet og strøm er koblet til maskinen, fjernstyrer med Teamviewer. Teamviewer starter før login. Vil jeg trenge fysisk skjerm, mus og tastatur underveis i oppgraderingen?

- I maskinen er det en ekstra SATA-kontroller med 8 disker, som er slått sammen til ett parity-volum med Windows Storage Spaces. Vil dette "just work" etter upgrade?

- Maskinen hoster en VM i hyperV. Vil dette fungere som før?

 

Er kanskje flere ting, bare kom på dette i farta :)

 

Klarte ikke sove i natt, så jeg har nå utført dette med kryssede fingre. Alt ser ut til å fungere akkurat som før! :)

 

Men RDP (som jeg i mellomtiden har fått til å fungere), startet ikke opp før etter man hadde klikket seg gjennom førstegangsveiviseren om Windows 10. Heldigvis startet Teamviewer tidligere.

 

Endelig har jeg Optimize-Storagepool cmdlet'en, det var en av hovedgrunnene til at jeg ville ha Windows 10 på den maskinen :wee:

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

PCen min er døende. BSODs hele tiden. Kmode et eller annet. memory management et eller annet, hiachi.sys et eller annet, og så videre og så videre. PCen krasjer slik med ulike feilmeldinger flere ganger daglig nå. Fem-seks ganger i dag alene. Så den er nok døende.

 

Jeg planlegger å beholde SSD, HDD, PSU og kabinett og kjøpe dette: http://www.prisjakt.no/list.php?l=175751&view=c

 

Har Win8.1 Pro lisens fra før. Har oppgradert til Win10 på min nåværende PC, men jeg forstår det slik at det skal gå fint så lenge jeg reinstallerer Win8.1 på nytt og så oppgraderer. Det stemmer vel?

Lenke til kommentar

PCen min er døende. BSODs hele tiden. Kmode et eller annet. memory management et eller annet, hiachi.sys et eller annet, og så videre og så videre. PCen krasjer slik med ulike feilmeldinger flere ganger daglig nå. Fem-seks ganger i dag alene. Så den er nok døende.

 

Jeg planlegger å beholde SSD, HDD, PSU og kabinett og kjøpe dette: http://www.prisjakt.no/list.php?l=175751&view=c

 

Har Win8.1 Pro lisens fra før. Har oppgradert til Win10 på min nåværende PC, men jeg forstår det slik at det skal gå fint så lenge jeg reinstallerer Win8.1 på nytt og så oppgraderer. Det stemmer vel?

 

I utgangspunktet skal det også gå å bytte fra Win 10 pro til et nytt oppsett , var noe uklarheter i dette men i forhold til vilkårene gjelder vel dette :

 

( Frittstående programvare. Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg. Du kan også overføre programvaren til en enhet som eies av en annen person, hvis (i) du er den første lisensierte brukeren av programvaren, og (ii) den nye brukeren godtar vilkårene i denne avtalen. Du kan bruke sikkerhetskopien vi tillater deg å lage, eller mediet som programvaren ble levert på, til å overføre programvaren. Når du overfører programvaren til en annen enhet, må du alltid fjerne programvaren fra den forrige enheten. Du kan ikke overføre programvaren for å dele lisenser mellom enheter.)

 

 

Om du forteller litt mer om oppsettet ditt kan vi kanskje hjelpe til med feilsøking? Kan jo være det er noe banalt som lar seg fikse som er årsaken til Bsods.

Lenke til kommentar

Tja, hva trenger dere å vite?

 

i7 2600 @ 3.4 GHz, 16 GB DDR3 RAM, Radeon HD6870 med 1 GB RAM, PSU på 750W(tror jeg), Windows 10, en Intel SSD på 128 GB med 3 Gbit interface, en Samsung SSD på 256 GB med 6 Gbit interface. Sistnevnte er C:/. Tre HDD på 1 TB, en er WD to er Samsung. Har en gammel DVD-drive jeg aldri bruker.

 

Her er DXdiag: https://onedrive.live.com/redir?resid=DEFDCF8EBF8DBE06!3585&authkey=!ABnVL7_3fV_AiIw&ithint=file%2ctxt

Lenke til kommentar

Når eg skal skrive passordet så skjer det fryktelig ofte at Windows påstår at eg skriver feil passord. Noe Eg vet helt sikkert at eg ikke gjør siden eg nå er obs. Andre forsøk virker det alltid.

Hvorfor?

 

Og når i installasjonen bestemte eg at eg skulle bruke Google passordet? Kan ikke huske at eg skreiv det inn noen ganger under installasjonen, men like fult vet Windows om dette passordet, og Gmail kontoen er blitt brukeren på maskinene....

Lenke til kommentar

Tja, hva trenger dere å vite?

 

i7 2600 @ 3.4 GHz, 16 GB DDR3 RAM, Radeon HD6870 med 1 GB RAM, PSU på 750W(tror jeg), Windows 10, en Intel SSD på 128 GB med 3 Gbit interface, en Samsung SSD på 256 GB med 6 Gbit interface. Sistnevnte er C:/. Tre HDD på 1 TB, en er WD to er Samsung. Har en gammel DVD-drive jeg aldri bruker.

 

Her er DXdiag: https://onedrive.live.com/redir?resid=DEFDCF8EBF8DBE06!3585&authkey=!ABnVL7_3fV_AiIw&ithint=file%2ctxt

 

Her er noen muligheter :

 

*Svak strømforsyning? Sjekk spenningene og ikke minst ta en titt på administrative verktøy , hendelseliste og gi oss eventuelle feilmeldinger som dukker opp der. Kernel Power 41 er ofte en indikasjon på et hovedkort som ikke kan holde spenninger stabilt eller en døende strømforsyning. 

 

*Hovedkort? Noen "billige" hovedkort har dårlige spenningsregulatorer ( Mosfets og Vrams ) , spesielt kjent for dette er MSI (men de har blitt bedre enn før) på de billige hovedkortene sine , så igjen lurt å vite merke og Revisjon på kortet.

 

*Skjermkortet begynner å bli gammelt , det kan være greit å få sjekket temperaturene , men vanligvis vil dette forsårsake enten at systemet slutter å virke eller en blåskjerm.

Lenke til kommentar

Når eg skal skrive passordet så skjer det fryktelig ofte at Windows påstår at eg skriver feil passord. Noe Eg vet helt sikkert at eg ikke gjør siden eg nå er obs. Andre forsøk virker det alltid.

Hvorfor?

 

Og når i installasjonen bestemte eg at eg skulle bruke Google passordet? Kan ikke huske at eg skreiv det inn noen ganger under installasjonen, men like fult vet Windows om dette passordet, og Gmail kontoen er blitt brukeren på maskinene....

Mine Windows 10 innstallasjoner mister første tegn på passordet hvis jeg er litt kjapp, eller den tar ikke med første tegn er riktigere å si. Det er konsekvent på alle maskinene.

Lenke til kommentar

 

Når eg skal skrive passordet så skjer det fryktelig ofte at Windows påstår at eg skriver feil passord. Noe Eg vet helt sikkert at eg ikke gjør siden eg nå er obs. Andre forsøk virker det alltid.

Hvorfor?

 

Og når i installasjonen bestemte eg at eg skulle bruke Google passordet? Kan ikke huske at eg skreiv det inn noen ganger under installasjonen, men like fult vet Windows om dette passordet, og Gmail kontoen er blitt brukeren på maskinene....

Mine Windows 10 innstallasjoner mister første tegn på passordet hvis jeg er litt kjapp, eller den tar ikke med første tegn er riktigere å si. Det er konsekvent på alle maskinene.

 

 

Bruk pin kode, går mye fortere :)

Lenke til kommentar

Mine Windows 10 innstallasjoner mister første tegn på passordet hvis jeg er litt kjapp, eller den tar ikke med første tegn er riktigere å si. Det er konsekvent på alle maskinene.

 

 

 

Bruk pin kode, går mye fortere :)

 

Hvordan kom du fram til denne konklusjonen? Å taste inn sifre på et tastatur uten numpad går ikke så veldig fort, dessuten er PIN dårligere sikkerhet enn passord forutsatt at passordet er mer komplisert enn PIN-koden, det skal ikke mye til.

 

Jeg har for øvrig også opplevd denne forsinkelsesfeilen i win10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...