Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller så har man jo en del programmer man er usikker på om de faktisk vil virke i windows 10 uten å bytte dem ut til egen windows 10 utgaver ?

 

Uten å vite hvilke programmer du tenker på, så blir det jo helt umulig å kommentere dette ...

Lag en liste, så kan andre som bruker disse programmene fortelle deg om de virker i Windows 10.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En merkelig ting jeg har nettopp blitt klar over på min laptop.

Når jeg velger shutdown, så slåes maskinen ikke av, men går i sov...

 

Har laget et script med dette: shutdown /s /t 5    for å slå den helt av....

 

Var det slikt på Windows 8 også?

 

Der var den...

Da gjenstår det bare å finne ut om det var slikt på Win8 også...

 

 

Lenke til kommentar

Mener du kan kjøre clean install fra USB, ja.

Lenge siden jeg gjorde det nå, det kan ha blitt endret.

 

Ha alltid dokumenter, bilder, musikk og andre filer du vil beholde sikkerhetskopiert på en ekstern harddisk. Forbrukerelektronikk er ikke alltid til å stole på. Alt kan skje.

 

Clean install av Windows er nok lurt for å unngå rot og treghet.

Lenke til kommentar

 

Eller så har man jo en del programmer man er usikker på om de faktisk vil virke i windows 10 uten å bytte dem ut til egen windows 10 utgaver ?

 

Uten å vite hvilke programmer du tenker på, så blir det jo helt umulig å kommentere dette ...

Lag en liste, så kan andre som bruker disse programmene fortelle deg om de virker i Windows 10.

 

Nå er det ikke standard programmer jeg først og fremst  tenker på

men hvis jeg begynner der

 

Hvordan vil firefox installert under windows 7 oppføre seg i windows 10 ?

Likeledes hvordan vil Thunderbird oppføre seg ( rett fra w7 til w10)

generelt : hvordan vil programmer som funger greit under w7 oppføre seg med w10

 

eller så har jeg delphi xe 8

http://docwiki.embarcadero.com/RADStudio/XE8/en/What's_New_in_Delphi_and_C%2B%2BBuilder_XE8

 

hvordan vil så de programmene jeg har laget for w7 oppføre seg i w10

 

Det er visstnok påstått at det ikke er noe problem , men hva er sannheten.

Her må man jo også ta hensyn til hva som skjer med w7 drivere i w10 , før de er oppdaterte til w10

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Mener du kan kjøre clean install fra USB, ja.

Lenge siden jeg gjorde det nå, det kan ha blitt endret.

 

Ha alltid dokumenter, bilder, musikk og andre filer du vil beholde sikkerhetskopiert på en ekstern harddisk. Forbrukerelektronikk er ikke alltid til å stole på. Alt kan skje.

 

Clean install av Windows er nok lurt for å unngå rot og treghet.

Jepp. Dette har eg selvsagt, men det er jo en del andre ting det er "kjedelig" å miste, fordi det tar tid å få tilbake, oversikt osv.

 

Men ingen krise. Men ved en clean install tar eg seff backup.

Lenke til kommentar

 

 

Eller så har man jo en del programmer man er usikker på om de faktisk vil virke i windows 10 uten å bytte dem ut til egen windows 10 utgaver ?

 

Uten å vite hvilke programmer du tenker på, så blir det jo helt umulig å kommentere dette ...

Lag en liste, så kan andre som bruker disse programmene fortelle deg om de virker i Windows 10.

 

Nå er det ikke standard programmer jeg først og fremst  tenker på

men hvis jeg begynner der

 

Hvordan vil firefox installert under windows 7 oppføre seg i windows 10 ?

Likeledes hvordan vil Thunderbird oppføre seg ( rett fra w7 til w10)

generelt : hvordan vil programmer som funger greit under w7 oppføre seg med w10

 

eller så har jeg delphi xe 8

http://docwiki.embarcadero.com/RADStudio/XE8/en/What's_New_in_Delphi_and_C%2B%2BBuilder_XE8

 

hvordan vil så de programmene jeg har laget for w7 oppføre seg i w7

 

Det er visstnok påstått at det ikke er noe problem , men hva er sannheten.

Her må man jo også ta hensyn til hva som skjer med w7 drivere i w10 , før de er oppdaterte til w10

 

Delphi vet jeg ikke, men både Firefox og Thunderbird virker helt normalt etter oppdatering.

Lenke til kommentar

Fikk plutselig problemer her, kjører to 580 GTX i SLI, driveren kræsjet, nå funker ikke det ene kortet, står Code 43 i device manager. Får heller ikke brukt det andre kortet ordentlig heller, får beskjed fra Nvidia control panel at jeg ikke bruker Nvidia GPU. Kjører Windows 10 siste versjon.

 

Noen som har opplevd noe lignende? Testet å fjerne alle Nvidia drivere med DDU, funket ikke. Har funnet liknende problem, men da er det snakk om to forskjellige GPUer; ser dog ut som om det er problem med Nvidia drivere og Windows 10?

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Har du nylig oppdatert driveren?

Sjekk i såfall at den ble lagt inn riktig , men ta også en titt i enhetsbehandling og se om kortene dukker opp ordentlig der , har du kort som sliter (eller hovedkort) så kan ting fort endre seg.

 

Jeg hadde trolig feilsøkt et og et kort og sett på om de funker , så et og et pci-e spor og se om dette også er greit , til slutt om alt funker som det skal har jeg også feilsøkt strømforsyning og sett etter spenningsfall under bruk.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke standard programmer jeg først og fremst  tenker på

 

 

men hvis jeg begynner der

 

Hvordan vil firefox installert under windows 7 oppføre seg i windows 10 ?

Likeledes hvordan vil Thunderbird oppføre seg ( rett fra w7 til w10)

generelt : hvordan vil programmer som funger greit under w7 oppføre seg med w10

 

eller så har jeg delphi xe 8

http://docwiki.embarcadero.com/RADStudio/XE8/en/What's_New_in_Delphi_and_C%2B%2BBuilder_XE8

 

hvordan vil så de programmene jeg har laget for w7 oppføre seg i w7

 

Det er visstnok påstått at det ikke er noe problem , men hva er sannheten.

Her må man jo også ta hensyn til hva som skjer med w7 drivere i w10 , før de er oppdaterte til w10

 

 

Det er sjeldent programmer er noe problem ved bytte fra en Windows versjon til en annen. Les ev på produsentens hjemmesider om de støtter Windows 10. Du holder vel alle programmer oppdaterte til en hver tid uansett? Så da skal det jo ikke være noe problem.

 

Jeg kjører to programmer laget på 1990 tallet som fungerer utmerket på Windows 10, og de var IKKE laget for det for å si det slik. Og de programmene er ikke oppdatert siden 1990 tallet, så at de funker er jo bare positivt.

Men har siden Vista alltid lurt på om de slutter å fungere med neste Windows versjon.

 

Men om programmene du kjører, krever spesiell hardware og/eller drivere så kan det by på noen utfordringer. Men da snakker vi sære programmer.

 

win101997.jpg

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...