Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg har utført dette med å fjerne win10 filene fra upgrade katalogen, deinstallere KBen og deretter hide den. Dette gjorde at 2 av 3 trakasserende popups forsvant fra maskinen men jeg får likevel nå opp "Upgrade to Windows 10" i windows update hovedvinduet hver gang jeg er innom der, dog ikke som en "valgt" oppdatering og kan bare trykke "check for updates" for å komme forbi. Innimellom får jeg pop-upen "Get started with Windows 10". Ikke like slitsomme som de jeg hadde etter lisensreserveringen men likevel ikke en 100% løsning.

 

 

EDIT:

Det er over 1 måned siden jeg utførte dette for å bli kvitt maset og å trykke "check for updates" for å få andre oppdateringer til OSet har fungert helt greit. Sist forrige uke oppdaterte jeg på denne måten. Dog nå oppstår følgende feil

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_other-update/error-windowsupdate80244019-windowsupdatedt000-can/ea8417e2-c99c-406b-aa4f-605416ca15cd?auth=1

 

EDIT2:

Denne feilen var relatert til VPN og dens DNS. Hadde en aktiv VPN tunell til Sverige som fungerer 100% til alt annet så litt merkverdig at Windows Update ikke fungerer med det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å vite alt om temaet så er dette noe av gammel info og det er et interessant spørsmål.

- Windows10 krypterer når du logger på et domene eller en microsoft onedrive konto (dvs. ved installasjon).

- Home versjonen støtter ikke bitlocker eller kryptering men kan dekryptere med nøkkel.

- The Windows device “must support connected standby and meet the Windows Hardware Certification Kit (HCK) requirements for TPM and SecureBoot on ConnectedStandby systems.” 

 

Du sjekker om disken er kryptert med dette:

manage-bde -status

 

The power of deduction is yours.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

ATW:

Dette ser jeg besvares godt i kommentarfeltet til artikkelen.

 

 

Jeg ser ikke det. Ingen svarer spesifikt på om det faktisk krypteres som standard såvidt jeg kan se.

 

AtW

If you’re using a recent version of Windows, and your computer has the encryption chip, and if you have a Microsoft account, your disk will automatically get encrypted, and your recovery key will get sent to Microsoft. If you login to Windows using your company’s or university’s Windows domain, then your recovery key will get sent to a server controlled by your company or university instead of Microsoft — but still, you can’t prevent device encryption from sending your recovery key. If you choose to not use a Microsoft or a domain account at all and instead create a “local only” account, then you don’t get disk encryption.

Fra original artikkelen hos theintercept.com

https://theintercept.com/2015/12/28/recently-bought-a-windows-computer-microsoft-probably-has-your-encryption-key/

Lenke til kommentar

 

Ja, det er påstanden artikkelen kommer med. Så er spørsmålet mitt: er dette riktig? Blir disken kryptert som default?

 

AtW

Jeg har ikke aktivt gått inn for å kryptere disken min i Win10, og den er IKKE kryptert.

Logger på via en MS konto.

 

 

Ja, det er sånn jeg mener at det har vært også, derfor jeg lurte på om noen kunne bekrefte eller avkrefte det. Noen flere som kan gi tilbakemelding? Er din disk automatisk kryptert som standard i win10?

 

AtW

Lenke til kommentar

Here are the hardware features the passive device encryption feature needs to work:

  • Support for the Secure Boot feature, which implies both UEFI support and 64-bit Windows.
  • A Trusted Platform Module (TPM). The feature requires TPM 2.0, and most current devices use TPM 1.2.
  • Hardware and firmware support for Windows’ Connected Standby feature. Connected Standby allows a sleeping system to wake up periodically and refresh certain data, like e-mail messages or calendar events. Your smartphone already does the same sort of thing. Note that Connected Standby is similar in concept to Intel’s Smart Connect Technology, but Smart Connect support does not imply Connected Standby support.
  • Connected Standby comes with its own set of hardware requirements, including a solid-state boot volume, NDIS 6.30 support for all network interfaces, and memory soldered to the motherboard. The system must also rely on passive cooling when in Connected Standby mode, even if it normally uses a fan.
Lenke til kommentar

Det er en del ting som forsatt er uklart her

 

vill alle utgaver av windows 10 komme som oppgraderinger slik man fra tid til annen slipper alle filene fra den gagen man første gang man anskaffer seg windows 10 ?

betyr det det også om man  har en tidligere utgave av w10 så er man ikke tvunget til å kjøpe den på nytt om man kjøper ny pc .har man da lov å overføre lisensen til en ny pc ?

 

det som er uklart ar man må kjøpe ny utgave av Windows 10 om man en gang i fremtiden ønsker å installere det på en annen pc og samtid vil slippe alle filen fra siste fullstendige installasjon ?

 

 

Det jeg er redd for ar om jeg bytter ut dagens pc med en annen så må jeg kjøpe en ny lisens , jeg kan ikke overføre den gamle til den nye for slippe alle filen som er kommet siden siste installering

Lenke til kommentar

Det er en del ting som forsatt er uklart her

 

vill alle utgaver av windows 10 komme som oppgraderinger slik man fra tid til annen slipper alle filene fra den gagen man første gang man anskaffer seg windows 10 ?

 

Ja.

 

betyr det det også om man  har en tidligere utgave av w10 så er man ikke tvunget til å kjøpe den på nytt om man kjøper ny pc .har man da lov å overføre lisensen til en ny pc ?

 

 

det som er uklart ar man må kjøpe ny utgave av Windows 10 om man en gang i fremtiden ønsker å installere det på en annen pc og samtid vil slippe alle filen fra siste fullstendige installasjon ?

 

 

Det jeg er redd for ar om jeg bytter ut dagens pc med en annen så må jeg kjøpe en ny lisens , jeg kan ikke overføre den gamle til den nye for slippe alle filen som er kommet siden siste installering

Det er fortsatt (- i hvert fall for meg -) uklarheter omkring hvordan man skal kunne "flytte lisensen" fra en Windows10-PC som har blitt oppgradert fra Windows 7, til en ny PC. Sluttbrukeravtalen sier at man skal kunne gjøre dette, men Microsoft support-personell sier at det ikke går an. Det kan hende det kommer an på om man snakker om en selvbygget PC eller en ferdigkjøpt PC.

 

Jeg skal teste dette ut til våren en gang og se hva som skjer når man tar en harddisk med Windows 10 (oppgradert fra Win7) og setter den inn i en PC med nytt hovedkort+CPU+RAM. Jeg regner med å kanskje måtte oppdatere noen drivere, men det interessante spørsmålet er jo om jeg vil få aktivert den - og hvor komplisert det eventuelt er.

 

Alt tyder på at det vil gå kortere tid mellom hver "ISO-oppdatering" for Windows 10 enn det som var vanlig for tidligere versjoner av Windows, så det bør i hvert fall ikke ta så lang tid å laste ned alle oppdateringene som vi har vært vant til før.

 

Windows 10 åpner for backup av diverse innstillinger og preferanser man har gjort på PC, så disse kan enkelt overføres fra en PC til en annen PC dersom man bare tør å bruke en Microsoft-konto. Ellers kan man gjøre like tungvint som med Windows 7.

 

Hvis man ikke klarer å leve med den nåværende usikkerheten omkring dette med at man ikke får noen produktnøkkel når man oppgraderer fra Windows 7 til Windows 10, så kan man alltids spandere en drøy tusenlapp på en "Retail"-utgave av Windows 10 Home. Da får man med en produktnøkkel, og den kan man bruke for å installere på sin selvbyggede PC og den etter det, og den etter det, osv.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest et sted i denne tråden at man nå kan benytte key fra Win7/8 til clean install av Windows 10, men dette finner jeg ikke noe om andre steder på nettet. Tok posteren feil, eller stemmer dette?

Det stemmer, dette, i følge f.eks.: https://www.thurrott.com/windows/windows-10/6815/microsoft-will-now-let-windows-10-upgraders-use-windows-7-8-or-8-1-product-key-to-activate

 

edit:Men man må bruke versjon "1511" av Windows 10 for at dette skal virke. Den får man dersom man lager en ny DVD/USB ved hjelp av nyeste versjon av Windows 10 Media Creation Tool.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

 

Jeg mener å ha lest et sted i denne tråden at man nå kan benytte key fra Win7/8 til clean install av Windows 10, men dette finner jeg ikke noe om andre steder på nettet. Tok posteren feil, eller stemmer dette?

Det stemmer, dette, i følge f.eks.: https://www.thurrott.com/windows/windows-10/6815/microsoft-will-now-let-windows-10-upgraders-use-windows-7-8-or-8-1-product-key-to-activate

 

Nice!

 

Jeg skal skifte SSD i samme slengen som jeg oppgraderer, så da er det greit å slippe å gå via Win7 eller lignende.

 

Håper TechNet-lisenser funker, for øvrig.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener å ha lest et sted i denne tråden at man nå kan benytte key fra Win7/8 til clean install av Windows 10, men dette finner jeg ikke noe om andre steder på nettet. Tok posteren feil, eller stemmer dette?

 

Det stemmer, dette, i følge f.eks.: https://www.thurrott.com/windows/windows-10/6815/microsoft-will-now-let-windows-10-upgraders-use-windows-7-8-or-8-1-product-key-to-activate

 

edit:Men man må bruke versjon "1511" av Windows 10 for at dette skal virke. Den får man dersom man lager en ny DVD/USB ved hjelp av nyeste versjon av Windows 10 Media Creation Tool.

Gjorde det slik på en berbar for noen uker siden. var rimerlig rett fram :-)

Lenke til kommentar

Er kanskje feil tråd men: Har en laptop i jobb. Denne har ikke hatt oppdateringer på en stund, så jeg ville sjekke manuelt.

 

Selvfølgelig er det Win10 upgraden som er grunnen til forstoppelsen:

post-11782-0-60562100-1451668177_thumb.png

 

Sjekker innstillinger:

post-11782-0-06564600-1451668261_thumb.png

 

Finner Oppgradere til Windows 10 Pro:

post-11782-0-98044900-1451668371_thumb.png

Merker av alle, tar vekk Oppgradere til Windows 10 Pro, og skjuler den.

 

Kontollerer at den ikke er med, maks 420MB:

post-11782-0-29903900-1451668541_thumb.png

 

Men i svarte hælvette?:

post-11782-0-66015800-1451668661_thumb.png

 

Stopper oppgradering og ender opp her:

post-11782-0-75114400-1451668752_thumb.png

 

Prøver igjen, samme regla, og ender opp her:

post-11782-0-81660600-1451668796_thumb.png

 

Må man bruke tredjeparts software for å unngå oppgradering til Win10, men oppdatere Win7? Jeg er overhode ikke interessert i Win10 på denne PC-en. Det er det IT-avdelingens avgjørelse.

 

Godt nytt år Microsoft, måtte dere bry dere mer om kundene deres enn i det gamle.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du har jo krysset vekk alle filen som skulle oppgraderes slik jeg ser det 

 

Et sted er det krysset av for "gi meng anbefalte oppdateringer" og et annet sted har du krysset av for oppdateringer fra windows udaterte

 

jeg tipper da at opplæringssystemet tolket det slik at du bare vil ha anbefalte oppdateringer.

windows 10 er en anbefaling her

 

da anbefaler jeg deg å velge alle oppdateringene utenom windows 10.

Nå er jeg ikke helt sikker , men menr at jeg bruket den mentoren selv sist jeg oppdaterte min windows 7 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...