Mr. A Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Nå må Microsoft ta seg en liten bolle... Har begynt å mase høl i hodet på meg og samboer om Windows 10 Upgrade på vår "stue-PC" / "HTPC" som kjører Windows 8.1 Pro with Windows Media Center................ Dette er altså en egen SKU med Windows Media Center inkludert.. Denne fikk aldri oppdateringen hvor man kunne reservere Windows 10 i sommer da dette er en SKU som ikke kvalifiserte for gratis oppgradering da dette logisk nok ville vært idiotisk å tilby til folk med denne SKU'en da man har betalt litt ekstra for denne nettopp på grunn av at den inkluderer Windows Media Center som ikke eksisterer i Windows 10. Men nå går tydeligvis Microsoft "all-in".. Hva er det som dukker opp som anbefalt oppdatering i Windows Update nå? Jo nemlig Windows 10 Upgrade. Den er faktisk huket av automatisk og er slettes ingen "optional" oppdatering men noe Microsoft ser ut til å mene at er noe som er såpass viktig at det er huket av automatisk. Selv når jeg går til skrittet å høyre-klikker og velger "skjul oppdatering" så dukker den automatisk opp igjen og velger fremdeles seg selv som en automatisk markert anbefalt oppdatering igjen så fort som man gjør et nytt søk etter oppdatering. Det er altså umulig for meg å skjule denne oppdateringen og jeg er faktisk tvunget til å måtte fjerne valget for å installere denne manuelt for hver gang jeg skal legge inn Windows oppdateringer? Dette er helt latterlig dårlig vurdering av Microsoft. Hvorfor i allverden gå såpass aggressivt til verks for at en utgave av Windows, hvor hovedpoenget er at det inkluderer Windows Media Center skal oppgraderes til Windows 10 som ikke lenger innehar muligheten for å kjøre Windows Media Center? Helt på trynet idiotisk... Har Windows 7 selv. Jeg fjernet bare filene som inneholdt Windows 10 upgradene, og siden den gang har jeg ikke hørt et pip. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Det er endel som blir plaget ja. Ikke hyggelig å bruke hele månedens rasjon av mobilt internett eller mer, på en oppdatering du ikke vil ha. Beste løsning jeg har funnet til nå, ingen garantier. Vet ikke om det er en sammenheng, men det er mange som plages med å få oppdateringer til Windows 7. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Hva skjer når gratisperioden er over ? kommer de forsatt til å mase om gratis oppgraderinger , og så når man velger å oppgradere så må man registrere seg slik at de kan sende et krav ? Det er tydeligvis viktigere for Microsoft at alle tar i bruk w10 en at alt er klart for det Mediasentret er det en del av windows eller er det bare et frigiving tillegg ? oppgraderingen har nok funnet ut at du har windows 8 , og bryr seg lite om mediasentret Som ellers så får man i en periode med diverse program inkludert i windows. i senere utgaver er de ( plutselig ) ikke med fordi noen har klaget på et eller annet Det blir som IBM ikke skulle få lov til å levere med skjerm og tastatur til pcene de produserer Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2015 Hva skjer når gratisperioden er over ? kommer de forsatt til å mase om gratis oppgraderinger , og så når man velger å oppgradere så må man registrere seg slik at de kan sende et krav ? Da er gratis perioden over, ikonet vil forsvinne, og hvis du ønsker å oppgradere må du kjøpe oppgraderingsversjonen som ikke er ute enda, men som kommer når gratis perioden er over. Det er tydeligvis viktigere for Microsoft at alle tar i bruk w10 en at alt er klart for det Det er umulig å få et operativsystem som Windows til å bli klar for alle pcer/bærbare og all hardware. Slik er det bare. Det er ikke Microsoft sitt problem at hardware produsentene ikke greier å lage drivere til Win10 raskt nok. Men skal det stoppe utviklingen av Windows? Slik er det med pcer og bærbare der hardware kombinasjonene er oppe i trolig milliarder. Microsoft sikrer seg nok at hoveddelen av drivere er oppdaterte, men kan ikke ta høyde for en hver lille duppedipp som noen gang er laget for en pc. Microsoft tilbyr her en gratis oppdatering, før har alltid folk klaget på prisen. Nå er den null, men folk klager likevel. Noen blir aldri fornøyde. Eller så har de lite å finne på, og bare må klage for å klage. Mediasentret er det en del av windows eller er det bare et frigiving tillegg ? oppgraderingen har nok funnet ut at du har windows 8 , og bryr seg lite om mediasentret Mediasenter har alltid vært et tillegg, i Win7 fra Home Premium og oppover. I vista også de høyeste utgavene. Kjipt at det ble fjernet, men man kan da velge å ikke oppgradere, slik jeg har gjort på mine to mediasenter pcer, eller så finner man et tilsvarende program, de fleste gratis, også gode betalte. Som ellers så får man i en periode med diverse program inkludert i windows. i senere utgaver er de ( plutselig ) ikke med fordi noen har klaget på et eller annet Det blir som IBM ikke skulle få lov til å levere med skjerm og tastatur til pcene de produserer Eller så kalles det utvikling. Hvis Microsoft har funnet ut at 99.9% av brukerene ikke bruker det aktuelle programmet, så er det ikke urimelig at det fjernes. Ting går fremover i verden, og ting man brukte for 10 år siden, er kanskje ikke så aktuelt lengre nå. Sammenligningen med IBM blir bare for dum, for du trenger skjerm og tastatur på en pc, men du trenger ikke MediaCenter(siden det finnes et hav av alternativer) eller du trenger ikke kabal for å få pcen til å fungere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Det blir som IBM ikke skulle få lov til å levere med skjerm og tastatur til pcene de produserer Kan du linke til noen pc'er som IBM produserer og som må ha tastatur og skjerm? Lenke til kommentar
optimax Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Skulle nedlaste Windows 10 men får varsel om at det ikke går grunnet at PC`n ikke oppfyller systemkravene. Får beskjed at skjermprodusenten ikke har gjort skjermen kompatibel med Windows 10. Er det skjermkortet som ikke takler Windows 10? Har et skjermkort som heter Nvidia Quadro NVS 440. Er løsningen å kjøpe et annet skjermkort eller er det andre måter å ordne problemet på? Eventuelt hvilket skjermkort er å anbefale? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Det blir som IBM ikke skulle få lov til å levere med skjerm og tastatur til pcene de produserer Kan du linke til noen pc'er som IBM produserer og som må ha tastatur og skjerm? IBM produserte mange PCer før nå har de bare produsert bærbare en stund jeg kjenner til thinkpad slik jeg forstår det så er det Lenova som har over tatt pc produksjonen til IBM Dog gjør det ingen forskjell på argumentet mit her kunne ekg ha dratt mange sammenligner Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Det blir som IBM ikke skulle få lov til å levere med skjerm og tastatur til pcene de produserer Kan du linke til noen pc'er som IBM produserer og som må ha tastatur og skjerm? IBM produserte mange PCer før nå har de bare produsert bærbare en stund jeg kjenner til thinkpad slik jeg forstår det så er det Lenova som har over tatt pc produksjonen til IBM Dog gjør det ingen forskjell på argumentet mit her kunne ekg ha dratt mange sammenligner Neida. Argumentet ditt er like bra som om at Microsoft må få selge tyttebær med sitt nyeste surface.... Det er 11 år siden IBM produserte noen pc'er til hjemmemarkedet... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 (endret) Det er umulig å få et operativsystem som Windows til å bli klar for alle pcer/bærbare og all hardware. Slik er det bare. Det er ikke Microsoft sitt problem at hardware produsentene ikke greier å lage drivere til Win10 raskt nok. Men skal det stoppe utviklingen av Windows? Microsoft tilbyr her en gratis oppdatering, før har alltid folk klaget på prisen. Nå er den null, men folk klager likevel. Noen blir aldri fornøyde. Eller så har de lite å finne på, og bare må klage for å klage. Nå går mange av klagene på to andre problemer: 1. win 10 oppleves som beta kvalitet, med mange små og større feil. (personlig treffer jeg på feil hver dag, feil som jeg ikke har sett i windows 7) 2. den gratis oppdateringen blir tvunget på brukerne, dette er spesielt uheldig for uerfarne brukere som er ekstra utsatte dersom det oppstår komplikasjoner under eller etter oppdateringen. Endret 28. desember 2015 av mandela Lenke til kommentar
polljen Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 IBM produserte mange PCer før nå har de bare produsert bærbare en stund jeg kjenner til thinkpad slik jeg forstår det så er det Lenova som har over tatt pc produksjonen til IBM Det er leeenge siden IBM produserte sin siste bærbare. Lenovo tok over all PC-produksjon, både stasjonært og bærbart, for mange år siden! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 Da har historien gjentatt seg enda en gang Det fleste ( streng tatt gjelder det nok alle ) ønsker jo å ha et stabilt os når de skal bruke pc til en eller fler viktige jobber Andre bruker den til underholdning eller annen tidsfordriv Da har man jo ikke tid til å drive service på operativsystemet hele tiden Likevel føler mange et stadig sterkere press til oppgradere til siste versjon , spesielt når Microsoft pusher ut windows10 gratis Da blir det noe underlig over det å måtte ha ustabile utgaver i mellom bare for å henge med i svingene. Den enste grunne til det er jo bare fordi Microsoft gjøre for dårlig arbeid samt at de har det for travelt At de skylder på 3dje part at de ikke får ut drivere tidsnok blir jo i grunnen bare ansvarsfraskrivelse. 3dje part må jo også få til til utviklingen. Man kan ikke komme 6 måner før lanseringen å be dem lage drivere til en beta utgave som får mange justeringer før det blir en ferdig utgave av windows Nå er det gått 5 måneder siden Windows 10 kom ut. Det er forsatt veldig kort til til å utvikle nye drivere på Så da må man konkludere med at de som vil ha siste utgave ( hele tiden ) aldri vil få et helt stabilt system Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2015 Det er umulig å få et operativsystem som Windows til å bli klar for alle pcer/bærbare og all hardware. Slik er det bare. Det er ikke Microsoft sitt problem at hardware produsentene ikke greier å lage drivere til Win10 raskt nok. Men skal det stoppe utviklingen av Windows? Microsoft tilbyr her en gratis oppdatering, før har alltid folk klaget på prisen. Nå er den null, men folk klager likevel. Noen blir aldri fornøyde. Eller så har de lite å finne på, og bare må klage for å klage. Nå går mange av klagene på to andre problemer: 1. win 10 oppleves som beta kvalitet, med mange små og større feil. (personlig treffer jeg på feil hver dag, feil som jeg ikke har sett i windows 7) 2. den gratis oppdateringen blir tvunget på brukerne, dette er spesielt uheldig for uerfarne brukere som er ekstra utsatte dersom det oppstår komplikasjoner under eller etter oppdateringen. Vet ikke om du husker når win7 kom ut, da var det en rekke problemer, små og store, samt de vante driverproblemene. Slik var det med Vista, slik var det med XP, slik var det med Win8 og slik ble det med Win10. Det beste er derfor, om man har et stabilt system, å vente en god stund med å oppgradere til et nyere OS, om det er det nyeste eller neste i rekken, greit å vente en stund. Microsoft tvinger ingen til å oppgradere, det var en liten glipp en dag eller noe, men nå er den tilbake til frivillig oppgradering, og ingen av mine tre Win7 pcer har blitt automatisk oppdatert til Win10. Så slutt å si at MS tvinger folk, basert på en liten glipp for en god stund siden. Da har historien gjentatt seg enda en gang Det fleste ( streng tatt gjelder det nok alle ) ønsker jo å ha et stabilt os når de skal bruke pc til en eller fler viktige jobber Andre bruker den til underholdning eller annen tidsfordriv Da har man jo ikke tid til å drive service på operativsystemet hele tiden At de skylder på 3dje part at de ikke får ut drivere tidsnok blir jo i grunnen bare ansvarsfraskrivelse. 3dje part må jo også få til til utviklingen. Man kan ikke komme 6 måner før lanseringen å be dem lage drivere til en beta utgave som får mange justeringer før det blir en ferdig utgave av windows Selvsagt ønsker man seg et stabilt OS i hverdagen, derfor er det utrolig dumt å skulle oppgradere sånn med en gang. Vent noen måneder, 6 måneder er en god tidsramme. For jeg vil påstå at de produsentene som ikke har laget drivere 6 måneder etter RTM release, ikke kommer til å lage drivere. Så da vet man hva som funker og hva som ikke funker, og ev. hva som må byttes ut. Microsoft har ingen garantier for at hverken hardware eller programvare skal virke på nye versjoner, så en gang i blant må man bytte ut eller kjøpe nytt. Nå er det gått 5 måneder siden Windows 10 kom ut. Det er forsatt veldig kort til til å utvikle nye drivere på Hardware produsentene har kunne utvikle drivere siden kjernekoden til Win10 ble ferdig, så ca et år før lansering. Når produsentene har laget en fungerende driver, er det lett for dem å endre denne om det kommer ny kode som krever tilpassing. Når Windows versjoner blir lansert, pleier alle seriøse og store (og noen små) hardware og software produsenter å ha drivere og programvare ferdig. Det er jo selvsagt for å ikke miste markedsandeler. Så da må man konkludere med at de som vil ha siste utgave ( hele tiden ) aldri vil få et helt stabilt system Ikke en dum konklusjon det der. Skal man være først ute, om det er data, tekniske dupeditter, biler, og alt ellers, så risikerer man feil (bug) som ingen visste om da produktet ble lansert. Noen synes slikt er spennende, noen synes det er greit å vente på at barnesykdommene er luket bort. Likevel føler mange et stadig sterkere press til oppgradere til siste versjon , spesielt når Microsoft pusher ut windows10 gratis Da blir det noe underlig over det å måtte ha ustabile utgaver i mellom bare for å henge med i svingene. Den enste grunne til det er jo bare fordi Microsoft gjøre for dårlig arbeid samt at de har det for travelt Må bare si at Windows 10 fungerer dønn stabilt på de pcene jeg bruker det. Jeg bruker det på minst to pcer hver dag, den ene er en RDC server med Win10 som OS som alle pcene mine kobler seg opp mot og der jeg surfer og driver dokumentbehandling, bildebehandling osv. Og det systemet står på døgnet rundt og brukes mye. Helt stabilt. Oppdaterte til 1511 versjonen, og fortsatt dønn stabilt. Så ikke alle har problemer med Windows 10 altså. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 Jeg finner ikke mitt 5GHz nett nede i høyre hjørne. Hva gjør jeg for å finne dette igjen? PCen var tidligere på dette, TV, PS4, Ipader og mobiler er på 5GHz nettet, men PCen min finner det ikke. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 Hardware produsentene har kunne utvikle drivere siden kjernekoden til Win10 ble ferdig, så ca et år før lansering. Når produsentene har laget en fungerende driver, er det lett for dem å endre denne om det kommer ny kode som krever tilpassing. Men så ble det jo beta teste helt til det ble lansert noe som medførte at det kunne være problemer , også med drivere At 3djepart skal ha stabile og ferdige drivere med en gang beta testingen er ferdig høres veldig optimistisk ut Det er jo når alle koden fra Microsoft er ferdig at testet at den siste delen av testingen starter Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 1. win 10 oppleves som beta kvalitet, med mange små og større feil. (personlig treffer jeg på feil hver dag, feil som jeg ikke har sett i windows 7) Hvilke feil er det du tenker på? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Hardware produsentene har kunne utvikle drivere siden kjernekoden til Win10 ble ferdig, så ca et år før lansering. Når produsentene har laget en fungerende driver, er det lett for dem å endre denne om det kommer ny kode som krever tilpassing. Men så ble det jo beta teste helt til det ble lansert noe som medførte at det kunne være problemer , også med drivere At 3djepart skal ha stabile og ferdige drivere med en gang beta testingen er ferdig høres veldig optimistisk ut Det er jo når alle koden fra Microsoft er ferdig at testet at den siste delen av testingen starter Der tar du feil. Kildekoden var ferdig før beta testingen startet, så alle har kunne utvikle/tilpasse sine drivere og programvare siden den tid. At betaen har rettet opp i store og små feil, gjør ikke slik at kildekoden endres betraktelig, og om det likevel skjer, så har de som sitter med Win10 drivere, bare en mindre jobb med å få det til å virke på den nye "beta" versjonen. Husk at det meste av beta endringene har vært kosmetiske/apper/startmeny etc. Ingen innvirkning på drivere. Så beklager, men du tar helt feil i denne situasjonen. Ting lages på kildekoden, som nevnt var ferdig lenge før beta perioden startet. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Da jeg startet opp maskinen med Win 10, kom det en sann melding om adobe flash oppdatering. clikket install, og alt gikk fint. Men så dukket det skjoldet med en oransje firkant rundt oppe(har v.linja oppe) og står og blinker. Kommer ikke videre og får ikke åpnet noen ting.Hva er det for noe det? Endret 29. desember 2015 av Delvis Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hardware produsentene har kunne utvikle drivere siden kjernekoden til Win10 ble ferdig, så ca et år før lansering. Når produsentene har laget en fungerende driver, er det lett for dem å endre denne om det kommer ny kode som krever tilpassing. Men så ble det jo beta teste helt til det ble lansert noe som medførte at det kunne være problemer , også med drivere At 3djepart skal ha stabile og ferdige drivere med en gang beta testingen er ferdig høres veldig optimistisk ut Det er jo når alle koden fra Microsoft er ferdig at testet at den siste delen av testingen starter Der tar du feil. Kildekoden var ferdig før beta testingen startet, så alle har kunne utvikle/tilpasse sine drivere og programvare siden den tid. At betaen har rettet opp i store og små feil, gjør ikke slik at kildekoden endres betraktelig, og om det likevel skjer, så har de som sitter med Win10 drivere, bare en mindre jobb med å få det til å virke på den nye "beta" versjonen. Husk at det meste av beta endringene har vært kosmetiske/apper/startmeny etc. Ingen innvirkning på drivere. Så beklager, men du tar helt feil i denne situasjonen. Ting lages på kildekoden, som nevnt var ferdig lenge før beta perioden startet. Mon det , men det er jo de siste detaljene som bestemmer om det er klart Om kildekoden er klar , men den inneholder feil og mangler så er det jo ikke helt klar likevel Det var den siste detaljen jeg menr har betydning for at noe fra 3djepart virker Da risikerer 3djepart å må gjøre alt på nytt selv om det er en liten korrigering i koden til windows , som du påstår ikke har betydning for 3djepart Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Så beklager, men du tar helt feil i denne situasjonen. Ting lages på kildekoden, som nevnt var ferdig lenge før beta perioden startet. Mon det , men det er jo de siste detaljene som bestemmer om det er klart Om kildekoden er klar , men den inneholder feil og mangler så er det jo ikke helt klar likevel Det var den siste detaljen jeg menr har betydning for at noe fra 3djepart virker Da risikerer 3djepart å må gjøre alt på nytt selv om det er en liten korrigering i koden til windows , som du påstår ikke har betydning for 3djepart Du gir deg ikke som vanlig. Et operativsystem som Windows blir aldri helt "ferdig". En hver oppdatering som kommer ut til f.eks Win7, Win8 og Win10 er jo en endring av programvaren, stort sett feilretting og sikkerhetshull. Disse endringene, i alle fall de som krever omstart av Windows, endrer også kildekoden. Så hva er forskjellen mellom Windows 10 og drivere og Windows 7 med mange hundre oppdateringer og drivere? Det er absolutt ingen forskjell på de to scenarioene. Windows utvikles hele tiden, slik har alltid vært slik. Så 3.parter blir i liten grad berørt av slike endringer. Men større oppdateringer som SP og nå nye builds kan ha en påvirkning, men hvis de først har laget driverene til Win10, så skal det være mindre endringer som skal til for at det funker på det nyeste. Endret 29. desember 2015 av myhken Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Mon det , men det er jo de siste detaljene som bestemmer om det er klart Om kildekoden er klar , men den inneholder feil og mangler så er det jo ikke helt klar likevel Det var den siste detaljen jeg menr har betydning for at noe fra 3djepart virker Da risikerer 3djepart å må gjøre alt på nytt selv om det er en liten korrigering i koden til windows , som du påstår ikke har betydning for 3djepart Det myhken prøver å forklare deg er helt rett, noe bant annet denne artikkelen underbygger http://www.digitaltrends.com/computing/windows-10-kernel-to-leapfrog-from-6-4-directly-to-10-0/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå