Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Mon det , men det er jo de siste detaljene som bestemmer om det er klart

 

Om kildekoden er klar , men den inneholder feil og mangler så er det jo ikke helt klar likevel

Det var den siste detaljen jeg menr har betydning for at noe fra 3djepart virker

 

Da risikerer 3djepart å må gjøre alt på nytt selv om det er en liten korrigering i koden til windows , som du påstår ikke har betydning for 3djepart

 

Det myhken prøver å forklare deg er helt rett, noe bant annet denne artikkelen underbygger http://www.digitaltrends.com/computing/windows-10-kernel-to-leapfrog-from-6-4-directly-to-10-0/

 

jeg forstår hva myhken  forsøker å forklare ( selv om jeg ikke nødvendigvis er ening i alle argumentene )  .

men hva du vil frem til forstår jeg ikke

 

Det er ganske kjent at Microsoft hoppe over versjon 9 for jukse lit i rekefølgen mellom gode og dårlige utgaver av windows 

omtrent annenhver utgave av windows var en dårlig utgave

Xp - god

vista - dårlig

7-god

8- dårlig

 

9 som ikke det ble noe av skulle da være en god utgave

Da forventer man at 10  skulle bli en god utgave , men det gjenstår å se

 

det er ikke sikkert at det er så god ide å blande en god og en dårlig utgave for lagen en ny en  ut av det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du Microsoft bevisst hoppet over 9-tallet fordi annenhver utgave skal være dårlig?

 

Microsoft har gjort som Apple.

Apple sitt operativsystem heter OSX.

Tidligere pleidde de å telle oppover sånn:  OS7, OS8, OS9.

"X" i OSX er romertall for 10.

 

Nå heter det bare OSX, i stedet for å lage OS 11, OS 12, OS 13 osv.

 

Microsoft sier at Windows 10 skal være den endelige utgaven av Windows. Heretter kommer det oppdateringer til Windows 10, ikke Windows 11, 12, 13 osv.

Tiden vil vise hvordan de ordner med kompabilitet med eldre hardware. Det er vanskelig å tro at en maskin som kan kjøre Windows 10 i dag også er god nok til å kjøre nyeste operativsystem fra Microsoft om 20 år.

 

Apple utvikler fremdeles nye versjoner.

Nye versjoner fikk navn etter katter og fjell, som OSX Lion, OSX Tiger, OSX Mountain lion, OSX Mavericks osv.

OSX er ikke bare OSX. Eldre hardware får ikke oppgradert til nyeste katt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Tror du Microsoft bevisst hoppet over 9-tallet fordi annenhver utgave skal være dårlig?

ja, det er et helt bevist valg

For det høres jo uendelig ut hvis endelig utgave som du kaller det for skal være versjons nummer 9

men det ligger og mye bak det valget

 

problemet blir å i fremsiden skille mellom ny og gammel utgave hvis de har samme betegnelse 

Lenke til kommentar

 

problemet blir å i fremsiden skille mellom ny og gammel utgave hvis de har samme betegnelse 

 

 

I fremtiden? Problemet er her allerede. (Hvis det er noe problem i det hele tatt, da.)

 

Windows 10 ble sluppet i slutten av juli 2015.

En nyere versjon av Windows 10 ble sluppet i november 2015.

 

Lastet du ned en ISO-fil i oktober, så fikk du juli-versjonen av Windows 10. Laster du ned en ISO-fil i dag, så får du november-versjonen.

 

Begge heter Windows 10. Går snart verden under da, eller har man klart å takle dette på en grei måte?

Lenke til kommentar

Du får vel uansett den nyeste utgaven ved å kjøre Windows Update?

Ja, det gjør du.

 

Eller har jeg noe å tjene på å installere Windows fra en nyere ISO?

Tja, det måtte være om du skulle oppgradere flere PC'er i samme slengen og ikke har verdens raskeste internettforbindelse. (Da kan du bruke samme ISO-fil - dvs. DVD eller USB-stick - til alle.)

Lenke til kommentar

Her må jeg forkler beder hva jeg vil frem til

 

Når man kjøper nye pc så kjøper man vanligvis også et operativsystem

og når man beholde samme pc i flere år så har man mange oppdateringer etter hvert 

Det er jo komme en del oppdateringer til windows 7 siden det kom ut

 

Neste gang man kjøper seg nye pc er det ikke sikkert at man vil bruke penger på kjøp av siste windows utgave

i stedet satser man på beholde den gamle , men må gjennom alle oppgraderingene

 

For de som husket XP og skulle bruke original DVDen under installeringen på nye pc måtte man gjennom flere stadier i oppdateringene.

flere deler av nye kode krevde eldre kode for la seg oppgradere.

 

bla. så måtte man først installere service pakke 1 før service pakke 2 kunne installeres

sp 3 kunne ikke installeres før service pakke 2 var i boks

 

 

hvis de blir slik med windows 10 også så blir det lite fristende følge den bølgen .

for man få nok lov å bytte utt deler av pcen,  eller installere "gammel" windows på en ny pc

men man får neppe lov å bytte ute "gammel" windows med "ny" windows på samme lisens

selv om man nettop har oppgradert den gamle pcen

 

Så da må man enten bruke noen tusen lapper på ny Windows selv om den man hadde på  den gamle pcen er oppdatert

eller bruke mange timer med oppdateringer fra original plata  før alt er oppdatert til riktig utgave

 

 

jeg hadde håpet på at man kunne installert den utgaven man hadde da  ( av windows 10)  så oppgradert  direkte til siste utgave i et trinn

det blir hvertfall mye å gå gjennom om  man får takk i en windows10 utgave fra f.eks mars 2016 og så kjøper man seg nye pc i år 2020 i mars måned  når Microsoft skal komme med nye oppgraderinger hver måned

da er det 48 målelige oppdateringer man må ta hensyn til

 

 

Når dere har lastet ned w10

hvilken muligheter til overføre det en DVD eller annet lagringsmedier har man før oppgraderingen finnes sted ?

 

Enkelte foretrekker jo også fjerne alt fra pcen og så foreta ny-installering mens lit tids i mellom

hvilken muligheter har de da for lage sin engen installerings meidie ?

 

En gang i tiden kunne man bare gjøre en ny installering av systemet om noe skulle skje etter en tid

da fikk man også rensket opp i mye rusk

 

i dag går det ikke lenger , man må først fjern operativsystemet fra pcen eller stole på gjennomføringstidspunktet man har valgt er det riktige

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Mon det , men det er jo de siste detaljene som bestemmer om det er klart

 

Om kildekoden er klar , men den inneholder feil og mangler så er det jo ikke helt klar likevel

Det var den siste detaljen jeg menr har betydning for at noe fra 3djepart virker

 

Da risikerer 3djepart å må gjøre alt på nytt selv om det er en liten korrigering i koden til windows , som du påstår ikke har betydning for 3djepart

 

Det myhken prøver å forklare deg er helt rett, noe bant annet denne artikkelen underbygger http://www.digitaltrends.com/computing/windows-10-kernel-to-leapfrog-from-6-4-directly-to-10-0/

 

jeg forstår hva myhken  forsøker å forklare ( selv om jeg ikke nødvendigvis er ening i alle argumentene )  .

men hva du vil frem til forstår jeg ikke

 

Det er ganske kjent at Microsoft hoppe over versjon 9 for jukse lit i rekefølgen mellom gode og dårlige utgaver av windows 

omtrent annenhver utgave av windows var en dårlig utgave

Xp - god

vista - dårlig

7-god

8- dårlig

 

9 som ikke det ble noe av skulle da være en god utgave

Da forventer man at 10  skulle bli en god utgave , men det gjenstår å se

 

det er ikke sikkert at det er så god ide å blande en god og en dårlig utgave for lagen en ny en  ut av det

 

Win9x.... hørt det før? Det var Windows 95,98,98SE og ME som gikk under den betegnelsen.

Så nå trenger du ALDRI å spørre mer om det....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

For de som husket XP og skulle bruke original DVDen under installeringen på nye pc måtte man gjennom flere stadier i oppdateringene.

flere deler av nye kode krevde eldre kode for la seg oppgradere.

 

bla. så måtte man først installere service pakke 1 før service pakke 2 kunne installeres

sp 3 kunne ikke installeres før service pakke 2 var i boks

 

Selv på Windows NT 4 kunne man kjøre sp6 direkte inn etter installasjonen. Enten får du sjekke opp fakta før du poster, eller kutte ut feilinformeringen din...

 

Du lyver direkte siden XP kom aldri ut på DVD, men cd plate og nei, den måtte ikke være original. XP kom ut lenge før det var vanlig å lagre data på dvd plater.

 

Kjenner at jeg begynner å bli oppgitt over all svadaen din. Skjerp deg!

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

For de som husket XP og skulle bruke original DVDen under installeringen på nye pc måtte man gjennom flere stadier i oppdateringene.

flere deler av nye kode krevde eldre kode for la seg oppgradere.

 

bla. så måtte man først installere service pakke 1 før service pakke 2 kunne installeres

sp 3 kunne ikke installeres før service pakke 2 var i boks

 

Selv på Windows NT 4 kunne man kjøre sp6 direkte inn etter installasjonen. Enten får du sjekke opp fakta før du poster, eller kutte ut feilinformeringen din...

 

Du lyver direkte siden XP kom aldri ut på DVD, men cd plate og nei, den måtte ikke være original. XP kom ut lenge før det var vanlig å lagre data på dvd plater.

 

Kjenner at jeg begynner å bli oppgitt over all svadaen din. Skjerp deg!

 

ikke vær så pirkede

 

jeg skulle for mange år siden oppgradere xp utgaven min.

det reelle detaljene husker jeg ikke man saken var at Sp2 ikke var installert

da måtte jeg  installere SP2 før jeg fik lov å legge inn SP3

Lenke til kommentar

Om man må reinstallere windows 10 (disk-kræsj) feks, hva er beste fremgangsmåte?

 

Jeg har en laptop som kom bundlet med windows 8. Tenker litt på hva som er lurest mtp drivere osv. Finner windows 10 disse selv?

 

Hva tenker dere? Er vel ikke vits i å ta image av det hele heller, føler det er litt gammeldags å styre med..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

For de som husket XP og skulle bruke original DVDen under installeringen på nye pc måtte man gjennom flere stadier i oppdateringene.

flere deler av nye kode krevde eldre kode for la seg oppgradere.

 

bla. så måtte man først installere service pakke 1 før service pakke 2 kunne installeres

sp 3 kunne ikke installeres før service pakke 2 var i boks

 

Selv på Windows NT 4 kunne man kjøre sp6 direkte inn etter installasjonen. Enten får du sjekke opp fakta før du poster, eller kutte ut feilinformeringen din...

 

Du lyver direkte siden XP kom aldri ut på DVD, men cd plate og nei, den måtte ikke være original. XP kom ut lenge før det var vanlig å lagre data på dvd plater.

 

Kjenner at jeg begynner å bli oppgitt over all svadaen din. Skjerp deg!

 

ikke vær så pirkede

 

jeg skulle for mange år siden oppgradere xp utgaven min.

det reelle detaljene husker jeg ikke man saken var at Sp2 ikke var installert

da måtte jeg  installere SP2 før jeg fik lov å legge inn SP3

 

 

Det er fordi DU ikke kunne integrere sp3 inn i innstalsjonsmediet. Slutt å drit i buksa og legg skylda på Microsoft for dine manglende ferdigheter...

Folk som jobbet med dette fikk tak i medium med sp3 ferdig installert, eller brukte nLite for å gjøre dette selv.

Lenke til kommentar

 

 

 

For de som husket XP og skulle bruke original DVDen under installeringen på nye pc måtte man gjennom flere stadier i oppdateringene.

flere deler av nye kode krevde eldre kode for la seg oppgradere.

 

bla. så måtte man først installere service pakke 1 før service pakke 2 kunne installeres

sp 3 kunne ikke installeres før service pakke 2 var i boks

 

Selv på Windows NT 4 kunne man kjøre sp6 direkte inn etter installasjonen. Enten får du sjekke opp fakta før du poster, eller kutte ut feilinformeringen din...

 

Du lyver direkte siden XP kom aldri ut på DVD, men cd plate og nei, den måtte ikke være original. XP kom ut lenge før det var vanlig å lagre data på dvd plater.

 

Kjenner at jeg begynner å bli oppgitt over all svadaen din. Skjerp deg!

 

ikke vær så pirkede

 

jeg skulle for mange år siden oppgradere xp utgaven min.

det reelle detaljene husker jeg ikke man saken var at Sp2 ikke var installert

da måtte jeg  installere SP2 før jeg fik lov å legge inn SP3

 

 

Det er fordi DU ikke kunne integrere sp3 inn i innstalsjonsmediet. Slutt å drit i buksa og legg skylda på Microsoft for dine manglende ferdigheter...

Folk som jobbet med dette fikk tak i medium med sp3 ferdig installert, eller brukte nLite for å gjøre dette selv.

 

vær nå så smil å la være med fantasien dine

jeg har tross alt brukt XP i mange år

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

For de som husket XP og skulle bruke original DVDen under installeringen på nye pc måtte man gjennom flere stadier i oppdateringene.

flere deler av nye kode krevde eldre kode for la seg oppgradere.

 

bla. så måtte man først installere service pakke 1 før service pakke 2 kunne installeres

sp 3 kunne ikke installeres før service pakke 2 var i boks

 

Selv på Windows NT 4 kunne man kjøre sp6 direkte inn etter installasjonen. Enten får du sjekke opp fakta før du poster, eller kutte ut feilinformeringen din...

 

Du lyver direkte siden XP kom aldri ut på DVD, men cd plate og nei, den måtte ikke være original. XP kom ut lenge før det var vanlig å lagre data på dvd plater.

 

Kjenner at jeg begynner å bli oppgitt over all svadaen din. Skjerp deg!

 

ikke vær så pirkede

 

jeg skulle for mange år siden oppgradere xp utgaven min.

det reelle detaljene husker jeg ikke man saken var at Sp2 ikke var installert

da måtte jeg  installere SP2 før jeg fik lov å legge inn SP3

 

 

Det er fordi DU ikke kunne integrere sp3 inn i innstalsjonsmediet. Slutt å drit i buksa og legg skylda på Microsoft for dine manglende ferdigheter...

Folk som jobbet med dette fikk tak i medium med sp3 ferdig installert, eller brukte nLite for å gjøre dette selv.

 

vær nå så smil å la være med fantasien dine

jeg har tross alt brukt XP i mange år

 

Skulle man ikke tro!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man må reinstallere windows 10 (disk-kræsj) feks, hva er beste fremgangsmåte?

 

Jeg har en laptop som kom bundlet med windows 8. Tenker litt på hva som er lurest mtp drivere osv. Finner windows 10 disse selv?

 

Hva tenker dere? Er vel ikke vits i å ta image av det hele heller, føler det er litt gammeldags å styre med..

Flere muligheter der..

Bruker du nyeste ISO, så støtter denne Windows 7, 8 og 8.1 lisenser..

Så.. om den kom med 8 eller 8.1, så ligger nesten garantert lisensen i bios, og da finner windows 10 denne selv (testet selv, og det fungerte).

 

Ellers, om du ikke har byttet ut noen komponenter siden du sist hadde aktivert Windows 10, så skal du kunne legge inn på nytt, og ikke taste inn noe lisens (bare hopp over begge gangene du blir spurt).. Og da skal Windows aktiveres temmelig fort når du kommer på nett.

La inn Windows 10 på nytt for noen dager siden.. Dette er en maskin som tidligere er oppgradert fra Windows 7 Pro til Windows 10 Pro.

Stappet bare inn minnepennen med Windows 10 ISO på (nyeste utgave selvfølgelig), fjernet alle partisjoner fra OS disken min (SSD disk), og lot Windows opprette nye.

Hoppet over spørsmålet om lisens begge gangene jeg ble spurt.. Når installasjonen var så langt at den ville koble seg til nett, så lot jeg den gjøre det.

Sjekket deretter aktiveringsstatus når jeg fikk logget inn første gang, og Windows var aktivert.

 

Men.. Vet det kan bli litt problemer om man bytter fra en vanlig harddisk til SSD, evt også om man bytter fra en SSD til en annen SSD, og legger inn helt clean install.. For da kan maskinvare ID ha endret seg, som igjen resulterer i at Windows ikke vil aktiveres.

Dette har jeg kun lest om, og ikke testet selv.. da jeg kun har en SSD disk tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En gang i tiden kunne man bare gjøre en ny installering av systemet om noe skulle skje etter en tid

da fikk man også rensket opp i mye rusk

 

i dag går det ikke lenger , man må først fjern operativsystemet fra pcen eller stole på gjennomføringstidspunktet man har valgt er det riktige

 

 

Her må jeg forkler beder hva jeg vil frem til

 

Når man kjøper nye pc så kjøper man vanligvis også et operativsystem

og når man beholde samme pc i flere år så har man mange oppdateringer etter hvert 

Det er jo komme en del oppdateringer til windows 7 siden det kom ut

 

Neste gang man kjøper seg nye pc er det ikke sikkert at man vil bruke penger på kjøp av siste windows utgave

i stedet satser man på beholde den gamle , men må gjennom alle oppgraderingene

 

For de som husket XP og skulle bruke original DVDen under installeringen på nye pc måtte man gjennom flere stadier i oppdateringene.

flere deler av nye kode krevde eldre kode for la seg oppgradere.

 

bla. så måtte man først installere service pakke 1 før service pakke 2 kunne installeres

sp 3 kunne ikke installeres før service pakke 2 var i boks

 

 

hvis de blir slik med windows 10 også så blir det lite fristende følge den bølgen .

for man få nok lov å bytte utt deler av pcen,  eller installere "gammel" windows på en ny pc

men man får neppe lov å bytte ute "gammel" windows med "ny" windows på samme lisens

selv om man nettop har oppgradert den gamle pcen

 

Det blir ikke helt slik med Win10, det viser jo November oppdateringer ( Build 1511). Neste gang man ønsker å reinstallere Win10, bruker man bare 1511 .iso filen, og du slipper alle oppdateringene opp til det tidspunktet. Men oppdateringer etter en nyinstallasjon må du alltid regne med. Men de store gruppene med oppdateringer ser ut til å bli nye builds.

Siden det er gratis og veldig lett å laste ned nyeste Win10 .iso fil, skal ikke det by på noen store problemer ala det du beskriver.

 

 

Så da må man enten bruke noen tusen lapper på ny Windows selv om den man hadde på  den gamle pcen er oppdatert

eller bruke mange timer med oppdateringer fra original plata  før alt er oppdatert til riktig utgave

 

Vet ikke hvor ofte du reinstallerer pcen din, men jeg gjør det ofte og hos mange, så jeg vet hvor mange timer det kan ta med oppdateringer, enten på trege pcer eller trege internett linjer. Men det må du om du har kjøpt OS eller fått det med pcen.

Oppdateringer kommer hele tiden uansett. Men som nevnt over, det blir lettere når du laster ned nyeste build .iso filer.

 

 

jeg hadde håpet på at man kunne installert den utgaven man hadde da  ( av windows 10)  så oppgradert  direkte til siste utgave i et trinn

det blir hvertfall mye å gå gjennom om  man får takk i en windows10 utgave fra f.eks mars 2016 og så kjøper man seg nye pc i år 2020 i mars måned  når Microsoft skal komme med nye oppgraderinger hver måned

da er det 48 målelige oppdateringer man må ta hensyn til

 

Vil aldri skje, men som nevnt et par ganger nå så vil man kunne laste ned nyeste build .iso fil helt gratis, bruke den, slippe noen hundre oppdateringer, men noen må du ta uansett. Siden de ikke lager nye builds for hver eneste oppdatering.

 

Husk hverken OSX eller Linux kommer i ferdige pakker som du ikke må installere en eneste oppdatering på. Før nye versjons nummer på f.eks CentOS, må du fort installere opptil 200 oppdateringer ETTER ny installasjonen.

 

 

Når dere har lastet ned w10

hvilken muligheter til overføre det en DVD eller annet lagringsmedier har man før oppgraderingen finnes sted ?

 

Leser du noen gang innlegg og poster? F.eks førsteposten i denne tråden? Der finner du all info om det der. Det er superenkelt. Både DVD (hvem bruker DVD nå om dagen??) eller minnepenn.

 

 

Enkelte foretrekker jo også fjerne alt fra pcen og så foreta ny-installering mens lit tids i mellom

hvilken muligheter har de da for lage sin engen installerings meidie ?

 

De samme som alltid. Du kan slipstreame oppdateringer inn på Win .iso filen og ha den helt oppdatert, samtidig som du alltid har mulighet til å laste ned nyeste build .iso fil.

Lenke til kommentar

Hvilke feil er det du tenker på?

For å ta et par eksempler på problemer jeg har opplevd den siste uken:

1. miniatyrbilder forsvinner både i utforskeren og på skrivebordet, de vises igjen etter at man navigerer vekk og kommer tilbake til mappen, men så blir de borte på nytt etter en kort stund, i stedet vises ikoner til programmene som håndterer filtypene.

2. Feil ved åpning av Innstillinger: kun en blå skjerm med tannhjul-ikon vises, skjer oftest når man trykker på "vis alle innstillinger i Handlingssenteret"

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Jeg finner ikke mitt 5GHz nett nede i høyre hjørne. Hva gjør jeg for å finne dette igjen?

 

PCen var tidligere på dette, TV, PS4, Ipader og mobiler er på 5GHz nettet, men PCen min finner det ikke.

Last ned Windows 10 Driveren til nettverkskortet ditt.

 

Gjor det, men funket allikievel ikke.

Windows gikk for Medion driveren, måtte bare byte til mitt kort å da virket det igjen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...