Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget en ting i dag etter jeg hadde oppgradert den virtuelle pcen min (RDC pcen min) til Win10 1511 via update, og det var at jeg måtte aktivere Office 2016 på nytt. Heldigvis har jeg MSDN utgave, så har 10 online aktiveringer, men om jeg ikke hadde hatt det, kunne det fort bydd på problemer med oppgraderingen og Office.

Usikker på om Windows 10 har brukt en aktivering også etter oppdateringen, har ikke mulighet til å sjekke antall aktiveringer per Win10 retail nøkkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er spesial programmer , eller sære programmer som er poenget

 

Man finner seg en favoritt , men så er problemet at programmet ( gjerne et spill ) ikke blir oppdatert.

 

Da kan  det oppstå en "krig" mellom de som  vil bruke programmet så lenge som mulig , de gir katta i oppdateringer og nye os versjoner

og

de som vil ha de nyest og mest mulig oppdaterte pc hele tiden

 

Hvor lange trenger man å vente før en blir beskyld for å være en som avler virus  og andre lumskheter bare fordi man ikke er interessert i bli tvunget til bytte programvare nettop fordi et program man "har bruk for"  ikke virker i nyere OS ?  

Lenke til kommentar

Har du nylig oppdatert driveren?

Sjekk i såfall at den ble lagt inn riktig , men ta også en titt i enhetsbehandling og se om kortene dukker opp ordentlig der , har du kort som sliter (eller hovedkort) så kan ting fort endre seg.

 

Jeg hadde trolig feilsøkt et og et kort og sett på om de funker , så et og et pci-e spor og se om dette også er greit , til slutt om alt funker som det skal har jeg også feilsøkt strømforsyning og sett etter spenningsfall under bruk.

 

Fått testet her nå og det virker som om det ene kortet er defekt; dvs., det fungerer og gir bilde, men får altså Code 43 i enhetsbehandling, ei klarer heller Nvidia control panel å finne det. Så jeg får se, godt jeg hadde to kort da :)

 

EDIT: Nei jøss, utrolig. Byttet PCI-E-spor på kortene slik at det udefekte nå er modekort, og nå begynte jammen det andre også å fungere. Det er jo helt nydelig! :) Så får vi se hvor lenge det varer..

 

EDIT 2: Tja, det varte 2 minutter. Prøvde å aktivere SLI, førte til at problemet kom tilbake, men nå er det det kortet som funka bra istad som får Code 43. Humbug.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Det er spesial programmer , eller sære programmer som er poenget

 

Man finner seg en favoritt , men så er problemet at programmet ( gjerne et spill ) ikke blir oppdatert.

 

Hvor lange trenger man å vente før en blir beskyld for å være en som avler virus  og andre lumskheter bare fordi man ikke er interessert i bli tvunget til bytte programvare nettop fordi et program man "har bruk for"  ikke virker i nyere OS ?  

 

Til End of Life til OSet. Slik som XP i 2014. Win7 i 2020, Win 8 i 2023, Win 10 i 2025.

Så fortsatt en god stund igjen på Windows 7.

Lenke til kommentar

 

Har du nylig oppdatert driveren?

Sjekk i såfall at den ble lagt inn riktig , men ta også en titt i enhetsbehandling og se om kortene dukker opp ordentlig der , har du kort som sliter (eller hovedkort) så kan ting fort endre seg.

 

Jeg hadde trolig feilsøkt et og et kort og sett på om de funker , så et og et pci-e spor og se om dette også er greit , til slutt om alt funker som det skal har jeg også feilsøkt strømforsyning og sett etter spenningsfall under bruk.

 

Fått testet her nå og det virker som om det ene kortet er defekt; dvs., det fungerer og gir bilde, men får altså Code 43 i enhetsbehandling, ei klarer heller Nvidia control panel å finne det. Så jeg får se, godt jeg hadde to kort da :)

 

EDIT: Nei jøss, utrolig. Byttet PCI-E-spor på kortene slik at det udefekte nå er modekort, og nå begynte jammen det andre også å fungere. Det er jo helt nydelig! :) Så får vi se hvor lenge det varer..

 

EDIT 2: Tja, det varte 2 minutter. Prøvde å aktivere SLI, førte til at problemet kom tilbake, men nå er det det kortet som funka bra istad som får Code 43. Humbug.

 

 

 

Tipper begge kortene dine fungerer , fortsett å teste et og et kort og kjør en litt grundigere test om du tørr , feks OCCT perestroika er en fin indikasjon på hva som kan feile , med et kort bør du glatt greie å kjøre en vanlig test , sjekk så psu testen.

 

Så tester du på samme måte med det andre kortet , når du vet at begge kortene fungerer som de skal og at pci-e sporene ikke er problemet har jeg villet prøvd å teste videre med full belastning under psu testen.

 

Vanskelig å si nøyaktig hvor problemet ligger men jeg titter enten i VRM's på hovedkort , strømforsyning eller at hovedkortet ikke greier den ekstra belastningen over tid.

Lenke til kommentar

Usikker på hva jeg har klart å aktivere her nå.. men får varsler fra facebook rett over klokka.

Samme om det er chat melding eller et vanlig varsel.

Ser ikke ut som om jeg trenger å være innlogget på facebook en gang for at det skal skje.

 

Noen som kjenner til denne featuren?
Bruker forøvrig Chrome som nettleser.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at Microsoft imponerer noe særlig med sine egne universal apps.. Må benytte meg av Xbox Accessories appen nå for å konfigurere Xbox Elite håndkontroller og selv med min maskin med Intel Core i7-3960X @ 4.5GHz, 16GB RAM og Samsung 840 Pro SSD så ser man jo fader meg laste ikonet med disse prikkene som går i en sirkel nesten hver gang man trykker på noe i appen...

Lenke til kommentar

 

Hva var poenget med den , er det en oppgradering beregnet for kun enkelte brukere ?

 

Dette er en utviklingsversjon (snapshot) som du kan laste ned hvis du er medlem av Fast Ring Windows Insiders (på egen risiko).

Hvem som helst kan bli medlem. Koster ingenting, ingen forpliktelser.

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

 

Hva var poenget med den , er det en oppgradering beregnet for kun enkelte brukere ?

 

 

Ville ikke brydd meg om slikt. Det er kun for de som er interesserte i å teste de nyeste utgavene av Windows 10, være prøvekaniner for Microsoft, og for det får de beholde en Windows 10 lisens gratis på den pcen de tester, og kun så lenge de er med i programmet.

Som en som ikke har byttet over til Win10 engang, så er Insider programmet absolutt ikke noe å tenke på.

Begynn med å legge inn vanlig Windows 10 først eventuelt.

Lenke til kommentar

Really? De har ikke en hemmelig handshake og har på røde skinnjakker på gata?

 

Nope, skinnjakkene er faktisk i tråd med Windows logoen, og Handshaken lærer du på den første middagen man er invitert til :)

Har vært og testet innimellom på Fast Ring og det var gøy så lenge det varte , men nå som W10 er ute trenger jeg stabilitet og da gidder jeg ikke teste mer for Microsoft.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Som de fleste vet er jeg en Microsoft fyr, men gidder ikke å bruke tid på nye builds hele tiden. Gidder ikke en gang på en virtuell pc. Kanskje jeg oppdager en eller annen liten ubetydlig endring de har gjort, men hva så.

Det er jo den aktuelle versjonen jeg bruker, 10240 på den bærbare, og 1511 på Remote Desktop pcen min.

Lenke til kommentar

Husker når vi satt på internettlinja på skolen og lasta ned latest builds av windows 98..det kom jo nye beta builds hver uke. GOTTA HAVE EM ALL.

 

Finnes jo sider som samler på og lar brukere laste ned alle builds av Windows versjoner, og sikkert andre programmer også. Noen har tydeligvis samlemani på slikt også. Men når du ser på reklamen for ulike programmer på TV, så forundrer det meg ikke.

For min del har jeg en disk med .iso filer som er aktuelle for øyeblikket. Innholder f.eks fortsatt Windows 7, men ikke XP, Server 2012, men ikke 2008 etc. Men så har jeg alle versjoner jeg har hatt .iso filer av på en annen disk, i tilfelle jeg vil teste ut, eller i størst grad, for å hjelpe folk som spør om et gammel OS. også for å ev. kunne sette opp et system som er likt en kunde, om de fortsatt kjører noe gamle greier.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens helsten2 får det til å høres ut som det er en eksklusiv klubb for raaaadical people som lever på kanten av samfunnet og det er det kuleste som finnes å være med i Fast Ring Windows Insiders (PÅ EGET ANSVAR)

Å ?  Hvordan klarer du å få "Hvem som helst kan bli medlem" til å bli "eksklusiv klubb for raaaadical people" ?

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...