Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer nå å oppgradere servern min fra Windows 8.1 til Windows 10. Det som hindrer meg mentalt er et par sære ting å ta hensyn til:

- Noen disker er bitlocker-krypterte og låses opp under boot med usb-stick. Dette skal dog gå fint, har lest at Win10-upgraden suspender bitlocker før hver reboot.

- Kun ethernet og strøm er koblet til maskinen, fjernstyrer med Teamviewer. Teamviewer starter før login. Vil jeg trenge fysisk skjerm, mus og tastatur underveis i oppgraderingen?

- I maskinen er det en ekstra SATA-kontroller med 8 disker, som er slått sammen til ett parity-volum med Windows Storage Spaces. Vil dette "just work" etter upgrade?

- Maskinen hoster en VM i hyperV. Vil dette fungere som før?

 

Er kanskje flere ting, bare kom på dette i farta :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Kjører du forbrukerutgave av Windows på serveren og ikke Windows Server? For Windows 10 utgaven av Windows Server blir ikke ferdigstilt før "Redmond" oppdateringen så det blir vel sommeren 2016.

 

Det mest negative med Windows 10 på en server (altså ikke Windows Server 2016 som blir Serverutgaven av Windows 10) må jo være oppdateringer. Ikke at påtvugne oppdateringer nødvendigvis er negativt, men du ender jo fort opp med at Serveren gjør en omstart uten at du vet om det noe som kan være et kritisk problem med en server, avhengig av hva den brukes til.

 

 

Til spørsmålene dine;

 

#1: BitLocker burde ikke være noe problem

 

#2: Du skal i utgangspunktet klare alt via Teamviewer, men om Teamviewer vil starte opp og kjøre automatisk etter oppgraderingen tør jeg ikke si noe på. Men hvorfor ikke bare bruke Microsoft Remote Desktop / mstsc.exe istedenfor Teamviewer? Spesielt om du kjører ting lokalt så er jo det en langt bedre løsning, og kjører du eksternt så kan du jo eventuelt endre port via regedit og bare kjøre forwarding av porten i router og vips kan du koble til fra eksternt også.

 

#3: Windows Storage Spaces skal ikke være et problem, så lenge det finnes drivere til denne tredjepartskontrolleren så skal det gå helt fint.

 

#4: Alle VM's skal videreføres uten at du må gjøre noe spesielt. Hva kjører du i VM? Her ville jo normalt også Windows Server gitt deg bedre Hyper-V sammenlignet med forbrukerutgave av Windows.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå å oppgradere servern min fra Windows 8.1 til Windows 10.

 

Skeptisk ...  Dersom oppgraderingen skulle feile, så kan det vel bli en del jobb med å rette det opp.

For min egen del foretrekker jeg å beholde OS'et på serveren så lenge den er i bruk, og heller starte et nytt serverbygg med en nyere OS-versjon på ny hardware når den tiden kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå å oppgradere servern min fra Windows 8.1 til Windows 10. Det som hindrer meg mentalt er et par sære ting å ta hensyn til:

- Noen disker er bitlocker-krypterte og låses opp under boot med usb-stick. Dette skal dog gå fint, har lest at Win10-upgraden suspender bitlocker før hver reboot.

- Kun ethernet og strøm er koblet til maskinen, fjernstyrer med Teamviewer. Teamviewer starter før login. Vil jeg trenge fysisk skjerm, mus og tastatur underveis i oppgraderingen?

- I maskinen er det en ekstra SATA-kontroller med 8 disker, som er slått sammen til ett parity-volum med Windows Storage Spaces. Vil dette "just work" etter upgrade?

- Maskinen hoster en VM i hyperV. Vil dette fungere som før?

 

Er kanskje flere ting, bare kom på dette i farta :)

Støtter svar om at du kanskje burde kjørt server utgave av Windows..

Men.. skal du oppgradere til Windows 10, så er det jo ikke værre enn å bare ta en backup av systemet, som det er idag.. Bare lage et image av OS disken, og ta vare på dette.

Skulle det være noe som gir deg problemer, så kan du bare legge inn dette imaget igjen.

Lenke til kommentar

Serveren min begynte som en enkel filserver, men så har det bare ballet på seg  :wee:

Blir nok Server 2016 en dag, men vurderer som sagt Win10 i mellomtiden, mens jeg fortsatt kan oppgradere gratis.

 

Til mitt forsvar; Windows 8.1 rebooter aldri på eget initiativ hvis systemdisken er bitlocker-kryptert med usb-stick og usb-sticken ikke er koblet i. Windows er vel klar over at den ikke vil klare å boote uten usb-stick  :)

Lenke til kommentar

Det var fint, jeg bruker egentlig ingen av "benefits" med microsoft konto. Det er bare i veien når jeg restarter PC'n.

Bruker ikke windows store, syncer ikke data med andre enheter, har ikke barn som bruker PC'n etc etc

Du trenger ikke å deaktivere Microsoft konto. Skriv inn netwplz i søkefeltet så kan du aktivere auto-login.

Lenke til kommentar

Fant en "credential manager" som inneholder Microsoft-passord men ikke noe om å autologin eller ikke. Bare å endre passordet.

 

Vet ikke hva som skjer hvis jeg trykker Remove på denne. 

Gikk inn på Account settings, Make changes to your account, sign-in options og satte nedtrekksboksen til Never.

Men det er vel bare ved wakeup ikke av/på slåing.

 

Jeg fikk fortsatt opp Microsoft-passord pålogging når jeg restartet. Irriterende å skrive et 13-bokstavers passord for å komme inn på min egen PC hele tiden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Fant en "credential manager" som inneholder Microsoft-passord men ikke noe om å autologin eller ikke. Bare å endre passordet.

 

Vet ikke hva som skjer hvis jeg trykker Remove på denne. 

Gikk inn på Account settings, Make changes to your account, sign-in options og satte nedtrekksboksen til Never.

Men det er vel bare ved wakeup ikke av/på slåing.

 

Jeg fikk fortsatt opp Microsoft-passord pålogging når jeg restartet. Irriterende å skrive et 13-bokstavers passord for å komme inn på min egen PC hele tiden.

 Lag deg en pin kode....

https://techjourney.net/create-add-pin-code-for-login-in-windows-10-8-1-8/

Lenke til kommentar

 

Arg... Ny Windows 10 Update, nå har jeg ræva ytelse i alle spill... Det hikker med 100+ FPS, så ned til 10, 100, 10 hele tiden. Blir vel å fjerne driver med DDU og legge inn på nytt og krysse fingre og tær for at det fungerer.

 

Nvidia skjermkort?

Fikk du ordnet det?

 

 

 

DDU og re-installering av siste GeForce-driver fikset biffen. Latterlig hvor mye kuking det skal være med GTX 980 SLI og Windows 10...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bmlUMkNV.jpeg

 

 

Du skal få opp dette vinduet når du skriver inn netplwiz, og da bare fjerner du "users must enter a username and password to use this computer".

 

Aha..du hadde feilstavet det i den første posten. "Skriv inn netwplz"

 

ikke rart jeg ikke fant den da :)

 

Edit: nå funka det. 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

 

Arg... Ny Windows 10 Update, nå har jeg ræva ytelse i alle spill... Det hikker med 100+ FPS, så ned til 10, 100, 10 hele tiden. Blir vel å fjerne driver med DDU og legge inn på nytt og krysse fingre og tær for at det fungerer.

 

Nvidia skjermkort?

Fikk du ordnet det?

 

 

 

DDU og re-installering av siste GeForce-driver fikset biffen. Latterlig hvor mye kuking det skal være med GTX 980 SLI og Windows 10...

 

 

For å være ærlig tror jeg Nvidia er litt kynisk der , de kommer med gode drivere først og fremst til Windows 7 som har størst markedsandel , Windows 10 blir så oppdatert etterpå og ikke prioritert like høyt (men relativt kjapp dog ).

 

Alternativet er jo at 9xx serien er problematisk pga arkitektur til å få til å fungere bra i DX12 og W10 og at det er derfor det drøyer , kanskje arkitekturen. men har ikke helt overbevist meg enda at det er problemet til Nvidia.

Lenke til kommentar

Hmm, har ett litt merkelig problem her, sjekker innom windows updaten inne i mellom. Men nå i flere dager har den ikke fungert sånn som den skal.  Da det bare står: Oppdateringer er tilgjengelige.

Oppgrader til Windows 10 Pro, versjon 1511, 10586. Laster ned oppdateringer 0% og ingen ting skjer. :O  Noen som har noen ideer til åssen jeg kan få igang updaten igjen? ;) 

 

Har også ett oppdaterings problem med denne app storen, da det er noen oppdateringer der også som ikke kommer noen vei, alt står bare og "laster" men ingen ting skjer. 

 

Trenger tips her :p 

Lenke til kommentar

Kan godt skjønne at Win7 brukerne ikke lar seg friste av Win10. Jeg har selv prøvd å bruke WIn10 noen ganger, men HW er for gammel og har ikke ordentlig driver støtte så hver gang jeg bruker den til spilling så klikker det. Så har innfunnet meg med at jeg må holde meg til Win8.1 frem til det blir HW om et par år.

 

Hva har du av maskinvare? At det klikker under spilling kan tyde på andre problemer enn Os'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...