Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Takk skal du ha, der er forklaringen ja - jeg vil gjerne at det fortsatt skal stå på automatisk oppdatering, men hvordan kan jeg forhindre da, at denne tar seg til rette og oppdaterer? Og hva vil egentlig skje om den gjør det? Hva risikerer jeg?

 

Hvis du velger å beholde automatisk oppdatering, så vil nok oppgraderingsprogrammet alltid starte, men det er fortsatt avhengig av at du aktivt klikker på "Install" for at selve oppgraderingsprosessen skal starte.

 

Ved å la Windows 7 automatisk sjekke om det er nye oppdateringer, men la det være opp til deg når de skal installeres, så får du mer kontroll og kan unngå å laste ned oppgraderingsprogrammet.

 

Til neste år vil vel oppgraderingen til Windows 10 komme som en Recommended Update (- nå er den Optional -), men ellers blir det vel mye på samme måten.

 

Hvis du ved et uhell skulle komme til å klikke "Install" slik at oppgraderingsprosessen blir satt i gang, så er ikke alt håp ute. Etter at oppgraderingen er ferdig, kan du gå inn i et kontrollpanel og velge at du vil gå tilbake til den forrige versjonen av Windows. (Du har vel 30 dager å angre deg på.) Men dette krever jo at alt fungerer feilfritt. Hvis PC'en ikke starter etter oppgraderingen eller nedgraderingen, så kan det jo være spesielt deilig å ha en backup å søke trøst hos.

 

Takker. Det var opplysende - tror jeg setter den på automatisk sjekke, og installere selv det som trengs - mens jeg tenker videre på når jeg skal oppgradere.

Lenke til kommentar

Fikk testet ut installering av Windows 10 på en maskin med Windows 8 eller 8.1 lisens i bios.

Dette fungerte veldig bra!

 

Long story:

En kamerat hadde problemer med pc'n, og lurte på om jeg kunne legge inn Windows på nytt..

Den var levert med enten 8 eller 8.1 og har lisens i bios..

Det er ikke lenge siden sist, at jeg måtte gjøre det samme.. Den gangen prøvde jeg å modifisere ei.cfg fila i Windows 8.1 til å tilsvare lisensen.. men fikk ikke brukt den.. så da ente jeg opp med å bruke KMS aktivering som en nødløsning.

Denne gangen prøvde jeg det samme, bare med 8 istedet.. Her ble lisensen gjenkjent ved første del av installasjonen, men rett før den var ferdig, fikk jeg beskjed om å taste inn lisens.. og jeg hoppet over..

Prøvde så å legge inn koden på nytt, når Windows var ferdig installert.

Denne ble ikke godkjent som en gyldig lisens..

 

Prøvde derfor en ny re-install, bare med Windows 10 TH2, her fikk jeg ikke spørsmål om lisens engang.. det bare ble installert.. og når jeg sjekket status så var det aktivert :)

 

PS, maskinen har aldri vært oppgradert til 10 før.

Lenke til kommentar

Nå er jeg møkka lei win10. Bare trøbbel. Bsod hele tiden. Har fikset det to ganger ved å reinstallere Intel sine ssd drivere, men kommer tilbake igjen etter en stund. Rinse and repeat. Bsodden sier irq_no_less_or_equal eller noe sånt. Klager på storahci.sys. Tidligere har jeg kommet inn på maskinen og har kunnet installere inteldriverne på nytt. Nå går det i bsod hver gang jeg starter opp. Selv når jeg entrer reparasjonssiden.

Lenke til kommentar

Fikk testet ut installering av Windows 10 på en maskin med Windows 8 eller 8.1 lisens i bios.

Dette fungerte veldig bra!

 

Long story:

En kamerat hadde problemer med pc'n, og lurte på om jeg kunne legge inn Windows på nytt..

Den var levert med enten 8 eller 8.1 og har lisens i bios..

Det er ikke lenge siden sist, at jeg måtte gjøre det samme.. Den gangen prøvde jeg å modifisere ei.cfg fila i Windows 8.1 til å tilsvare lisensen.. men fikk ikke brukt den.. så da ente jeg opp med å bruke KMS aktivering som en nødløsning.

Denne gangen prøvde jeg det samme, bare med 8 istedet.. Her ble lisensen gjenkjent ved første del av installasjonen, men rett før den var ferdig, fikk jeg beskjed om å taste inn lisens.. og jeg hoppet over..

Prøvde så å legge inn koden på nytt, når Windows var ferdig installert.

Denne ble ikke godkjent som en gyldig lisens..

 

Prøvde derfor en ny re-install, bare med Windows 10 TH2, her fikk jeg ikke spørsmål om lisens engang.. det bare ble installert.. og når jeg sjekket status så var det aktivert :)

 

PS, maskinen har aldri vært oppgradert til 10 før.

 

Du vet at ikke du trenger å holde på med den ei.cfg filen hele tiden?

Med Windows 8.1 så kunne du bruke original .iso fil og så hadde den lagt inn riktig versjon i forhold til nøkkelen i BIOS.

Ingen grunn til å endre ei.cfg filen på Windows 10 heller, den tilpasser seg nøkkelen som blir brukt.

Bruker du en nøkkel under installasjonen blir alt helt riktig, men alt løser seg når du aktiverer nøkkelen etter installasjonen.

Så ei.cfg var noe som hørte til med Windows 7. (og kanskje Windows 8 (ikke 8.1)) Men tror du kan droppe det med Win 8 også, så lenge nøkkelen ligger i BIOS.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Fikk testet ut installering av Windows 10 på en maskin med Windows 8 eller 8.1 lisens i bios.

Dette fungerte veldig bra!

 

Long story:

En kamerat hadde problemer med pc'n, og lurte på om jeg kunne legge inn Windows på nytt..

Den var levert med enten 8 eller 8.1 og har lisens i bios..

Det er ikke lenge siden sist, at jeg måtte gjøre det samme.. Den gangen prøvde jeg å modifisere ei.cfg fila i Windows 8.1 til å tilsvare lisensen.. men fikk ikke brukt den.. så da ente jeg opp med å bruke KMS aktivering som en nødløsning.

Denne gangen prøvde jeg det samme, bare med 8 istedet.. Her ble lisensen gjenkjent ved første del av installasjonen, men rett før den var ferdig, fikk jeg beskjed om å taste inn lisens.. og jeg hoppet over..

Prøvde så å legge inn koden på nytt, når Windows var ferdig installert.

Denne ble ikke godkjent som en gyldig lisens..

 

Prøvde derfor en ny re-install, bare med Windows 10 TH2, her fikk jeg ikke spørsmål om lisens engang.. det bare ble installert.. og når jeg sjekket status så var det aktivert :)

 

PS, maskinen har aldri vært oppgradert til 10 før.

 

Du vet at ikke du trenger å holde på med den ei.cfg filen hele tiden?

Med Windows 8.1 så kunne du bruke original .iso fil og så hadde den lagt inn riktig versjon i forhold til nøkkelen i BIOS.

Ingen grunn til å endre ei.cfg filen på Windows 10 heller, den tilpasser seg nøkkelen som blir brukt.

Bruker du en nøkkel under installasjonen blir alt helt riktig, men alt løser seg når du aktiverer nøkkelen etter installasjonen.

Så ei.cfg var noe som hørte til med Windows 7. (og kanskje Windows 8 (ikke 8.1)) Men tror du kan droppe det med Win 8 også, så lenge nøkkelen ligger i BIOS.

 

Aha.. Kanskje det var derfor den ikke ville godta koden da.

På Windows 10 har jeg ikke noe ei.cfg fil, siden det er imagene fra TechBench :)

 

Men.. litt avhengig av ei.cfg fila på Windows 8 og 8.1, for å kunne legge det inn uten kode.. Veldig greit når man bare skal teste noe :)

Lenke til kommentar

 

 

Kom meg inn til slutt. Nå virker ikke reinstall av Intel rapid heller.

Rapid er jo ikkje akkurat viktig å ha da ;)

Bortsett fra at det har fikset problemet før. Feilmeldingen antyder problemer med lagringsdriverne.

 

 

Eller disken.

Jeg antar at du ikke har overklokket noe? Sjekk også FSB da noen kjeltringer som Asus liker å kjøre på 201 istedenfor 200...

Lenke til kommentar

 

 

 

Kom meg inn til slutt. Nå virker ikke reinstall av Intel rapid heller.

Rapid er jo ikkje akkurat viktig å ha da ;)

Bortsett fra at det har fikset problemet før. Feilmeldingen antyder problemer med lagringsdriverne.

 

 

Eller disken.

Jeg antar at du ikke har overklokket noe? Sjekk også FSB da noen kjeltringer som Asus liker å kjøre på 201 istedenfor 200...

 

Jeg har en ett år gammel SSD fra Samsung, en to-tre år gammel SSD fra Intel og tre HDD som vel er i alderen 3-6 år. FASB? Front Side Bus? Hvordan sjekker jeg det og evt fikser det? Hovedkortet er fra Asus. En Sabretoth P67 om jeg husker rett. Usikker på nummeret. Sabretoth P noe i hvert fall. Jeg har aldri overklokket i mitt liv for øvrig. Tør ikke.:)

Lenke til kommentar

Arg, det er helt tydelig at kombinasjonen Windows 10, NVIDIA og SLI ikke er ment til å fungere smertefritt... Etter oppdatering til GeForce 359.00 så var plutselig bildet på primærskjermen (Asus PG278Q) bortevekk og diverse omstarter osv fikk det ikke tilbake. Sekundærskjermen (Asus VG278HE) fungerte helt fint men det å forsøke å aktivere primærskjermen i NVIDIA kontrollpanelet eller Windows sitt kontrollpanel for flere skjermer nekter å fungere. Og maskinen oppfører seg irriterende nok som om primærskjermen faktisk er på så det er mange oppgavevinduer osv som åpner seg uten at jeg får se de...

 

 

Til slutt kom det enda en driveroppdatering, nemlig GeForce 359.06 og da var endelig bilde tilbake på begge skjermene. Men nå får jeg melding om at skjermkortdriver har stoppet og virke og blitt rullet tilbake ved jevne mellomrom som ødelegger spilling i "viktige" rangerte kamper osv.. hvor det ikke bare ødelegger for meg men også laget jeg spiller med.... Ikke nok med det, men G-Sync ser ikke ut til å aktivere seg uansett hvor mange ganger jeg forsøker å aktivere det i NVIDIA kontrollpanelet.

 

 

EDIT:

 

Det skal sies at GeForce 359.00 fungerte smertefritt helt til den siste "Cumulative Update for Windows 10 Version 1511 for x64-based Systems (KB3116908)" ble lagt inn av seg selv.

 

Og etter denne oppdateringen så har start menyen min også bugget og er nå blank... YkUycWRP.jpeg

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Arg, det er helt tydelig at kombinasjonen Windows 10, NVIDIA og SLI ikke er ment til å fungere smertefritt... Etter oppdatering til GeForce 359.00 så var plutselig bildet på primærskjermen (Asus PG278Q) bortevekk og diverse omstarter osv fikk det ikke tilbake. Sekundærskjermen (Asus VG278HE) fungerte helt fint men det å forsøke å aktivere primærskjermen i NVIDIA kontrollpanelet eller Windows sitt kontrollpanel for flere skjermer nekter å fungere. Og maskinen oppfører seg irriterende nok som om primærskjermen faktisk er på så det er mange oppgavevinduer osv som åpner seg uten at jeg får se de...

 

 

Til slutt kom det enda en driveroppdatering, nemlig GeForce 359.06 og da var endelig bilde tilbake på begge skjermene. Men nå får jeg melding om at skjermkortdriver har stoppet og virke og blitt rullet tilbake ved jevne mellomrom som ødelegger spilling i "viktige" rangerte kamper osv.. hvor det ikke bare ødelegger for meg men også laget jeg spiller med.... Ikke nok med det, men G-Sync ser ikke ut til å aktivere seg uansett hvor mange ganger jeg forsøker å aktivere det i NVIDIA kontrollpanelet.

 

 

EDIT:

 

Det skal sies at GeForce 359.00 fungerte smertefritt helt til den siste "Cumulative Update for Windows 10 Version 1511 for x64-based Systems (KB3116908)" ble lagt inn av seg selv.

 

Og etter denne oppdateringen så har start menyen min også bugget og er nå blank... 

 

Ikke morsomt når sånt skjer nei.

Du er ikke den første som opplever problemer med Nvidia driverne , anbefaler deg å laste ned DDU fra Guru3d og sørge for å fjerne alt av den gamle driveren, legge så inn den aller siste eller den som fungerte sist for deg.

Har allerede diskutert en del om slike problemer i Nvidia skjermkort tråden da det er flere enn deg som sliter fra tid til annen , er jo fryktelig frustrerende når sånt skjer.

Jeg har selv berget utrolig bra i Windows 10 med R9 280 Amd skjermkortet jeg har og det eneste som inntraff her var en vifteprofil på 100% av ymse grunner i Crimson oppdateringen , men ellers har alt fungert optimalt ( unntatt PSU / hovedkort , men det er en annen historie ) .

 

Du bør vel egentlig sørge for at kun manuelle oppdateringer blir lagt inn på skjermkortet ditt , du må nå knote deg litt igjennom flere av driverne til Nvidia og finne den som er mest stabil med ditt oppsett og holde på den til noe bedre kommer ut.

Lenke til kommentar

Windows 10 fungerer greit på min Asus Zenbook, men noen problemer har det jo vært.

I en periode gikk systemklokka seint etter at maskina har vært i dvale. Har ikke sett noe til den feilen på en stund. Mulig den er fikset.

 

Etter en storoppdatering fungerte ikke tofingerscrolling på touchpaden.

Løsningen var å slette driveren og reinstallere den.

 

Windows 10 fungerer som sagt greit, men er ikke så pålitelig som Mac`en min. Den har aldri hatt disse problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...